Yes!!
Vandaag aangekomen, mijn nieuwe aanwinst: een Salsa El Kaboing frame. Zoals in mijn topic over m'n Santa Cruz Chameleon te lezen was wordt dit de opvolger daarvan.
Het is een 125mm "trail fully" zoals Salsa zelf zegt. Opbouw zal grotendeels gebeuren met de onderdelen van de Santa Cruz, de specs worden dan:
- Frame Salsa El Kaboing 16" met Fox RP2
- Vork Fox Talas RLC 100/120/140mm met 15 steekas
- Rohloff Speedhub 14-speed achternaaf, Nuke Proof 15mm voornaaf
- Velgen Mavic xc717 disc
- Banden: wisselend, in eerste instantie Rocket Ron 2.4 voor en achter (als de achterbrug breed genoeg is )
- Remmen XTR 970 disc 203/160mm
- Vierkante as met FSA crank of Deore HT2, met 36 tands singlespeed voorblad, 16t achterkransje
- Stuurpen / stuur / zadelpen: Salsa Moto Ace / Syntace Vector / Ritchey Pro
Omdat dit een fully is heb ik nog wel een kettingspanner nodig voor de Rohloff, alsmede een kettinggeleider om de ketting op het voorblad te houden.
Verder heeft dit frame postmount nokken voor de remklauw. Erg fraai, maar niet handig voor een Rohloff omdat de speedbone om de naaf tegen te houden dan niet meer past. Gelukkig heeft dit frame ook links een verwisselbare pat, het plan is die na te (laten) maken in een specifieke Rohloff-uitvoering (extra diep). De speedbone is dan niet meer nodig, dit is een erg cleane oplossing.
Voor de remklauw moet ik ook nog wat verzinnen, want nu heb ik een IS klauw. Twee opties: of ik koop een PM klauw, of ik koop een adapter EN een 180mm schijf. Omdat Rohloff een specifieke bevestiging voor de schijf heeft wordt dat wel relatief duur dus ik neig naar een andere klauw. Ik heb nog even tijd, want andere prioriteiten komen voor de opbouw van dit frame... (hoewel mijn handen jeuken )
Speciaal aan dit frame is dat er geen draaipunt bij de achteras zit. In plaats daarvan kunnen de seatstays iets flexen, daarvoor zijn ze afgeplat: zijdelings stijf, verticaal flexibeler dan ronde buis.
Ik ben erg benieuwd naar hoe het zal rijden... met name naar hoe een (toch vrij zware) Rohloff in een fully bevalt. Als blijkt dat het (na deze winter) niet is wat ik ervan verwacht hou ik de optie open naar derailleurs te switchen. Maar dat is nog koffiedik kijken...
En hoe ziet het er dan uit, dit is immer een sys-topic
Wel, zie hieronder, helaas nog geen topfoto's want het was al donker toen ik in de gelegenheid was foto's te maken. Toch een eerste indruk:
De lak is erg mooi, een blauw-grijstint met een heel licht metallic effect in daglicht... komt met kunstlicht & flits niet goed uit:
Totaalplaatje:
Veersysteem:
Veersysteem 2:
Postmount nokken:
En waar is het frame van gemaakt?
Last but not least
Salsa El Kaboing
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door kermit op vr 25 oktober 2013, 21:17, 4 keer totaal gewijzigd.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 315
- Lid geworden op: wo 9 september 2009, 22:01
- Mijn mountainbike: Trek Superfly 7
- Contacteer:
Eerste indruk is zeer goed. Ben benieuwd naar het eind resultaat .
Ziet er strak uit!! Ik ben benieuwd naar de real life colour. Zo te zien veel ruimte voor een brede achterband.
Laatst gewijzigd door debill71 op vr 25 november 2011, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomac Diplomat 29er
-
- Site Admin
- Berichten: 3459
- Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05
KLABAAAAM geweldig mooi en weer lekker niet "standaard"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5246
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Demper past net tussen de buizenmtbdriver schreef:Hij oogt trouwens op de foto's nog best groot
Heel mooi frame. M'n Salsa Moto Rapido was één van de fijnste 26" fietsen die ik ooit gehad heb. Kijk wel uit met de lak, Die van de Moto was dramatisch (zeer snel chippen).
Ook goede vorkkeuze; lekker veelzijdig.
Veel plezier met opbouwen, nog meer plezier met fietsen
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Extreme Biker
- Berichten: 820
- Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
- Contacteer:
Ssst, niet doorvertellen, maar idd lak van mijn Big Mama ook niet 100 super en...supermooie mengkleuren dus geen lakstiften....meteen A4-tje doorzichtig plakvel kopen en alle (!) mogelijke kabelschuurplekken afplakken.Jan the Man schreef:... Kijk wel uit met de lak, Die van de Moto was dramatisch (zeer snel chippen).
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
- Mijn mountainbike: scott spark 920
- Contacteer:
+1 Ben benieuwd naar het totaal plaatje, alhoewel kermit de hele winter heeft om hem op te bouwen.Pelecrash schreef:Bouwen dat ding! Ik wil meer foto's!!!
Het is tevens geen tita topic
En is dit de eerste fully met rohloff naaf?