Scalpel 2011 Carbon Team 650b - einde

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
black grouse
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: di 11 september 2012, 21:17

Vin bedankt voor je snelle reactie.ik ben mezelf al een beetje aan het orienteren sinds een paar dagen .en zag bijv. bij bike-wizzard.com een mooi scapel frame in maat l voor 650 euro . lukt het met dit frame? is trouwens modeljaar 2009 .anders krijg je bijv. een scalpelframe van 2011 maar dan ga ik wel gelijk het dubbele betalen.ik las trouwens dat je beter een monarch demper kan nemen dan de dt swiss?eventueel ervaring met een fox .
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

bike-wizard met 1 z bedoel je waarschijnlijk ;-). In de 2009 variant kan je aan de achterkant geen 650b wiel zetten. Je zal dan een frame vanaf 2011 moeten hebben. Volgens mij is dat tenminste 2011; het gaat in ieder geval om het frame met de 80mm veerweg (de 100mm zat op het vorige model en ondersteunt dus geen 650b achterwiel).

het mooie van de dt swiss is dat je de achterdemper echt kan locken. Het nadeel is dat hij dus maar 2 standen heeft: uit of aan. De "aan" stand is niet verkeerd, maar het voordeel van de monarch (of fox) is dat hij dus meer (3) standen heeft. 1.weinig vering voor klimmetjes en op de verharde weg, 2.voor de 'normale' bosroutes/singletracks etc en 3.voor de afdalingen waar je meer veerweg wilt hebben.
qua rijgedrag merk ik dat ik niet vaak aan de dt swiss demper zat, maar nu met de monarch ben ik continue aan het aanpassen naar 1,2 of 3. het zou mooi zijn als ik daar een stuurhendel voor zou kunnen krijgen, maar helaas zijn die niet te verkrijgen bij deze specifieke demper. Kwalitatief zijn ze beide even goed als je het mij vraagt...
Gebruikersavatar
Thijssie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 460
Lid geworden op: di 24 april 2007, 18:28
Mijn mountainbike: Haarlem
Contacteer:

alleen nog even een haakse bocht voor de remleiding achter halen. Is standaard leverbaard bij magura. Verder strakke fiets hoor!
- ONE LIFE LIVE IT! -

Ibis Ripley V4 | Santa Cruz Megatower V2 | Merida Scultura

Sport Advies
Mountainbike Challenge
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

nou zit dus dat haakse ding het hele weekend al in mijn hoofd ;-) Helaas zat hij niet bij de servicekit van magura, dus moet ik maar eens op zoek gaan naar een winkel die ze verkoopt.

Ik heb overigens weer wat veranderd aan de fiets.
Er zit nu een sram 2210 crankset op, met x.0 shifters, voor en achterderrie. De bladen zijn 26/39 aan de voorkant en 11/36 aan de achterkant. Ik heb er nu 2x mee gereden en ik moet zeggen dat het ondanks de prijs toch echt wel een upgrade is. Geen idee of het komt doordat ik maar 2 bladen voor heb of dat 2x10 nou eenmaal beter schakelt, maar het schakelt zo veel rustiger dan normaal. Ik schakel erg veel (3x9) en wist dus niet helemaal of het werkbaar zou zijn, maar zoals gezegd; het is een stuk rustiger.
Het enige probleem bij de nieuwe set is het volgende: ik was op zoek naar een voorderailleur waar mijn achterwiel niet meer tegen aan zou lopen. Ik had het gevoel dat de xt die ik er op had zitten een te dikke kont had. De x.0 voorderailleur die ik nu heb is dan wel wat compacter, maar hij steekt helaas net zo ver naar achteren als de xt.
Dat probleem is helaas dus niet opgelost....
Nou moet ik daar voor de eerlijkheid wel bij zeggen dat het iets was wat vooral in mijn hoofd afspeelde, want praktisch gezien heb ik er iets meer lucht in gepompt (demper) en er daarna eigenlijk geen last meer van gehad. Ik heb echt vanalles geprobeerd om het wiel tegen de voorderrie te krijgen, maar dat was uiteindelijk dus geen probleem meer. Ter info, ik heb gefietst op de middelste stand alleen, op de 'zachte' stand alleen, ik ben naar malmedy geweest tijdens een echte downhill trip (trailhunters.be) en in alle gevallen dus geen last er van gehad.
Ik laat het nu dus maar zo...

