Cannondale Jekyll carbon team + Foto's Tallboy P70
-
- Pro Biker
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
- Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)
Haha oh ja, die moeten er ook nog op, als het nieuwe tandwiel voor de crank binnen is dan zal ik ze even posten.mtbdriver schreef:Waar blijven de foto's van de SC??
Thanks all voor de leuke reacties, @ I Cannondale Myself, ik vermoedde al langer dat deze kwam en ook dat hij rond deze tijd gepresenteerd werd maar 100% zeker was ik niet. Cannondale presenteert deze bikes bewust nu, omdat het Enduro seizoen echt een zomerseizoen is, Crosscountry is winter dus worden die bikes ook pas weer in Augustus gepresenteerd. 100% zeker weten doe ik het niet maar ik vermoed dat de Scalpel en flash ook in 650B uitkomen, althans dat zou verstandig van ze zijn.
Ik heb hem de 27e besteld, een dag na de pressrelease en kreeg de melding dat hij waarschijnlijk begin Mei geleverd zou worden, dat vond ik al een verrassing maar dat de dealer op 1 april een appie stuurde met de foto ervan was helemaal wonderbaarlijk...
-
- Pro Biker
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
- Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)
Gisteren de eerste serieuze rit op de nieuwe Jekyll gemaakt in Nideggen en Vaals (omdat we in Nideggen de boswachter tegen kwamen).
Er zijn een paar zaken welke bijzonder opvallen ten opzichte van de het vorige model Jekyll:
- Door de langer bovenbuis en de grotere wielmaat is de fiets veel!!! stabieler, niet alleen naar beneden maar ook op de trails.
- Door bovenstaande argument maar ook heel veel te danken aan het slackere balhoofd is de bike in de afdalingen super stabiel en vertrouwd.
- De lefty supermax spreekt echt geweldig aan en lijkt eindeloos travel te hebben.
- Ook in de switchsbacks heb ik gelukkig geen last gehad van de beperkte draaihoek naar links door de manier hoe de nieuwe Lefty inbouwt.
- De nieuw getunede FOX demper is echt een wereld van verschil ten opzichte van de oude tune, holy shit! in beide modussen spreekt de demper volledig anders aan, in de flow modus strijkt hij nu veel meer glad (zal ook wel iets met de grotere wielmaat te maken hebben) en lijkt de bike te zweven over het parcours. In Elevate mode lijkt de demper nu veel progressiever maar zonder daarmee in te boeten aan comfort.
- In de lucht voelt de bike perfect in balans.
Al met al hebben ze minimale, maar geniale verbeteringen aan de bike doorgevoerd, het verschil in klimmen heb ik niet bijzonder gemerkt, maar zodra het berg af gaat dan lijkt het een volledig andere fiets.
Wat wel jammer is, is dat Cannondale nog geen Lefty supermax adapter heeft voor 200 en 203mm schijven, dat terwijl de vork juist is gebouwd voor bikes waar deze vaak op moeten (en al helemaal als je de standaard gemonteerde Magura MT6 remmen zou blijven gebruiken). Voor nu moet ik dus werken met een dubbele adapter, een op de vork en een op de vorkadapter om een 203mm schijf te kunnen monteren.
Er zijn een paar zaken welke bijzonder opvallen ten opzichte van de het vorige model Jekyll:
- Door de langer bovenbuis en de grotere wielmaat is de fiets veel!!! stabieler, niet alleen naar beneden maar ook op de trails.
- Door bovenstaande argument maar ook heel veel te danken aan het slackere balhoofd is de bike in de afdalingen super stabiel en vertrouwd.
- De lefty supermax spreekt echt geweldig aan en lijkt eindeloos travel te hebben.
- Ook in de switchsbacks heb ik gelukkig geen last gehad van de beperkte draaihoek naar links door de manier hoe de nieuwe Lefty inbouwt.
- De nieuw getunede FOX demper is echt een wereld van verschil ten opzichte van de oude tune, holy shit! in beide modussen spreekt de demper volledig anders aan, in de flow modus strijkt hij nu veel meer glad (zal ook wel iets met de grotere wielmaat te maken hebben) en lijkt de bike te zweven over het parcours. In Elevate mode lijkt de demper nu veel progressiever maar zonder daarmee in te boeten aan comfort.
- In de lucht voelt de bike perfect in balans.
Al met al hebben ze minimale, maar geniale verbeteringen aan de bike doorgevoerd, het verschil in klimmen heb ik niet bijzonder gemerkt, maar zodra het berg af gaat dan lijkt het een volledig andere fiets.
Wat wel jammer is, is dat Cannondale nog geen Lefty supermax adapter heeft voor 200 en 203mm schijven, dat terwijl de vork juist is gebouwd voor bikes waar deze vaak op moeten (en al helemaal als je de standaard gemonteerde Magura MT6 remmen zou blijven gebruiken). Voor nu moet ik dus werken met een dubbele adapter, een op de vork en een op de vorkadapter om een 203mm schijf te kunnen monteren.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
- Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)
Speciaal voor mtbdriver hierbij de foto's van de Tallboy en hoe deze tot stand is gekomen.
Het begon met het frame, ter vervanging van het Scalpel 29'er frame:
Het was nog even zoeken naar de juiste maar uiteindelijk heb ik het juiste Chris King Balhoofd gevonden.
Nog een beetje gewichttuning aan het balhoofd
Origineel:
Titanium:
De kleuren van de vork matchte niet met het frame, dus zijn de vorkkronen en de topcap overgespoten in de kleur van het frame en is het carbon mat gespoten, daarnaast is de standaard 100mm iets aan de weinige kant voor een Tallboy en heb ik de vork aan laten passen naar 110mm:
Om de lefty met het frame te verbinden heb ik gekozen voor een MFCK Tapared carbon Lefty for all adapter.
Met als resultaat:
Ik heb een hele tijd gezocht naar een goede stem, de eisen waren, lichtgewicht, goede looks, max 110mm (liever nog 100) en 12 graden buiging. Uiteindelijk heb ik een oude bontrager carbon XXX stem gerestyled:
Origineel (resultaat is bij de foto's van de complete bike te zien):
Orgineel:
De Enve wielen van de Scalpel passen in de Tallboy dus vanzelfsprekend heb ik deze gebruikt, enkel zijn die opnieuw ingespaakt met andere naven:
Met Custom stickers heeft de Lefty nog meer een custom look gekregen, met het SC Logo op de band welke om de bovenkant van de Lefty zit en de "Lefty" sticker in SC style letters:
Voor de aandrijving heb ik gekozen voor een SRAM XX1 aandrijving met twistershifter en een RaceFace Next SL 2014 crank met een E-maxx direct mount 32t tandwiel:
Hij is nog niet geheel af, de dropper welke ik erin wilde zetten is nog niet beschikbaar, daarmee komt er ook nog een ander zadel op en er komt een x-loc sprint op om de demper en de vork gelijktijdig te blokkeren.
Speclijst:
- Frame: 2014 Santa Cruz Tallboy 2 carbon, maat Large
- Headset: Chris King Inset 3 i3 Grip Lock Mixed
- Demper: 2014 Rockshox Monarch XX met X-loc remote
- Vork: Lefty Hybrid carbon 110mm
- Crank: 2014 Raceface Next SL Carbon 30mm
- Bracket: RaceFace 30mm
- Tandwiel: E-maxx Direct mount XX1 32t
- Cassette: SRAM XX1
- Derailleur: SRAM XX1
- Shifter: SRAM XX1 twister
- Remmen: Magura MT8
- Remschijven: 180 / 160mm A2Z met rode spider
- Wielen: Enve 29 XC met Tune Kong / Cannonball naven, gespaakt door Mago wheelworks met Sapim / DTswiss spaken.
- Stuur: Enve Sweep
- Stuurpen: Bontrager XXX lite custom
- Zadelpen: Ritchey WCS UD Carbon Single bolt (wordt KS LEV Carbon)
- Zadel: Fizik Tundra K:ium (wordt Antares 00)
- Zadelpenklem: MFCK Carbon
- Banden: Schwalbe
- Pedalen: Customized Crankbrothers Candy Ti
Totaalgewicht ligt om en nabij de 10kg
Het begon met het frame, ter vervanging van het Scalpel 29'er frame:
Het was nog even zoeken naar de juiste maar uiteindelijk heb ik het juiste Chris King Balhoofd gevonden.
Nog een beetje gewichttuning aan het balhoofd
Origineel:
Titanium:
De kleuren van de vork matchte niet met het frame, dus zijn de vorkkronen en de topcap overgespoten in de kleur van het frame en is het carbon mat gespoten, daarnaast is de standaard 100mm iets aan de weinige kant voor een Tallboy en heb ik de vork aan laten passen naar 110mm:
Om de lefty met het frame te verbinden heb ik gekozen voor een MFCK Tapared carbon Lefty for all adapter.
Met als resultaat:
Ik heb een hele tijd gezocht naar een goede stem, de eisen waren, lichtgewicht, goede looks, max 110mm (liever nog 100) en 12 graden buiging. Uiteindelijk heb ik een oude bontrager carbon XXX stem gerestyled:
Origineel (resultaat is bij de foto's van de complete bike te zien):
Orgineel:
De Enve wielen van de Scalpel passen in de Tallboy dus vanzelfsprekend heb ik deze gebruikt, enkel zijn die opnieuw ingespaakt met andere naven:
Met Custom stickers heeft de Lefty nog meer een custom look gekregen, met het SC Logo op de band welke om de bovenkant van de Lefty zit en de "Lefty" sticker in SC style letters:
Voor de aandrijving heb ik gekozen voor een SRAM XX1 aandrijving met twistershifter en een RaceFace Next SL 2014 crank met een E-maxx direct mount 32t tandwiel:
Hij is nog niet geheel af, de dropper welke ik erin wilde zetten is nog niet beschikbaar, daarmee komt er ook nog een ander zadel op en er komt een x-loc sprint op om de demper en de vork gelijktijdig te blokkeren.
Speclijst:
- Frame: 2014 Santa Cruz Tallboy 2 carbon, maat Large
- Headset: Chris King Inset 3 i3 Grip Lock Mixed
- Demper: 2014 Rockshox Monarch XX met X-loc remote
- Vork: Lefty Hybrid carbon 110mm
- Crank: 2014 Raceface Next SL Carbon 30mm
- Bracket: RaceFace 30mm
- Tandwiel: E-maxx Direct mount XX1 32t
- Cassette: SRAM XX1
- Derailleur: SRAM XX1
- Shifter: SRAM XX1 twister
- Remmen: Magura MT8
- Remschijven: 180 / 160mm A2Z met rode spider
- Wielen: Enve 29 XC met Tune Kong / Cannonball naven, gespaakt door Mago wheelworks met Sapim / DTswiss spaken.
- Stuur: Enve Sweep
- Stuurpen: Bontrager XXX lite custom
- Zadelpen: Ritchey WCS UD Carbon Single bolt (wordt KS LEV Carbon)
- Zadel: Fizik Tundra K:ium (wordt Antares 00)
- Zadelpenklem: MFCK Carbon
- Banden: Schwalbe
- Pedalen: Customized Crankbrothers Candy Ti
Totaalgewicht ligt om en nabij de 10kg
Is erg mooi geworden.
Subtiel de rode accenten.
Al is die van het E-maxx blad wel erg aanwezig.
(Maar wel bijzonder en wat anders dan de doorsnee bladen)
Subtiel de rode accenten.
Al is die van het E-maxx blad wel erg aanwezig.
(Maar wel bijzonder en wat anders dan de doorsnee bladen)
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
-
- Pro Biker
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
- Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)
Eerlijk is eerlijk en vind ik het tandwiel ook "too much" er is dan ook al een origineel RaceFace tandwiel voor besteld...MadMax12 schreef:Is erg mooi geworden.
Subtiel de rode accenten.
Al is die van het E-maxx blad wel erg aanwezig.
(Maar wel bijzonder en wat anders dan de doorsnee bladen)
Wel een rode neem ik aan?
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
- Somers
- Pro Biker
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: di 7 juni 2011, 20:09
- Mijn mountainbike: Megatractor
- Contacteer:
lekker hooorr:)
hadden ze die garmin silicone hoes alleen niet in t rood beschikbaar?
hadden ze die garmin silicone hoes alleen niet in t rood beschikbaar?
Its not about the mile but about the smiles
http://www.boeitneet.nl
http://www.boeitneet.nl
- mtbdriver
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4491
- Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
- Mijn mountainbike: heeft jeuk
- Contacteer:
Wielen en frame zijn mooi, rest vd opbouw echter... Matched voor geen 5cent. Zijn allemaal technisch goede componenten, maar werkelijk niets matched. Sonde voor zo'n mooi frame.
Rode tandwiel? Wutttt ??
Rode tandwiel? Wutttt ??
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 215
- Lid geworden op: wo 7 maart 2012, 17:39
- Mijn mountainbike: Scott Scale 40 XXL 2012 & project X - Santa Cruz Tallboy XXL carbon 2013
Ik zie nu dat je een KS LEV Carbon wil gaan bestellen.
Ik vermoed dat je dan een groot probleem gaat hebben als je deze zadelpositie wenst te behouden.
Met die KS ga je dat absoluut niet halen hoor.
Verder prachtig frame alhoewel dat het een kindermaatje is.
Maar ik miszie iets aan de opbouw waar ik niet direct mijn vinger kan opleggen.
Ik vermoed dat het rood in dit frame teveel is.
Ook vind ik het jammer dat de bovenste Leftybrug niet strak aansluit op het balhoofd maar ja, dat kan niet anders he.
Ik vermoed dat je dan een groot probleem gaat hebben als je deze zadelpositie wenst te behouden.
Met die KS ga je dat absoluut niet halen hoor.
Verder prachtig frame alhoewel dat het een kindermaatje is.
Maar ik miszie iets aan de opbouw waar ik niet direct mijn vinger kan opleggen.
Ik vermoed dat het rood in dit frame teveel is.
Ook vind ik het jammer dat de bovenste Leftybrug niet strak aansluit op het balhoofd maar ja, dat kan niet anders he.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
- Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)
Haha dat is een goed punt...Somers schreef:lekker hooorr:)
hadden ze die garmin silicone hoes alleen niet in t rood beschikbaar?
Die leftybrug blijft inderdaad zonde, maar daar valt weinig aan te doen, daar zul jij met het hoger balhoofd geen last van hebben vermoed ik?Speedy G. schreef:Ik zie nu dat je een KS LEV Carbon wil gaan bestellen.
Ik vermoed dat je dan een groot probleem gaat hebben als je deze zadelpositie wenst te behouden.
Met die KS ga je dat absoluut niet halen hoor.
Verder prachtig frame alhoewel dat het een kindermaatje is.
Maar ik miszie iets aan de opbouw waar ik niet direct mijn vinger kan opleggen.
Ik vermoed dat het rood in dit frame teveel is.
Ook vind ik het jammer dat de bovenste Leftybrug niet strak aansluit op het balhoofd maar ja, dat kan niet anders he.
Het rode tandwiel is er inmiddels al af en dat staat hem veel beter, ik twijfel, om er in plaats van de Lev Carbon een Reverb of gewone Lev op te zetten, ik vermoed namelijk ook dat de 6,5cm drop te weinig is.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
- Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)
Kun je iets concreter worden, ik begrijp namelijk niet waarom je aangeeft dat de onderdelen niet matchen, het is een XC / Marathon bike en zo is hij ook puur opgebouwd. 110mm Lefty 100mm achteren, Lichtgewicht XC remmen, 1 X 11 noem maar op..mtbdriver schreef:Wielen en frame zijn mooi, rest vd opbouw echter... Matched voor geen 5cent. Zijn allemaal technisch goede componenten, maar werkelijk niets matched. Sonde voor zo'n mooi frame.
Rode tandwiel? Wutttt ??
Als je kijkt naar de kleurstelling weet je zelf ook dat er rood in het frame zit, bijna alle onderdelen hebben subtiele rode accenten (het tandwiel op de foto is nog niet erg subtiel, maar daarvoor is nu een originele RaceFace geplaatst (in zwart)).
De Lefty blijft een kwestie van smaak, maar geen onderwerp van discussie voor mij, het rijdt simpelweg te goed en dat is toch waar het om draait. Het is jammer dat hij niet volledig aansluit bij dit frame maargoed, je kunt niet enkel hiernaar refereren als je aangeeft dat behalve het frame en de wielen de onderdelen voor geen 5 cent matchen...
Dus snap je comment niet, "Matched voor geen 5 cent"...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
- Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
- Contacteer:
Dikke Santa hoor!! Over het niet matchen van onderdelen kan ik het niet mee eens zijn, Enve stuur matcht mooi bij de wielen, Sram componenten doen het ook goed op deze bike en die crank vind ik helemaal "ubergeil" Enige het tandwiel voor maar die is al vervangen volgens de gelukkige eigenaar.
Deze heb ik nog niet eens in het echt mogen bewonderen....binnenkort maar weer eens een ritje in de buurt plannen?
Deze heb ik nog niet eens in het echt mogen bewonderen....binnenkort maar weer eens een ritje in de buurt plannen?
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost