Natuurmonumenten: OBOM is om!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
OBOM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: zo 7 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Commençal Skin Ti 29"

Goedenavond. Na lange tijd vrijwel afwezig geweest te zijn op dit forum en zelfs voorgaande jaren afwezig op de tracks and trails, ben ik weer terug en wil iets kwijt: ik ben "om" vwbt mijn mening over Natuurmonumenten en "hun" routes in NL, waarvoor - heikel punt - betaald moet worden middels een vignet. Zelf ben ik al jaren lid van NM, en nu, na jaren touwtrekken krijgen NM leden een heel aardige korting van 25% op dit vignet: € 9,- voor leden ipv € 12,- voor niet-leden.

Maar waarom ben ik "om" gegaan?! Welnu, omdat mijn dochter Ruth - bij intimi ook wel bekend als "De Eekhoorn" bijna "om" gekomen was op één van de tracks van NM, namelijk in het Montferland, en om de werkelijk schitterende manier waarop wij zijn bijgestaan na het ongeluk door de functionarissen van NM.

Lang verhaal kort, dan maar?
Tijdens de rit, vijf weken geleden op de eerste mooie lentezondag reden wij zielsgelukkig als twee dolle eekhoorntjes achter elkaar aan door het bos over de schitterende tracks van deze onvolprezen route, totdat zo tegen 15:30 uur ... het noodlot toesloeg! Na ca anderhalf uur op driekwart van de route kwam Ruth zwaar ten val in een afdaling. De afdalingen in het Montferland zijn kort maar steil en kenmerken zich vaak door een "wasbord-achtige" bodem, die de achterkant van je bike kan doen stuiteren onder je kont, vergelijkbaar met een paard dat zijn kont hoog opgooit in de draf. Als je wat onervaren bent zoals de Eekhoorn (15 jaar en bloedmooi) en er niet op verdacht, kun je daardoor OTB worden gelanceerd en dat is dan ook precies wat er met haar gebeurde. Ze is meer dan beroerd ten val gekomen en bleef in foetushouding liggen, kermend en gillend van de pijn. Dus 112 gebeld en dan gaat het circus los: "waar bent u?" Tsja, bij boom 33 na de laatste bocht, of zo iets :~ Gelukkig waren er die dag meer bikers in het bos los en één plaatselijk bekende sportvriend reed naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats om de hulpdiensten op te vangen. Na meer dan een half uur kwam de eerste om de bocht: nog nooit was ik zo blij een motor agent te zien! :-q Daarna volgden de ambulance verplegers en in hun kielzog boswachter Martin van NM en een BOA in opleiding: Irina. Ruth werd gestabiliseerd op een brancard, platgespoten en afgevoerd richting het Slingeland streekziekenhuis in Doetinchem ... weekje logeren in de Achterhoek, soort van onvrijwillige vakantie in eigen land zeg maar :-{

Kern van mijn betoog:
Martin en Irina van NM begeleidden mij met het veiligstellen van onze dure bikes. Terwijl Martin in zijn terreinwagen vooruit reed, stapte Irina op de fiets van de Eekhoorn, zonder enige ervaring op een MTB, maar ook zonder schroom, tegenwerping of zichtbare angst. Ik heb haar tijdens het rijden moeten leren remmen op een MTB zonder OTB te gaan ... wat een topper, die meid, echt! Aangekomen bij het "boswachtershuis" in Loerbeek van NM - toch nog een rit van een goeie twintig minuten, door Irina op een voor haar onbekend soort fiets in volle boswachters outfit gereden - werden onze bikes netjes in een afgesloten ruimte geplaatst en werd ik door Martin in de Landrover naar de parkeerplaats "Het Peeske" in Beek gereden waar mijn auto stond. Tegen zessen kwam ik aan op de SEH van het Slingeland en tegen acht uur kwam het verdict van de arts-assistent over Ruth: één gebroken schouderblad, drie zwaar beschadigde (gekneusde/gebroken) rugwervels en een hersenschudding en een kapot geknipte fiets-outfit. Balen, allemaal, maar goden zij dank niets waarvan zij op haar leeftijd niet goed zal herstellen. Het komt allemaal goed, en inmiddels is mijn prachtige Eekhoorn alweer mobiel en verlangt naar haar bike, al zal dat nog wel even duren. De motor agent - die zelf ook een verwoed MTB'er is die vaak de route van het Montferland rijd - belde nog om te informeren naar haar toestand, die avond. Top - gozer! Tegen 21:00 uur ging ik "shaken but not stirred" weer naar huis in 's-Hertogenbosch.