Voor mijn gevoel is de bike nu af en rijdt hij precies zoals het hoort.

Mocht er toch iets nieuws gaan komen zal het waarschijnlijk een am worden met 27,5" wielen, 130-140mm veerweg voor/achter en een reverb-achtige zadelpen.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Die nieuwste upgrade verdient toch wel om ff een paar plaatjes toe te voegen :wink: Maar dat een AM achtige fiets jou wel zou kunnen passen kan ik helemaal met je eens zijn :winkie:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

ik heb alleen nog maar modderplaatjes van de nieuwe setup ;-(

daar zie je de crank wel op, maar echt mooi zijn ze dan niet ;-)
ruben69
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: do 15 september 2011, 19:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Ultimate 2011

Maak even een mooie foto na het schoonmaken Vincent, ben ook wel benieuwd!
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

Thijssie schreef:alleen nog even een haakse bocht voor de remleiding achter halen. Is standaard leverbaard bij magura. Verder strakke fiets hoor!
ik heb even gekeken op bike-components.de en mits het de juiste is vind ik dat toch wel erg duur (35,-).

Dat ding los kon ik zo snel niet vinden op de site.

Wat ik daar overigens wel gevonden had was zwarte afdekplaatjes voor op de remhendels. Bij een volgende bestelling gaan die zeker mee! ;-)
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

2 foto's van de aangepaste drivetrain:

Afbeelding

Afbeelding

ik zie nu dat ik het achterderailleur kabeltje wel even af kan knippen en bij de remmen die leiding aan zou kunnen passen.

verder niks mis mee, mooi schoon ook zie ik!
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Vin100,

wordt het niet eens tijd voor een aluminium plaatje op je achterbrug tegen CS?? Ben bang dat het anders een keer behoorlijk mis kan gaan!

Afbeelding
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

hmmm, ik heb al eens wat langs zien komen in het te koop gedeelte, ik zal hem eens een berichtje sturen.

wat ziet jouw fiets er maagdelijk schoon uit zeg! netjes hoor!
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Fiets is van m'n vrouw en de foto is gemaakt toen ik hem net opgebouwd had. Banden waren gebruikt vandaar een beetje modder, de rest was zo goed als nieuw vandaar dat het er zo uit ziet :-D Maar hier thuis word alles netjes gepoetst na een modderrit hoor, dus ziet er meestal wel zo uit.

Het plaatje heb ik zelf geknipt uit een stuk 1,5mm plaat, gevouwen en er tegenaan gekit :wink:
ruben69
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: do 15 september 2011, 19:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Ultimate 2011

Mooi geworden Vincent! Ik heb een beschermplaatje van Leonardi gekocht is prima.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1814
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ziet er goed uit! Mooi project.

Kan je nog heel iets winnen door de schroef/bout te vervangen? Ipv een schoef met inbus een schroef voor een platte kop.
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

Woensdag is de lefty van een onderhoudsbeurt (88aid) teruggekomen (helaas was de oliekamer stuk dus laten vervangen door een PBR). De veerweg aan laten passen voor het 650b wiel. Hij is nu dus helemaal geschikt voor de huidige setup!

Daarnaast ook de achterdemper aan laten passen (veerweg beperken + onderhoud door DaanCramer). Dat leek me de beste oplossing voor het aanlopen van het achterwiel tegen de voorderrailleur.

Woensdagavond de boel in elkaar gezet en donderdag maar even een proefritje gemaakt in de sneeuw. Was wel jammer dat het precies begon te sneeuwen toen ik net mijn fietskleren had aangetrokken, maar dat mocht de pret niet drukken.

Ik heb geprobeerd om de voorderailleur te raken met mijn achterwiel (heftig inveren dus), maar dat is me niet gelukt! Ik moet nog wel even wat finetunen, maar vooralsnog veert hij aan de achterkant helemaal goed! Bedankt Daan!
De schroef zit overigens aan de zijkant, dus vervangen voor iets anders helpt niet opperhoofd.

De lefty veert ook een stuk beter! Ik vond hem eigenlijk altijd al prettig veren, maar het is echt een verschil van dag en nacht tussen vroeger en nu. Zo verschrikkelijk soepel!

Al met al heb ik nu dus echt een met 650b wielen aangepast 26" frame/fiets.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie