Om met de aandrijving verder te gaan hebben we nog de cassette en de ketting. Vooral bij de cassettes zit er veel verschil in gewicht en kan er behoorlijk wat gewicht winst geboekt worden. Vooral de volledig aluminium cassettes zijn erg licht. Maar hiermee heb ik slechte ervaringen. De schakelkwaliteit ligt beduidend lager en vorig seizoen reed ik een aluminium KCNC cassette in drietal wedstrijden aan gort. Vandaar dat ik gekozen heb voor een Shimano XTR cassette.
Naar mijn mening schakelen de Shimano cassettes het best van allemaal en ze gaan tevens een stuk langer mee als de aluminium exemplaren. Deze is bovendien toch nog een stukje lichter als de Sram PG990 cassette die was gemonteerd. Een Dura-ace 12-27 cassette zou nog wat lichter zijn. Maar vanwege het dubbel crankstel kies ik liever voor een volwaardige mountainbike cassette, zodat ik toch genoeg spreiding in mijn te kiezen verzet heb.
Ik kreeg de fiets met een Rotor ketting. Deze kettingen zijn nieuw voor dit seizoen en lijken erg veel op de KMC kettingen. Het gewicht is ook bijna hetzelfde en daarmee behoren ze tot de lichtere kettingen op de markt. Met een 10 speed ketting zou ik hier wederom enkele grammen kunnen winnen. Maar eerst deze ketting maar eens verslijten voordat ik deze vervang.
De lichtste mountainbike pedalen op de markt komen van Crankbrothers. De Eggbeater 4Ti versie weegt slechts 167 gram per paar. Ze bevallen me goed en vooral in modderige omstandigheden komen ze goed tot hun recht. Een pluspunt is ook dat ze gemakkelijk zelf te onderhouden zijn.
Als laatste onderdeel van de fiets blijft er nog de bidonhouder over. Een Tune Wassertrager bidonhouder is leuk voor de foto en de weegschaal, maar vind ik niet ideaal voor het gebruik tijdens wedstrijden. De bidon zit regelmatig muurvast in de bidonhouder en dat is niet handig als je tijdens de wedstrijd nog net even voor een bocht of afdaling een slok wil drinken.
Vandaar dat ik tijdens het seizoen een Elite bidonhouder zal gebruiken. Deze werd door het team aangeleverd en past bovendien ook goed bij het geheel. Ook hier gebruik ik weer aluminium boutjes om de bidonhouder vast te zetten.
Morgen komt het totaal plaatje
Project: Beone Pearl 7,7kg (update 16/7, p6)
- RatTrap
- Mountainbike Junk
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 19 november 2007, 00:33
- Mijn mountainbike: Project 12
Je bouwt de spanning goed op. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!
Ride it like you stole it!
Project 12 Victor MKII
Project 12 | |Salsa Cycles | SingleBe | The Radavist
Project 12 Victor MKII
Project 12 | |Salsa Cycles | SingleBe | The Radavist
-
- Extreme Biker
- Berichten: 785
- Lid geworden op: zo 11 april 2004, 20:20
als het goed is is de BB huising van jou carbon frame helmaal dicht dus dat er geen gat van de seat tube in zit enzo zo als bij een alu frame dus kun je de bus tussen je Bottom braket weg laten omdat er toch geen water in kan komen.maar dan zou water en vuil een grotere kans krijgen om bij de lagers te komen. Dus daarom heb ik de vulbus maar gewoon gemonteerd.
en nice bike alleen vind ik dat op somige plaatsen wel ver wordt gezocht naar gewichts besparing maar somige onderdelen zo als de achter der. vind ik erg orgineel en leuk dat je er zo veel tijd in stopt.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1
- Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24
@datrudutch: Het klopt inderdaad wat je zegt over de huising van het BB in mijn frame. Ik had er zelf nog niet zo aangedacht. Bedankt voor de tip. Ik kan de bus in het BB dus gewoon weg laten.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1
- Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24
Zoals beloofd vandaag het totaal plaatje. Maar eerst nog even het lijstje met alle componenten:
Frame: Beone Pearl 19 inch
Voorvork: Magura Durin MD80R
Remote lockout: Rock Shox Poploc
Headset: FSA Orbit Semi-Intergrated
Topcap: Woodman Carbon
Spacers: 5mm Woodman Carbon
Stuur: Syntace Duraflite Carbon
Stuurpen: Syntace F119
Handvatten: Noname
Barends: Extralite UltraEnds Tuned
Crankstel: FSA K-Force Light Double
Trapas: FSA MegaExo Ceramic
Pedalen: Crankbrothers Eggbeater 4Ti
Ketting: Rotor
Cassette: Shimano XTR (11-32)
Lockring: Sram
Zadel: Tune Concorde
Zadelpen: Ax Lightness Daedalus
Zadelpenklem: Token
Voorderailleur: Sram Red Tuned
Klemband: Noname
Achterderailleur: Sram X.0 Tuned
Shifters: Sram 9.0SL Tuned
Buitenkabels: Nokon white
Binnenkabels: Sram Teflon
Remmen: Magura Marta SL Tuned
Remschijf voor: Notubes Alu - 160mm
Remschijf achter: Notubes Alu - 140mm
Schijfremboutjes: 6xAlu FRM, 6xTi Hope
Wielen:
Voornaaf: Tune King
Achternaaf: Tune Kong
Velgen: Notubes ZTR355 Proto
Spaken: DT Aerolite
Nippels: Sapim aluminium
Velglint: Notubes Yellow Tape
Ventielen: Notubes Olympic
Voorband: Schwalbe Furious Fred 2.0
Achterband: Schwalbe Furious Fred 2.0
Latex: Notubes
Bidonhouder: Elite
Frame: Beone Pearl 19 inch
Voorvork: Magura Durin MD80R
Remote lockout: Rock Shox Poploc
Headset: FSA Orbit Semi-Intergrated
Topcap: Woodman Carbon
Spacers: 5mm Woodman Carbon
Stuur: Syntace Duraflite Carbon
Stuurpen: Syntace F119
Handvatten: Noname
Barends: Extralite UltraEnds Tuned
Crankstel: FSA K-Force Light Double
Trapas: FSA MegaExo Ceramic
Pedalen: Crankbrothers Eggbeater 4Ti
Ketting: Rotor
Cassette: Shimano XTR (11-32)
Lockring: Sram
Zadel: Tune Concorde
Zadelpen: Ax Lightness Daedalus
Zadelpenklem: Token
Voorderailleur: Sram Red Tuned
Klemband: Noname
Achterderailleur: Sram X.0 Tuned
Shifters: Sram 9.0SL Tuned
Buitenkabels: Nokon white
Binnenkabels: Sram Teflon
Remmen: Magura Marta SL Tuned
Remschijf voor: Notubes Alu - 160mm
Remschijf achter: Notubes Alu - 140mm
Schijfremboutjes: 6xAlu FRM, 6xTi Hope
Wielen:
Voornaaf: Tune King
Achternaaf: Tune Kong
Velgen: Notubes ZTR355 Proto
Spaken: DT Aerolite
Nippels: Sapim aluminium
Velglint: Notubes Yellow Tape
Ventielen: Notubes Olympic
Voorband: Schwalbe Furious Fred 2.0
Achterband: Schwalbe Furious Fred 2.0
Latex: Notubes
Bidonhouder: Elite
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1
- Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24
En de eerste foto's van de totale fiets:
Grotere foto: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NT8SN4HU.jpg
Grotere foto: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IBYVENGL.jpg
Grotere foto: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NT8SN4HU.jpg
Grotere foto: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IBYVENGL.jpg
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1
- Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24
En dan rest natuurlijk nu nog het totaal gewicht. Het target voor dit project had ik vooraf op 8kg gesteld. En dit target heb ik ook gehaald.
Fiets aan de weegschaal:
Met een totaal gewicht van 7,88kg:
Fiets aan de weegschaal:
Met een totaal gewicht van 7,88kg:
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1
- Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24
Voor de liefhebbers nog wat detailfoto's:
De achterderailleur die ik gemonteerd heb is nog niet het getunede type dat ik jullie eerder liet zien. Ik wacht namelijk nog op enkele as borgringetjes, dus de derailleur is nog niet bereidbaar. Ik heb zolang een standaard X.O achterderailleur gemonteerd.
De achterderailleur die ik gemonteerd heb is nog niet het getunede type dat ik jullie eerder liet zien. Ik wacht namelijk nog op enkele as borgringetjes, dus de derailleur is nog niet bereidbaar. Ik heb zolang een standaard X.O achterderailleur gemonteerd.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2874
- Lid geworden op: ma 4 oktober 2004, 00:00
- Mijn mountainbike: cannondale Scalpel team 09
- Contacteer:
hij is mooi geworden
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1
- Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24
Leuk dat jullie hem ook mooi vinden. Ik vind hem zelf ook zeer geslaagd. Vandaag heeft hij in Berlicum zijn vuurdoop gehad en alles is heel gebleven. Al moet ik natuurlijk wel zeggen dat Berlicum nou niet echt een uitdagend mountainbikeparcours is. Maar dat komt nog wel.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1244
- Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
- Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3
WAAAAAAT! Had ik dit monster live kunnen bewonderen in Berlicum? Prachtige bike, ik vind het ook erg mooi hoe je voor elk onderdeel de keuze onderbouwt . Niet zomaar wat WW'en, maar WW'en met een duidelijk doel, en op de juiste plaatsen.
En toch nog 18e gewordenRacing Ruud schreef:Leuk dat jullie hem ook mooi vinden. Ik vind hem zelf ook zeer geslaagd. Vandaag heeft hij in Berlicum zijn vuurdoop gehad en alles is heel gebleven. Al moet ik natuurlijk wel zeggen dat Berlicum nou niet echt een uitdagend mountainbikeparcours is. Maar dat komt nog wel.