Don't believe the hype!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De ontwikkelingen in MTB land volgen elkaar razend snel op, en alles lijkt nieuwe techniek, maar is het dat ook zo?
Ik ken de geschiedenis van de MTB een beetje en zie best veel ‘nieuwe’ trends die ik al jaren in mijn schuur zie op fietsen van 30 jaar oud.
Geen zorgen, dit is geen topic om te klagen dat vroeger alles beter was ;-), maar leek mij leuk om te laten zien wat al jaren/decennia eerder een ontwikkeling was.

Brede velgen
De trend is bredere velgen, van de standaard 21mm van een paar jaar geleden is het aanbod gegroeid naar 25, 30, 35, 40 mm en alles er tussen in. (fat bikes niet mee gerekend)
In de jaren ‘80 waren 25mm brede velgen heel normaal en 32mm ook beschikbaar, en zijn begin jaren ‘90 steeds smaller geworden naar zelfs 18mm.

Araya 30mm 1984
Afbeelding

Araya 19mm 1991
Afbeelding

Spank Oozy 345 2016
Afbeelding



Brede sturen
De huidige sturen zijn van standaard 58cm een aantal jaar geleden steeds breder geworden naar zo’n 75cm.
Ook dit was in de jaren ‘80 wel anders, de sturen in die tijd waren rond de 65 cm en werden begin jaren ’90 steeds smaller en ook nog vaak ingekort tot zo’n 48 cm.

Stumpjumper 1981 met 64cm stuur
Afbeelding

Orbea 1995 circa 48cm
Afbeelding

Niner 2016 78cm
Afbeelding



Korte stuurpen
Tegelijk met bredere sturen is de stuurpen een stuk korter geworden de laatste jaren. Van een standaard 100mm vijf jaar geleden is de standaard nu zo rond de 50mm.
Maar ook dit was in de jaren ’80 wel anders, de eerste MTB’s hadden een pen van rond de 50mm en deze werd eind jaren ’80, begin jaren ’90 steeds langer, met als hoogtepunt zo’n 150mm.

Stumpjumper 1981 met ~50mm stem
Afbeelding

Controltech 1990 150mm
Afbeelding

Syntace 2016 50mm
Afbeelding



Forward geometrie
Een andere trend is een combinatie van een lange bovenbuis, korte stuurpen en slackere vork angle.
De bovenbuis lengte is voor mijn lengte de afgelopen jaren van 58cm en 100mm stuurpen naar 63cm gegroeid, i.c.m. een 50mm stuurpen.
Ook de hoek van de vork wordt vlakker, wat een meer stabiel rijgedrag verzorgt.
Dit was in de jaren ’80 ook gebruikelijk, maar de hoek werd begin jaren ’90 steeds steiler en de stuurpennen langer.

Stumpjumper 1981
Afbeelding

Stumpjumper 1992
Afbeelding

Mondraker 2016
Afbeelding

Verschil Stumpjumper 1981 en Mondraker 2016 ;-)
Afbeelding



29”
Sinds begin jaren 2000 in ontwikkeling en de laatste vijf jaar de standaard, maar is halverwege jaren ’70 bij het ontstaan van de eerste MTB’s door Fisher en vrienden al een wens.
Begin jaren ’80 wordt er mee geëxperimenteerd door Geoff Apps, maar door het gebrek aan een goede leverancier voor de banden, wordt er toch maar gekozen om de 26” verder te ontwikkelen.

Geoff Apps ’82
Afbeelding



Pressfit BB
Dit hadden de eerste fietsen al, en ook de eerste MTB achtigen. Is eind jaren ‘70 gewijzigd naar schroefdraad, maar toch weer opnieuw geïntroduceerd een aantal jaar geleden.

Mijn clunker project 1938 frame
Afbeelding



Disc bevestiging op chainstay
Sinds de 29’er weer populair ivm meer ruimte, maar ook in de jaren ’90 al gebruikt.

Klein 1997
Afbeelding

29’er 2016
Afbeelding



Schijfremmen
Niet een trend van de laatste jaren, zijn al redelijk gemeengoed vanaf eind jaren ‘90, maar wel leuk om te laten zien; de eerste schijfrem op een fiets komt uit de jaren ’60.

