Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

38x10 schreef: di 28 september 2021, 10:32 (*serieus emigreren overweegt)
Dat is een druppel op de gloeiende plaat. In plaats van emigreren kan je beter een marketing campagne opzetten voor emigratie (of geboortebeperking)
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

38x10 schreef: di 28 september 2021, 10:32 Somewhere in the world:
Cycling is permitted on private roads and trails in the lowlands, and anywhere in the mountains.
You can ride your bike wherever there is a right of public access.

(...)
When cycling in open country, remember:
- to avoid areas prone to erosion such as bogs and dry rock
- that not all trails are suitable for bikes – choose those that are
- to use trails that are less popular with hikers, in order to avoid arguments
- to make sure you don’t disturb wildlife or livestock
- to slow down when approaching and passing hikers
- to use established rest areas and firepits, and to be especially careful around fire
- not to pitch a tent close to an inhabited house or cabin (no closer than 150 m/500 ft unless local bylaws provide otherwise)
- to respect the interests of people who live and work in the countryside
Zo kan het dus ook. Natuurlijk helpt het als er wat minder mensen per km^2 wonen, maar Nederland is wat dit betreft wel een overgereguleerd kutland vol met zeikerds die graag anderen de maat nemen.

(*serieus emigreren overweegt)
Ja dit is een veel betere insteek ja. Waar komt deze tekst vandaan?

Maar de overbevolktheid, de minimale beschikbaarheid van natuurgebieden en de enorme toegankelijkheid voor vrijwel iedereen van de gebieden die er wel zijn in Nederland zullen er wel te maken hebben dat hier alles geregeld moet worden. Soms is het een nadeel in een bovenmaats stadspark te wonen :roll:
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

38x10 schreef: di 28 september 2021, 10:32 Nederland is wat dit betreft wel een overgereguleerd kutland vol met zeikerds die graag anderen de maat nemen.

(*serieus emigreren overweegt)
Ik kan je Zweden aanraden. Deels dezelfde kutkultuur als NL (anderen de maat nemen en zo) maar buitensporters hebben daar nog aardig wat common sense (dus alles kan) en het is er leeg genoeg dat je niet snel een zeikerd te fiets/voet/paard in het bos tegen komt. Wij twijfelen ook al weer over teruggaan :winkie:

Zoals MVVVL zegt is het ook een bovenmaats stadspark. Prima dat heel de randstand naar de UHR komt om te recreëren, hoor. Maar laten we dan ophouden alsof het een geschikte plek is voor een natuur-totaalervaring (om vervolgens oeverloos te bitchen over moeilijke bewegwijzering, fietsers, wandelaars, ruiters, die AH-64s die af en toe over vliegen, enz.).

IMHO kunnen we omwille van onze cultuur hier simpelweg allerlei vrijheden niet aan. "Deel het pad" is ten westen van de Ijssel al praktisch onmogelijk. Gezond verstand, rekening houden met anderen, begrip, etc. is er bij te veel mensen niet bij. Iedereen eist zijn/haar gemeend 'recht' op, al gaat het ten kosten van de rechten, plezier of voorzieningen van anderen. Dus hebben we nog 40 borden met regels nodig.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

@MVMVML: Dit is de "Allemansretten", oftewel, het recht om door het land te zwerven. In Noorwegen vastgelegd in de grondwet (@eRicW: volgens mij heeft Zweden ook zoiets. Noorwegen is qua natuurpracht echter veel mooier :-D)

@bouwpakket: als ik ga is het natuurlijk niet de bedoeling dat de rest meegaat! :bier:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

bouwpakket schreef: di 28 september 2021, 10:47
38x10 schreef: di 28 september 2021, 10:32 (*serieus emigreren overweegt)
Dat is een druppel op de gloeiende plaat. In plaats van emigreren kan je beter een marketing campagne opzetten voor emigratie (of geboortebeperking)
Een campagne voor geboortebeperking in Nederland is niet zo efficiënt. Het geboortecijfer is hier al jaren rond de nul. De bevolkingsgroei is dus alleen het gevolg van migratie. Het CBS verwacht dat er in 2030 één miljoen inwoners extra zullen zijn in Nederland. En volgens de plannen moeten er nog één miljoen huizen gebouwd gaan worden de komende 10 jaar.

Gezien de huidige drukte op de wegen en in de recreatie-gebieden en de extra druk die dit gaat leggen op de leefbaarheid, is dit niet bepaald een aantrekkelijk vooruitzicht. Of emigratie dan de beste oplossing is? Ik weet het niet, heb er wel aan gedacht, maar ik woon gewoon nog heel graag in Nederland. Nog wel tenminste. En ik zou graag mijn kinderen (en over enkele jaren mijn kleinkinderen) dichtbij willen houden.

Heb het deel in "Tegenlicht" over MTB-en nog even gekeken. Mijnheer Dirkmaat is zoals anderen hiervoor al schreven wel heel erg overtuigd van zijn gelijk. En hij zal waarschijnlijk nog gelijk hebben ook. Als je tenminste alles vanuit natuurbelangen bekijkt. Maar dat is nou eenmaal niet mogelijk. De vraag is wat de toenemende druk op natuur en milieu met het natuurbeleid gaat doen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Zoals ik het zie missen jullie zijn punt. Hij constateert slechts dat het te druk en lawaaierig wordt in de natuurgebieden en stelt als oplossing voor meer natuur te creëren buiten de natuurgebieden in de vorm van heggen als afscheiding van weilanden. Wat mij betreft een prachtig voorstel.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

JoopO schreef: di 28 september 2021, 12:32
bouwpakket schreef: di 28 september 2021, 10:47
Dat is een druppel op de gloeiende plaat. In plaats van emigreren kan je beter een marketing campagne opzetten voor emigratie (of geboortebeperking)
Een campagne voor geboortebeperking in Nederland is niet zo efficiënt. Het geboortecijfer is hier al jaren rond de nul. De bevolkingsgroei is dus alleen het gevolg van migratie.
Geboortecijfer is volgens mij iets van 170.000 per jaar, maar dat wordt inderdaad vrijwel volledig gecompenseerd door het sterftecijfer. Maar bij minder geboortes neemt de bevolkingsgroei dus echt wel af. En bevolkingskrimp is met 70.000 geboortes minder per jaar ook een feit. (Even losjes uitgaand van de CBS cijfers)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

“Boswachters en handhavers op de Veluwe hebben in de afgelopen week al vele tientallen boetes van 90 euro uitgedeeld aan mensen die de hertenbronst verstoren.”

Allemaal k-wandelaars met een k-kamera!
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

38x10 schreef: di 28 september 2021, 11:26 @MVMVML: Dit is de "Allemansretten", oftewel, het recht om door het land te zwerven. In Noorwegen vastgelegd in de grondwet (@eRicW: volgens mij heeft Zweden ook zoiets. Noorwegen is qua natuurpracht echter veel mooier :-D)
Mooi inderdaad. Maar je kan dat toch niet los zien denk ik van de ruwheid vd Noorse natuur ivm de NLe en de bevolkingsdichtheid. Noorwegen is ongeveer 8 x NL qua oppervlakte maar slechts 1/3e van het aantal inwoners.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

bert l. schreef: di 28 september 2021, 16:57 “Boswachters en handhavers op de Veluwe hebben in de afgelopen week al vele tientallen boetes van 90 euro uitgedeeld aan mensen die de hertenbronst verstoren.”

Allemaal k-wandelaars met een k-kamera!
https://www.youtube.com/watch?v=hAkvka12ptw
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MVMVML schreef: di 28 september 2021, 17:28
bert l. schreef: di 28 september 2021, 16:57 “Boswachters en handhavers op de Veluwe hebben in de afgelopen week al vele tientallen boetes van 90 euro uitgedeeld aan mensen die de hertenbronst verstoren.”

Allemaal k-wandelaars met een k-kamera!
https://www.youtube.com/watch?v=hAkvka12ptw
:D

…ik dacht toen ik die YouTube link zag toch eigenlijk dat je hier een filmpje plaatste uit je eigen MVMVML archieven waarin ook dergelijke wandelaars te spotten waren. ;)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

:D :winkie: :lol:
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: di 28 september 2021, 18:27
MVMVML schreef: di 28 september 2021, 17:28
https://www.youtube.com/watch?v=hAkvka12ptw
:D

…ik dacht toen ik die YouTube link zag toch eigenlijk dat je hier een filmpje plaatste uit je eigen MVMVML archieven waarin ook dergelijke wandelaars te spotten waren. ;)
Gelukkig zijn dat soort beelden niet aanwezig in mijn archief 🙈
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

MVMVML schreef: di 28 september 2021, 17:26
38x10 schreef: di 28 september 2021, 11:26 @MVMVML: Dit is de "Allemansretten", oftewel, het recht om door het land te zwerven. In Noorwegen vastgelegd in de grondwet (@eRicW: volgens mij heeft Zweden ook zoiets. Noorwegen is qua natuurpracht echter veel mooier :-D)
Mooi inderdaad. Maar je kan dat toch niet los zien denk ik van de ruwheid vd Noorse natuur ivm de NLe en de bevolkingsdichtheid. Noorwegen is ongeveer 8 x NL qua oppervlakte maar slechts 1/3e van het aantal inwoners.
Je kunt zulke landen inderdaad echt niet gaan vergelijken met hier.
Natuurlijk is het daar makkelijker de natuur te beleven en zijn er minder ergernissen; de bevolkingsdichtheid is het tegenovergestelde van Nederland.
En de mensen die er wonen zijn ook nog voornamelijk gecentreerd in bepaalde gebieden.
Vergeet nooit hoe rustig het was toen ik wegreed vanaf Gardermoen airport (bij Oslo dus).
Er was gewoon letterlijk geen kíp op de weg. :lol: :lol:
Nou, vergelijk dat maar eens met hier. :P
En dat is in de natuurgebieden net zo. Zelfs in Friesland tegenwoordig.

Voordat men gaat emigreren; houd je er rekening mee dat het daar in de winter om half 4 s middags aarde donker is en om half 10 de volgende ochtend pas weer licht? :P
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MVMVML schreef: di 28 september 2021, 20:08
Wiel-Maat schreef: di 28 september 2021, 18:27
:D

…ik dacht toen ik die YouTube link zag toch eigenlijk dat je hier een filmpje plaatste uit je eigen MVMVML archieven waarin ook dergelijke wandelaars te spotten waren. ;)
Gelukkig zijn dat soort beelden niet aanwezig in mijn archief 🙈
...en dat is maar goed ook. Want het gaat bij die films om de inhoud ervan waar ik altijd met plezier naar kijk, en die aan het beeld van de MTB'er op zich toch geen afbreuk doet zou ik zeggen. :wink:
Plaats reactie