Oldtimer: Cannondale Super V (nieuwe plaatjes op p1)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MiesMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 september 2008, 21:01

Nu ben ik afgelopen weekend weer gaan fietsen. Dit keer in Amerongen. Wat een mooie en snelle routes daar zeg!

Ik had wel het idee dat ik erg voorover zit. Veel gewicht op het voorwiel en op mijn handen, die hebben het zwaar te verduren. Het stuur mag dus wat hoger.
Kan ik dat het beste oplossen met een stuurpen die een wat steilere hoek maakt? Heeft dat ook weer nadelen?
De stuurpen nu is 14 cm lang en maakt een hoek van 5 graden.
Nu heb ik een stuurpen gekocht op MP die 13.5 cm is en 20 graden maakt.
Ik hoop dat het een goede keuze is.
Hier een is een foto waarop je de geometrie goed kunt zien. Zit het stuur erg laag?
Bedenk wel dat ik een lange kerel ben van 1.98 m.
Afbeelding
PS: nieuwe derrie erop, type shadow. Hij schakelt heel fijn maar het wiel gaat er wel lastiger in!
MiesMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 september 2008, 21:01

De fiets is zojuist gewogen: 11.7 kg.
Dat valt mij best mee voor een fully van 13 jaar oud, toch?!
Het opgegeven gewicht in de catalogus is 12.3 kg voor de kleinste maat.

Ik zit nog steeds met de zitpositie/geometrie in mijn maag. Zie ook de bovenstaande post.
De bovenbuislengte is slechts 56 cm.
Maar ik kan wat extra lengte winnen met een zadelpen met een flinke offset of is dat niet verstandig?
Groetjes,
MiesMan
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

11,7kg, dat vind ik erg netjes! De mijne (een M) haalt dat bij lange na niet.

Je hebt nu een zadelpen zonder setback, daar kun je zeker nog wat winnen. Pas als je extreem ver achter de trapas komt te zitten ga je merken dat hoge trapfrequenties minder makkelijk zijn.

De stand van je stuur is op de foto zeker niet extreem laag, maar hoe het bevalt kun jij alleen zelf beoordelen. Sommige mensen hebben geen enkel probleem met diep zitten, anderen wel... Probeer gewoon je nieuwe stuurpen eens uit, dan wordt je alweer wat wijzer.

Maar een bovenbuis van 56cm voor iemand van 1.98m, dat is ook wel erg kort. Eigenlijk denk ik dat dit frame dan ook een maatje te klein voor je is. (Maar je hebt 'm al vanaf 1998 las ik? Was je nog kleiner toen je 'm kocht ;-))

Ik ben in de loop der jaren ook van een diepe zithouding met erg veel druk op de voorkant naar een neutralere houding gegaan door de volgende aanpassingen:
- in eerste instantie een langere vork. De reden was niet zozeer de zithouding maar het feit dat ik schijfremmen wilde en die pasten niet op de originele Headshok. Dat de voorkant iets hoger kwam was een mooie bijkomstigheid.
- van een rechte zadelpen naar een met setback.
- van een flatbar naar een riser.

De stuurpenlengte heb ik niet veranderd. Uiteindelijk kwam ik op een zithouding uit waarbij mijn stuur en zadel ongeveer even hoog staan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MiesMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 september 2008, 21:01

@kermit: Bedankt voor de tips, ik vind ze heel behulpzaam.
Ik heb nu een Ritchey Pro zadelpen erop gezet. Deze heeft een setback (hoeveel cm weet ik niet).
Doordat de zadelpen langer is (40 cm ipv 35 cm) durf ik nu wat hoger te zitten. Ook nog even een verse Racing Ralph erop en hup....snel naar Bergschenhoek.
Door de extra ruimte die nu is ontstaan kan ik mijn kracht beter kwijt op de pedalen! Het voelt goed.
Jammer genoeg bleek het parkoers te modderig om lekker los te gaan.
groetjes
MiesMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 september 2008, 21:01

Na een heftige aanvaring met een boomwortel gisteren overweeg ik een dikkere voorband te monteren.
Ik rij nu met Nobby Nic 2.1 op 2.3 bar en ik weeg 92 kg.
Dilemma: achter past een 2.25 band niet.
Het wordt dan een 2.25 voor en 2.1 achter, kan dat kwaad?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kan geen kwaad.
Op mijn SuperV had ik voor een 2.4, maar achter paste maximaal een 2.25 (allebei NN's). Ik vond het een prettige combi met veel grip.

Mooi dat je SV nu (nog) beter bevalt.
De mijne ligt op zolder in afwachting van betere tijden (ws laat ik 'm daar echt oldskool worden en dan weer netjes opbouwen ;-))
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie