Kona Unit '21 - one gear to rule them all

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Gelukt! Na (te) lang zoeken heb ik er dan toch één gevonden; een Kona Unit in XL. Ik was specifiek op zoek naar een MY2020/2021/2022, dit omdat deze qua geometrie wat moderner is en dus vergelijkbaar met mijn Cotic.

Parts list:
- Kona Unit 2021 XL
- WTB i30 wielset, Maxxis Rekon 29x2.6
- TRP G-spec Trail SL 4-pots remmen
- Surly Sunrise stuur met Kona grips
- 32x18 single speed met XT crank
- Reverb 150mm dropper 180mm OneUp dropper, Brooks cambium c17 alu/zwart

Een eerste rondje op Schaarsbergen was lachen, gieren, brullen. Erg benieuwd hoe hij zich houdt op wat ruigere stukken op Duno.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog een setje Hope remmen liggen, maar ik probeer eerst de bijgeleverde TRP's, die overigens erg prima zijn. Verder liggen er nog een set Superstar nano's klaar om die blauwe flats te vervangen.
Laatst gewijzigd door wamske op ma 2 oktober 2023, 08:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Supergaaf ding Wim. En wat van ver komt is goed hè :winkie:
“Old, not obsolete”
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Da's een mooie! Veel plezier ermee!

Oranje Hope remmen kleuren leuk bij die kleurencombinatie:

https://m.pinkbike.com/photo/23267318/
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Marco79 schreef: di 30 augustus 2022, 20:35 Supergaaf ding Wim. En wat van ver komt is goed hè :winkie:
Absoluut, maar een tripje naar Aken met een andere fiets in de auto is nooit weg :bier:
Fourteen schreef: di 30 augustus 2022, 20:36 Da's een mooie! Veel plezier ermee!

Oranje Hope remmen kleuren leuk bij die kleurencombinatie weet ik uit ervaring ;)

https://m.pinkbike.com/photo/23267318/
Helaas zijn mijn hopes zwart, maar wel met oranje covers. En dat past bijzonder goed! Dat zijn serieuze banden, wat voor maatje was dat?
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Leuk, dat oranje thema door trekken doet 'm vast goed (-:

27.5x3.0 Bomboloni's op Velocity Dually's, fijne banden.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Vergeet vooral niet de oranje handvatten en ventieldopjes na het plaatsen van de Hope remmetjes. Misschien kan je ook de rails van de Cambium nog oranje spuiten. En natuurlijk de slingers aan het eind van je stuur.



Tof ding AS IS!

Don't fuck it up.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

En snel nog even de Max kledij erbij voor het weekend, samen met oranje rook effecten?

Koning in de urban jungle de komende dagen ;)
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Mooi man, ik gebruik mijn Honzo St als singlespeed, maar dan nog wel met een verende voorvork. Star staat ook nog wel op het wensenlijstje.

Ik merk dat het fietsen op een SP mij veel plezier geeft op de meeste Nederlandse routes. Het fietst echt anders en ik kan niet zeggen dat ik langzamer ga :winkie: En zeker voor de afwisseling t.o.v. m'n fully is het een mooie uitdaging. Vorig jaar gestart met 32*15, maar nu toch maar een 32*16 gebruikt i.v.m. knieproblemen.

Veel plezier er mee.
Laatst gewijzigd door balboa op wo 31 augustus 2022, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik rij 34:19 maar moer nog steeds bijna overgeven bij sommige Nederlandse klimmetjes. :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

maverick76 schreef: wo 31 augustus 2022, 07:23 Vergeet vooral niet de oranje handvatten en ventieldopjes na het plaatsen van de Hope remmetjes. Misschien kan je ook de rails van de Cambium nog oranje spuiten. En natuurlijk de slingers aan het eind van je stuur.



Tof ding AS IS!

Don't fuck it up.
Kak, m'n Ali bestelling maar afbesteld.. :lol:


Er komt nog een mudguard en hopes op, heel misschien een zwarte crank, maar daar blijft het vooralsnog bij.
Qua vertanding wil ik misschien nog eens een tandje kleiner, maar ook dat is voor nu prima 8)
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1743
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

wamske schreef: di 30 augustus 2022, 20:29 Een eerste rondje op Schaarsbergen was lachen, gieren, brullen.
Ik weet hoe zoiets fietst, dus geef het maar gewoon toe hoor, er is ook gegiecheld :D

Gave Kona! :-q
Het is hier geen ponykamp!
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Qprs schreef: vr 2 september 2022, 10:35 Ik weet hoe zoiets fietst, 8<
Ik niet...
Vergeef me mijn onwetendheid maar Schaarsbergen even opgezocht; 22,5 kilometer & 308 hoogtemeters, hoe doe je dat met singlespeed? Is dat niet loodzwaar? Vóór klimmetjes een dikke aanloop nemen? Afstappen en lopen?
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Tarwetijger schreef: vr 2 september 2022, 10:44
Qprs schreef: vr 2 september 2022, 10:35 Ik weet hoe zoiets fietst, 8<
Ik niet...
Vergeef me mijn onwetendheid maar Schaarsbergen even opgezocht; 22,5 kilometer & 308 hoogtemeters, hoe doe je dat met singlespeed? Is dat niet loodzwaar? Vóór klimmetjes een dikke aanloop nemen? Afstappen en lopen?
Wamske fietst veul heul veul! En eet elke dag Brinta :winkie:
“Old, not obsolete”
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Kona eigenlijk alijd goed, met bonus punten voor star, staal en Single Speed :-q

Zwarte cank zeker doen, en ik ben dan weer wel een liefhebber van kleurige ano details, lekker doen waar je zelf zin in hebt. Ik rijd tot nu toe SS met 32:16 of 36:18 zeg maar 2:1 en dat bevalt prima. Die 2 tanden lichter zie ik niet meteen zitten. Maar ja, ik ben net verhuisd van Assen naar Amersfoort, misschien ga ik mijn verzet wel aanpassen aan de routes hier.

En @Tarwetijger je vergeet een optie, aanloop nemen yes, afstappen liever niet, maar dikke poten kweken en rammen :winkie:
Niner bikes had een ding altijd goed, hun motto: Pedal damn it! Mijn sneltse (NL) klim tijden zijn vaak op de Singlespeed.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Tarwetijger schreef: vr 2 september 2022, 10:44
Qprs schreef: vr 2 september 2022, 10:35 Ik weet hoe zoiets fietst, 8<
Ik niet...
Vergeef me mijn onwetendheid maar Schaarsbergen even opgezocht; 22,5 kilometer & 308 hoogtemeters, hoe doe je dat met singlespeed? Is dat niet loodzwaar? Vóór klimmetjes een dikke aanloop nemen? Afstappen en lopen?
Ik fiets nu met 32x18 op 29"x2.6, dus vrij lichte vertanding. En verder is het idd zoals Heckler al aangeeft: NIET remmen. REMMEN == pijn. En op Schaars was het toen donker dus ik heb 'm wel een stukje ingekort ;)
Brinta is kracht!
Qprs schreef: vr 2 september 2022, 10:35
wamske schreef: di 30 augustus 2022, 20:29 Een eerste rondje op Schaarsbergen was lachen, gieren, brullen.
Ik weet hoe zoiets fietst, dus geef het maar gewoon toe hoor, er is ook gegiecheld :D

Gave Kona! :-q
Haha, ook dat!
Plaats reactie