Zelfgemaakte Fietsaccesoires/onderdelen!

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

vr 5 februari 2016, 00:03

Een redelijk grove 'mock-up', maar de afmetingen zijn zo uit de losse pols al vrijwel goed:
Afbeelding
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

vr 5 februari 2016, 11:15

wat wordt het?
Don't believe the hype!
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker

vr 5 februari 2016, 11:26

Chain guide?
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

vr 5 februari 2016, 17:25

Inderdaad. Rijd nu 1x10 op de 101 (ja ja...), kon het meeste op de 301 blijven zitten. Wel met een Type 2 derailleur maar met een gewoon schakelblad, die nog flink gebruikt is ook, nu loopt de ketting er soms op de weg zelfs af. Als je richting de buitenkanten van de cassette schakelt. Nu zit er wel een nokje voor bevestiging van E-type blikje en had nog een stuk perspex liggen.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

vr 5 februari 2016, 23:05

Ik denk erover om deze heel misschien op mijn volgende project te zetten, maar om en nabij de 281 gram is waarschijnlijk echt te zwaar/onpraktisch aan het worden en ze zijn nog niet door de analyse heen.
Gaatjes + modder is soms ook niet alles, dus misschien ook niet.
Afbeelding

Als er nog geld over is (wat ik ernstig betwijfel) dan wil ik deze Pinion armen nog laten 3d printen uit aluminium of titanium. Ook weer...gaatjes, maar nog stijf genoeg blijkbaar.
Afbeelding
Natas
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Devinci Atlas Carbon

za 6 februari 2016, 09:38

De armen zijn wel leuk :-)
European Box Hexlab / Promax Rider
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

ma 8 februari 2016, 09:27

Bedenk wel dat 3D printen of CNC frezen een heel andere sterkte geeft dan onder hoge druk gieten van alu.
Ik zag je plannen in jouw nieuwe SYS over frezen of printen van een achterbrug. Daar komen serieus grote krachten op, dus wees daar heel voorzichtig mee.
In de jaren '90 was CNC erg populair, maar verdween niet voor niets weer.
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert

ma 8 februari 2016, 09:30

Die remschijf is afzichtelijk, maar misschien kun je er wel CNN mee ontvangen. Crankarmen zijn gaaf!
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat

ma 8 februari 2016, 10:55

Jamis, het is dat mijn topic op slot staat anders hadden we het er daar over kunnen hebben. :D

Bij Nicolai CNC frezen ze best wel veel delen om er daarna holle aluminium profielen aan te lassen. (Ze gieten in ieder geval niets.) Dat lassen is bij alu een moeilijk werkje, want het materiaal kan blijkbaar bij de lasnaden veel zwakker worden. Dat wil ik dus sowieso vermijden. Het uit 1 stuk frezen van een hele chainstay is voor productie werk waarschijnlijk te duur, maar 1 exemplaar moet lukken. Ik ga inderdaad zorgen dat er een enorme analyse op losgelaten wordt, want anders ga ik het nooit vertrouwen en ga ik er ook nooit op fietsen. Mijn chainstay zal er ook ietwat anders uit gaan zien, meer zoals op hun vroegere downhill fietsen. (geen laswerk, maar vol alu met uitsparingen.) Ik ben niet van plan om dit gedrocht na te tekenen, maar deze achterbrug heeft de structuur die ik in het klein wil gaan doen: Afbeelding

Iglo: je hebt gelijk, het gaan toch een andere schijf worden. (Het leuke van deze was dat als ze roteren de helft van de blokjes achteruit lijkt te lopen... maar functie boven vorm dus: prullenbak. :winkie: )
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: durft meer dan ik

di 9 februari 2016, 16:37

Leuk detail, een merk van metaal-3D-printers (Renishaw?) heeft een 3d geprinte fiets staan. Volledige copie van een bestaande. Ik was op een vakbeurs en was even naar die fiets aan het kijken.. Dikke scheur bij de demperopname! Hiermee wil ik niet zeggen dat 3dp slecht is, het is echter enkel iets dat (goed) werkt met de juiste ontwerpstrategie.

Frezen en paar goede lasverbindingen om de boel te verbinden is prima. Ik zie er de uitdaging in dingen zo te maken dat ze weinig grondstof verspillen, hoeft niet perse uit een heel groot blok voor mij. Maar dat is persoonlijk, er is hier bij geen goed of fout.
Veel fietsen tegenwoordig hebben maar maffe vormen wat mij betreft.. Is zeker goed er eens kritisch naar te kijken en na te denken hoe die kracht nou gaat lopen. Dan zie je bijvoorbeeld dat die maffe Nicolai die je post (en hun andere modellen) eigenlijk heel slim in elkaar zitten (zeg ik geheel onbevooroordeeld..)
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat

di 9 februari 2016, 18:11

Mijn voorkeur zou ook niet uit gaan van laser sintering, precies om de reden dat mijn ontwerpstrategie niet juist zou zijn. Je ziet tegenwoordig voor structurele onderdelen in 3D print bijna organische patronen ontstaan meestal door automatische optimalisatie. Zover reikt mijn kennis bij lange na niet, dan erbij zou zoiets ook niet in het totaal plaatje van de Nicolai passen. (Wel belangrijk.) Mijn voorkeur na veel lezen en zoeken zou uitgaan naar 7075 T6. (Mede omdat ik dus niets wil lassen.) Het zo efficiënt mogelijk maken van een component is denk ik een kunst op zich. Dat zou ik prachtig vinden, maar valt volledig buiten mijn capaciteiten. Als ik het totaal zo overzie, dan denk ik dat het tekenen me nog wel lukt, het 3d printen van een plastic prototype ook nog wel, maar krachtberekening en het uiteindelijke frezen daar ga ik hulp/expertise bij nodig hebben. Bij het scharnierpunt achter de Pinion box gaat het, zoals het er nu naar uit ziet, een krappe bedoeling worden.
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

wo 10 februari 2016, 15:18

Klinkt goed. Mee eens, zit wel goed denk ik! :)
Met de juiste software en een paar goede boeken (en een bak vrije tijd) kom je soms/vaak een heel end, en natuurlijk beginnen met schetsen, gewoon papier. Begin ik altijd mee.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

wo 10 februari 2016, 20:53

3D geprinte fiets brak niet gelijk tijdens het eerste rondje.

Is er een zelf bouwer die schroefdraad kan tappen, geschikt voor cranks? (Een LBS, m-gineering, die het kan heb ik gevonden, vind het eigenlijk leuker het zelf/ met iemand anders te doen).
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

wo 10 februari 2016, 21:22

Ik heb eens met een fiets gereden waar iemand redelijk wat buis uit had geslepen.. ging ook niet tijdens het eerste rondje stuk! :-P
(die Delftse fiets ziet er goed uit, echt een ander ontwerp, niet domweg een kopie van iets bestaands)

M´n draaibank kan die draad wel snijden, als er niet een frame aan vast zit (is net te groot). Maar veel sneller is het om een geschikte tap te pakken, die heb ik dan weer niet.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

wo 10 februari 2016, 23:02

Top. De cranks zijn nog los. Belangrijk is natuurlijk welke diameter het gaat moet zijn. #aldoendeleerikproject.

Plaatselijke geraadpleegde LBS heeft alleen 'stap 3' tap. Logisch, opfrissen van draad komt nog wel eens voor. Nieuw draad tappen een stuk minder.
Plaats reactie