Max

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Toen ik zat te kijken gisteren dacht "er is nog maar één manier waarop Max dit kan winnen en dat is een safety car..."

Ze hadden de strategie op orde, er kwam een safety car en Max won.

Ik snap de race leiding volkomen, ze wilden dat dit op de baan racend werd beslist. En ja "lapped cars may overtake" is altijd al de regel, dus 100% eens met de beslissing en de uitkomst. Max is afgelopen jaar al zo vaak benadeeld door Mercedes, eraf gekegeld door Lewis, eraf gekegeld door Bottas, (hierbij zelfs 3 wedstrijden schade, geen resultaat, slecht resultaat door kappotte versnellingsbak en straf door motorwissel). Verder leken alle beslissingen van de wedstrijdleiding altijd in het voordeel van Mercedes en in het nadeel van Red Bull. Mogelijk door de gekleurde bril, maar ik geloof dat ze Mercedes/Lewis altijd het voordeel van de twijfel gaven waar ze dit bij Red Bull/Verstappen juist nooit deden. Dan nog de reglementswijzigingen ten koste van Verstappen zoals minimale tijd voor pit stop. Was nergens voor nodig, gewoon zwaar straffen bij een unsafe release. En tot slot jankerd en slechte verliezer Toto Wolff. Neem een voorbeeld aan Lewis die z'n verlies verwerkt, zich vermant en Max feliciteert.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik ben het er ook helemaal mee eens hoor.
Dat gemauw van welk team dan ook verpest het juist helemaal.
Uitvechten op de baan dat is waar het om draait.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En we kunnen wel concluderen dat Max daar een meester in is ;-)
Dit jaar beter dan wie ook...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

En weer keek ToTo in de camera... maar dit keer geen BoSe Botsing :lol:
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Elvander schreef: ma 13 december 2021, 15:02 Uitvechten op de baan dat is waar het om draait.
Tot lap 53/58 was Lewis duidelijk dominant en kon Max het alleen maar aankijken. Dat is toch al uitvechten op de baan? :roll:
Dat vervolgens een split-second beslissing wordt genomen die in het voordeel is van één van de coureurs, maar toch blijkbaar niet 100% te verdedigen valt (of in ieder geval sterk in twijfel wordt genomen) vind ik persoonlijk niet bijdragen aan het stukje "uitvechten op de baan".

Ja, Max heeft dit seizoen zeker niet aan het langste eind getrokken met eerdere situaties etc. Maar dat mag natuurlijk niet een reden zijn om Lewis dan de winst af te pakken.

Punt is naar mijn mening gewoon dat men voor het aantrekkelijke van de sport deze beslissing gedaan heeft. Ten koste van duidelijke regels en gevolgen, puur voor de kijkcijfers. Ik denk ook niet dat een team en hun sponsoren staat te wachten om achter een safetycar wereldkampioen te worden, dat is totaal geen reclame. Mercedes zou er misschien iets minder moeite mee hebben in dit geval, maar waren de rollen omgedraaid dan weet ik zeker dat ze die mening ook zouden hebben.

Overigens werd er zeer voorzichtig gedaan met penalty's etc. deze race, puur om de coureurs te laten racen. Daar past deze uitkomst wel weer heel goed bij :-q
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Sheiky schreef: ma 13 december 2021, 17:38
Tot lap 53/58 was Lewis duidelijk dominant en kon Max het alleen maar aankijken. Dat is toch al uitvechten op de baan? :roll:
Dat vervolgens een split-second beslissing wordt genomen die in het voordeel is van één van de coureurs, maar toch blijkbaar niet 100% te verdedigen valt (of in ieder geval sterk in twijfel wordt genomen) vind ik persoonlijk niet bijdragen aan het stukje "uitvechten op de baan".
Lewis had toch ook gewoon naar binnen gemogen voor een set rode banden? Dus in mijn ogen hadden ze bij de komst van de SC nog steeds dezelfde kansen, maar durfde hij/het team niet naar binnen te gaan. Op rode banden was de kans dat Max hem in de laatste ronde zonder DRS voorbij zou kunnen komen veel kleiner dan op versleten witte. Als dan achteraf blijkt dat je strategie niet de juiste is.....

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, maar dat is een keuze. Een die RB beter gedaan heeft dan Mercedes.
Maar het noodgedwongen moeten inleveren van een gegarandeerd racewinnende voorsprong is geen eigen keuze of foute beslissing die je gemaakt hebt. Dat gat was zo groot dat Verstappen het ook niet met softe banden dicht had gereden in die korte tijd.
Met de wetenschap achteraf is het ook makkelijk roepen dat beslissingen de juiste of foute waren. Stel dat het Max niet gelukt was om er nog voorbij te steken, was de beslissing van Mercedes dan ook fout geweest?

Maar ach, ook niet belangrijker maken dan het is die dingen. Het is gebeurd en het eindresultaat is dat Verstappen verdiend wereldkampioen geworden is, over het hele seizoen bezien kan niemand (die een beetje objectief kijkt) dat bestrijden denk ik.
Van wie je ook fan bent, je kunt niet ontkennen dat het een geweldige coureur is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Misschien moet Maverick hier ook nog even zijn licht op laten schijnen :D
Maar waarom is iedereen toch zo vol van deze geldverslindende sport?
Met motorcross en ook een Nl wereldkampioen zijn er nog wat raakvlakken met onze hobby maar daar rept niemand over.
En als je spannende wedstrijden wil zien dan kun je beter naar Motogp kijken.

