Het 50+ hoekje.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Dirty Harry schreef:
Paul Rush schreef:Nunspeet? Leuk, dat ken ik vooral nog van de periode 1980-1982, toen ik daar op de Gen Winkelmankazerne gelegerd was. Lijkt mij leuk om daar eens met de atb te rijden.
Beetje off topic maar van mijn maat hoorde ik een mooie anekdote dat hij van de zomer zijn echtgenote wilde laten zien waar hij gelegerd was in 82, blijkt bijna alles plat te zijn en terug gegeven aan de natuur :lol:

Ben zelf ook de 50 gepasseerd, maar kan nog aardig vooruit komen op de fiets.
Leuk topic, ben benieuwd wat het gaat "brengen" , ben wel te porren voor een tochtje.
Ja, dat klopt. Er staat alleen nog een bord met "hoe het ooit was".
Ik heb daar een paar jaar geleden ook gekeken, maar wist wat ik zou aantreffen (ik zit nog in dienst namelijk). Door verse aanplant zijn contouren nog vaag zichtbaar, als je het weet.
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Wat een "leuk" onderwerp en ook confronterend.....
Ik val ook in die groep en hoe kijk ik er tegen aan?
Tot kleine 3 jaar terug nog volop in het wedstrijdleven en kon nog "alles" tot me een klein noodlot (2-6-2013) in Rhens me met beide benen op de grond zette. Dat figuurlijk, want dat ging juist niet :winkie:
Dan gooi je er een schepje bovenop om nog fanatieker te zijn voor comeback tot een onschuldige schuiver in Nordenau (30-08-2014) je ongenadig "straft". Dan ga je over eea nadenken en besluit het anders te gaan doen. Geen wedstrijden/ marathons, maar puur recreatief. Is op zo'n moment moeilijk om dat knopje om te zetten en dankzij een Giro di Kika weet je je zinnen te verzetten.
Meer ongedwongen bezig zijn en doen wat je leuk vind, dus geen intervalachtige dingen meer. Nog minder (lees bijna nooit) met klote weer naar buiten etc.
Ik moet zeggen dat dit leventje me enorm bevalt. Sinds ik gestopt ben met marathons rij ik meer km's en uren dan in die periode, alleen is het nu fietsen ipv trainen. :wink:
Langere afstanden nog meer mijn ding geworden, maar durf niet zomaar te zeggen dat 200, 300, 400 km kan fietsen (ik ken mijn grenzen :winkie: :winkie: ).
Ben nog wel beetje competitief ingesteld en daarbij wil Strava me best een beetje bij helpen......
Zal volgende week in Tenerife zeker kijken naar langere segment vanaf zeeniveau tot 2.500 meter hoger om voorbeeld te noemen. Vooral kijken naar eigen tijden in voorgaande jaren.
Verder een beetje een (recreatieve) uitdaging in de vorm van "Merida Cross Country" wat voor mij toertocht+ zal worden. Gewoon omdat ik het leuk vind en de tijd? Onbelangrijk.
Verder merk ik dat ik voorzichtiger geworden ben, wat afgelopen weekend op MTB in Duitsland best even confronterend was. Afdaling van 3 jaar terug een makkie en nu billen bij elkaar.
Dan nog het herstel na zwaardere ritten, dat duurt langer en langer. Dat

Maar de lol in het fietsen is er nog steeds. Dat was in mijn "topjaren" (10 jaar terug) ook zo. Nu is het gewoon anders, maar niet minder.
Laatst gewijzigd door Fred (mtb-sport) op di 15 maart 2016, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Leuk initiatief :-q En herkenbaar :-D
Zelf niet meer als een recreant, met buikje.
Het plezier van biken in de bossen, en je zelf oppeppen tot sportiviteit maakt voor mij, elke rit weer een uitdaging.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ha, vorig jaar was het zover.
Ik had er al een beetje naartoe geleefd, de ritjes werden als vanzelf wat korter, marathons en dat soort afstanden lagen al een paar jaar achter me.
Dus met gepaste snelheid de magische grens gepasseerd.
Merk wel dat terugkomen uit de "winterslaap" meer moeite kost, winterspek blijft ook wat makkelijker hangen (lees gaat moeilijker weg).
Jaja, het is afzien.. NOT.
Gewoon genieten van iedere minuut op 'de fiets.
Niet meer als 1e boven (ook niet als 2e) maar who cares ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Als ik dit zo lees ben ik in gedachten al een 50+er! :lol: :lol: :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben nog eventjes geen 50, zit er wel tegen aan.
Net als veel fietsmaten, we zijn met veel rond-de-vijftig-ers.
Allemaal bevlogen genieters, en een deel is nog behoorlijk competitief ingesteld. Sommigen rijden wedstrijden in de regio Zuid-L/Belgie (ik dus niet), aan toertochten in de regio wordt meegedaan.
Zelf ben ik 12 jaar geleden 'pas' begonnen, en ik heb het gevoel dat ik juist alleen maar beter ga rijden met de ervaringsjaren. Explosief heb ik nooit wedstrijden gereden, dus dat dat, explosiviteit, minder zou gaan merk ik niet. Ik merk dat duurvermogen en gemiddelde snelheid door de vele uren fietsen nog langzaam groeien. Leuk!
Mijn competitieve en behendige ik leef ik uit bergaf (waarbij Strava ook mij een handje helpt, af en toe KOM-men jagen heeft wel wat), en steil technisch bergop: ik wil het liefst overal fietsend boven en beneden komen, juist als het steil en moeilijk wordt. Snelheid bergop boeit me daarbij niet zo, nergens hoeven afstappen wel.
Nu vermaak ik me volop met lekker touren, 70+ km tochten zijn de uitdaging. Af en toe een Transalp en Alpenvakanties. En ik vind het leuk anderen de mooie streek hier te laten kennen, we organiseren regelmatig een Let's Ride in Zuid-L/Voerstreek. Als ook de jongste op de middelbare school zit wil ik wel wat meer richting Ardennen, die liggen een 1/2 uur met de auto rijden verderop. 'Daar heb ik nu nog geen tijd voor'.
Ik heb de luxe mijn werk zelf te kunnen plannen, dat geeft icm heel hard werken tegelijk ook veel regie, dus rust en vrijheid. En het materiaal mag/kan gewoon goed zijn, zelfs een beetje meer dan gewoon behoort tot de mogelijkheden. Dat voelt allemaal als 'bevoorrecht' aan, en daar ben ik 'dankbaar' voor.
Ooit zal het allemaal wat minder worden... wie weet, na de 50? Nog even wachten...
Een fietsmaat is tegen de 70, en die is net pas gestopt... Dat lijkt me een mooi minimaal streven als het mee zit, en een e-bike vind ik tegen die tijd ook prima. Dus op naar de 80!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Als ik dit zo lees ben ik in gedachten al een 50+er! :lol: :lol: :lol:
Nou op het moment voel ik mij meer 80+... :-{
Dus geldt de gevoelsleeftijd ook???
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wil nou ineens iedereen mee met een "Max"ride :~
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

MonkeyRider schreef:Wil nou ineens iedereen mee met een "Max"ride :~
Misschien dat sommigen hun leeftijdgenoten niet meer bijhouden en mee willen met de "oudjes" om hun eigen prestaties in een ander perspectief te plaatsen :tong .

Ik heb trouwens nog even een mod (XEROX) gevraagd of een let's ride in de lounge mag. Anders start ik een 50+ topic in de "Let's Ride".
Er is tot 2012 een D.O.L. topic geweest, een "dikke ouwe lullen rit". Dat is na wat discussie gestopt, check op zoekfunctie. Een 50+ topic lijkt een mooie doorstart hiervan.
Wat mij betreft gaat gezelligheid en "samen uit, samen thuis" boven iedere vorm van prestatie, daar zijn al genoeg ritten voor.
Ik stel mij zo voor dat een eerste rit bij mij thuis zou kunnen starten met een goede cappuccino, mits er niet gelijk 30 vijftigplussers in mijn keuken staan natuurlijk :lol: . Vervolgens een rit van een kilometer of 25/30 met wat leuke klimmetjes, afdalingen en singletracks, door enthousiastelingen zelf uit te breiden/verlengen.
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Vanuit welke woonplaats vertrekken we dan?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Dirty Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: za 13 december 2008, 18:47
Mijn mountainbike: Cannondale f800sl, ,Klein attitude, Ventana El Chiquillo
Contacteer:

MonkeyRider schreef:Wil nou ineens iedereen mee met een "Max"ride :~
Ik heb het idee dat in clubverband rijden sowieso een "ouwe lullen" ding is.
De wielerclub( ja sorry :oops: , maar durf dit te zeggen omdat ik niet mijn atb in de zomer op zolder zet, en ik het gevoel heb dat de kloof tussen mountainbiker en reetfietser , een term die ik niet zo vaak meer tegen kom hier kleiner wordt ...) waarvan ik lid ben atb' t in de wintermaanden op de zaterdag, maar ik zie weinig aanwas in de leeftijd van zeg maar tussen 20 en 40 jaar.
Maar misschien denken jullie daar anders over?
mijn Klein is groot genoeg
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

bert l. schreef:Vanuit welke woonplaats vertrekken we dan?
Arnhem noord.
En wat is hier het praktisch nut van?
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Dirty Harry schreef:
MonkeyRider schreef:Wil nou ineens iedereen mee met een "Max"ride :~
Ik heb het idee dat in clubverband rijden sowieso een "ouwe lullen" ding is.
De wielerclub( ja sorry :oops: , maar durf dit te zeggen omdat ik niet mijn atb in de zomer op zolder zet, en ik het gevoel heb dat de kloof tussen mountainbiker en reetfietser , een term die ik niet zo vaak meer tegen kom hier kleiner wordt ...) waarvan ik lid ben atb' t in de wintermaanden op de zaterdag, maar ik zie weinig aanwas in de leeftijd van zeg maar tussen 20 en 40 jaar.
Maar misschien denken jullie daar anders over?
Ik heb je tekst een paar keer gelezen, maar mis je punt een beetje in relatie tot dit topic, maar dat heeft wellicht iets met mijn leeftijd te maken :tong .
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dirty Harry schreef:
MonkeyRider schreef:Wil nou ineens iedereen mee met een "Max"ride :~
Ik heb het idee dat in clubverband rijden sowieso een "ouwe lullen" ding is.
De wielerclub( ja sorry :oops: , maar durf dit te zeggen omdat ik niet mijn atb in de zomer op zolder zet, en ik het gevoel heb dat de kloof tussen mountainbiker en reetfietser , een term die ik niet zo vaak meer tegen kom hier kleiner wordt ...) waarvan ik lid ben atb' t in de wintermaanden op de zaterdag, maar ik zie weinig aanwas in de leeftijd van zeg maar tussen 20 en 40 jaar.
Maar misschien denken jullie daar anders over?
Het is heel simpel en je ziet 't ook bij ons in de club.
Jonge gastjes van 12 tot 18 zijn enorm enthousiast.
Vanaf de 18(ongeveer) worden andere zaken ineens belangrijker.
Autorijden, stappen, neuken, carrière, kinderen.
Rond de 40 bedenken alle huisvaders ineens dat het tijd wordt om weer iets te ondernemen.
Een aantal herinneren zich de fiets en worden weer lid van een vereniging.
Daar gaan ze fanatiek tekeer tot ze rond hun 50e er achter komen dat de geest gewillig is, maar het lichaam zwak.
Dan schakelen ze een versnelling (of 2) terug.
Rond de 70 ruilen ze de fiets in voor een rollator.
Wellicht dat de e-mtb deze grens nog een paar jaar kan verschuiven, maar er komt natuurlijk een tijd dat we het fietsen aan de kleinkinderen over laten.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik vind dit maar een deprimerend topic :)
Plaats reactie