Cannondale Jekyll carbon team + Foto's Tallboy P70

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

zenegroen schreef:Lefty veert enorm lekker inderdaad maar de as blijft een zwakke plek. Ik heb in 1 jaar tijd drie keer nieuwe lagers in het voorwiel moeten zetten. Belachelijk.

Aanlopen schijf lijkt me dat je wiel niet goed vast zit of dat je ook slijtage aan lagers hebt gehad.
Goede lagers in het voorwiel zijn inderdaad een vereiste, maar dat is met een conventionele vork precies hetzelfde. Dat je met een Lefty zou vallen waar je met een conventionele vork niet zou vallen is echt de grootste onzin, ik ben wel benieuwd naar je onderbouwing hiervan Zonoskar?

De as is absoluut geen kritisch punt bij een Lefty. maar nogmaals, goede lagers is wel essentieel. Het wiel zit simpelweg direct op de as met twee lagers, welke ook in grootte verschillen en wat het geheel nog stijver maakt. Bij een conventionele vork met snelspanner zitten er zelfs nog cups tussen de lagers en de as, of er zit een as in de lagers welke tussen de vorkpoten is geklemd, maar ook deze as is nooit een geheel. Bij een Lefty zitten de lagers altijd direct op de as, er zit niets tussen dus ook niets wat speling of minder stijfheid kan veroorzaken, de bout welke het wiel vast zet en waar ook veel mensen commentaar op hebben draagt niets, deze zorgt er enkel voor dat het wiel op de as blijft zitten.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Houd jij eens een staaf tussen 2 handen en laat dan iemand die staaf proberen naar beneden te drukken. En doe dit daarna nogmaals als je deze as in 1 hand vast heb, en dan drukken aan de kant waar je hand niet zit.

Voor mij iig geen lefty meer.
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

japie carbon schreef:Houd jij eens een staaf tussen 2 handen en laat dan iemand die staaf proberen naar beneden te drukken. En doe dit daarna nogmaals als je deze as in 1 hand vast heb, en dan drukken aan de kant waar je hand niet zit.

Voor mij iig geen lefty meer.
Als die ene hand 2,5 keer zo sterk is als die andere twee samen dan is die ene sterker....
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

xplorer schreef:
japie carbon schreef:Houd jij eens een staaf tussen 2 handen en laat dan iemand die staaf proberen naar beneden te drukken. En doe dit daarna nogmaals als je deze as in 1 hand vast heb, en dan drukken aan de kant waar je hand niet zit.

Voor mij iig geen lefty meer.
Als die ene hand 2,5 keer zo sterk is als die andere twee samen dan is die ene sterker....
:lol:

Ziet er goed uit Guus... Gewoon bij je Lefty blijven hoor... Ken jou niet anders... :).
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Vallen lijkt mij ook onzin.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

xplorer schreef:Dat je met een Lefty zou vallen waar je met een conventionele vork niet zou vallen is echt de grootste onzin, ik ben wel benieuwd naar je onderbouwing hiervan Zonoskar?
Die onderbouwing heb ik toch al gegeven? Als ik 3 Lefty rijders op hetzelfde stuk tegen de vlakte zie gaan, en geen enkele andere rijders, dan kunnen er 2 dingen aan de hand zijn. Of een Lefty is niet handig, of mensen die op een Lefty rijden, kunnen niet sturen. Pick one zou ik zeggen.
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

Die specifieke mensen welke met een Lefty rijden konden duidelijk niet sturen ;)
Gebruikersavatar
Dennis07
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 20 maart 2012, 09:59
Mijn mountainbike: Spec Levo

Ik ben het volkomen met Guus eens.
Als je dit filmpje bekijkt dan zegt dat wel iets over de stabiliteit.
Vooral de eerste paar seconden zijn interessant.
http://www.youtube.com/watch?v=_WlRqcAQr2w
Klazienaveen!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik vind dit een beetje wij van WC eend adviseren.....

Zoals ik al zei, de vork opzich is stijf zat, maar niet de manier waarop het wiel aan de vork zit.
Je maakt mij niet wijs dat de bevestiging van een lefty wiel stijver is dan een 15 of 20mm as.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Stijfheid is in mijn ervaring echt geen enkel probleem bij de Lefty. Neiging tot duiken bij remmen wel. Zou natuurlijk best kunnen zijn dat al die vallers net een beetje onhandig de voorrem inknepen.....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

japie carbon schreef:Ik vind dit een beetje wij van WC eend adviseren.....

Zoals ik al zei, de vork opzich is stijf zat, maar niet de manier waarop het wiel aan de vork zit.
Je maakt mij niet wijs dat de bevestiging van een lefty wiel stijver is dan een 15 of 20mm as.
Ik ben geen Cannondale dealer, wel SC maar die verkopen geen Lefty's... Je kunt er gewoon niet onder uit, de bevestiging op een Lefty is zeker stijver dan van een 15 of 20mm as. Deze assen lopen in lagers en daarna wordt de as wederom met een klemming aan de vork vast getrokken en wordt er nog een as doorheen gestoken. Allemaal punten waar je stijfheid verliest.

Bij een lefty heb je de lagers van het wiel welke op de as lopen, deze as maakt onderdeel uit van de onderpoot van de vork, de wiellagers zitten dus direct aan de vork, zonder klemmingen, assen of wat dan ook.

Anyway, you either love it or hate it, ik heb toevallig enkel goede ervaringen met Lefty's maar er zijn er ook zat wie er slechte ervaringen mee hebben, ik kan me voorstellen dat je dan erg sceptisch wordt. Met de Jekyll maak ik nu de overstap naar een Pike vanwege de 14mm extra veerweg waardoor ook het (te steile) balhoofd van de Jekyll slacker wordt, ik vraag me af wat dit met de stijfheid doet...
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Het gewicht zit natuurlijk aan 1 kant. Mocht je met wiel iets wegglijden of hem niet goed vast houden terwijl je wat scheef staat zou het mssh kunnen????
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Doe deze test eens:

Druk, met een redelijk snelheid (zeg 25 Km/h) op een rechte asfaltweg de Lefty eens flink in z'n vering en merk op welke kant deze op stuurt (wel eerlijk zijn). Herhaal dit met een willekeurige vork met 2 vorkpoten. Bij elke Lefty die ik gebprobeerd heb, stuurt deze in dat geval lichtjes naar rechts. Dit gebeurt in het veld ook wanneer de Lefty een flinke klap te verwerken krijgt. IMHO ook de reden waarom zovelen met een Lefty vallen, ik zou nl. willen stellen dat een Lefty door de bovengemiddeld sturende rijders aangeschaft worden (want hij is niet goedkoop) en dat de negatieve eigenschappen onder het kleedje 'dat hoort zo', of 'maar hij is wel heel licht' geschoven worden. Dan kan de vork nog zo stijf zijn, als dat ding stuurt bij een klap, veroorzaakt dat (bij mij) een zekere mate van onzekerheid, want als je geen klap krijgt moet je anders insturen dan met een klap. Het zijn minieme verschillen, maar dat merk (ik) wel.

Maar als je tevreden bent met je Lefty, vooral blijven rijden ermee. Ik heb het geprobeerd en niet ok bevonden, jij hebt misschien andere standaarden. En anders zijn we het er eens over dat we het niet eens zijn :)
Gebruikersavatar
hardlopertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 642
Lid geworden op: ma 11 januari 2010, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon
Contacteer:

Het volgende schreef jij Guus op maandag 2 juli 2012 om 15:49u.
xplorer schreef:Het is gelukkig een kwestie van smaak ik maar ik vind persoonlijk de Lefty veel beter staan dan de Fox, vooral de Fox 32 oogt behoorlijk ielig bij het frame als je het mij vraagt. Gelukkig ben ik er zelfs tijdens een korte rit door het park om de hond uit te laten en de foto's te maken al achter gekomen dat de Lefty echt veel en veel beter rijdt dan een Fox. de Steekas maakt hem wel veel stijver dan deze met een QR maar de veerkarakteristieken van de Lefty zijn gewoon echt veel beter.
Dit ging erom dat je een tweede Jekyll had opgebouwd om te verkopen met daarin een Fox 32 met QR15.

Deze uitspraak staat toch wel haaks op het gene wat jij hierboven schetst, niet? :~ :-{
Trailbuilder @MTB Tracks O'hout
Like ons! http://www.facebook.com/MTBTracksOosterhout" onclick="window.open(this.href);return false;
Topic Cadettenkamp, Dorst en Vrachelen Klik!

Mail: info@mtbtracksoosterhout.nl
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Nee, je leest niet goed, hij bedoelt hier dat de Fox met steekas stijver is dan met een QR!!!Want een Lefty met QR moet volgens mij nog uitgevonden worden :winkie:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Plaats reactie