Cannondale Scalpel 80 - 650B reïncarnatie

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Tussen al het 29” long travel, slack head angle hardtail en trail fully geweld van tegenwoordig zou je bijna vergeten dat het soms best leuk is om oud spul nieuw leven in te blazen.

Terug kijkend op mijn historie qua fietsen tussen 2012-2015 heb ik altijd fijne herinneringen gehad aan mijn Scalpel Hi-mod factory op 26” wieltjes. Een bijzonder zero pivot fully met full-on race geometry volgens de destijds geldende normen.

Onlangs kon ik een exemplaar tegen wisselgeld verkrijgen en stond er gelijktijdig een 650b lefty wielset op MP. Gokje gewaagd; ik herinnerde me van destijds dat dat zou moeten passen.

En na een paar avonden rustig sleutelen staat er dan opeens een doorontwikkeling van mijn Scalpel van destijds in de garage;

Afbeelding

Spec’s;
Cannondale Scalpel Hi-Mod full Carbon frame met 80mm travel; bizar licht met zijn 1700 gram inclusief demper, balhoofd en bracket.
Headshok Lefty Speed Carbon; eveneens bizar licht met zijn 1190 gram.
XTR M980 groepset, crank aangepast naar 1x met NW blad.
650B wielset; onbekend qua velgen maar met 1700 gram acceptabel qua gewicht.

Onderaan de streep weegt dit in de huidige vorm nog net geen 10 kilo. Met mijn eigen vlieggewicht van ~63kg is een lichte fiets absoluut in mijn voordeel.

10kg; en dat met relatief zware banden (690gr/stk + binnenlanden) en remset (SLX M675). Met wat kleine aanpassingen (setje race/cross king banden & Magura MT4 remset) is daar nog wel een halve kilo op te winnen maar tot nu toe is de algehele investering beperkt tot een paar honderd euro.

Binnenkort gaan we hier weer eens mee het bos in. Het eerste gevoel is goed en dit zou zo maar eens mijn ‘nieuwe’ fiets voor de langere termijn kunnen worden. Lekker tegendraads en wellicht wat conservatief; maar wel spectaculair naar mijn idee.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Hier ga je veel plezier van hebben.

Ik heb zelf nog een soortgelijke Scott Spark 600rc staan. Volgens de huidige normen zou die op de brandstapel moeten, maar het is toch echt mij favoriete fiets op de krappere draai en keer routes. Super licht voor een fully, comfortabeler dan een ht, pijlsnel en lekker wendbaar. en……..ja ik heb modern vergelijkingsmateriaal in de schuur staan. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niks mis met een wat oudere fiets, het enige criterium dat er echt toe doet is immers of je plezier op je fietsje hebt.
En het is ook geen lelijk ding!

Zelf kon ik echter niet meer wennen aan mijn 26ers toen ik eenmaal een tijdje op (iets) modernere 29ers had gereden. Ik herinner me een ritje op mijn Salsa El Kaboing waarop ik tot twee keer toe ben afgestapt om te kijken of er iets mis was. Te zachte banden? Speling op m'n wiel of achterbrug? Er was niks aan de hand... (en met een balhoofdhoek van 68,5 graad was het voor die tijd niet eens een hele steile fiets).

Terwijl ik er een jaar eerder nog met veel plezier de technische trails rond het drielandenpunt mee had gereden... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Frameset met vering weegt 1/2kg. minder dan mijn starre gravel frameset :o

Dat je deze niet meer in de catalogus ziet staan maakt ‘m niet minder gaaf :-q
Het is hier geen ponykamp!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Leuk ding en dat voor paar 100 € is echt value for money. En wat zijn de rij-ervaringen?

Ik heb ook zo'n old skool 650B (Scott clone frame 2015) staan zie sig bevalt me prima.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: vr 26 augustus 2022, 09:58 Niks mis met een wat oudere fiets, het enige criterium dat er echt toe doet is immers of je plezier op je fietsje hebt.
Precies, ik heb vandaag weer heerlijk gefietst op m'n singlespeed Pipedream van 9 jaar oud, met een balhoofdhoek van 71 graden. En m'n 11 jaar oude Niner Jet9 met een balhoofdhoek van 72 graden komt ook nog regelmatig buiten.

Mooie fiets die Scalpel, heb er ook nog ooit eentje gehad in 26".

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie