Het 50+ hoekje.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Fastcruiser schreef:Vraagje: rijden de meeste 50plussers hier met een hardtail of fully? ...
Jongetjes rijden fully, mannen hardtail :tong .
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Elke fiets is volgeveerd. Op de ene ben jij de vering: uit het zadel en door de knieën, op de andere heb je een demper.
Mijn FM heeft mij afgekeurd voor een foellie. "Je gebruikt hem toch niet en je maakt het alleen maar stuk". Dus rijd ik met brede sloffen en veer ik zelf in en uit.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fool suspension ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Ik heb een 50+ers: "Let's Ride!" topic geopend in Let's Ride. Alleen in de Let's Ride even je voorkeur aangeven qua datum.
Ik hoop jullie te zien :-q .
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Paul Rush schreef:Ik heb een 50+ers: "Let's Ride!" topic geopend in Let's Ride. Alleen in de Let's Ride even je voorkeur aangeven qua datum.
Ik hoop jullie te zien :-q .
Top: Klik en ga!
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 8&t=126499
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
JaBbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 160
Lid geworden op: di 20 maart 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Kan meer dan ik aankan

Ola,
Na geruime tijd niet meer op 't forum geweest te zijn, kom ik opeens dit tegen. Uitgaande van een leeftijd van 50 jaar ben ik inmiddels bijna 13 jaar "over tijd". Heb jarenlang "in denial" rondgefietst. Lang heb ik m'n achterblijven bij "de jeugd" gewijd aan m'n gebrekkige bikeskills, tot (een deel van) de jongere garde me defenitief voorbij ging. Veel van de voorgaande verhalen komen heel bekend voor. Maar soms kruipt 't bloed waar het vroeger ook stroomde... of zoiets.
Woon in Leersum, sinds enkele maanden landelijk bekend van de nieuwe routes, waar ik erg aan moet wennen ( zie de gebrekkige fietstechniek). Zou 't leuk vinden om 'ns deel te nemen aan een KOL rit... Wat mij betreft zou dat ook door de weeks kunnen vanwege ploegendienst en werktijdverkorting.

m.vr.gr.
Jan
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Paul Rush schreef:
Fastcruiser schreef:Vraagje: rijden de meeste 50plussers hier met een hardtail of fully? ...
Jongetjes rijden fully, mannen hardtail :tong .

:-q Epic hier :tong :lol:

:lol: Tnx ouwe :-q

En ja, jong van geest.. bollend buikje, gek op vrouwen op de fiets...
Hekel aan gasten die harder fietsen dan mij. :lol:

Mgoed, de laatste jaren tot ik met een rollator verder moet wil ik nog zo veel mogelijk op de MTB.

Een keer een ouwelullen tocht organiseren ? Ik wil wel voor fietsen :kiss:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, de tijd gaat snel... al fiets je nog zo hard, je houdt 'm niet bij ;-)

Gezellige rit lijkt me wel wat, dus net gereageerd in het betreffende topic.
Supersnel ben ik nooit geweest (daarvoor gewoon te weinig uren op de fiets), maar ik merk toch wel een fikse teruggang de laatste jaren. Deels leeftijdgerelateerd, maar in mijn geval versterkt door het gebruik van betablokkers (ivm hoge bloeddruk). De explosiviteit is nu helemaal minimaal en als ik eens echt diep moet kom ik er ook veel slechter van bij dan ik gewend was. Vooral lastig op de lokale rondjes, waar je normaalgesproken (in goede doen) de korte klimmetjes op de macht opstampt. Dat is nu na hooguit drie bultjes afgelopen want dan kom ik daarna niet meer vooruit...
Dus het is al snel op souplesse omhoog, ook op korte hellinkjes. De 1x mode is dan ook niet aan mij besteed ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Wel leuk om te zien dat er nog best wat 50+ers zijn op het forum, had ik niet verwacht.
Kennelijk ook wel herkenbaar v.w.b. fysieke gesteldheid (blessures, prestatiedrang, conditie etc) en dat het allemaal niet meer zo hard hoeft te gaan.
Als het aan mij ligt gaan we dat terug zien in de ontspannen 50+ ritten :-q .
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Paul Rush schreef:
Fastcruiser schreef:Vraagje: rijden de meeste 50plussers hier met een hardtail of fully? ...
Jongetjes rijden fully, mannen hardtail :tong .
Ok..dan hier nog een jongetje van bijna 56 jaar :winkie:
Op 12 jarige leeftijd begonnen met een 2e hands Mercier racefiets. Enkele jaren wedstrijden gefietst bij RTV de Zwaluwen Deventer. In de winter werden de Hutchinson wegbandjes vervangen door crosstubes en voila.....klaar was je "cyclocrosser". :tong

De Mercier werd na enkele jaren vervangen door een Gazelle "Champion Mondial".
In 1994, na de aanschaf van mijn eerste mountainbike (Trek Singletrack 920) heeft de Gazelle alleen nog maar stof staan te happen. Ik merkte gelijk dat mtb'en en leuker en avontuurlijker is.

De laatste jaren gaat m.n. het klimmen wat moeizamer...lees langzamer. Ook het herstel na een wat langere, stevige rit neemt wat meer tijd in beslag. Niets vreemd aan toch....? De prestatiedrang is ook sterk afgenomen....genieten staat voorop.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik lees hier meerdere keren dat de prestatiedrang afneemt, maar presteren is natuurlijk een breed begrip...
Zo heb ik zelf niet zo de behoefte om te presteren in de zin van anderen voorblijven (hoewel het wel leuk is als dat lukt). Maar wat ik wel merk: op de vlakke rondjes in mijn regio (midden brabant) is er maar één manier om vaart te maken en dat is zelf trappen. Afdalingen van enige lengte zijn er niet. Om lol te hebben op dergelijke parcoursen is het wel nodig een bepaalde minimum snelheid te kunnen rijden... op een sukkeltempo zijn de meeste bochten niet zo interessant.
En daar zit mijn probleem. Mijn motortje trekt het niet meer om langer dan een paar honderd meter een snelheid te rijden die de bochten voor mij (met mijn stuurkwaliteiten, even los van hoe goed of slecht die zijn) interessant maken, vooral niet als er nog wat hoogteverschillen in de vorm van korte felle bultjes liggen. Daar ga ik helemaal kapot op als ik ze te snel wil nemen. Dorst is een mooi voorbeeld van zo'n route, daar had ik beduidend meer plezier toen ik nog wat meer power kon leveren.

Dat frustreert me weleens. Dus ben ik dan prestatiegericht? Ik vind van niet, ik ben lol-gericht ;-)
Maar als ik harder zou kunnen fietsen zou de lol dus wel toenemen...

Vandaar dat de gedachte aan een e-mtb over enkele jaren weleens door mijn hoofd gaat. Zou natuurlijk ook mooi zijn bij klimwerk in bergachtiger terrein :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

@Enrico: Heb je die Gazelle nog? Ik heb mijn eerste nieuwe fiets nog. Een Peugeot racefiets die ik in 1973 nieuw gekocht heb van mijn krantenwijkgeld. Vorig jaar een hoop onderdelen laten vervangen, oa nieuwe wielen met een mooie gereviseerde Sachs tweeversnellingsterugtrapnaaf uit 1982 erin en een flatbarstuurtje. Frame heeft wel wat roest, maar dat staat hem prima!
Twee nieuwe zwarte spatborden en hij kan de rest van mijn leven mee als stadsfiets.
Economisch geen drol meer waard, maar emotioneel des te meer.
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

50+ hoeft geen echt probleem te zijn, dus paar jaar bij marathons met dit shirt gereden (kreeg die voor mijn 50e verjaardag).
Leuke daarvan (voor sommige jongeren niet) was als je dan iemand inhaalde van wie je de vader had kunnen zijn......
Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
krosser
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 14 december 2010, 03:19

Bijna 61+. Na de nodige valpartijen en blessures wel voorzichtiger geworden, maar nog even enthousiast, gelukkig geen fysieke beperkingen. Pas rond mijn 50e begonnen met fietsen, zowel MTB als race, in de loop der jaren fanatieker geworden omdat ik er veel plezier aan beleef en dankzij de opgebouwde conditie.
(Mede) door gebruik van Strava heb ik nog steeds een zekere prestatiedrang (wie niet?), mag graag een PR verbeteren of prestaties vergelijken met andere bikers. Gewoon lekker trappen en van de natuur en het buiten zijn genieten geeft de meeste voldoening.
praten = praten / fietsen = fietsen
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ruim 48 jaar zijn en dan al volop 50+ manco's herkennen is niet te best :( :(( :-{
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie