Scott Scale 40: fotoreportage groepupgrade + vork service

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Sinds ongeveer september van vorige jaar ben ik ook op het forum actief alleen ik heb mijn mountainbike nog niet voorgesteld dus bij deze.
In 2006 kreeg ik mijn eerste mountainbike, eentje van het merk Cross.
Die heeft tot de herfst van vorig jaar geleefd alleen toen is hij naar de oud ijzer bak gegaan want ik had vele betere fietsen en deze begon nogal uit elkaar te vallen.
Hieronder een foto van de desbetreffende fiets(de rechter, ik had alleen maar filmpjes van deze fiets en geen foto's dus een foto geknipt):
Afbeelding

Nadat ik vorig jaar een keer bij de Mosten(een plas net over de grens met België) was gaan crossen en ik enorm had afgezien met die Cross ben ik naar een lokale fietsenmaker gereden.
Voordat ik zelf in het fietsen verdiept had, had ik een nieuwe fiets gekocht. Een Sensa Collina v24 die al weer een stuk beter was dan de berucht Cross.
Deze fiets heb ik ergens in februari gekocht.
Afbeelding
Met deze fiets heb ik heel veel plezierige tochten met een buurjongen gemaakt. Ook heb ik er goed mee kunnen springen.
Deze fiets is ook nog eens onder water geweest in de Galderse Meren. Zoals hier te zien is: http://www.youtube.com/watch?v=ne50UZxUVVg
En dan ga je op den duur steeds meer leren, zoals de dingen die je maar beter niet kunt doen met je fiets ^^.
Onderwater fietsen is een van die dingen. De vork zit op dit moment bijna helemaal vast dus daar zal ik binnenkort ook eens naar gaan kijken.
Deze fiets staat nog steeds in de schuur

In September vertelde ik tegen mijn opa dat mijn buurjongen nog een goede fiets zocht.
Hij heeft al jaren lange fiets ervaring, ook een tijd zelf een eigen club gehad dus had ik met hem afgesproken om naar van Boxtel in Galder te gaan.
Toen hebben mijn buurjongen en ik daar een tijd rondgekeken en in plaats van dat mijn buurjongen een goede fiets tegen kwam, kwam ik een goede fiets tegen.
Het was een goede fiets in mijn ogen voor weinig geld.
Het was een Scott Scale 35, van jaargang 2007-2008 terwijl ze daar zeiden dat hij van het voorjaar van 2012 was.
Hij zou dan ook in februari opgebouwd zijn op een nieuw frame.
Zo zag hij er toen uit:
Afbeelding
Een dikke Scale 35 alluminium was dat toen nog met een full xt afmontage en een fox voorvork.

Na een rit in de Ruchpense Bossen kwam ik erachter dat net boven mijn derailleur een scheurtje in het frame was gekomen.
Dan ga je de ergste scenario's bedenken, een nieuw frame moeten kopen, nergens meer naartoe kunnen fietsen met die fiets.
Toen heb ik de dag dat ik erachter was gekomen meteen naar van Boxtel gebeld en die zeiden kom maar langs.
Dus ik er naar toegefietst en zoveel mogelijk naar voren gehangen om de scheur te ontlasten.
Toen werd er gezegd dat ik er nog wel mee door kon fietsen en ze met Scott contact op zouden nemen.
Een week of 3 later was het zo ver, mijn nieuwe frame was binnen, gelukkig helemaal gratis alles overgezet.
Dat is dan een grote opluchting, alleen zonder dat ik er invloed op had was dit frame gekomen.
De kleuren zijn niet zo mooi als de vorige maar ik heb wel een nieuwe frame gekregen.
Zo staat hij er nu bij mij thuis bij met dat frame:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De specificaties van de Scott Scale 40(ja nu 40 in plaats van 35) zijn:
Frame: Scott Scale 40 2009 - XL(denk ik, maar is dus in 2012 oktober opgebouwd)
Vork: Fox 32 100mm
Crank: Shimano deore XT - 9 speed
Voor derailleur: Shimano deore XT Triple
Achter derailleur: Shimano deore XT - 9 speed
Shifters: Shimano deore XT - 9 speed
Kettingen: Shimano CN-HG 53 - deore
Cassette: Shimano cassette CS-HG50-9 - deore
Tandbladen voor: Shimano deore
Derailleur wieltjes: Tacx derailleurwieltjes met INox Lagers T4060
Remmen: Shimano XT
Schijven: Shimano XT
Wielset: Mavic 317
Spaken:??
Naven: Shimano XT FH-M785
Band voor: Nobby Nic - evo 2.10
Band achter: Smart Sam - 2.10
Kilometerteller: Garmin Edge 500 Rood/Zwart bundel

Dankzij deze Scott rij ik sinds Oktober bij een lokale fietsvereniging waardoor ik al verschillende mooie toertochten heb gereden.
In de toekomst wil ik nog wat dingen gaan upgraden zoals een andere set wielen, de aandrijflijn weer full xt.
Laatst gewijzigd door Jhaast op vr 13 december 2013, 14:23, 6 keer totaal gewijzigd.
doppert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: wo 25 juni 2003, 00:15
Mijn mountainbike: Camber 29 comp '12

