Is steel echt zo reel?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Toch nog een stukje praktijkervaring van mij dan. Ik ben bezig om voor mezelf een mooie 853 Heuvelrugslayer te gaan bouwen en wilde dit (oa nav dit topic) gaan doen met mooie dunne buisjes. Voor de toptube en seattube heb ik een fraaie slanke 28.6mm besteld, maar ik wil wel een fiets bouwen met een moderne geometrie dus dat betekent een lange downtube. En die is dan niet zomaar te krijgen in 853 en lekker dun, dus ik ben toch maar weer uitgeweken naar een 38mm DT. Denk eigenlijk niet dat het veel slechter gaat rijden aangezien de rest van de opbouw mooi slank blijft. Ik merk sowieso bij mijn patientZERO, die een non butted pisbakkenstalen DT en TT heeft, ook niet meteen dat hij kneiterhard is of geen fijn rijgevoel heeft. Ik was eigenlijk best aangenaam verrast hoe lekker hij nog aanvoelt op een route als Amerongen, dus misschien zegt staalsoort en type buis in het algemeen wel minder dan op welke plek je welke buis of verbinding maakt.

(ik hoop dat dit weer een beetje OT is, zoniet dan mogen de mods mijn bijdrage verwijderen :kiss: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Die alu fiets was bedoeld als reactie op jouw openingspost, waarin je zelf je twijfels uit of steel wel zo "real" is .......mooi alu kan vlgs mij ook best goed rijden.....en natuurlijk mag je over smaak twisten :lol:
Blijft dat ik kan smullen van Suravida's custom staal......maar noodgedwongen mijn mtb-dagen slijt op pisbakken stalen Surly's en een 2.9kg (loden? :~) Ragley frame. :winkie: :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Suravida, maar jouw fietsje heeft wel hele dunne seatstays, kan me voorstellen dat je daar de nodige flex/comfort uit haalt.

Cotic maakt de voordriehoek bewust niet van kleine diameter buizen om de (torsie)stijfheid op peil te houden. Geen idee of dat ook echt nodig is, daarvoor zou je vergelijkende metingen met andere frames moeten uitvoeren. En ik ben niet zwaar en lomp genoeg om een frame zodanig te belasten dat zoiets snel naar voren komt.

Alleen mijn Airborne was voelbaar matig torsiestijf. In het terrein had ik er geen last van, maar ik merkte het op highspeed asfaltafdalingen in de Alpen. Minste of geringste beweging van mezelf bracht de hele fiets aan het wiebelen :)
Titanium is van zichzelf natuurlijk minder stijf dan hoogwaardig staal en als je dan de buisdiameters niet vergroot tov staal...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja ook ik ben bijna altijd noodgedwongen geweest om lompe pisbakken te berijden ;-)

Die Blue pig was inderdaad ook enorm zwaar maar voelde totaal niet zo. Erg fijn fietsje was dat.

Intussen heb ik flink huisgehouden in mijn fietspark en begint mijn "project" pot aardig gevult te worden.

Jammer dat net mijn mtb liefde is afgezakt, haha. Nouja, het geld loopt niet weg en anders een mooie "stalen" tourder/bikepack/gravelracer van een kleine bouwer wellicht. (dus Suravida, je kan binnenkort een pb verwachten als "kleine" bouwer ;-)
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
StalenRic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 11 november 2012, 22:15
Mijn mountainbike: SingleBe 1x1=;-) Genesis Tarn, noname carbon, en zo
Contacteer:

Mijn naam zegt het al, carbon is real. En eigenlijk zit er wel een waarheid in. Zoals je met carbon een frame eigenschappen kan geven in bepaalde richtingen en comfort op plekken waar nodig.....super.. Echter, dit is ook wel te doen met staal. En dan komt mijn liefde voor staal weer bovendrijven. slanke buizen icm ehhhhhh tsja....gevoel met het product. Als ik alles op een rijtje zet komt het op een gegeven moment daar wel op neer. En eerlijk is eerlijk.....draait daar niet alles om? Liefde voor een product? Rationeel gezien moeten we allemaal in een Trabant gaan rijden. Brengt je met een beetje geluk ook van A naar B....meer is niet nodig...........toch??????
Ik heb het geluk dat ik vele fietsen mag testen, voelen en beoordelen voor mezelf. En ja....ik voel gruwelijk grote verschillen tussen de fietsen. Het makkelijkst is dit bij de zelfde modellen van een fabrikant van verschillende staalsoorten en evt tita.....neem de Croix van Genesis. 4130db (oftewel goedkoopste), van Reynolds 725 tot titanium. En iedereen raadt het al......echt levensgrote verschillen. De 4130 voelt traag en zwaar (als is dat niet een punt), maar vooral comfort is anders. R725 heeft de zing van staal. Dempt door dunne buizen lekker, is meteen wat minder in gewicht en is gewoon lekker levendig zonder slap te zijn (kwestie van hoe de buizen liggen). Titanium voelt weer anders, maar komt in de richting van R725.
Verder heb ik eigenlijk alle SingleBe's voorbij zien komen. Van gruwelijk licht tot bombproof. De klant vraagt om bepaalde eigenschappen, waarbij levendigheid wel 1 staat, samen met een speelse geo. Over die geometry kan ik ook nog pagina's volpennen. Wat is speels, ik zie eerlijk gezegd weinig tot geen speelse rijders....Of zoals de makers van SingleBe zeggen, die hollanders kunnen idd hard naar beneden....rechtuit (en zij kunnen het weten ;-)...maar goed ik dwaal af. Elke frame is anders, maar de meeste willen toch wel comfort ervaren.....en laat dat nu veel uit de achterbrug komen. Daar valt veel te spelen.
Mijn zoon gaat binnenkort op een stalen promo van SB rijden. Reynolds 931.....Een frame die lichter gaat worden dan een tita frame in zelde maat. Een MTB van 8-9 kg...mmmm......Echter dit is liefde en grenzen opzoeken. Rationeel gezien moet hij op een carbon frame gaat rijden. Fractie van de kosten en weer 400 gram lichter.....maar die buizen zijn zo prachtig (en hij wil paars met glittertjes of zo).
Stop ermee. Want ik merk dat ik ga kletsen...want ik kan nog pagina's voltypen of staal. Waarom kiest Cotic voor R853? Waarom is de on-one zo knetterhard. Waarom geen R725 MTB's bij confectiemerken? Reynolds 9xx tovermateriaal.....en ga zo maar door.....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Van mij mag je nog wel wat pagina's volkletsen :-q
Ik vind die ervaring en kennis erg interessant! Ook ik merk veel verschil in "gevoel" tussen ogenschijnlijk vrij gelijkwaardige fietsen (hard staal vs comfortabel alu, zelfs ) en snap daar met mijn beperkte kennis vaak niets van.
Dus waarom is die OnOne Inbred zo knetterhard en lijkt bv een Karate Monkey toch wat comfortabeler? .......
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Buisdiameters doen veel, maar wanddiktes zeker ook. Ben zelf ook erg benieuwd hoe mijn laatste creatie aan gaat voelen tov mijn BOTY. Mijn Boty is voornamelijk non butted buizen terwijl de fiets die ik nu aan het afronden ben een mix is van 853 en een prachtig lichte Zona downtube waarbij de achterkant redelijk gelijk is gebleven, in ieder geval wat betreft de dunne seatstays.
En verder mag Richard nog wel even doorgaan met college, altijd leerzaam :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nou ik denk dat een Inbred zo knetter hard is door de wishbone constructie.

Aan de andere kant, DeKerf gebruikt het ook en die zijn weer heerlijk comfi.

Ach ik weet er ook geen reet van af, haha.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Jep, hou er ook wel van, mooie is ook de discussies af en toe met gasten die dan weer helemaal niets met staal hebben. Ik krijg dat ook niet uitgelegd, waarschijnlijk is het bij mij ook meer een gevoelskwestie dan dat ik het echt onderbouwen kan :lol:
Aan de andere kant, heb al een hoop stalen frames gehad (en nog steeds 2, bijna 3 :D) maar de aluminium Rocky Mountain Altitude is toch ook wel een erg lekker fietsje, maar dat zal voornamelijk komen omdat ik daar ook meestal in de mooiste mtb-gebieden mee rijdt :wink:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Rilson schreef:Jep, hou er ook wel van, mooie is ook de discussies af en toe met gasten die dan weer helemaal niets met staal hebben. Ik krijg dat ook niet uitgelegd, waarschijnlijk is het bij mij ook meer een gevoelskwestie dan dat ik het echt onderbouwen kan :lol:
Aan de andere kant, heb al een hoop stalen frames gehad (en nog steeds 2, bijna 3 :D) maar de aluminium Rocky Mountain Altitude is toch ook wel een erg lekker fietsje, maar dat zal voornamelijk komen omdat ik daar ook meestal in de mooiste mtb-gebieden mee rijdt :wink:
Herkenbaar. Toen ik een keer mijn SingleBe op een foto liet zien aan iemand kreeg ik de opmerking: leuk zo'n retro frame. Ziet er nog goed uit voor een oude MTB ..... :lol:
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Nu wil ik wel eens weten wat dat voor materiaal is, dat reynolds 9........
ik zit ook redelijk in de frameboiw, en ken meer de Din benamingen, maar er zijn wel materialen waarvan ik wel een s een mtb zou willen maken
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

http://www.reynoldstechnology.biz/mater ... eel/s-953/" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie