Gister gekocht en vandaag eerste ritje gemaakt.
Kom van een 2010 Scott Spark 50.
En leuke bijkomstigheid dat dit een afstammeling van de olympische winnaar is!
Fiets is in dezelfde kleur!
Eerste ervaring met deze fiets is super.
Heb op mijn vaste rondje 2km/h gemiddeld harden gereden dan ooit voorheen.
Voelde erg stijf aan vergeleken met mijn oude Scott.
Had het idee dat daar meer beweging in de achterkant zat.
Was vooraf een beetje onzeker over de grip van de Specialized Fast Track banden, maar ook dit is 100% meegevallen.
Het was tevens de eerste keer dat ik met 2x10 heb gereden en dit vergt gelukkig weinig aanpassingen tot nu toe.
Alles gaat op gevoel erg goed en makkelijk.
Één druk op de shifters en de volgende versnelling ligt er op.
Allemaal erg soepel.
AutoSAG probleem met demper achter opgelost.
Nog een keer opnieuw afgestelt en geprobeerd en nu weer goed.
Specificaties van de fiets:
Frame: M5 aluminum, 29 inch geometry, fully manipulated frame w/ ORE DT/TT, gussetless TT (S/M), tapered HT, 142mm dropouts, sealed cartridge bearing pivots, replaceable derailleur hanger, 100mm travel
Fork: RockShox Reba RL 29, Solo air spring, alloy tapered crown/steerer, w/Lockout and rebound adj., QR, 100mm travel
Rear Shock: FOX/Specialized remote Mini-Brain w/ AUTOSAG, inertia valve, Brain Fade adjust, 187x47mm
Shifters: SRAM X7, 10-speed, w/MatchMaker clamp
Front Derailleur: SRAM X7, 10-speed, S3 direct mount for DMD, bottom pull
Rear Derailleur: SRAM X9 Type 2, 10-speed, mid cage
Brakes: Custom Magura MTS, hydralic disc, Hi Friction pad, alloy caliper, Storm SL rotor, 160mm rotor
Brake Levers: Magura MTS, alloy master cyclinder/lever blade, hollow lever pivot, reach adj.
Cranks: Custom SRAM S-1250, 7050 alloy arms, 10-speed XC double,38/24, GXP spindle, S: 170mm, Others: 175mm
Cassette: SRAM PG-1030, 10-speed, 11-36
Bottom Bracket: SRAM GXP, outboard bearing
Chain: KMC X10, nickel plate, reusable Missing Link
Hubs: (f) Specialized Hi Lo disc, OS28 end caps, sealed cartridge bearing, QR, 32h (r) New Specialized Hi Lo disc 142+, 4x-sealed cartridge bearing, 12mm thru-axle, 32h
Spokes: DT Swiss Industry, stainless, 14g
Rims: Roval 29, alloy disc, 26mm wide, 32h
Tires: (f) S-Works Fast Trak, 2Bliss Ready, 120 TPI, aramid bead, 29x2.0 inch (r) Specialized Fast Trak Control, 2Bliss Ready, 60 TPI, aramid bead, 29x2.0 inch
Pedals: Shimano PD M-540
Headset: 1-1/8 and 1-1/2 inch threadless, Campy style upper with 1-1/2 inch lower, cartridge bearings
Stem: Specialized XC, 3D forged alloy, 4-bolt, 31.8mm clamp, 6-degree rise, S: 75mm, M: 90mm, L: 105mm, XL: 105mm
Handlebars: Specialized XC flat, 2014 butted alloy, 680mm wide, 8-degree backsweep, 31.8mm
Grips: Specialized Sip Grip, half-waffle aramid-infused, S/M: Regular, Others: XL thickness
Saddle: Body Geometry Phenom Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm
Seat Post: Specialized 2014 butted alloy, single bolt setback, 30.9mm, 400mm
Seat Binder: Specialized 7050 hard anodized alloy, 34.9mm, single bolt
Enkele foto's:
Detailfoto's:
Type 2 X9 achter Derailleur:
Direct Mount derailleur op draaipunt voor:
Steekas achter:
2013 Specialized Epic Comp 29 update 03-05
Laatst gewijzigd door MadMax12 op vr 3 mei 2013, 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Gave fiets, maar een maatje te klein of heb je mega lange benen?
Wat de demper betreft, wellicht zit je iets te ver achterop doordat het zadel zo'n eind eruit staat, misschien dat dat de autosag in de war brengt en wat teveel lucht er uit laat. Gewoon wat bijpompen lijkt me voldoende. Rebound demping regeld alleen de uitgaande slag. Of je ook de ingaande slag kunt regelen weet ik niet, normaal niet. Maar misschien kun je de brain wat strakker zetten?
Wat de demper betreft, wellicht zit je iets te ver achterop doordat het zadel zo'n eind eruit staat, misschien dat dat de autosag in de war brengt en wat teveel lucht er uit laat. Gewoon wat bijpompen lijkt me voldoende. Rebound demping regeld alleen de uitgaande slag. Of je ook de ingaande slag kunt regelen weet ik niet, normaal niet. Maar misschien kun je de brain wat strakker zetten?
@zonoskar
probleem is inmiddels verholpen door opnieuw instellen van de AutoSAG.
@jetebo
Ben voor deze fiets gegaan omdat ik deze kon inpakken en meenemen.
De Scalpel was nergens in mijn omgeving in frame maat L te proberen.
Deze wel.
En qua afmontage vind ik deze fiets net iets mooier.
De Scalpel was waarschijnlijk iets lichter geweest, maar deze is al lichter dan mijn oude Scott.
De overstap naar de 29 inch wielen vindt ik een wereld van verschil, het is voor mijn gevoel een stuk makkelijker geworden om te fietsen.
Ik heb nog weinig last van het eventuele moeilijkere sturen.
Het parcours dat ik veel rijd is erg bochtig met veel bomen.
En ik kan praktisch dezelfde lijnen rijden als voorheen met de 26" Scott.
Dus tot nu toe nog geen enkel nadeel gevonden.
Wie weet kom ik die nog tegen in de volgende ritten.
probleem is inmiddels verholpen door opnieuw instellen van de AutoSAG.
@jetebo
Ben voor deze fiets gegaan omdat ik deze kon inpakken en meenemen.
De Scalpel was nergens in mijn omgeving in frame maat L te proberen.
Deze wel.
En qua afmontage vind ik deze fiets net iets mooier.
De Scalpel was waarschijnlijk iets lichter geweest, maar deze is al lichter dan mijn oude Scott.
De overstap naar de 29 inch wielen vindt ik een wereld van verschil, het is voor mijn gevoel een stuk makkelijker geworden om te fietsen.
Ik heb nog weinig last van het eventuele moeilijkere sturen.
Het parcours dat ik veel rijd is erg bochtig met veel bomen.
En ik kan praktisch dezelfde lijnen rijden als voorheen met de 26" Scott.
Dus tot nu toe nog geen enkel nadeel gevonden.
Wie weet kom ik die nog tegen in de volgende ritten.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 219
- Lid geworden op: ma 12 maart 2012, 13:35
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2018
Heel vet! Enig idee wat ie weegt?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Jou fiets lijkt rood klopt dat? De olympische Speci's zijn nl fel oranje.
Maar dat maakt je bike er niet minder mooi op
Maar dat maakt je bike er niet minder mooi op
@chillywilly
Durf het niet te zeggen, zal de fiets binnenkort eens op de weegschaal zetten om beetje idee te krijgen.
Moet zo ongeveer rond de 12,5kg als ik op internet kijk.
Mijn oude was 13 en een beetje op de weegschaal.
@japie
Ja klopt die is inderdaad meer oranje dan deze.
Maar zo op dit foto'tje zie je dat amper.
@jetebo
Andere keus was de Comp Carbon geweest, maar die is ongeveer 400gram lichter en €800,- duurder.
Dus hier kreeg het geld de overhand.
Volgens mij is de fiets er ook als zilver/grijs te krijgen, maar deze niet zien staan.
Zie onderstaande plaatje van het net.
Durf het niet te zeggen, zal de fiets binnenkort eens op de weegschaal zetten om beetje idee te krijgen.
Moet zo ongeveer rond de 12,5kg als ik op internet kijk.
Mijn oude was 13 en een beetje op de weegschaal.
@japie
Ja klopt die is inderdaad meer oranje dan deze.
Maar zo op dit foto'tje zie je dat amper.
@jetebo
Andere keus was de Comp Carbon geweest, maar die is ongeveer 400gram lichter en €800,- duurder.
Dus hier kreeg het geld de overhand.
Volgens mij is de fiets er ook als zilver/grijs te krijgen, maar deze niet zien staan.
Zie onderstaande plaatje van het net.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Nee, juist andersom!
Daarom misschien ook wel mijn twijfel tussen beide fietsen. Beide erg mooie en snelle fietsen.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
De eerste 100km zitten er op. Moet zeggen begint langzaam aan een verslaving te worden om op deze fiets te rijden.
De fiets is zo vreselijk snel. Rolt goed, stuurt goed, eigenlijk alles goed.
Vanavond laatste stuk over de weg met een racer mee met 37km/h en zelfs dat kan met deze fiets!
Nou had die racer helaas wel meer over dan ik.
Kon alleen nog naar de 11 achter.
Afstelling van de demper en vork heb ik denk ik ook al gevonden.
Probeer nog wel elke keer wat anders, want wie weet wordt het nog beter.
Maar heb de juiste afstelling in mijn ogen al gevonden.
Wel ideaal dat ook de voorvork in te stellen is.
Niet alleen lock en los, maar in 5 standen te stellen van los naar lock.
De fiets is zo vreselijk snel. Rolt goed, stuurt goed, eigenlijk alles goed.
Vanavond laatste stuk over de weg met een racer mee met 37km/h en zelfs dat kan met deze fiets!
Nou had die racer helaas wel meer over dan ik.
Kon alleen nog naar de 11 achter.
Afstelling van de demper en vork heb ik denk ik ook al gevonden.
Probeer nog wel elke keer wat anders, want wie weet wordt het nog beter.
Maar heb de juiste afstelling in mijn ogen al gevonden.
Wel ideaal dat ook de voorvork in te stellen is.
Niet alleen lock en los, maar in 5 standen te stellen van los naar lock.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Ik heb 'r van 't weekend ook een stukje op mogen rijden (niet op die van jou natuurlijk ) en moet zeggen dattie als een zwevend tapijt over het terrein heen gaat!
carbon bike, titanium collarbone...