Gezocht: wandelaars die last hebben van mountainbikers

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik probeer altijd iedereen te groeten en zoals vandaag even een verkeerd stuk gepakt met veel wandelaars dan wacht ik gewoon rustig af tot ik er langs kan. Met honden ook zelden problemen, gewoon even vaart minderen. Dat moet je ook wel eens als er een bocht komt.
Als ik dit hier lees dan zijn de Noord Veluwenaren toch wel aardiger dan de gemiddelde Brabander of Westerling. :-D
"This species has amused itself to death"
EmielRS
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 11:22
Mijn mountainbike: IdWorx & Santa Cruz

troje schreef:Ik ben er vandaag in Rheden ook weer een hoop tegengekomen: Blik op oneindig, uitstraling alsof ze een tijdrit in de Tour de France aan het rijden zijn, niet op of omkijkend naar anderen en ook zeker geen rekening houdend met mede bosgebruikers. Strava ridders, boswielrenners, maakt niet uit welk naampje je ze geeft. Ik kan me voorstellen dat wandelaars zich storen aan zulke types. Ik zie ze ook steeds meer de laatste jaren. Denk dat Strava en de opmars van vaste parcoursen ook niet meehelpen.
Strava-tijd-verbeter-biker, blik op oneindig, kosten wat het kost de biker voor je inhalen en dan boven aan de bult hijgend over het stuur hangen en de bidon leeglurken. :winkie:
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Met Strava durft ik juist nooit te stoppen, want stel dat ik net vóór het eind van een belangwekkend segment stop! : Suprised :
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een non-discussie...
1. Onder iedere groep zitten pure eikels, in-en-in vriendelijke mensen en an sich vriendelijke mensen die zich af en toe als eikel kunnen gedragen.
2. Wat is "last hebben"? Daar is geen eenduidige definitie van, waarmee het nogal afhankelijk is van de persoonlijke perceptie.

Als je last kunt hebben van mensen die niet iedere onbekende groeten onderweg (doe ik in een winkelstraat ook niet), al helemaal niet geinteresseerd zijn om over die <whatever> die in bloei staat te babbelen of iets dergelijks (als ze daar last van hebben dan kan ik alleen maar concluderen dat het geheel wederzijds is) en daar waar mogelijk (~ breed genoeg) gewoon de verkeersregels hanteren, dan zou ik me bij deze vast willen aanmelden (*). Ik heb dan weer geen illusie dat je door mensen heen kunt rijden en bedank wel wanneer mensen een stapje opzij doen zodat je een beetje momentum kunt houden.
* Ik heb overigens geen Strava, ik heb zelfs geen fietscomputer en een horloge draag ik ook niet met fietsen, een obsessie voor tijd lijkt me dan ook ver te zoeken...


Wat ik me afvraag:
a) Zou communicatie niet verbeterd moeten worden en dan heb ik het niet over die small-talk.
* Bij toch een aantal vaste routes kun je bij iedere ingang heel expliciet vinden dat er niet gefietst mag worden, alleen ontbreekt het onderbord "uitgezonderd MTB route gemarkeerd met <symbool>".
* Ik heb weinig moeite me voor te stellen dat je als wandelaar niet erg blij bent wanneer je in een MTB toertocht terecht komt en liever een ander bos had opgezocht indien je het geweten had; veel verder dan pagina 6 van het plaatselijke suffertje komen die aankondigen edoch ook niet. Uit ervaring kan mededelen dat je ook liever een ander bos had opgezocht wanneer blijkt dat ze 5 bussen met scouts hebben opengetrokken.
b) Is het noorden van de Veluwe daadwerkelijk vriendelijker dan Brabo's of westerlingen? Persoonlijk geef ik het voordeel van de twijfel aan de Fransen; het lijkt erop dat je zelfs staan aan te moedigen wanneer je op een wandelpad in de Alpen naar beneden probeert te komen. De enige die ik heb horen klagen waren Nederlandse toeristen (toevallig?), hetgeen ook door m'n gebrek aan kennis der Franse taal kan komen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

bert l. schreef:Mensen zouden rekening moeten houden met elkaar. Waar dan ook.
Snel hoort rekening te houden met langzaam. Of je nou op het asfalt rijdt met een auto of in het bos rijdt met een step.
+1 :-q
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

bert l. schreef:Mensen zouden rekening moeten houden met elkaar. Waar dan ook.
Snel hoort rekening te houden met langzaam. Of je nou op het asfalt rijdt met een auto of in het bos rijdt met een step.
+1 :-q

Gister "last" gehad van één biker welke z'n strava-record probeerde te verbeteren en één wandelaarster die schrok van m'n bel :-{ , maar ja, op een route van 50 km, neem ik het allemaal voor lief.
Heb ook het idee dat de meeste bikers welke zich irriteren aan andere recreanten, bikers zijn die hun "vaste" route rijden en toch bezig zijn met het verbeteren van hun tijd.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Van dit soort Nederlandse discussies krijg ik z’n zin in vakantie ….. lekker MTB-en in Frankrijk of Kroatie, uren alleen in het bos of in leegte van de Cevennes. Af en toe een wandelaar die je met een vriendelijke “bonjour” begroet of de zoon van de locale boer met z’n MX of Quad die je met de zelfde vriendelijke woorden begroet ...... Maar dit is Nederland en hier moeten 17 miljoen mensen in 3,5 Ha natuur, op die één dag zomer, recreëren. Ik heb helaas geen oplossing, wellicht is er geen oplossing, behalve misschien emigreren.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Met regen fietsen en met mooi weer naar de meubel boulevard. :winkie:
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Dunc@n schreef:Van dit soort Nederlandse discussies krijg ik z’n zin in vakantie ….. lekker MTB-en in Frankrijk of Kroatie, uren alleen in het bos of in leegte van de Cevennes. Af en toe een wandelaar die je met een vriendelijke “bonjour” begroet of de zoon van de locale boer met z’n MX of Quad die je met de zelfde vriendelijke woorden begroet ...... Maar dit is Nederland en hier moeten 17 miljoen mensen in 3,5 Ha natuur, op die één dag zomer, recreëren. Ik heb helaas geen oplossing, wellicht is er geen oplossing, behalve misschien emigreren.
:-q +1 herkenbaar. Een beetje van dittum :kiss: naar elkaar en het gaat al een stuk beter.
Ik heb wel eens verhalen gehoord dat biker op de vuist gaan op een singeltrack, omdat er niet snel genoeg ruimte gegeven wordt om te passeren. :-{
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

idd. Of de spitsuren proberen te vermijden? Ik tovallig ben vrijdagavond ( omdat t weekend al volgepland was ) maar eens een uurtje of 2 het bos ingedoken. Ik heb 2 man gezien die de hond aan het uitlaten waren, verder dus helemaal niemand!!!
Daarom ga ik in de zomer ook het liefst zo vroeg mogelijk, lekker rustig en je hebt nog wat aan de dag ( om te wandelen in het bos en je te ergeren aan MTB-ers :lol: haha )
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het is niet moeilijk om wandelaars te ontlopen.

- De drukke uren zijn bekend. Persoonlijk vind ik dat je zondagmiddag niets in het bos te zoeken hebt. Maar als je wel op zondag wilt, of alleen dan kunt, moet je ook niet mopperen. Wandelaars hebben áltijd voorrang.
- De drukke dagen zijn ook bekend. Met mooi weer, aan het begin van de lente, herfstwandelingen
- De drukke plekken zijn ook bekend. Drie P's, de P van Parkeerplaats, de P van Paaltjesroute en de P van Pannenkoeken. Op 1km afstand van elk van de drie P's kom je nog maar 1% van de wandelaars tegen.

Wandelaars lopen altijd naast elkaar (kun je beter kletsen) en hun oren en ogen wijzen altijd naar voren. Als je van achteren komt, wordt je dus standaard niét opgemerkt. Daar kun makkelijk rekening mee houden. Je hoeft iemand niet te laten schrikken. Groeten en bedanken kost niks en doet veel goed.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

bert l. schreef:Het is niet moeilijk om wandelaars te ontlopen.

- De drukke uren zijn bekend. Persoonlijk vind ik dat je zondagmiddag niets in het bos te zoeken hebt. Maar als je wel op zondag wilt, of alleen dan kunt, moet je ook niet mopperen. Wandelaars hebben áltijd voorrang.
- De drukke dagen zijn ook bekend. Met mooi weer, aan het begin van de lente, herfstwandelingen
- De drukke plekken zijn ook bekend. Drie P's, de P van Parkeerplaats, de P van Paaltjesroute en de P van Pannenkoeken. Op 1km afstand van elk van de drie P's kom je nog maar 1% van de wandelaars tegen.

Wandelaars lopen altijd naast elkaar (kun je beter kletsen) en hun oren en ogen wijzen altijd naar voren. Als je van achteren komt, wordt je dus standaard niét opgemerkt. Daar kun makkelijk rekening mee houden. Je hoeft iemand niet te laten schrikken. Groeten en bedanken kost niks en doet veel goed.
:-q Vooral de 3 P's :D
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Guust
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: wo 8 april 2009, 09:19
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8 SL

Real Epic '89 schreef:Met regen fietsen en met mooi weer naar de meubel boulevard. :winkie:
Voel is aan je voorhoofd :o

Wij hebben er hier een rondlopen, die loopt alleen maar met takken te slepen om paden (mointainbike/ruiter) paden te blokkeren....Als ik die keer tegenkom, hoop ik dat hij/zij snel is....

ik heb tegenwoordig mijn bevoegdheden :winkie:


Maar ik stel voor om als mountainbike forum onder elkaar een gedragscode af te spreken , bij het doorlezen van dit topic kwam ik zeer goede ideeën tegen.
(c)
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Real Epic '89 schreef:Met regen fietsen en met mooi weer naar de meubel boulevard. :winkie:
Altijd fietsen, nooit naar de meubelboulevard. :bier:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Guust schreef:ik heb tegenwoordig mijn bevoegdheden :winkie:
Als ik dan de domme uitlatingen ervoor lees, ben ik bang dat je die ook snel weer kwijt bent... :roll:

Met een goede dialoog bereik je waarschijnlijk meer, vaak zien dit soort mensen niet eens de risico's in van hun daden.... Misschien nog post van het CJIB.
Plaats reactie