De volgende dag weer naar Doetinchem, uiteraard om mijn jeugdige bodemvorser te bezoeken, maar ook om daarna de bikes bij Natuurmonumenten op te halen. Daarbij raakte ik weer met boswachter Martin aan de praat die onder andere stelde dat hij en zijn collega's zich meer voelen dan controleurs en onderhoudspersoneel: zij beschouwen zich als "gastheer/vrouw" in het domein van NM. En dat is dus echt wel gebleken! Zo werd er echt niet gezeurd over het feit dat ik geen route vignet had voor de NM routes en ben ik zoals hierboven te lezen is als gewaardeerde gast behandeld en verzorgd. Echt fucking grote klasse, dit! :-q :-q :kiss: Ik heb nog diezelfde avond online twee vignetten besteld op de site van NM, waarvan er nu één met trots - en dat meen ik oprecht - op mijn rechter vorkpoot prijkt. Die gaat er niet meer af en is mij veel waard!! Bij deze nogmaals dank op deze plaats aan boswachter Martin en BOA Irina; kanjers van de bovenste plank.

Vervolg en besluit:
De Eekhoorn herstelt voorspoedig al zit zij enorm te balen dat net nu het eindelijk lente wordt zij voorlopig niet kan biken. Zij kreeg net de smaak goed te pakken en begon steeds behendiger en zekerder te worden op de tracks. Het zal wel even duren voor het vertrouwen weer terug is, vrees ik ... :-{
En ik, ik heb inmiddels de route van het Montferland al weer een keer of drie gereden, één van de mooiste van NL wat mij betreft. De eerste keer niet zonder angst en beven, dat geef ik grif toe! Ook rijd ik weer met plezier op de Posbank, al ben ik nog steeds van mening dat dit qua mogelijkheden die daar zijn één van de meest jammerlijke en slecht onderhouden routes van NL is ... op zich is het best een aardige route qua natuur en vergezichten. Vandaag heb ik voor het eerst sinds jaren weer in de Loonse en Drunense Duinen gereden en daar was ik echt blij verrast over: wat is die route er enorm op vooruit gegaan en wat is daar aan prima onderhoud en routemarkering gedaan! Echt een topper, chappeau voor NM.

De uitsmijter:
Ik ben "om" en betaal nu niet alleen met plezier en gepaste trots voor mijn lidmaatschap van NM, maar ook voor het op drie van de - toch wel mooiste routes in NL buiten Limburg - verplichte vignet. Ik ga er niet meer over zeiken, ik krijg er een mooie route voor terug en vooral: perfecte gastheren in de persoon van boswachter Martin en zijn gewaardeerde collegae :-q

Zo, heel verhaal; hopelijk de moeite van het lezen waard en hopelijk kan ik hiermee ook anderen overtuigen. Happy Trails!
Honi soit qui mal y pense!
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Allereerst beterschap voor je dochter& hopelijk lezen meer mensen je positieve verhaal
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Heftig. Snel volledig herstel voor je dochter toegewenst!


En goed dat je het verhaal zo ziet en deelt :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Voorspoedig herstel voor de eekhoorn gewenst!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Mooi dat het weer goed komt met je dochter. Die moet wel heel slecht terecht zijn gekomen. En hulde voor de hulpverleners.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Heftig verhaal, sterkte met je dochter. :roll:

Zelf doe ik niet moeilijk om NM te sponsoren met een vignet. Als je ziet wat je er voor terug krijgt.
Staat niet in verhouding met de onkosten die hebt voor bijvoorbeeld onderhoud en onderdelen voor je fiets.
En als ik dan zie wat ze bujvoorbeeldin Leersum/Amerongen/Austerlitz en Rhenen hebben
gedaan zou ik zelfs voor het dubbele willen betalen. Daarnaast doet NM erg veel voor
de regionale (MTB) verenigingen die graag door het gebied willen recreëren.

En mooi dat je weer op koers bent OBOM. :-q
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Wel zwaar balen van de valpartij van Pixie... Het arme kind begint steeds meer
op haar vader te lijken qua gedrag :(( Dus geef haar maar geen telefoon mee
tijdens het biken. (Alle gekheid op een stokje maar ik was wel blij om te lezen
toen ze weer naar huis mocht.)

Maar een net betoog naar de positieve kant van natuurmonumenten :-q
En de mensen die jou kennen weten dat jij niet zo 123 om te halen bent.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Honi soit qui mal y pense, las ik?

En zo is het dus maar net!

:-q :-q :-q :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oef, heftig verhaal Paul. Dat je daar je dochter kermend van de pijn ziet liggen, en dan nog moet wachten tot de hulptroepen er zijn, lijkt me niet minder dan een hel... Goed te lezen dat het inmiddels beter gaat en dat ze ook volledig kan herstellen. Ik zie d'r nog voor me op de bikersdag in Rosmalen... ;-)

Ik koop al jaren een stickertje voor mijn rondjes in de LDD, net zoals ik ook een vignet voor de heuvelrugroutes heb. Er wordt heel wat werk verzet door de onderhoudsmensen, dan vind ik die paar euro geen punt. Op de totale kosten van onze hobby is dat bedragje toch peanuts.
Ideaal zou zijn een soort van algemene vergunning voor alle routes in NL, maar dat zal wel niet zo snel gebeuren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat is zeker een heftig verhaal :o
Sterkte en beterschap.

Vandaag een rondje LDD gedaan en voor het eerst de nieuwe lus gereden. Daar was men hard aan het werk dus ik kon direct zien en beleven hoe (goed) mijn geld werd besteed. :)

Dus die €12,- vind ik geen punt, bovendien vallen er steeds meer routes onder dat NM-vignet waardoor het bedrag IMHO eigenlijk maar een schijntje is.
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

RobSter schreef:En als ik dan zie wat ze bujvoorbeeldin Leersum/Amerongen/Austerlitz en Rhenen hebben
gedaan zou ik zelfs voor het dubbele willen betalen. Daarnaast doet NM erg veel voor
de regionale (MTB) verenigingen die graag door het gebied willen recreëren.
Die zijn niet van NM, volgens mij schitteren die juist door afwezigheid in de samenwerking op de UHR ;)
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
iceteabiker
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 28 januari 2010, 20:02
Mijn mountainbike: Trek fuel ex 7 ('14)

heel veel sterkte met het herstel van je dochter! en mooi om te lezen dat NM en hulpdiensten zo netjes te werk zijn gegaan
just do it.

sorry voor spelfouten heb dyslectie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Wat een verhaal, moet wel een van de ergste dingen zijn, je dochter zien crashen. Gelukkig dat ze er weer bovenop komt. Soms ben ik wel jaloers op al dat onderhoud op die routes in Holland, hier in Brabant mag je blij zijn dat omgevallen bomen doorgezaagd worden. Je kan wel gratis fietsen, dat wel, maar de plassen en hobbels zijn er dan ook naar.
Gebruikersavatar
jeroenslb
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 25 februari 2013, 12:13
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Pfff heftig verhaal!
Moet verschrikkelijk zijn geweest je dochter te zien vallen. Doet je maar weer beseffen dat het een mooie sport is maar dat het ook fout kan gaan.
Maar idd top van nm hoe ze hebben gehandeld!
Succes gewenst aan je dochter met het versteld en hopelijk snel weer genieten van het mooie montferland!
DON'T LIMIT YOUR CHALLENGES...
CHALLENGE YOUR LIMITS...


Trek Superfly 9.7
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Wat een verhaal. Gelukkig gaat alles goed komen! :-q

Fiets je met een hartslagmeter? Ik denk dat de periode na de val die gemiddeld wat hoger was dan normaal...

Wel interessant dat je nu om bent. Soortgelijke verhalen heb ik gelezen over watersporters en de KNRM. Dat de watersporters na een bepaalde ervaring ineens "om" zijn.
Plaats reactie