Zonoskar's Rocky Mountain Element 970 (12 jaar oud)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Fiets is alweer 6 jaar oud zie ik. Van het weekend nieuwe Hope remhendels gemonteerd, de Hope race hendel. Maar nu past de matchmaker van de tech hendel natuurlijk niet. Bummer, kan ik 2 weken niet rijden, die matchmakers zijn niet op voorraad. Heb ook meteen rode topcaps voor de race handels besteld, blijft mooi in het thema dan. De tech hendels zijn verhuisd naar mijn Enduro.

Heb ik mooi de tijd om hem eens te poetsen. Het voorblad wordt wel erg spits nu, maar de cassette ziet er eigenlijk nog wel aardig uit, en dat na 4 jaar rijden (december 2013 gemonteerd) met 2 kettingen. Ik schat zo rond de 5000 km. Niet slecht voor zo'n 1080 cassette.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Old-school! :-) Blijft een mooie, had er bijna één gekocht maar ging toch voor een Banshee.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Een Banshee is ook geen straf om op te rijden.

Vandaag de eerste rit op de Element van dit jaar. Het was me allemaal wat te nat in de bossen hier, dus mocht de Enduro mee, maar vandaag scheen het zonnetje en de nieuwe remgrepen moesten getest worden. En de Hope matchmakers voor de nieuwe remhendels waren binnen, anders had ik niet eens kunnen fietsen. Meteen ook maar weer rode topcaps voor de reservoirs besteld, moet wel in het thema blijven passen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Tijdloos :-q
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

zonoskar schreef: wo 27 november 2013, 23:29 Mijn C-bear hield het 1 jaar uit voor het vast liep. Voordeel is wel dat je de lagers smeert en hij dan weer goed draait. Maar dat was bij de CK ook. Er zit nu dik vet in, dus we zullen zien hoe lang dit houdt.
Even mezelf quoten :) We gaan het 8ste jaar in met de Rocky. De CK headset loopt al sinds installatie (eind 2013) probleemloos en zonder onderhoud. Het bracket loopt met M-prep vet ook erg goed, ik heb sindsdien 2x vet ingespoten en het lager is nog niet vast gelopen. Ik zeg: het kost wat, maar het werkt wel erg goed. Qua wielen heb ik, net voordat AMC ter zielen ging, nog een nieuwe set gekregen van Ellen (onder garantie). Deze wielset 'plingt' niet en tot nu toe doen de lagers het ook veel beter dan het eerdere setje. Deze lopen al een jaar of 2 probleemloos en zonder noemenswaardig onderhoud. Toch jammer dat het merk niet meer bestaat. 24mm interne velgen met 1450 gram gewicht krijg je niet overal voor dat geld. De lagers van het frame lopen ook nog steeds redelijk goed, dit setje gaat een heel stuk langer mee dan het eerste setje. De vork moet wel een beurt, want volgens mij is alle demping weg. Ik druk de vork nu veel te makkelijk helemaal in, terwijl dat voorheen niet was. Vooral bij het pompen over bultjes komt dit nu regelmatig voor.

Het enige wat me echt stoort is dat de buitenkabels (behalve die van de rem) allemaal aan het rafelen zijn. Er zit een soort gladde witte laag over de kabels die overal los laat en daar onder zit dan een ruwe witte laag.

Kortom, ik rij deze fiets nog wel een tijdje, al komen er wel steeds meer mooie fietsen ui. Ibis, Santa Cruz, Canyon, huh, zei ik Canyon???. Maar niks waarvan ik zeg take my money. Op enduro vlak wel, die RAAW Madonna v2 is wel heel erg mooi.... Misschien moet mijn Enduro er binnenkort aan geloven, hehe.

Enne, sorry dat er een hoop foto's missen in dit topic...

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik maak hem ook wel eens schoon hoor :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zeg RAAW! Mooie fiets, en ook soort van Nederlands. (Al lijk ik de V1 met die rare knik in de bovenbuis tot mijn eigen verbazing mooier, of in ieder geval herkenbaarder, te vinden)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ja, dat knikje was ook handig om een tooltje in op te bergen. Maar dat is er nu niet meer dus. Wel jammer dat de V2 alleen in zwart en kaal alu te krijgen is. Misschien toch een oogje open houden voor een 2dehands V1. Maar eerst een paar airco's voor in huis :)

Ter illustratie waar het over gaat:
V1
Afbeelding

V2
Afbeelding
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Rocky nog steeds mooi.

Raaw ook een topper, bij Enduro Magazine kwam hij ook als winnaar uit de test.

En flinke contrasten in zowel stijl eals inzetbereik deze 2 bikes.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Toch mooi als zo'n fiets al zo'n lange tijd mee gaat! En deze is nog steeds niet gedateerd :-q
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Rilson schreef: ma 20 januari 2020, 17:02 Toch mooi als zo'n fiets al zo'n lange tijd mee gaat! En deze is nog steeds niet gedateerd :-q
Wielbasis ziet er erg kort uit en balhoofdhoek erg steil, maar verder... :D

Of die RAAW er ooit komt moeten we even kijken, er zijn zoveel dingen die ik nog moet vervangen... Pc, tv, keuken...
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

zonoskar schreef: ma 20 januari 2020, 18:00Of die RAAW er ooit komt moeten we even kijken, er zijn zoveel dingen die ik nog moet vervangen... Pc, tv, keuken...
Gelukkig staat er niets in je rijtje dat ook maar bij benadering belangrijker is dan een nieuwe Bike,
dat opent mogelijkheden :winkie:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Heckler40 schreef: ma 20 januari 2020, 19:24 Gelukkig staat er niets in je rijtje dat ook maar bij benadering belangrijker is dan een nieuwe Bike,
dat opent mogelijkheden :winkie:
Hehe. Maareh, vorig jaar al een nieuwe bike aangeschaft, de vrouw ziet me aankomen als ik dit jaar weer een nieuwe fiets moet/wil. Ach, wie weet win ik de hoofdprijs ergens :D
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Ik vind het nog steeds een prachtige fiets (al ben ik niet geheel onbevooroordeeld) :D
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Helemaal eens met mijn voorganger. Vind het ook een mooi gegeven dat je hem al zo lang hebt.
En 11.2 kg is ook licht voor deze alu versie. Die Hope remmen bliijven toch ook erg fraai.

Hoe service jij de igus eigenlijk, dus schoonmaken en voorzien van fris (waterproof) vet?

Klein geheimpje verklappen, ik heb na lang zwijmelen de frameset van Peerdepiet gekocht, ook een topper.
Stuk voor stuk racejuweeltjes die RMB. :-q
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

:-q

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd niet heel erg veel onderhoud heb gedaan aan de lagers. Deels omdat ik ze eigenlijk wil vervangen, deels omdat de tijd een beetje ontbreekt en deels omdat de fiets nog steeds goed aanvoelt, geen speling. Dus ja, ik moet ze maar weer eens smeren.
Plaats reactie