Verkeersregels op singeltrack?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.

Moderator: Pat.

Marino
All rounder
All rounder

ma 10 augustus 2015, 14:03

Wat zijn nu eigenlijk 'de verkeersregels' op een singeltrack?

Mijn perceptie van 'de verkeersregels' op een parcours is dat we rekening met elkaar houden en dat we elkaar de ruimte geven. Tot nu toe ging dat vrijwel altijd probleemloos: als ik iemand wil passeren op een singletrack maakt een mede-mtb'er in 99% van de gevallen vanzelf ruimte als hij/zij me aan ziet of hoort komen, waarna ik kan passeren en ze uiteraard vriendelijk bedank. Andersom maak ik ook altijd ruimte voor een snellere biker.

Tot zover geen probleem. Tot recentelijk, want sinds we op de Utrechtse Heuvelrug verwend zijn met een mooi parcours wat bijna geheel uit singletrack met veel bochten bestaat (waarvoor hulde aan de parcoursbouwers uiteraard!) komt het steeds vaker voor dat mede-bikers niet aan de kant (willen) gaan. Gezien de lengte van de singeltracks betekent dat je er erg lang achter moet blijven hangen.

Afgelopen zondag op parcours Zeist was hier weer een mooi voorbeeld van. Op het begin van een singeltrack kwam ik achter een mevrouw te rijden die een stuk lager tempo had. Na een tijdje dacht ik dat ze me niet gezien had dus zei ik vriendelijk 'pardon'. Geen reactie. Na nog eens 'pardon' te hebben gezegd kreeg ik de reactie 'Het is een singeltrack, ik ga niet stoppen hoor!', waarna ik zei dat dat ook niet nodig was als ze me een beetje ruimte kon geven. Dit was ze duidelijk niet van plan. Uiteindelijk vond ik een plekje en kon ik er op met veel moeite langs, waarna ik voor 'idioot' werd uitgemaakt.

Dit vond ik toch te gek worden en ben ik gestopt om te zeggen dat bikers elkaar normaal gesproken gewoon de ruimte geven. Ik kreeg alleen een grote mond van haar en (blijkbaar) haar partner die achter haar reed, dus ben ik maar weer verder gefietst.

Ben ik nu gek en heb ik wat gemist qua 'verkeersregels' op singeltracks? Ik ben echt geen Strava racer die iedereen omver rijdt om maar de snelste tijd neer te zetten, maar ik vond de 'het parcours is van mij' houding van deze mensen echt onbegrijpelijk.

Wat denken jullie ervan?
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert

ma 10 augustus 2015, 14:05

Valt meer onder omgangsvormen dan verkeersregels. Dit soort uitwassen zullen er blijven, ben ik bang.
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

ma 10 augustus 2015, 14:12

Op een geschikt moment de snellere voorbij laten is de ongeschreven regel onder 99% van de mensen. Maar dan zijn er nog hele discussies, zoals moet je als snellere nou wat roepen of niet, moet je als langzame vaak omkijken of moet de snellere maar zien wanneer de langzame de snellere doorheeft, en wat is nou een geschikt moment? Ikzelf vlieg redelijk snel de berm in met iemand achter me. Sommige tragere voor me gaan aan een kant rijden en dan zeggen ze "ga er maar langs" terwijl dat niet kan op een single-track, en zo zijn er alsnog diverse persoonlijke smaken. Als men maar enige blijk geeft van elkaar de ruimte geven moeten we denk ik tevreden zijn. Bovenstaand verhaal lijkt daar niet onder te vallen.
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Giant Stance
Contacteer:

ma 10 augustus 2015, 14:14

De wet van de sterkste :tong
Not afraid of Willie Wortel :winkie:

My bike

Sale
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Hoofddorp

ma 10 augustus 2015, 14:14

Ik vind dat je het zeer netjes gedaan hebt. Om het geheel bij jezelf te houden had je nog iets kunnen zeggen als 'mag ik alstublieft passeren?' ... (Al heb ik een vermoeden wat het antwoord zou zijn geweest.)

Er zullen altijd mensen zijn die 'het anders zien' .... Als je achter mij zit, dan zul je merken dat ik dezelfde opvatting heb als jij. Rust met die gedachte.
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert

ma 10 augustus 2015, 14:15

Sterkste wat? Zelfbeheersing? Fatsoensnormen? :lol:
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

ma 10 augustus 2015, 14:16

Ligt eraan hoe breed de biker voor je is. :lol:

My bike

Sale
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

ma 10 augustus 2015, 14:18

Die singletracks zijn ook de Amsterdamse steegjes van het bos zeg....
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

ma 10 augustus 2015, 14:23

behandel elkaar zoals jezelf behandeld wilt worden.

Fatsoen is een kleine moeite.

Ik bedank ook nog wel eens achteraf via Strava nadat ik via Fly-by heb gezien wie ik voorbij gevlogen ben en krijg altijd (zonder enige uitzondering) een leuke reactie terug.

Ieder zijn/haar tempo en niemand hoeft ala seconde plaats te maken, maar als ik al even (klein minuutje oid) achter iemand hang en hij/zij geeft bij de volgende passeer mogelijkheid geen ruimte dan vraag ik vriendelijk of ik er bij de volgende gelegenheid langs mag.

Mocht ik dan een grote mond krijgen ondanks mijn fatsoen dan zal het mij allemaal wel. Ik haal mijn schouders op en pak dan wel de "berm" en zoeken ze het zelf maar uit.
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: heeft kleine wielen
Contacteer:

ma 10 augustus 2015, 14:25

Meestal gaat het heel anders. Mocht ik in de situatie komen dat ik iemand in wil halen, probeert hij/zij zichzelf al de bosjes in te duwen nog voor ik kan zeggen dat ze maar rustig aan moeten doen om een fatsoenlijk plekje te vinden... Meestal zeg ik er dan nog even bij dat het geen wedstrijd is.

De praktijk is echter vaak anders. Als ik namelijk als een hijgend postpaard met mijn tong op de knieën voor mijn gevoel aan het racen ben op onze platte single tracks, hoor ik vaak een ratelend geluidje van de vrijloop van de fietser achter me, wat me alleen maar weer doet beseffen hoe langzaam ik eigenlijk fiets :-{

Leef en laat leven :bier:
Op zoek naar een clinic omgeving Zuid Holland?
meermountainbike.nl
MEER Mountainbike. Clinics, tochten, begeleiding en MEER!
MEER Mountainbike op YouTube

Blogje
SYS: Commencal V4 + Commencal LTHT
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Monocog, Shrek, Superfly
Contacteer:

ma 10 augustus 2015, 14:26

Marino schreef: Wat denken jullie ervan?
Niet op zondagochtend gaan biken :wink:
MacReal schreef: De praktijk is echter vaak anders. Als ik namelijk als een hijgend postpaard met mijn tong op de knieën voor mijn gevoel aan het racen ben op onze platte single tracks, hoor ik vaak een ratelend geluidje van de vrijloop van de fietser achter me, wat me alleen maar weer doet beseffen hoe langzaam ik eigenlijk fiets :-{
Precies, je kunt langzamere rijders fysiek van de track af beuken maar subtiele mentale vernedering is veel leuker. Lekker luid coasten met je Hope of King, gezellig gesprek proberen aan te knopen terwijl die ander met hartslag 190 zit, op makkelijke stukken een eind uit laten lopen en vervolgens op een lastige passage in 5 seconden weer inlopen etc. :lol:
Laatst gewijzigd door asphaltdude op ma 10 augustus 2015, 14:30, 4 keer totaal gewijzigd.
Wake up, Specialized already invented a hole in the frame to bring the picknick!
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

ma 10 augustus 2015, 14:27

Nog even en het mooie weer & vakantieperiode is weer voorbij, dan kunnen we weer los.
Tot die tijd kan ik de Ardennen zeer aanraden, om daar die ene % te treffen heb je 10 jaar werk.

Valt mij wel op dat de meeste niet eens door hebben dat je achter ze zit.
EO-MTB-ing certified :-)
Marino
All rounder
All rounder

ma 10 augustus 2015, 14:34

Haha, dank voor de reacties. Niet op zondag gaan biken is inderdaad wel een goeie ja...

Gelukkig denken we dus allemaal redelijk hetzelfde hierover en zijn dit dus blijkbaar de uitzonderingen. Dat idee had ik ook al, maar de toename viel me wel op. Ik blijf dus netjes en geduldig op de trails en moet vooral m'n humeur niet laten verpesten door dit soort types!
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Niner EMD9 BBBDB -|- Soma Fog Cutter -|- On One Inbred SS -|- Gestolen: Trek Superfly SS

ma 10 augustus 2015, 14:36

tiewrap schreef:Nog even en het mooie weer & vakantieperiode is weer voorbij, dan kunnen we weer los.
En over een paar maand hebben we de boswielrenners weer die je op de rechte stukken als een malle voorbij knallen, waarna je op de technische stukken er weer achterhangt, zoals asphaltdude al zegt, met je Hope-naaf ratelend waardoor ze wat zenuwachtig worden
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

ma 10 augustus 2015, 14:41

asphaltdude schreef: Precies, je kunt langzamere rijders fysiek van de track af beuken maar subtiele mentale vernedering is veel leuker.
:-q

Ik rij wel eens op de Autobahn en als ik dan met 180 op de linkerbaan mijzelf behoorlijk snel vind rijden en uit het niets een knipperende Duitser in de spiegel zie die nadat ik van baan wissel ervandoor stuift alsof ik stil sta dan krijg ik dat gevoel ook.

Op de fiets maakt het mij geen ruk uit, ben nu eenmaal niet de snelste meer. :lol:

My bike

Sale
Plaats reactie