Afbeelding
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Vooral die eerste ontwikkelingen laten zien dat het van lekker vrij off-road aankloten naar bijna veldrijden weer naar dat eerste is gegaan in de afgelopen 30-40 jaar. Bandenspanning is er ook zo eentje, maar da's natuurlijk niet echt een technologische "hype".
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

En vergeet de plusbanden niet. Ook dat is al eens voorbijgekomen eind jaren 90.

Nokian Gazzaloddi 3.0"

Afbeelding
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Dus eigenlijk gaan we allemaal mee in een cyclus. Over een paar jaar is enduro uit en dan willen we allemaal XC-bikes om dan 15 jaar later weer enduro te ontdekken.

Dit is gewoon een masterplan van de fabrikanten om ons spullen te verkopen :evil: :tong :wink:
Dus de fabrikanten roepen: Do believe the hype!!!

Maar treffend voorbeeld van de Stumpi en de Dune. Grappig.
Laatst gewijzigd door KleinPalomino op vr 18 maart 2016, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Leuk om te lezen dit. :-q
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik denk dat we vooral vertraging in de ontwikkeling hebben opgelopen door de jarenlange populariteit van XC, mede doordat dat een olympische sport werd. Inmiddels ligt de aandacht weer gewoon op het rijden van trails (want dat is enduro toch?) en hebben we ontzettend goede all-round mountainbikes waar nog maar weinig te halen valt qua echt revolutionaire verbeteringen. De meeste "innovatie" die we nu zien is eigenlijk maar gepiel in de marge. De industrie realiseert zich dat ook, je ziet vooral twee dingen: het hypen van (zoals we hier zien) gerecycelde ideeën, en het proberen te bereiken van een nieuw, groter publiek d.m.v. het verlagen van drempels (flow trails, plus bikes, e-bikes).

Gewoon lekker blijven fietsen dus en niet al te veel van aantrekken :-q
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Rond 1870 had met ook al fietsen zonder voorderailleur. :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

Mooie uiteenzetting van (door)ontwikkelingen of de cyclus van hypes!
Het is maar hoe je het bekijkt.

vooral de foto met de stumpjumper en mondraker vindt ik erg gaaf om te zien.
Die twee zou je eens back to back moeten testen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Zou alleen op straat kunnen, maar een vergelijk is een vergelijk. En dan eigenlijk blind he! Anders ben je niet meer objectief.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

jf schreef:Vooral die eerste ontwikkelingen laten zien dat het van lekker vrij off-road aankloten naar bijna veldrijden weer naar dat eerste is gegaan in de afgelopen 30-40 jaar.
Dat is wel een goede samenvatting denk ik :-q
Zal ook te maken hebben hoe de sport zich ontwikkelt heeft begin '90, dat was inderdaad een veredeld veldrijden met de nadruk op snelheid. Dus zo laag mogelijke luchtweerstand door smalle banden, velgen, sturen en een aerodynamische houding met een lange stuurpen.
Dat ze dan bij de afdaling met bosjes voorover donderden werd op de koop toe genomen.
Vanuit daar is de ontwikkeling meer naar enduro gegaan, en dus weer naar meer controle met bredere banden enz.
Dus misschien geen masterplan, maar natuurlijke evolutie?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Bergbike schreef:Rond 1870 had met ook al fietsen zonder voorderailleur. :)

Afbeelding
Powered by SRAM :tong
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Mag ik je er wel even op attenderen dat de Mondraker 650b heeft en de specialized 26". Op je vergelijk zijn beide maten ineens even groot geworden, misschien een fractie kleiner..... Ik denk dat als je de maten kloppend hebt, de Mondraker dus toch nog een fractie groter is.
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

haha goed topic :-q
Trouwens best een dikke fiets die stumperjumper 1981
If you wanna ride....
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Ook het uiteenzetten van MTB trends door de jaren heen is zo'n terugkomende trend. :tong

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7#p1902747" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

mud mate schreef:Mag ik je er wel even op attenderen dat de Mondraker 650b heeft en de specialized 26". Op je vergelijk zijn beide maten ineens even groot geworden, misschien een fractie kleiner..... Ik denk dat als je de maten kloppend hebt, de Mondraker dus toch nog een fractie groter is.
Goed gespot, maar gaat meer om het vergelijk van de hoeken seattube en vork en de korte stuurpen.
Het is geen wetenschappelijk onderzoek :wink:
Plaats reactie