Ervaring met trike of ligfiets met 2 wielen.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Susxt
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 1 september 2006, 20:47
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9
Contacteer:

Omdat ik nogal last heb van mijn nek overweeg ik een trike te kopen. Na een testrit op een paar trikes viel me op dat het toch zwaar trappen is. Ik had verwacht dat zoiets redelijk snel zou gaan aangezien je laag tegen de grond ligt, maar 30km/u was de maximum snelheid die ik haalde en wind tegen slechts 21 a 22 km/u. M'n benen voelden ook al zwaar aan na een testrit van een klein uur. De verkoper zei dat het wennen is en dat je na een twee tot vier weken met gemak 30 km/u haalt. Om te gokken of ik inderdaad gewoon zal raken aan deze fiets vind ik hem wat duur. Mijn nek was wel OK. Zo'n neksteun is heel relaxed.
Is een ligfiets met twee wielen niet makkelijker op snelheid te krijgen? Of is dit moeilijker in evenwicht te houden en met je opnieuw leren rijden? Zijn hier bikers die ervaring hebben met een trike en advies kunnen geven?
Supertjeduc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 juli 2016, 01:28

Een floow
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Susxt schreef:Ik had verwacht dat zoiets redelijk snel zou gaan aangezien je laag tegen de grond ligt, […]
Je gaat niet hard omdat je laag boven de grond ligt; maar omdat je frontaal oppervlak en daarmee de luchtweerstand klein is. Luchtweerstand is verreweg de grootste tegenkracht die je ondervindt zodra je een beetje tempo begint te fietsen.
Is een ligfiets met twee wielen niet makkelijker op snelheid te krijgen? Of is dit moeilijker in evenwicht te houden en met je opnieuw leren rijden?
Valt wel mee. Op een ligfiets rijden is even wennen, maar niet lang. Ineens heb je het te pakken, en dan gaat het als een zonnetje. Ik heb geen ervaring met trikes, maar ik zou in ieder geval niet voor een trike kiezen vanwege enige leercurve op een "normale" ligfiets.
Vorsprung durch Pedantik.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Geen mtb content, dus verplaatst naar de lounge.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Een 2-wielige ligfiets zal wrs sneller zijn: kleiner frontaal oppervlak en minder rolweerstand.

En idd, het is even wennen, maar prima te leren. Ik zou er eens eentje huren voor een paar dagen om te proberen.
Everybody bought a new bike!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Huren is een goed idee, ik heb er meerdere uitgeprobeerd indertijd en ook een tijdje eentje gehad (een tweewieler dan, geen trike). Ik krijg wel allerlei pijntjes op ligfietsen waar ik op 'normale' fietsen geen last van heb, knieen, enkels etc. Ik heb er dus nooit echt aan kunnen wennen. Try before you buy, dus.
ericb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 20:13
Mijn mountainbike: Norco Torrent 7.1FS,Norco Search Gravelracer

Ik heb jaren(12) een mtb ligfiets gereden,mtb tochten(fun),mtb routes in de Eifel,en fietsvakanties met bagage.Met 26 inch wielen met grove banden ongeveer 2-4 km per uur sneller dan een vergelijkbare gewone mtb.Acceleratie was zwaarder evenals bergop,je kan niet uit het zadel,dus alles uit de benen.Ook vergt het ongeveer een week of 2 aanpassing voor je benen omdat je de kracht iets anders overbrengt dan je gewend bent.Ik heb met bepakking(20kg) dag etappes gereden van 200-320 km.Dan is je rug wel goed door geschuurd .Ook moet je met klikpedalen rijden,want door de zwaartekracht willen je voeten naar beneden,ingeklikt ,zeker bergaf is super relaxt.Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een Racer,of laag bij de grond,ivm overzicht in het verkeer.Ik had een Challenge Wing met rubber achtervering op maat besteld ,21 versnellingen en magura race line remmen.Zeker 30.000 km me gereden,onderhoudsarm.
Ik hoor een zwijn,ik zie een zwijn,ik eet een zwijn..........
En soms voel ik mij als een zwijn,vies en dwars door de bush


We Are Basta!!
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

vanwege rugklachten heb ik in 2008 een ligfiets gekocht (Challenge Mistral 2x20" wielen met achtervering en onderstuur), reed makkelijk. Maar met een kruissnelheid van 25-30km was al snel saai. In 2011 een Raptobike Lowracer (20-26" voorwielaandrijver en ongeveerd), dat gaat wat sneller 30-40 met een top van 50. Die Mistral stond maar werkeloos in de schuur dus verkocht. In 2014 nog een Raptobike 26-26" erbij. Rijden allemaal makkelijk en stabiel. Door de twee wielen en het stuur van 25cm breed, kan ik overal makkelijk langs en tussendoor, stabiel en supersnel in de bochten doordat je laag bij de grond ligt. Ik ga er dagelijks mee naar mijn werk en rij door Rotterdam..... en wielrenners zijn gezien :-)

Laag bij de grond, vind ik prima te doen, gevaarlijk? ik weet dat men mij niet snel ziet en pas daar mijn rijgedrag op aan. Uiteraard rij ik er niet mee offroad, of soms een stukje over een onverhard pad maar dan niet zoals met een mtb.