Eigenlijk wel het tofst om te lezen zo'n levensloop verhaal hoe je nu tot deze prachtige bike bent gekomen.
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

doppert schreef:Eigenlijk wel het tofst om te lezen zo'n levensloop verhaal hoe je nu tot deze prachtige bike bent gekomen.
Dankjewel! Ik ben er ook eventjes voor moeten gaan zitten om het verhaal mooi uit te typen.
Bij iedere fiets leer ik weer meer, bij de Cross leerde ik een beetje de techniek.
Bij de sensa leerde ik dingen als de derailleur afstellen. Ook ging ik met die fiets mijn grenzen verleggen door met die fiets te gaan springen zoals hier te zien is:
http://www.youtube.com/watch?v=3gys0h9agqo

De Scott had ik eigenlijk voor denk ik zelf te veel geld gekocht, uiteindelijk is dat weer wel gecompenseerd met een nieuwe frame althans zo beschouw ik het.
Maar om de kosten te drukken ben ik verschillende dingen zelf gaan doen. Zo heb ik sinds oktober allerlei dingen gedaan als:
- De hele aandrijflijn zelf vervangen, het was een hele tijd sleutelen maar uiteindelijk gelukt. Met name de voorbladen waren het moeilijkste aangezien ik deze er niet af kreeg omdat ik de foute torxsleutels had. Uiteindelijk alles succesvol vervangen.
- De eerste keer dat ik mijn wiel eruit haalde ben ik erachter gekomen dat je maar beter niet aan de rem moet zitten als er geen schijf of iets tussen zit. Toen heb ik de fietsenmaker hem laten ontluchten. Maar nadat ik veel gelezen had over het ontluchten heb ik het zelf een keer gedaan en eigenlijk is het hartstikke eenvoudig.
- Een paar weken terug kraakte mijn vrijloop, toen had ik me ingelezen op het forum en ook wat vragen gesteld. Toen ik eraan begonnen was met het uit elkaar halen van de naaf kreeg ik hem niet meer goed in elkaar maar uiteindelijk heb ik het zelf voor elkaar gekregen om hem weer in elkaar te zetten en goed rond te laten draaien.

Deze voldoening door het succesvolle sleutelen voelt erg goed :)
Gebruikersavatar
A3 van Lunssen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: wo 19 oktober 2011, 20:45

Mooi verhaal wat tot een mooie fiets komt! :-q
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

Hij is fijn! :) Toch bizar dat elke fiets NOG mooier wordt in de sneeuw!
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Clawhammer schreef:Hij is fijn! :) Toch bizar dat elke fiets NOG mooier wordt in de sneeuw!
Dat komt denk ik doordat de fiets allerlei verschillende kleuren heeft en doordat de grond en omgeving dan wit is springt de fiets er beter uit dan wanneer er een groen grasveld met verschillende kleuren is.
Gebruikersavatar
miesy06
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 28 juni 2012, 21:20
Mijn mountainbike: stumpjumper 2011 ,Fatboy 2014 , epic S-Works 2014 S-Works 1991

Mooie fiets
Never look back
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Dankjulliewel A3 van Lunssen en miesy06!
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Nadat ik enkele upgrades uitgevoerd heb zal ik weer een paar foto's laten zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De handvaten zijn veranderd. 2 weken geleden heb ik ook de vork van nieuwe olie en stofringen voorzien.
Vorige week zaterdag heb ik een nieuwe wielenset gekocht met schijven en banden in nieuwstaat erbij. Dezelfde middag nog 40 kilometer met een paar vrienden op de weg gemaakt om ook even een anti lek vloeistof aan te schaffen. Die zit er inmiddels ook in.
Alleen na 2 ritten kwam ik erachter dat mijn Deore casssette insleet op de body dus deze heb ik toen vervangen voor de XT die ook nog eens bij de wielenset zat, dus moesten er ook weer andere kettingen komen, deze heb ik dan woensdag ook gemonteerd.

De derailleurwieltjes zijn ook niet meer je van het dus die ga ik binnenkort ook vervangen net als de shifterkabel van de achter derailleur die gaat ook niet meer zo soepel. Ook de pedalen staan op het verlanglijstje want deze vertonen steeds meer speling.

Vrijdag nog een mooie rit van 90,6 km gemaakt. Man man man zeg wat rijdt hij lekker zeg!

De upgrades:
Frame: Scott Scale 40 2009 - XL(denk ik, maar is dus in 2012 oktober opgebouwd)
Vork: Fox 32 100mm
Crank: Shimano deore XT - 9 speed
Voor derailleur: Shimano deore XT
Achter derailleur: Shimano deore XT - 9 speed
Shifters: Shimano deore XT - 9 speed
Kettingen: Shimano CN-HG 53 - deore >> Sram 971 9s
Cassette: Shimano cassette CS-HG50-9 - deore >> Shimano XT 34-11
Tandbladen voor: Shimano deore 24-32-44
Derailleur wieltjes: Tacx derailleurwieltjes met INox Lagers T4060 >> KCNC goud, rood of zwart
Remmen: Shimano XT
Schijven: Shimano XT >> ??
Velgen: Mavic 317 >> Mavic 819 UST
Naven: Shimano XT FH-M785 >> DT swiss 240s
Band voor: Nobby Nic - evo 2.10 >> Specialized Fast Track 2.0
Band achter: Smart Sam - 2.10 >>Specialized The Captain 2.0
Pedalen: Shimano SPD PD-M520 >> Nieuwe Shimano SPD-M520
Kilometerteller: Garmin Edge 500 Rood/Zwart bundel

De blauwe upgrades zijn al gedaan, de groenen staan op het verlanglijstje
Gebruikersavatar
Black Scotty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: za 7 april 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 4 Carbon 2017
Contacteer:

Een hele mooie Scott heb je maar, hoe lang ben jij wel niet? Een XL frame en dan zo'n lange stuurpen erop. :roll:
http://petpowerdh.wix.com/petpower4mischa#" onclick="window.open(this.href);return false;
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Black Scotty schreef:Een hele mooie Scott heb je maar, hoe lang ben jij wel niet? Een XL frame en dan zo'n lange stuurpen erop. :roll:
Dankjewel! Ik ben 1.84 en mijn been lengte is 86 maar ik zit nog in de groei dus werd mij aangeraden om een XL te nemen. Ik heb het stuur al een keer helemaal naar beneden gezet wat als resultaat had dat ik een dag of 3 last had van mijn rug. Zou mijn stuur met een korte stuurpen wel verder naar beneden kunnen?
jnieuwelaar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: do 26 oktober 2006, 10:56
Mijn mountainbike: merida matts sport 500

Leuk om te lezen hoe je jezelf leert sleutelen aan je fiets. Zo is het bij mij ook begonnen en opeens had ik 85 MTB's in onderhoud bij een buitensportbedrijf. Dat is ook sport om dat rijdend te houden.

Paar vragen, je cassette slijt in op je body? Zit je lockring dan wel strak genoeg? Pedalen vertonen speling, die kun je eruit krijgen!

Als je tips nodig hebt, ik woon in de buurt.
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

jnieuwelaar schreef:Leuk om te lezen hoe je jezelf leert sleutelen aan je fiets. Zo is het bij mij ook begonnen en opeens had ik 85 MTB's in onderhoud bij een buitensportbedrijf. Dat is ook sport om dat rijdend te houden.

Paar vragen, je cassette slijt in op je body? Zit je lockring dan wel strak genoeg? Pedalen vertonen speling, die kun je eruit krijgen!

Als je tips nodig hebt, ik woon in de buurt.

85 fietsen in onderhoud dat is inderdaad een sport om die in goede staat te houden.

Ik denk dat de cassette wat aan de losse kant vast zat, maar ach nu heeft mijn sensa ook weer een andere cassete(de oude deore) dat was ook nodig want de oude was versleten. Nu ga ik proberen om mijn vader ook aan het fietsen te krijgen en dan kan hij op die fiets.

Mijn schoenen kan ik een graad of 10 à 15 draaien terwijl er net nieuwe plaatjes onder zitten, de sm-51 deze heb ik na een half jaar vervangen omdat ik omhoog uit kon klikken. Ik denk dat de veren niet meer goed zijn. Zou de speling door een service Beurtje eruit te halen zijn?
Gebruikersavatar
Black Scotty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: za 7 april 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 4 Carbon 2017
Contacteer:

Jhaast schreef:
Black Scotty schreef:Een hele mooie Scott heb je maar, hoe lang ben jij wel niet? Een XL frame en dan zo'n lange stuurpen erop. :roll:
Dankjewel! Ik ben 1.84 en mijn been lengte is 86 maar ik zit nog in de groei dus werd mij aangeraden om een XL te nemen. Ik heb het stuur al een keer helemaal naar beneden gezet wat als resultaat had dat ik een dag of 3 last had van mijn rug. Zou mijn stuur met een korte stuurpen wel verder naar beneden kunnen?
Ik heb niet echt verstand van settings enzo maar je zou dat eens kunnen laten nakijken bij een goeie LBS ofzo, ik vroeg me gewoon even af hoe een grote mens er op een XL rijd :lol: , met een kortere stuurpen kom je vanzelf weer iets rechtop te zitten natuurlijk en dan zou je ook weer een spacer kunnen verwijderen maar of dat voor jouw rug een goede aanpassing is?...Geen idee.
http://petpowerdh.wix.com/petpower4mischa#" onclick="window.open(this.href);return false;
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Ik heb mijn pedalen eens geïnspecteerd en ja hoor...
Op het rechter pedaal zit flink wat speling, de linker valt wel mee. De pedalen los zien te krijgen, van nieuw vet voorzien, afstellen en gaan. Alleen eerst nieuw vet en zo'n tooltje scoren.
Plaats reactie