'23 Canyon Spectral 29 6 sand

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mooi verhaal, dikke fiets en die Dyedbro-kit staat idd prima :-q
Veel plezier en veilige km`s!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

De eerste rit zit er op, gisterochtend vroeg naar Witten gereden om gelijk het 'echte' werk te testen.
Eerste indruk is erg positief, de zithouding is veel fijner dan op de oude Spectral, wat ook maakt dat de klimmen iets relaxter zijn. Maar je merkt wel dat je ruim 16kg mee omhoog sleept, ik kom van een 32-42 klimverzet en had verwacht dat de nieuwe 52 vast niet direct nodig was maar in de praktijk schakel ik gewoon volledig terug om zo licht mogelijk te klimmen.
De eerste afdalingen waren uiteraard wat onwennig, vooral de lengte van het geheel en het formaat van met name het achterwiel (t.o.v. een 650b fiets). In Witten liggen best wat natuurlijke kleinere drops, bij de eerste paar sprong ik niet goed waardoor ik een paar keer met m'n r**t het achterwiel raakte. Maar de truc is om gewoon harder te gaan en daardoor soepeler te springen en wat bewuster het geheel omhoog sturen. En harder wil de fiets wel, en geeft dan ook heel veel vertrouwen. Ook op het bikepark lijntje heb ik het idee dat het tempo direct al hoger lag en ik de jumps met meer vertrouwen in reed. De vorige Spectral was toch meer springerig, maakte makkelijker hoogte maar soms wat ongecontroleerd.
De wendbaarheid lijkt minder te zijn, snelle bewegingen op een trail kosten meer moeite, even het achterwiel verzetten lukt nog niet en sommige bochten nam ik veel te wijd, de fiets lijkt wel graag hard rechtdoor te gaan. Maar dat zal een kwestie van gewenning en oefenen zijn.
En wat vooral opvalt is hoe stil de fiets is: geen chainslap, geen gezuig van een voorvork (ik kwam van een RCT2 met bladder) en de nieuwe DT naaf is ook stil, m'n vorige 240 naaf had een redelijke ratel. Maar voorak de nieuwe Charger3 op de Lyrik is echt prachtig stil, en als je dan solo rijdt en je hoort alleen de banden roffelen over die stenen is dat echt heel vet 8)
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Mijn ervaring met een 29-er en lange wielbasis is idd dat je wat actiever de bocht in moet. Maar het rolt wel veel fijner, zeker over de korte oneffenheden. Maar een stille achternaaf… zo blij met mijn Spank naafjes. De achterste jankt het uit als het hard genoeg gaat. Ik hou ervan.
“Old, not obsolete”
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Marco79 schreef: ma 14 november 2022, 20:47 Maar een stille achternaaf… zo blij met mijn Spank naafjes. De achterste jankt het uit als het hard genoeg gaat. Ik hou ervan.
een mooie ratel is ook wel gaaf maar als je solo in het bos op een ruige afdaling zit en je hoort alleen de banden en wat vogeltjes is het wel redelijk ASMR bikep*rn ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ik XC rijd (oeps, pas op de definitie) dan vind ik het fijn als het stil is.
(hertjes, konijntjes, zwijntjes en wolven)
Maar rijd ik van een berg af, dan mag iedereen dat horen :wink:

Het lullige is dat mn fietsen zich hier niet aan houden. :lol:
Mn XC fiets heeft een Hope Pro4, mn Singlespeed (ook XC) een Hope Evo Pro2 (met 80 POE :o ) en juist mn bikepark fiets heeft een stille Shimano.
Hier moet nog wel iets veranderen :roll:

Mn e-bike heeft een stille DT, dus dan schrikken de diertjes niet. Pas als ik heel dichtbij ben :winkie:

Afbeelding
Goeie kleur trouwens :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

ThaSingleTrackMastah schreef: di 15 november 2022, 18:15
Mn e-bike heeft een stille DT, dus dan schrikken de diertjes niet. Pas als ik heel dichtbij ben :winkie:
Als je ze bijna platrijdt zeker? :winkie:
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, als ze me zien :o

:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Mooie fiets ! Ik ben blij met m’n Torque maar de ‘23 Spectral had het denk ik ook wel kunnen doen bij mij. Ik heb de 370LN naaf voorzien van een 54T Ratchet. Prima upgrade 👌🏼
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Lees m nu pas :oops:
Mooie fiets met de deals er op :-q
Mocht je nog een 2.4 Forekaster willen proberen laat maar weten, ligt hier nog op reserve.
Lekker fietsen!
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4107
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Mooie fiets hoor! Vooral in het echt :-q
⛧⛧⛧
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Na een avontuurtje op de jumpline bij Hellendoorn constateerde ik helaas een defect aan een wiel: de velg was gescheurd. Canyon stuurde netjes een doos op waarin ik het wiel retour kon doen. Helaas zien ze de schade als een gevolg van een te harde landing. Het zou kunnen, maar echt serieus spring/dropwerk heeft de fiets niet gezien, behalve Hellendoorn/freeride lijntje in Witten. Dus het zal toch een verkeerde landing zijn geweest, waarschijnlijk een case na de boner log. Ik had niet gedacht dat het wiel hier niet tegen kon, ook gezien het feit dat de vorige fiets talloze sprongen en verkeerde landingen heeft doorstaan. Wel eens een spaakje los gehad of gebroken, maar nooit een gescheurd wiel.

Anyhow, balen, maar voor een net bedrag wordt het wiel weer in orde gemaakt. Ik geloof dat ze een betere velg monteren.
Daarnaast merkte ik dat de remschijf toch wel heel erg krom was sinds aflevering, in overleg zelf een beetje aan gebogen maar niet met het gewenste resultaat. Deze wordt wel onder garantie netjes opnieuw geleverd.

Het heeft wel een mooi plaatje opgeleverd, @xRemcox nog bedankt hiervoor :-q

Afbeelding

Daarnaast onlangs nog een ritje gemaakt in Solingen, tweede buitenland tripje met deze nieuwe fiets, heel bijzonder om te ervaren hoe snel deze fiets vertouwen geeft op de afdalingen en hoe fijn de zitpositie op de klim is. In de krappe technische delen en scherpe bochten op snelheid is het nog wel wennen om hem in z'n geheel te dirigeren. Ik overweeg een iets langere dropper, die heb ik altijd gemist op m'n vorige fiets. De volgende keer in Solingen ga ik de switchbacks proberen, die hebben we deze keer geswitcht. Heel benieuwd hoe dat gaat op zo'n lang apparaat.

Afbeelding
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 590
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Bram87 schreef: do 12 januari 2023, 11:54
Afbeelding
Dat zier er goed uit, lekker bezig :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gave foto idd 8)
Witten ben ik nog (steeds) niet geweest, hoe verhoud zich dat tov Solingen?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

TenZNL schreef: zo 15 januari 2023, 12:14 Witten ben ik nog (steeds) niet geweest, hoe verhoud zich dat tov Solingen?
Solingen heeft qua omgeving wat meer weg van de Eiffel/Ardennen vind ik zelf, in Witten vind je wat minder rots/rotsplateaus en vooral minder uitzicht. Ik vind de bike beleving in Solingen echt wel gaver dan Witten, hoewel door de vele werkzaamheden in Solingen het wel een kale natte bende is :lol: Witten heeft een stuk meer trails, die dan wel weer wat korter zijn.
Wat ik erg leuk vind aan Witten is dat er een op 1 plek allemaal aangelegde Freeride-achtige lijnen liggen, dus je kunt er oefenen met jumps en tafels.
De klimmen zijn in Solingen aangenamer imho. Witten vooral kort en steil, maar voor sommige moet je wel een eind omfietsen. Het niveau van de trails is in Solingen wel wat hoger/technischer. Iemand die voor het eerst zo'n tripje zou maken zou ik eerder meenemen naar Witten dan naar Solingen.
Ik vind beide erg leuk in ieder geval.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bram87 schreef: ma 16 januari 2023, 12:51 Solingen heeft qua omgeving wat meer weg van de Eiffel/Ardennen vind ik zelf, in Witten vind je wat minder rots/rotsplateaus en vooral minder uitzicht. Ik vind de bike beleving in Solingen echt wel gaver dan Witten, hoewel door de vele werkzaamheden in Solingen het wel een kale natte bende is :lol: Witten heeft een stuk meer trails, die dan wel weer wat korter zijn.
Wat ik erg leuk vind aan Witten is dat er een op 1 plek allemaal aangelegde Freeride-achtige lijnen liggen, dus je kunt er oefenen met jumps en tafels.
De klimmen zijn in Solingen aangenamer imho. Witten vooral kort en steil, maar voor sommige moet je wel een eind omfietsen. Het niveau van de trails is in Solingen wel wat hoger/technischer. Iemand die voor het eerst zo'n tripje zou maken zou ik eerder meenemen naar Witten dan naar Solingen.
Ik vind beide erg leuk in ieder geval.
Kijk, dat is nuttige info. :-q
Solingen-noord is echt wel steil en goed/leuk technisch maar het ligt (voor zover ik weet) allemaal niet echt bij elkaar. Solingen-zuid moet ik nog eens overdoen, daar heb ik 1x en alleen gereden dus niet heel gek gedaan. Witten klinkt goed, die gaan we binnenkort ook zeker doen :)
Plaats reactie