Wel eens een klein stukje op een trike gereden, maar dat gaat mij te langzaam en vind ik te beperkt door zijn breedte, en door de drie wielen vind ik het bochtenwerk niet fijn.

In 8 jaar inmiddels tuim 57.000km gereden, en ik wil niet meer anders (op de weg).
Freddie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: za 5 februari 2005, 23:42
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion 29er

Ben een redelijk fanatiek mountainbiker maar voor op de weg prefereer ik een ligfiets. Ben nu toe aan mijn derde. Heb jaren over de weg naar mijn werk gefietst, eerst een Nasca, daarna een M5 shockproof met 20 inch wielen. Laatste was een snelle en stabile fiets doordat je een laag zwaartepunt hebt. Heb nu een M5 carbon high racer, gekocht omdat die nog sneller is en hoger dus een stuk beter te doen als je met gewone racefietsen een tour rijdt. Wennen moet je altijd, ook omdat elke ligfiets zijn eigen karakter heeft. Ook gebruik je je beenspieren iets anders dan op een gewone fiets. Klimmen is al wat over gezegd, alles moet uit de benen komen en je kunt niet gaan verzitten of op je pedalen gaan staan. Ik rij nu met de CHR gemakkelijk 40 per uur. Het is een kick om met die snelheid bochten te nemen, iets wat met een trike niet kan.
Top tip, ga proberen en trek je niet te veel aan van commentaar van normale buk fietsers, die weten niet wat ze missen.
Hoeveel plezier ik ook heb gehad met het uitzoeken en bouwen van m'n Zion, het rijden blijft toch het leukst
Susxt
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 1 september 2006, 20:47
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9
Contacteer:

Bedankt allemaal! Ik ga eens op zoek gaan naar een ligfiets die ik kan testen.
Is een laag stuur beter dan een hoog stuur? Ik kan me voorstellen dat je armen zo omhoog houden best wel wat spanning op de schouders zet.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Nee hoor, met een bovenstuurtje hangen je armen ook ontspannen.
Everybody bought a new bike!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En het stapt vaak makkelijker op :)
Ik heb zelf geen ligfiets gehad, maar wel op verschillende gereden en vond een bovenstuur doorgaans prettiger.

Overigens ook ooit een klein stukje op een driewieler gereden, met twee voorwielen en een achter (allemaal 26" als ik me goed herinner). En die kon me toch hard de hoek om! Het zwaartepunt lag superlaag, je zat bijna op de grond.
Ik vond het waanzinnig mooi speelgoed, maar te duur en niet allround genoeg om te kopen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Susxt
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 1 september 2006, 20:47
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9
Contacteer:

Je kan idd redelijk snel door de bocht. En is ook veel te duur. Neemt daarbij nog veel plaats in beslag. Gewicht ligt ook hoger dan 2-wieler. Leuk, speciaal en mooi speelgoed. Maar ik denk dat het bij een testrit blijft.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb hem zelf (zeer low budget) gebouwd en ben er zeer content mee. Rij er veel te weinig op, maar kan mijn vrouw op haar e-bike makkelijk bijhouden. Voor de wind gaat dat me niet snel genoeg. Rij dan liefst met snelheden tussen de 32 en 37. Ik heb een redelijke conditie (zeker niet bovenmatig). De snelheid zal ook afhangen van hoe diep je zit en hoe hoog je voeten liggen tov je zitje. Hoe hoger hoe sneller en hoe langer de aanpassing duurt van je spieren. Even snel aanzetten is er niet bij, je moet opbouwen anders verzuur je.
En omdat plaatjes meer spreken dan woorden:
Afbeelding
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

mijn eerste ligfiets (cobalt blauwe Challenge Mistral 20-x20") was met onderstuur, dat was even "opnieuw leren fietsen" stuurt net iets ontspannender dan boven-stuur. De laagste (lees snelste) ligfietsen heb je alleen met bovenstuur, bovenstuur vind ik bijna net zo ontspannen fietsen.

Afbeelding

Bovenstuur heb je met een Aero stuur, die staat wat verder van je af en de handvatten zijn langer, je knieen bewegen tussen de handvatten. De snelle/smalle bovenstuurtjes heb je vast of met klap mechanisme (klapstuur). Dat klapmechanisme vinden sommige makkelijk om op- en afstappen. Op mijn huidige Raptobike ligfietsen (wit en oranje) heb vaste boven-sturen, dat stuurt strakker dan klapstuur en op- en afstappen gaat prima (zelfs op mijn 51ste :-) )

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie