Rocky Mountain Element LTD 1999

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Volgens mij is deze vork wel 1 1/8 maar is de klemming van het stuurgedeelte 25,4?
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

ultimateme schreef:Volgens mij is deze vork wel 1 1/8 maar is de klemming van het stuurgedeelte 25,4?
Ja, dat.

@Cyclist: Ik moet even meten welke maat pen ik nodig heb. Qua voorderailleur zoek ik eigenlijk een XTR m951 type hogeklemband. Moet allemaal niet te modern zijn he?
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Inderdaad, zo'n XTR past wel bij het frame. Die m951 serie heb ik nooit gehad; destijds keek ik er wel naar, maar kon het me niet veroorloven.
Laat maar horen als die RM pen wat voor je is.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Bij de Hope mini remmen had ik Hope Race hendels gekregen die niet erbij hoorden. Maar ik had op mijn Enduro nog oude Hope monoM4 hendels die gelijk zijn aan die wat bij de mini remmen hoorden. Maar race hendels op een Enduro is niet zo'n goed idee. Maar gelukkig had ik Tech 3 hendels op mijn Element 29er. Dus vandaag de grote stoelendans gedaan. De Race hendels op de Element 29er gezet, de Tech 3 hendels op de Enduro en de monoM4 hendels op de Element 26er.

Het stuurtje van Cyclist paste samen met een Syntace stuurpen die ik nog had liggen. Deze is wel 17 graden rise, dus erg racy ziet het er niet uit. Alleen toen ik de kabels wou monteren op de mini remmen viel het pieleke (hoe heet dat ding wat je in de leiding moet drukken) er zonder moeite in, dus dat werkte niet. Nieuwe leidingen kopen dus. Van een vriend nog 2 schijven gekregen, een 165mm en een 140mm. Die laatste is wat te klein, maar tot ik beter vind hou ik deze even.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Vandaag weer wat gesleuteld aan de oldtimer. Voor 1 van mijn andere vintage fietsen had ik al een tijdje een paar Ibex bandjes liggen. Niet vintage, maar wel wat smaller dan de nu gangbare 2.25". Die konden er nog niet op omdat de spaken in het voorwiel 5mm te ver uitstaken en dus voorbij de velg. Dat zou geheid een kapotte biba betekenen. Dus elke spaak losgedraaid, stukje er af geknipt en weer vast gedraaid. Wat een pokke werkje :)

Vanuit Australië zijn een paar originele schijven onderweg. Voor nu ben ik er weer even klaar mee en kan ik op zoek naar schakelunits, een ketting en een paar voorbladen.

Zo lijkt het al heel wat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Het is te zien en te lezen dat je met veel passie en geduld iets moois aan het bouwen bent.

Weet je al welke schakelmateriaal er precies op komt?
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik heb XTR voor en achter derailleurs (M952 geloof ik), dus het mooist zou zijn om de bijbehorende shifter te hebben, maar misschien waren die toen alleen vast aan de remhendels beschikbaar. Aangezien ik schijfremmen heb, heb ik daar niet veel aan. Volgens mij had ik vroeger XT shifters. Maar waar die gebleven zijn....

/edit: Op een oude foto zie ik dat ik X9 shifters en derailleur heb. Die heb ik wel nog :) (en de vork heb ik ook nog, maar die zit in mijn vriendin's fiets).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ja al die XTR modellen toen hadden volgens mij de shifter vast aan de remhendel, tot aan 2003 dacht ik. Toen zijn die M95x vervangen door de compleet nieuwe m960 serie.
Ik heb nu op mijn delta v de m951 derrie i.c.m. met die m960 shifter vanwege dat. Ook omdat hij veel mooier is.

Maar ik geloof dat er in 2000 een uitzondering was. De losse XTR remhendels zijn er wel dus waarom de shifters niet los. Ik ben zelf een foto tegenkomen van een XTR shifter uit die periode maar heb ze zelf nooit online kunnen vinden.

Zie link:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Echt heel mooi. Die rode achterbrug misstaat hem niet.
Alleen die stuurpen...
En misschien toch die vork van je vriendin steken?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi wark,

Wat voor voorbladen zoek je precies? ik heb nog wat Race Face spul liggen.
PB me anders maar.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Er zijn zeker wel losse 9 speed XTR shifters, heb er een aantal gehad.
Volgens mij heb ik nog een set liggen, zal morge eens kijken.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Jamis Diablo schreef:Er zijn zeker wel losse 9 speed XTR shifters, heb er een aantal gehad.
Volgens mij heb ik nog een set liggen, zal morge eens kijken.
Van die oude zoals op de foto hierboven? Die zullen echt schaars zijn. Van series erna heb je ze wel, heb ergens ook nog een extra setje.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

De serie erna was toch inverted? Of is dat alleen de derailleur?

@Heckler40: Ik zoek 5 arm, grote steek (110), voor op XTR m900.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

zonoskar schreef:@Heckler40: Ik zoek 5 arm, grote steek (110), voor op XTR m900.
Geen M900 afwijkendebcd bladen hier, maarreh,
op een Element hoort echt een RaceFace crank 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ja, dat klopt. Mijn Raceface cranks zitten op de RTS. Mijn vriendin heeft best mooie M900 cranks en ik heb nog een setje compleet vergalde XTR M900's in de kast liggen. Dus ik wil weer een grote stoelendans doen. De brakke M900's op de fiets van mijn vriendin, de mooie M900's op de RTS en de RF's op de Element. Leuk klusje voor het weekend :) Maar dan moet ik eerst bladen hebben voor de XTR, want anders kan mijn vriendin niet fietsen. Niet dat ze dat heel veel doet, de fiets wordt 1 keer per week gebruikt om naar de yoga te fietsen. Fiets komt nooit in het bos, eigenlijk wel jammer. Zo moet de Fox ook een keertje uit die fiets verhuizen naar de Element, maar ik weet nog niet hoe goed die Manitou Black de tand des tijds heeft doorstaan.

Maar ik heb geen haast en het budget voor deze maand qua bike spullen is weer op, dus hopelijk volgende maand. Een nieuw blad kost ook de wereld niet natuurlijk.
Plaats reactie