Oldtimer: Cannondale Super V (nieuwe plaatjes op p1)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MiesMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 september 2008, 21:01

di 23 september 2008, 21:29

Hallo mensen,
Na een poosje meegluren hier vond ik het tijd lid te worden en mijzelf eens voor te stellen.
Ik ben Michel, 36 jaar en een echte sleutelaar.
Mijn eerste MTB was een Giant Cadex, veel plezierige kilometers op gemaakt!
Mijn tweede is mijn huidige Cannondale Super V uit 1995, een oldtimer dus....
Sinds 1998 in mijn bezit. Ze was wat zwaarlijvig en had gripshi(f)t. Snel Shimano shifters opgezet dus.
Ik hoop dat ik mag meepraten met zo'n oud brik. ;-)
Slechts 3 onderdelen zijn origineel: het frame, de vork en de trapas.
De laatste upgrade betreft een wielset, het remsysteem, een zadel en bar-ends.
Ik heb geprobeerd deze oude tante een pondje lichter te krijgen.

frame: 1995 Cannondale SV with alu swingarm size L
rear damper: Fox Alps 4 Cannondale SV specific
fork: Headshok DD50
tire front: Schwalbe Nobby Nic 2.1
tire rear: Racing Ralph 2.1
tubes: Schwalbe SV14A
wheelset: Shimano XT WH-M770
quick release: BBB BQR-03
bottom bracket: Shimano STX-RC
front derailleur: Shimano XT FD-M771
rear derailleur: Shimano XT RD-M772
crankset: Shimano LX FC-M569-4
rear cogs: Shimano XTR CSM-900 8-speed 12-32
shifters: Shimano XT SL-M740
chain: Shimano CN-HG91 2007
saddle: Selle Italia C2 Genuine Gel
seatpost: Ritchey Pro 27.2 / 400 mm
stem: Cannondale, 135 mm / 20 degr
handlebars: Ritchey WCS
handles: Ritchey WCS
bar ends: Pro SL
brake levers: Shimano XT V-brake BL-M770
brakes: Shimano XT V-brake BR-M770
pedals: VP 98I
speedometer: Cat Eye Enduro 8
11.7 kg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MiesMan op zo 1 februari 2009, 21:03, 8 keer totaal gewijzigd.
bnwiersma
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 23:38
Mijn mountainbike: Merida Matts Champion XTR | Gazelle Champion Mondial
Contacteer:

di 23 september 2008, 21:37

Welkom op het forum.

Je hebt een aparte bike meegenomen...al wat jaartjes oud, maar ziet eruit als nieuw....!! Zeker hard gepoetst...?

Nu nog vies maken....
To bike or not to bike, that's the question...
MiesMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 september 2008, 21:01

di 23 september 2008, 21:41

bnwiersma schreef:Welkom op het forum.

Je hebt een aparte bike meegenomen...al wat jaartjes oud, maar ziet eruit als nieuw....!! Zeker hard gepoetst...?

Nu nog vies maken....
Veel poetsen ja. Het is geen museumstuk hoor, haha.
Fiets wekelijks op Bergschenhoek en een paar weken geleden ben ik in Houffalize geweest. Fantastische parcours met hier en daar veel modder.
Tijdens een afdaling daar begaf het achterwiel het, vandaar de nieuwe wielset.
Afbeelding
Sjef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger 3
Contacteer:

wo 24 september 2008, 13:26

Leuke fiets, ziet er inderdaad nog als nieuw uit.
Volgens mij heb ik je wel eens zien rijden in Bergschenhoek.

Alleen even uitkijken, volgens mij zit er een scheurtje in het rubbertje van je Headshok!
Welke achterdemper heb je?
Twee vrienden van me met (modernere) Super V's waren erg blij nadat ze de achterdemper geupgraden hadden naar iets met wat pro-pedal achtigs er in. (Of PUSH, SPV ed)
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
prophet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 467
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 15:42

wo 24 september 2008, 13:29

Mooie cannon,ziet er zeker nog goed uit. :-q
lefty wordt righty
MiesMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 september 2008, 21:01

wo 24 september 2008, 15:15

Ha Sjef, ja wie weet ik kom daar regelmatig de laaste maanden.
De headshok heeft inderdaad onderhoud nodig.
het liefst zou ik hem vervangen door een Fatty SL.
De achterdemper is een Fox Alps 4 die normaal op 16 bar luchtdruk staat.
Naar mijn weten is er geen andere demper die op dit model SV past.
Wat is pro pedal / push / spv?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 11487
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

wo 24 september 2008, 20:38

Gaaf, (eindelijk) weer eens een SV op het forum!
Ziet er idd nog gaaf uit.

Pro pedal en SPV zijn systemen die het pompen van de demper tegengaan, zgn platformsystemen. Het idee is dat de demper niet reageert op de relatief geringe krachten die uitgeoefend worden door je trapbewegingen, en pas gaat veren boven een bepaalde drempelwaarde (het platform).
En ja, ze werken :)
"Pushen" wil zeggen dat de demper aangepakt is door de specialist Tim Flooks.

Op mijn eigen SV uit '99 zit geen platformdemper maar een hoogwaardige "normale" demper en daar heb ik nooit klachten over gehad.
Inmiddels is de SV vervangen en wordt amper nog gebruikt. Omdat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen 'm voor een appel en een ei te verkopen zal-ie wel heel oud worden bij mij :D
(zie "bike" voor een plaatje, en ergens is ook nog wel een sys-topic te vinden mocht het je interesseren).

Licht zijn ze idd niet: ik heb de mijne weleens gewogen in de uitvoering met een Marzocchi coilvork (2kg), staalveerdemper en schijfremmen en toen kwam-ie aan 14,5kg (maat M).
Met een headshock, luchtdemper en v-brakes zoals de jouwe moet-ie daar toch behoorlijk onder zitten, 13,5kg lijkt mij een realistische schatting.

Hou 'm netjes zou ik zeggen!
"I'd love to change the world, but I don't know what to do
So I'll leave it up to you...".
Ten Years After
MiesMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 september 2008, 21:01

wo 24 september 2008, 21:31

Ha Kermit,
Bedankt voor de heldere uitleg en voor het compliment.
Leuk dat zo'n oud model nog zo enthousiast ontvangen wordt hier.
Ik vind de Super V een geweldige fiets, ziet er stoer uit en fietst echt lekker.
Vaak pomp ik de demper zo hard op dat hij niet zo snel reageert op mijn trappen.

De laatste maanden heb ik er veel aan gedaan de fiets lichter te krijgen.
Ik denk dat het gewicht van de bike op circa 12.5 kg zit maar ik heb helaas geen weegschaal hier.
MiesMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 september 2008, 21:01

wo 24 september 2008, 23:28

Nu ben ik aan het passen en meten met de zithoogte, het moet wat hoger!
Mijn zadelpen (35 cm) steekt nu nog maar zo'n 10 cm in het frame.
Is dit voldoende?
merrybreeder
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 1 maart 2005, 18:28
Mijn mountainbike: XTC 860

wo 24 september 2008, 23:48

D'r staan merktekentjes op de zadelpen als het goed is.
Misschien heeft het frame ook een minimuminsteek nodig?
Kan niet zo heel diep bij de sv zo te zien... :winkie:
MiesMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 september 2008, 21:01

do 25 september 2008, 11:14

merrybreeder schreef:D'r staan merktekentjes op de zadelpen als het goed is.
Misschien heeft het frame ook een minimuminsteek nodig?
Kan niet zo heel diep bij de sv zo te zien... :winkie:
De staande buis waar de zadelpen insteekt is inderdaad slechts 13 cm.
Bij nadere inspectie blijken er toch merktekens op de pen te staan.
Bij de streep 'max. height' steekt de pen nog 11 cm in het frame.
Ik smokkel dus 1 cm extra...moet kunnen toch? :-q
merrybreeder
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 1 maart 2005, 18:28
Mijn mountainbike: XTC 860

do 25 september 2008, 11:16

Als je niet extreem zwaar bent... Er zal wel een tolerantiewaarde op zitten.
Die moet natuurlijk officieel niet overschreden worden...;-)
Sjef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger 3
Contacteer:

