MTB vergunning 2016: 12 euro?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

"alleen wat roepen in het bos of ageren op een forum is niet erg constructief"

Dit is echt aan Remmes gericht. :lol:


Klinkt allemaal wel mooi, maar inderdaad nog maar zien of die veranderingen er dan ook echt komen. Het zou goed zijn als de routes die van oudsher op bestaande paden zijn 'aangelegd', met de toenemende populariteit van mountainbiken inderdaad professioneler worden aangepakt. Het artikel gaat niet in op de kritiek dat routes te makkelijk worden gemaakt. Het blijft 'de mountainbikers' als een grote groep die vooral goed onderhoud en nieuwe routes willen. Dat ligt genuanceerder.

Zoals Bowiex eigenlijk al zegt, de communicatie richting mountainbikers heeft ook ruimte voor verbetering.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

ferry1982 schreef:@Bowiex klopt maar is natuurlijk ook een mooi verhaal houden. Eerst zien wat er gebeurd.
Dat is precies wat ik bedoelde. Zoals de Utrechtse Heuvelrug het doet wordt zonder morren geaccepteerd.
Gebruikersavatar
ferry1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 5 oktober 2008, 19:42
Mijn mountainbike: Focus Black Forest 29er

Heb het nog eens doorgelezen en eigenlijk staat er niks anders dan dat we niet moeten zeuren.

Ik moet nu dus 12 euro betalen om 3/4x per jaar als ik toevallig in de regio ben om over slechte paden te rijden waar misschien wat aan gedaan gaat worden.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Je bent niet verplicht om daar te fietsen en dus te betalen, er zijn genoeg andere plaatsen waar je wel gratis kan fietsen.

En als we de routes zo mooi vinden dan is 12 euro niet veel. Ze hadden ook kunnen kiezen om mtb-en te verbieden. Dan hebben ze helemaal geen onderhoudskosten.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

deefdeef schreef:Je bent niet verplicht om daar te fietsen en dus te betalen, er zijn genoeg andere plaatsen waar je wel gratis kan fietsen.

En als we de routes zo mooi vinden dan is 12 euro niet veel. Ze hadden ook kunnen kiezen om mtb-en te verbieden. Dan hebben ze helemaal geen onderhoudskosten.
Exact :-q
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Breinstein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: do 28 april 2011, 10:03
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2012, Wilier 501xn 29 2014

Aardig stukje, wat je hoopvol op zou kunnen vatten maar waar helaas niks concreets wordt. Ja er komt/is een nieuwe route bij Kraggenburg, maar die is voor de Veluwezoom/Montferland rijders wel erg ver uit de richting. Er word aangegeven dat er aan een onderhoudsplan gewerkt wordt voor de Veluwezoom (ik zeg, hou op met het maken van plannen en start met het uitvoeren) en dat de Montferlandroute er perfect bij ligt. Met dat laatste ben ik het overigens wel eens, maar zegt niks over de toekomst.

Tevens wordt er gewerkt aan een extra lus van 20km op 'een van de bestaande routes'. Bij de Montferlandroute zie ik dat qua ruimte niet gebeuren en de Veluwezoomroute heeft geen uitbreiding naar 70km nodig, eerder het interessanter maken van de huidige 50.
Negatief wil ik me niet opstellen, maar gezien de laatste jaren ben ik wel sceptisch. Eerst zien en dan geloven.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Er zijn geruchten dat LDD word uitgebreid. Daar is in ieder geval de ruimte.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Een 20km lus op een van de bestaande routes.
Concreet is dat eigenlijk hetgeen waarmee wij warm worden gehouden ;)
The_Duke
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 13:08
Mijn mountainbike: Olympia Bull
Contacteer:

Leuke discussie; vanuit deze kant constructief opbouwende luchtbel om de discussie op gang te houden
Hoe gaat het in de andere sporten?
Voetbal; 1 bond, deze regelt alles, van competities tot beleid voor sportaccommodaties tot regelgeving voor de belijning op de voetbalvelden.

Ik zou in deze de KNWU inschakelen; waarom? Deze club beheert de belangen van alle Nederlandse mountainbikers in principe.
Zet hierin een taskforce bij de KNWU in.
Zorg ervoor dat er voor iedere mountainbike die of gerelateerd product dat in NL verkocht wordt een soort van bijdrage richting het fonds beheer MTB Routes gaat. Koppel de verplichte bijdrage per fiets aan iets waar de biker iets aan heeft, soort algehele mtb-verzekering per fiets o.i.d. om deze ook er iets voor terug te laten krijgen. En dan voor de zwaardere E-bikes een hogere bijdrage. Soort van wegenbelasting.
Daarnaast schakelt de KNWU, per mtb-vereniging een paar waarnemers in, welke vaak trainen op de vaste routes en vast whatsapp hebben. Deze kunnen bij erge schade via een meldpunt (app) en een paar foto's de taskforce KNWU mobiliseren, zo kan men de schade in kaart brengen.

