Freek en zijn Stevens M7

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Na dik een jaar zal ik me toch maar eens een keer voorstellen, en dan ook meteen mijn fiets!

Ik ben Freek, 29 en kom uit Enschede.

En dit is mijn fiets:

Afbeelding

Specs:
- Frame: Stevens M7
- Voorvork: Manitou R Seven
- Shimano Deore LX crankstel
- Shifters: Shimano Deore LX
- Achterderailleur: Shimano Deore LX
- Voorderailleur: Shimano Deore LX
- Remmen: Shimano BR-M858 schijfremmen
- Naven: Shimano WH-MT75
- Velgen: Mavic X117
- Banden: Schwalbe Nobby Nic voor, Smart Sam achter
- Stuur: Pro LT Cross Country Rise Bar 15 mm rise, 600 mm
- Zadel: Selle Italia ATX
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Heb na bijna 2 jaar mijn voorsteltopic maar eens fatsoenlijk ingevuld, nu ik ben begonnen met het upgraden van mijn fiets.

Heb de standaard flatbar verwisselt voor een low-riser, want ik zocht toch een wat meer comfortabele zit.

Aangezien ik er niet te veel geld aan uit wou geven (zoek niet het lichtste van het lichtste, in dat geval mag ik eerst een gewichtsbesparing op mezelf gaan toepassen ;) ) Ben ik uitgekomen bij een Pro LT Cross Country Rise Bar/

Afbeelding
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Jelle1707
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 17:26
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9

Hey Freek,

Leuke fiets hoor! Zo te zien heb je best wat ruimte op je stuur. Dan is het wellicht handig om je remmen/shifters verder naar binnen te plaatsen. Zo creeër je een effectievere hefboomwerking. Nu rem je met je ringvinger/pink.
Medeforumbezoeker Cheeta wil het nog wel eens een gratis remupgrade noemen. Dit idee dus:

Afbeelding

Succes!
sanders1995
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: za 13 augustus 2011, 19:18
Mijn mountainbike: trek 6700

en andere bandjes zie ik..
Trek 6700
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

@Jelle1707: dat is iets waar ik zojuist ook achterkwam tijdens een rondje fietsen, dat ik met mijn middel- en ringvinger rem. Dat kan inderdaad effectiever.

@sanders1995: Ja, sinds de aankoop ook andere bandjes. Er zaten in het begin een Smart Sam (achter) en een Conti Vapor (voor) op. De eerste was ik wel happy mee, die Conti daarentegen niet. Toen naar SS voor en achter gegaan (kon een Cube-edition (da's met witte streep) voor weinig kopen, dus waarom niet? En van de week toen ik bij Mantel in Arnhem liep zag ik deze NoNi (ook weer met streep) hangen, en ik was toch al geld aan het uitgeven, dus maar meegenomen.
Had ik eigenlijk veeeeeeel eerder moeten doen!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
sanders1995
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: za 13 augustus 2011, 19:18
Mijn mountainbike: trek 6700

oke, maar ik zie op die foto van boven geen witte strepen op de banden?
Trek 6700
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Klopt, want daar zat de Smart Sam er nog op, en die is nu vervangen door een Nobby Nic met strepen :D
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Een paar maand geleden voor het laatst gefietst. De ketting en cassette waren versleten dus maar eens op zoek gegaan naar vervangende onderdelen.
Cassette via het forum gevonden (XT, dus een upgrade, er zat LX op), een KMC X9 ketting gekocht bij Futurumshop. Ondertussen kwam ik ook een XT derailleur tegen her op het forum, en aangezien die van mij een tik had gekregen tijdens een valpartij in Duitsland anderhalf jaar geleden.

De bedoeling was om dit zelf te monteren, maar door tijdgebrek er niet aan toe gekomen. Dus de boel maar naar een fietsenmaker gebracht om het te laten monteren en af te laten stellen. Gister de fiets weer opgehaald.

Vanochtend de stoute schoenen en warme kleren aangetrokken en vol goede moed op de fiets gesproken.

300 meter onderweg slaat me de derailleur vast. Dinsdag de fiets maar weer bij de fietsenmaker neerzetten, mogen ze het oplossen!!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
A3 van Lunssen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: wo 19 oktober 2011, 20:45

Mooie Stevens, wel balen dat hij na 300 meter vast sloeg...
Je had je natuurlijk een lekker ritje in de sneeuw voorgesteld.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

@ A3: Inderdaad, dat ging dus helaas niet door.

Inmiddels weer bij de FM geweest, het bleek aan het middenblad op de trapas te liggen, was toch te ver versleten. Dus ook maar vervangen voor een XT-versie :)

Van het weekend fietsen..... Nee, helaas druk met allerlei andere zaken :(
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

We zijn weer een paar maand verder, en ik heb vorig weekend een setje Conti X-kings gemonteerd. Wat een verschil met de 'halve-trekkerbanden' die ik er op had liggen!

Maar na een rit zondag met een aantal collega's in de buurt van Apeldoorn had ik nogal last van mijn zitvlak. Na wat wikken en wegen besloten maar eens te gaan kijken naar een goed zadel (ik was bereid er 100+ euro's aan uit te gaan geven).

De mountainbike-man bij de FM vroeg of ik überhaupt wel goed op de fiets zat. Na vermelding van de framemaat (20") had hij het vermoeden dat ik op een te kleine fiets rijd. Donderdag even langs gereden met de fiets, en zijn vermoeden werd al snel bevestigd.

Optie 1: hannesen met langere stuurpen en zadelpen met setback (of hoe dat ook heet, zo'n kromme zadelpen i.i.g.) en eventueel een ander zadel.
Komt in de buurt, maar zal nooit het effect van een juiste maat fiets geven.

Optie 2: andere fiets. Commercieel zoals hij is werd er begonnen over 29". Ik ben nog niet om, dus we zijn het maar eens over 26" aluminium hardtails gaan babbelen.
Ik had het over XT-afmontage, en een budget van 1200 á 1300 euro. Maar al snel hadden we het over fietsen van 300 euro meer!

Vandaag na mijn werk bij een andere fietsenwinkel langs geweest, waar ze nog een 2012 Giant XtC 0 hadden staan, in maat L.... dat is ook een 20 inch, maar door de afwijkende geometrie t.o.v. mijn huidige fiets zat ik ineens een heel stuk beter erop. En daarnaast volledig XT-afgemonteerd, Fox Float RL voorvork en Avid Elixer 7 remmen erop voor 1200 euro.

Even voor de beeldvorming:
Afbeelding

En nu komt de twijfel.... doen, of toch een par honderd euro erbij en toch met de kudde meegaan en voor 29 inch gaan...
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
ltd29
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 26 mei 2013, 20:36
Mijn mountainbike: Cube LTD 29 (2013) 19" (Black Anodized)

Heeft imo niet zozeer met "kudde" te maken denk ik....26" gaat er meer en meer uit, ook qua productie bij de diverse merken.

De Giant zie er leuk uit, al ben ik niet zo van de Giant en hun (kleur)design, maar dat is puur smaak. XT-afmontage is natuurlijk heerlijk. Haha...wel een luxe-beslissing ;)
Ik heb altijd op Stevens racefietsen gereden. Was eigenlijk altijd wel "mijn" merk op racevlak..
Vonnie
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 24 november 2010, 21:38
Mijn mountainbike: Koga X29-Runner(staat stil), Kona Unit SS(mag er soms uit),Trek Farley 9,8(moet altijd mee!)

als je voor die 26-er gaat, dan mag de prijs wel omlaag. Deze fiets zit niet meer in het assortiment geloof ik.
En de 29-er versie van dit jaar is 99 euro duurder.
Maar vooral belangrijk: hoe vind je de 26-er rijden tov de 29-er?
En wat is je budget?
Tot 1500 euro is er zo veel te krijgen....
canyon bijvoorbeeld. Vind ik een mooiere fiets. die ook nog eens 2x10 heeft. Dit fietst en schakelt heel fijn!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Belangrijkste vraag: hoe lang ben je?

Als een 20" echt te klein voor je is gok ik dat je rond de 1.90m bent, en met zo'n lengte zou ik zeker eens een 29er gaan proberen. Je zal merken dat je dan veel meer in de fiets komt te zitten dan er hoog boven.

Maar waar gebruik je de fiets?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Budget wil ik beperkt houden tot 1200 euro. Er staat nog steeds geen geldboompje op mijn balkon :(
Deze fiets is wel geheel XT-afgemonteerd, iets wat ik wel heel mooi vind.

29-ers.... nog een testdag ergens binnenkort?? Ik ben er nog niet van overtuigd, en ik vind het speelse karakter van de 26" wel heel fijn. En het argument dat het allemaal makkelijker gaat... van mij hoeft het niet makkelijk te zijn, er moet wel een uitdaging zijn!

Qua gebruik moet je denken aan de route in Haaksbergen, af en toe een tripje naar Holten of de Hermansweg in Duitsland
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Plaats reactie