do 25 september 2008, 16:46

Het is moeilijk in te schatten waar de grens ligt. Enige rek zal er ongetwijfeld wel in zitten.
Maar let wel op: je riskeert niet alleen beschadiging van je zadelpen! Het is ook zeer wel mogelijk dat je frame eraan gaat!
Kermit had een goede uiteenzetting over de propedal enzo. Hij is ook een van de vrienden die ik bedoelde. (Hij heeft idd geen propedal, maar een demper met veel instelmogelijkheden en hij heeft ook de kennis om het goed in te stellen)
Je kunt inderdaad de demper zo hard oppompen dat hij niet meer wipt. Het is alleen wel jammer dat dan heel veel comfort en "wegligging" verloren gaat.
Mooier is een demper die trapinvloeden filtert, dan houd je dat comfort nog wel beschikbaar.

Google eens naar Tim Flooks en PUSH, misschien dat hij je Alps ook kan pushen.
Anders zou het lastig kunnen worden, het is inderdaad een vrij specifieke montage met jouw demper.
Als je je vork wil vervangen probeer er dan een met zoveel mogelijk veerweg te vinden. Daar wordt je geometrie veel beter van. Ook de verhouding van veerweg voor/achter verbetert dan.
Op mijn vorige fiets (Jekyll) heb ik de Fatty Ultra (70mm) vervangen door een Lefty DLR2 (110mm). Dat was een waanzinnige verbetering!
Als je perse een Fatty wil, neem dan die met 80mm veerweg. (De latere DL en DLR)
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 11487
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

do 25 september 2008, 18:07

Voor het mooie is een headshock of lefty natuurlijk 1e keus.
Maar met een adapter (ringen of compleet balhoofd) past elke normale vork ook en wordt de keuze een stuk uitgebreider!

Bij mijn SV was de geometrie wel wat uit balans vond ik: erg steile vorkhoek, een hoog zwaartepunt en veel druk op de voorkant leverde geen optimaal rijgedrag op in technisch lastige omstandigheden. Met de langere vork verbeterde dat, en met aapassingen aan de zithouding -zetback zadelpen en riser stuur- voelde de fiets (voor mij) nog beter. De gewichtsverdeling werd evenwichtiger.
Let wel, de geometrie van jouw SV kan anders zijn, de hele achterkant is anders en ws heb je ook minder veerweg achter (ik heb 120mm). Bovendien moet je dit soort aanpassingen altijd relateren aan je rijstijl. Knal je vooral over vlakke bosparcoursen is het prima om dieper te zitten en wat meer druk op het voorwiel te hebben.
De mijne werd vooral gebruikt in heuvelachtige streken en daarvoor werkten de aanpassingen goed.

De zadelpen zou ik toch tot aan de onderzijde van het frame laten komen. Evt. koop je een andere, als je niet op bepaalde merken kickt hoeft dat niet zo duur te zijn ;-)
"I'd love to change the world, but I don't know what to do
So I'll leave it up to you...".
Ten Years After
Gène
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 15 november 2006, 15:38
Mijn mountainbike: 29" en beeldschoon

do 25 september 2008, 21:35

kermit schreef:Voor het mooie is een headshock of lefty natuurlijk 1e keus.
Maar met een adapter (ringen of compleet balhoofd) past elke normale vork ook en wordt de keuze een stuk uitgebreider!
Maar zoals in de eerste zin gezegd wordt: liever een Fatty of Lefty, want die vorken horen eigenlijk in een Cannondale! Het mooie is dat die vorken goed te servicen zijn en een erg lange levensuur hebben.

Verder waardeer ik het dat er nog iemand zo lang met zijn spul om gaat. Je upgrades zijn ook geslaagd in mijn ogen. Degelijke upgrades die ook echt een upgrade zijn en niet puur voor het uiterlijk. Hopelijk kan je de demper nog upgraden, dat zou wel verbetering geven. Aan de andere kant zou ik weer niet te gek gaan doen, want je hebt immers al jaren zo rond gereden.

Succes!

mzzl
Gène
Alpentour 2010, 2012
Sella Ronda Hero 2012, 2013
Sudety MTB Challenge 2012
Transalp 2010, 2011
Trans Germany 2011
Grand Raid Cristalp 2012
Plaats reactie