Laat dan NM en SBB goedkeuring en vrije hand geven aan onderhoudswerkzaamheden door KNWU, puur en alleen aan de route. KWNU schakelt via een soort ZZP-constructie; of professionele hulp in bij blijvende schade, of in het geval van vrijwilligers, betaalt het de onkostenvergoeding en een heule dikke slagroomtaart bij afloop.

Blijkt dat de schade daadwerkelijk niet door mtb-bandensporen, maar door bosbouwwerkzaamheden(John Deere Alligators en dergelijke) of landbouwwerkzaamheden is gebeurt, dan zijn de verplichte onderhoudskosten voor SBB/NM. Immers de bikers zijn er niet overheen gereden. En deze constructie scheelt hun toch immers een hoop gereserveerd geld aan onderhoud op de routes, dus mag daar iets voor terug verwacht worden.
Belangrijk is wel dat deze procedure sluitend en waterdicht is en snel in werking kan treden met weinig administratie.

Hele vignettenhandel op de schop, want dat werkt toch niet, tenminste ik rij al jaren rond in Havelte/Steenwijk en ik heb nog nooit iemand met een vignet gezien. Maar dat zal mijn bekrompen mening zijn. Conclusie: koop je een nieuwe mtb of mtb-gerelateerd product, dan help je mee aan het routeonderhoud. Ultieme voorbeeld van: de gebruiker betaalt, maar beheert (via de KNWU) ook.
Heb ik alleen de tweedehands markt aan MTB's nog niet gehad, maar ja niemand is perfect.

Misschien een dwaas idee, maar het schoot me zo te binnen. Wat vinden we er van?
For those about to bike, we salute u!
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Ik zou alleen de KNWU vervangen door NTFU. (of deze 2 samen laten gaan, maar dat is weer een andere discussie)
En ik denk dat een vignet voor heel nederland beter haalbaar is dan een extra bijdrage op fietsen/onderdelen.
Het is niet alleen de 2e hands markt, maar ook wat via internet in het buitenland gekocht wordt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ferry1982 schreef:@Bowiex klopt maar is natuurlijk ook een mooi verhaal houden. Eerst zien wat er gebeurd.
Nee, eerst betalen.
ik lees dat we ook betalen voor "de natuur rondom de routes".
Het hele bos dus. In dat licht gezien zal die 12 euro dus niet geheel aan het mtb'en worden besteed.
Nou ja, met de auto zijn we hier allang aan gewend, nu is de fiets aan de beurt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Op het moment dat de gebruiker het idee/gevoel heeft dat er naar hem/haar wordt geluisterd en dat inbreng (financieel of vrijwilligerswerk) ten goede komt aan de gebruiker zelf zal men veel eerder genegen zijn om hetzelfde doel te dienen.

Kijk wat er heeft plaatsgevonden op enkele routes waar de eigenaar en de gebruikers nader tot elkaar gekomen zijn.
Waar vroeger de bikers uit de Schadijkse bossen in Horst werden geweerd (niet gewenst waren) blijkt nu juist dat na de handreiking van (oa) SBB de neuzen in dezelfde richting staan. Win/win/+ dus.

Het is niet alleen het bos ten goede gekomen. Er is ook een heel sociaal netwerk rondom de route ontstaan waar een ons kent ons cultuur heerst. De boswachters zijn bij ons een graag geziene gast ipv de boeman die probeert onze hobby kapot te maken.

Die € 12,- zijn peanuts als ik ze afzet tegen de inzet van velen rondom de schaak. Er zijn genoeg mensen die per week meer waarde aan onderhoudsuren besteden dan die € 12,- vertegenwoordigd.
whocares
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 23 oktober 2004, 15:44
Mijn mountainbike: Giant Anthem X 29'er 2

Voor diegene die iets willen betekenen mbt de Veluwe Zoom route en de staat ervan : Telefoon (026) 495 90 90.

Ik had een kort gesprekje , vooral opmerking , over de toestand van de route:
.....Of anders gezegd , wel denderend bij . Soms tot het gevaarlijke erbij voor de ongeoefende MTB'er .
Natuurmonumenten ‏@Natuurmonument 19 nov. 2015

@Whocares27101 Aangezien ik de situatie ter plaatse niet ken, zou je hierover contact op willen nemen met mijn collega's aldaar 1/2

Natuurmonumenten ‏@Natuurmonument 19 nov. 2015

@Whocares27101 via T(026) 495 90 90? Zij kunnen je feedback meenemen. ^Eva 2/2
it ain't what you do it's the way that you do it
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je moet maar snappen dat het hier om Twitter gaat, want anders is het moeilijk hierin een gesprek te ontdekken :lol: .

Maar er is in ieder geval communidatie over, mooi!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
JorisGT
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: di 2 oktober 2012, 20:46
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced SL 29er

Kunnen we niet een groep beginnen voor het onderhoud van de Veluwe zoom route. En deze dan bij de natuur monumenten aan bieden.
Plaats reactie