Dan gaan er ook nog even 6000 Nederlanders in een vliegtuig stappen wat tav het milieu niet verantwoord is.

https://youtu.be/F-vYJMBa2Lw
Laatst gewijzigd door kan niet meer op di 14 december 2021, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
"This species has amused itself to death"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jan the Man schreef: ma 13 december 2021, 18:05
Sheiky schreef: ma 13 december 2021, 17:38
Tot lap 53/58 was Lewis duidelijk dominant en kon Max het alleen maar aankijken. Dat is toch al uitvechten op de baan? :roll:
Dat vervolgens een split-second beslissing wordt genomen die in het voordeel is van één van de coureurs, maar toch blijkbaar niet 100% te verdedigen valt (of in ieder geval sterk in twijfel wordt genomen) vind ik persoonlijk niet bijdragen aan het stukje "uitvechten op de baan".
Lewis had toch ook gewoon naar binnen gemogen voor een set rode banden? Dus in mijn ogen hadden ze bij de komst van de SC nog steeds dezelfde kansen, maar durfde hij/het team niet naar binnen te gaan. Op rode banden was de kans dat Max hem in de laatste ronde zonder DRS voorbij zou kunnen komen veel kleiner dan op versleten witte. Als dan achteraf blijkt dat je strategie niet de juiste is.....

Ciao
Jan
Ze gingen er bij Mercedes vanuit dat ze achter de SC zouden finishen en dan had Ham achter Max gezeten (als HAM zou gaan wisselen was Max buiten gebleven).
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als het omgedraaid had geweest had ik Max absoluut niet zo willen zien winnen.
Liever racend ten onder dan laf kampioen.
Maar goed, mijn mening is daarin net zo belangrijk als buurvrouw Truus die net linksaf sloeg hier op de kruising.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

tiewrap schreef: ma 13 december 2021, 19:23 .. net zo belangrijk als buurvrouw Truus die net linksaf sloeg hier op de kruising.
Op rode banden?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Sheiky schreef: ma 13 december 2021, 17:38
Tot lap 53/58 was Lewis duidelijk dominant en kon Max het alleen maar aankijken. Dat is toch al uitvechten op de baan? :roll:
Dat vervolgens een split-second beslissing wordt genomen die in het voordeel is van één van de coureurs, maar toch blijkbaar niet 100% te verdedigen valt (of in ieder geval sterk in twijfel wordt genomen) vind ik persoonlijk niet bijdragen aan het stukje "uitvechten op de baan".

Ja, Max heeft dit seizoen zeker niet aan het langste eind getrokken met eerdere situaties etc. Maar dat mag natuurlijk niet een reden zijn om Lewis dan de winst af te pakken.

Punt is naar mijn mening gewoon dat men voor het aantrekkelijke van de sport deze beslissing gedaan heeft. Ten koste van duidelijke regels en gevolgen, puur voor de kijkcijfers. Ik denk ook niet dat een team en hun sponsoren staat te wachten om achter een safetycar wereldkampioen te worden, dat is totaal geen reclame. Mercedes zou er misschien iets minder moeite mee hebben in dit geval, maar waren de rollen omgedraaid dan weet ik zeker dat ze die mening ook zouden hebben.

Overigens werd er zeer voorzichtig gedaan met penalty's etc. deze race, puur om de coureurs te laten racen. Daar past deze uitkomst wel weer heel goed bij :-q
Hamilton had gewoon, net als in Baku, niet zo'n goed laatste rondje, iets om aan te werken :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik lees hier meermaals dat we hier zeer gekleurd kijken, maar de BBC had min of meer dezelfde mening als wat wij hier hebben:
Terechte kampioen, Pech voor Hamilton maar tactisch ook niet goed gespeeld en daardoor geklopt in de laatste ronde.
BBC gaf ook aan dat Merc dit jaar wel erg vaak mazzel heeft gehad bij beslissingen en als ze dat niet hadden gehad het kampioenschap al eerder beslist was.
Ze vonden het protest daar ook een shame for the sport.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

kan niet meer schreef: ma 13 december 2021, 18:40 Dan gaan er ook nog even 6000 Nederlanders in een vliegtuig stappen wat tav het milieu niet verantwoord is.
Het weldenkende deel der natie is niet heel groot.

Of fock it, enkel ikke ikke ikke.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

yo-eddy schreef: ma 13 december 2021, 19:43 Hamilton had gewoon, net als in Baku, niet zo'n goed laatste rondje, iets om aan te werken :bier:
Wie geeft het hem even door? :-q
Jurf schreef: ma 13 december 2021, 20:04 Ik lees hier meermaals dat we hier zeer gekleurd kijken, maar de BBC had min of meer dezelfde mening als wat wij hier hebben
Als je F1 via Ziggo kijkt dan kan je moeilijk ontkennen dat daar een behoorlijk oranje bril wordt gedragen. Gelukkig niet door iedereen, maar bij een twijfelgeval zal het niet snel aan Max liggen. Overigens zitten er ook vaak genoeg "deskundigen" aan de tafel die objectief kunnen reflecteren op de race.
Ik denk overigens dat misschien niet iedereen de agressieve rij-stijl en directe communicatie van Max kon waarderen, maar zo is er met elke coureur wel wat op te merken... Bovendien is denk ik elke raceliefhebber het er wel mee eens dat een titel winnen/verliezen op deze manier(zo'n kat en muis spel) mooier is dan een titel winnen zonder er moeite voor te hoeven doen. (Zoals eerdere jaren wel eens het geval was)
Plaats reactie