Dames/Heren,
Toch maar besloten om een N+1 SYS te maken. Ik moet toch op mijn achterwiel en kleine Bird delen wachten, dus dan wat tijd om hier te kleppen.
Ik moet meteen even wat rechtzetten/met de billen bloot…
Ik heb altijd gezegd: Een fully is voor oude mensen. Nu ik de laatste tijd iets meer enduro trails rij met de Honzo ESD, reden al die ‘oudere’ mensen met fully’s zo bij me weg terwijl ik bijna van de pedalen af stuiterde. Dat begon wat te wringen en nu ben ik aan de Bird…
Twee conclusies:
A) Ik word ook oud
B) Ben toch nog wel fanatiek
Met een budget van rond de 500 euro zocht ik iets met reach +500mm en een HA van 65 graden of minder. Een bezoekje later aan Haaksbergen en toen lag er wat moois achterin de kofferbak. Joost ging voor een nieuwe Bird en ik heb zijn ‘oude’ frame overgenomen. Waarvoor dank Joost!
Lagers waren aan vervanging toe, dus daar ben ik maar eens mee begonnen. Wat overgebleven spullen van upgrades op de Honzo ESD en twee bestellingen later bij Bike24 en Bike-Discount en we zijn bijna compleet. Aangezien het mijn tweede fiets wordt, moet het wel een budget build blijven, met redelijk goede vering, want dat vind ik het belangrijkst. Slechte vering kan het rijplezier zo verpesten, dus daar wordt niet teveel op bezuinigd.
Lijstje:
- Bird Aeris AM160 frame MY2019
- Marzocchi Bomber CR Coil schokker
- Marzocchi Bomber Z1 160mm vork (uit de Honzo ESD voorlopig)
- Race Face AR30 velgen op Novatec naven, Mullet setup
- Race Face Aeffect crank
- Race Face Aeffect stuur en 35mm lange stuurpen
- 12 speed Shimano SLX cassette en derailleur met XT shifter
- Shigura remmen (Magura MT7 remklauwen met Shimano M6xxx remhendels) 203mm voor en 180mm achter schijven
- Crankbrothers 200mm dropper
- Burgtec handvaten
- Burgtec Penthouse flats
Wat dingen zijn hetzelfde als de Honzo ESD. Zoals de belangrijkste contact punten. Handvaten en pedalen. OCD als ik ben, stel je voor dat het anders aanvoelt...
News-flash: Het is een fully, Bart, heel je achterwiel kan heen en weer! Dat voelt echt anders!!
En nog wat plaatjes uiteraard.
Eerst alles demonteren, wat een gedoe... vergeleken met een hardtail!
Home made lagerpers, lang boutje/moertje met twee goede sluitringen.
Nieuwe lagers erin, het bouwen kan beginnen.
Huidige staat:
Wordt vervolgd...
(N+1) *Bird Aeris AM160* Blackbird is nu te koop! P3
- Bartje_2.5
- All rounder
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 10:12
- Mijn mountainbike: is te koop
Laatst gewijzigd door Bartje_2.5 op zo 24 maart 2024, 19:30, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 443
- Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35
Mooi verhaal, leuk projectje!
Blijf het gave frames vinden! Als je op tijd klaar bent voor 6-11 dan kan je nog mee met de gevolgte lets ride op amerongen
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Benieuwd hoe het je gaat bevallen.
Serieuze fiets in ieder geval waarmee je niet meteen tegen grenzen aan loopt.
Serieuze fiets in ieder geval waarmee je niet meteen tegen grenzen aan loopt.
"This species has amused itself to death"
- MarkMeisner
- Pro Biker
- Berichten: 1460
- Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
- Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290
Tof frame en leuke prijs om een fully te ervaren! Veel klusplezier
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Nice, leuke build.
Lijkt me een zeer capabel fietsje, z`n kleine broertje (de Aether 9 van Big Deef) vond ik ook al erg prettig rijden
Lijkt me een zeer capabel fietsje, z`n kleine broertje (de Aether 9 van Big Deef) vond ik ook al erg prettig rijden
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- Bartje_2.5
- All rounder
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 10:12
- Mijn mountainbike: is te koop
Thx all!
Dit is de escape-clausule, voor als zo'n wiebelend achterwiel niet bevalt!
- Bartje_2.5
- All rounder
- Berichten: 99
- Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 10:12
- Mijn mountainbike: is te koop
Update:
Afgelopen woensdag gaf wat financiële tegenvallers. De grootste was het omspaken van het achterwiel. Besloten om de plaatselijke fiets specialist een kans te geven. Ik wil ze niet te hoog aan de schandpaal hangen, maar de naam begint met 'bike' en eindigt op 'superior'.
Compleet 29" achterwiel + losse 27,5" velg bij hun achter gelaten en ze gaven een prijs op van ongeveer 150 EUR. Dat zou misschien goedkoper kunnen bij Maarten van Revicycles, hele goede ervaringen mee, maar dit was dichtbij bij mij in het mooie Nijverdal.
Eerst al vertraging, doordat ze de verkeerde spaken hadden besteld. Terwijl ik de juiste maat had voorspeld en tegen hun had gezegd, dit had ik thuis ff snel uitgerekend via een website.
Na het weekend kreeg ik een rekening van 250 EUR!!
Toen ik erover in discussie ging, werd er geen geld af gedaan, want de kachel moest branden, de wielenbouwer had er eigenlijk nog langer over gedaan, blablabla, nu verdienden ze er al niks aan. Dat het buiten proportioneel was, werd niet naar geluisterd. Kom ik buiten, zie ik kleine krasjes en een sticker op de nieuwe velg beschadigd. Krassen weggewerkt met een zwarte stift. Toen plofte ik werkelijk, nog een keer naar binnen, maar kreeg geen vergoeding. Ik kon gratis nieuwe stickers krijgen. Dat heb ik afgeslagen. Het gaat me niet om de krasjes, die zitten er waarschijnlijk zo meer op, maar om de werkwijze en poging tot verbloeming van een geleverde k**klus voor topgeld.
Anyway, daarna thuis tegen het tweede probleem aangelopen, die goedkoper is op te lossen. Ik neem de cassette, derailleur en ketting over van de Honzo ESD. Ik was de ultra korte chainstay van dat ding vergeten i.c.m. de ketting. Die is te kort als ik inveer in de hoogste versnelling.
Iemand nog een stukje, 4 schakels ofzo, 12 speed shimano ketting??
Ik wel een stukje van Sram liggen, maar die kunnen niet goed samen lijkt me?!
Ook goed nieuws te melden. Ik dacht dat een 200mm dropper makkelijk ging passen, aangezien ik meer dan 50mm over heb, in de Honzo ESD. Is de seattube een whopping 50mm langer in de Bird... Even schrikken toen ik ging meten, maar ik lijk 2/3mm speling te hebben op maximale insert van de dropper. Dus de kraag zit precies op de zadelpen klem.
Voorrem ook geïnstalleerd. Dropper aangesloten en nog meer kleine dingen. Vandaag komen de boutjes van Bird binnen, voor het achterste scharnierpunt, dus bijna compleet! Als ik wil kan ik um dan afronden en fietsen, tenminste niet in de hoogste versnelling.
Fotootje dabei:
Afgelopen woensdag gaf wat financiële tegenvallers. De grootste was het omspaken van het achterwiel. Besloten om de plaatselijke fiets specialist een kans te geven. Ik wil ze niet te hoog aan de schandpaal hangen, maar de naam begint met 'bike' en eindigt op 'superior'.
Compleet 29" achterwiel + losse 27,5" velg bij hun achter gelaten en ze gaven een prijs op van ongeveer 150 EUR. Dat zou misschien goedkoper kunnen bij Maarten van Revicycles, hele goede ervaringen mee, maar dit was dichtbij bij mij in het mooie Nijverdal.
Eerst al vertraging, doordat ze de verkeerde spaken hadden besteld. Terwijl ik de juiste maat had voorspeld en tegen hun had gezegd, dit had ik thuis ff snel uitgerekend via een website.
Na het weekend kreeg ik een rekening van 250 EUR!!
Toen ik erover in discussie ging, werd er geen geld af gedaan, want de kachel moest branden, de wielenbouwer had er eigenlijk nog langer over gedaan, blablabla, nu verdienden ze er al niks aan. Dat het buiten proportioneel was, werd niet naar geluisterd. Kom ik buiten, zie ik kleine krasjes en een sticker op de nieuwe velg beschadigd. Krassen weggewerkt met een zwarte stift. Toen plofte ik werkelijk, nog een keer naar binnen, maar kreeg geen vergoeding. Ik kon gratis nieuwe stickers krijgen. Dat heb ik afgeslagen. Het gaat me niet om de krasjes, die zitten er waarschijnlijk zo meer op, maar om de werkwijze en poging tot verbloeming van een geleverde k**klus voor topgeld.
Anyway, daarna thuis tegen het tweede probleem aangelopen, die goedkoper is op te lossen. Ik neem de cassette, derailleur en ketting over van de Honzo ESD. Ik was de ultra korte chainstay van dat ding vergeten i.c.m. de ketting. Die is te kort als ik inveer in de hoogste versnelling.
Iemand nog een stukje, 4 schakels ofzo, 12 speed shimano ketting??
Ik wel een stukje van Sram liggen, maar die kunnen niet goed samen lijkt me?!
Ook goed nieuws te melden. Ik dacht dat een 200mm dropper makkelijk ging passen, aangezien ik meer dan 50mm over heb, in de Honzo ESD. Is de seattube een whopping 50mm langer in de Bird... Even schrikken toen ik ging meten, maar ik lijk 2/3mm speling te hebben op maximale insert van de dropper. Dus de kraag zit precies op de zadelpen klem.
Voorrem ook geïnstalleerd. Dropper aangesloten en nog meer kleine dingen. Vandaag komen de boutjes van Bird binnen, voor het achterste scharnierpunt, dus bijna compleet! Als ik wil kan ik um dan afronden en fietsen, tenminste niet in de hoogste versnelling.
Fotootje dabei:
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wordt een leuke N+1
Ik zie een Marzocchi CR.
Ik heb dezelfde, maar nog met Fox stickers, heel tevreden mee.
Mazzel met de dropper, pech met de lbs.
Je bent er een tegengekomen die meer verstand heeft vd kassa dan van de techniek. Die pech had ik ook altijd, dus ik bestel voortaan alles en doe alles zelf.
De enige die me nu nog teleur kan stellen is de postbode.
Ik zie een Marzocchi CR.
Ik heb dezelfde, maar nog met Fox stickers, heel tevreden mee.
Mazzel met de dropper, pech met de lbs.
Je bent er een tegengekomen die meer verstand heeft vd kassa dan van de techniek. Die pech had ik ook altijd, dus ik bestel voortaan alles en doe alles zelf.
De enige die me nu nog teleur kan stellen is de postbode.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dan kun je zondag mooi mee bart maar wat een bizar verhaal van omspaken en dat voor 250,-
Dan heb je zowat een heel wiel voor incl. velg, naaf en spaken bij de gemiddelde wielbouwer.
En dan hebben we het niet over het verbloemen van ellende, dat is te zot voor woorden
Dan heb je zowat een heel wiel voor incl. velg, naaf en spaken bij de gemiddelde wielbouwer.
En dan hebben we het niet over het verbloemen van ellende, dat is te zot voor woorden
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Buiten dat het een asociale actie is van die LBS, heb je voor €250,- geen compleet gespaakt achterwiel met fatsoenlijke componenten.Dutch schreef: ↑vr 30 september 2022, 12:40 Dan kun je zondag mooi mee bart maar wat een bizar verhaal van omspaken en dat voor 250,-
Dan heb je zowat een heel wiel voor incl. velg, naaf en spaken bij de gemiddelde wielbouwer.
En dan hebben we het niet over het verbloemen van ellende, dat is te zot voor woorden
Een Hope naafje kost je alleen al €200,-, beetje velg kost je ook een €50,- of meer, dan de spaken en het arbeidsloon.
“Old, not obsolete”
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Het hoeft niet meteen een Hope naaf te zijn
Bovendien "daar heb je een heel nieuw wiel voor" is natuurlijk bedoeld om aan te geven dat €250 belachelijk duur is voor het inspaken van een aangeleverde naaf in een aangeleverde velg.
50 euro aan spaken , dus €200 euro arbeidsloon?
Dat is een uurtarief dat de Audi dealer hanteert voor een Q8.
Bovendien "daar heb je een heel nieuw wiel voor" is natuurlijk bedoeld om aan te geven dat €250 belachelijk duur is voor het inspaken van een aangeleverde naaf in een aangeleverde velg.
50 euro aan spaken , dus €200 euro arbeidsloon?
Dat is een uurtarief dat de Audi dealer hanteert voor een Q8.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Xt naaf 90,00Marco79 schreef: ↑wo 5 oktober 2022, 21:49Buiten dat het een asociale actie is van die LBS, heb je voor €250,- geen compleet gespaakt achterwiel met fatsoenlijke componenten.Dutch schreef: ↑vr 30 september 2022, 12:40 Dan kun je zondag mooi mee bart maar wat een bizar verhaal van omspaken en dat voor 250,-
Dan heb je zowat een heel wiel voor incl. velg, naaf en spaken bij de gemiddelde wielbouwer.
En dan hebben we het niet over het verbloemen van ellende, dat is te zot voor woorden
Een Hope naafje kost je alleen al €200,-, beetje velg kost je ook een €50,- of meer, dan de spaken en het arbeidsloon.
Fr541 velg 90,00
Bos spaken 25,00
Gaat aardig de juiste kant op toch?
Sterker bij bicyclehub koop (kocht?) je voor 450,00 een handgespaakt Elan OHR set nieuw