Dus bleef er één over: de Ripmo AF. Goede rij-eigenschappen, direct beschikbaar, en met een Topazdemper die ik ook op de Snowdon had. En, ook nog eens het meest betaalbaar van de drie. De looks moest ik even aan wennen, dat wel - inmiddels is dat geen probleem meer. Na een stressvolle week waarbij levering door DHL meerdere malen werd uitgesteld vanwege foute sortering kon ik uiteindelijk een buurman charteren om de koerier te onderscheppen als ik er niet zou zijn. Dat is gelukt! Dus hieronder wat plaatjes!
Het frame, vers uit de doos op de bank bij de buurman om te checken of alles in orde is.
Zonder dit DIY-flapje kunnen steentjes klem komen te zitten tussen zitbuis en upper link. Moeten we niet hebben!
De Pike krijgt een upgrade van 150 naar 160mm. Leuk klusje, nooit gedaan, goed te doen!
Er moest ergens een aderlating gedaan worden, t.o.v. de Snowdon: interne kabels, brrrrr.... maar het is gelukt, en makkelijker dan gedacht, om eerlijk te zijn.
De downtube-protector werd na registratie van het frame voor garantie, gratis nagezonden vanuit Santa Cruz, CA. Alleen inklaringskosten hoeven betalen. Er zat eveneens een rock flap voor de lower link bij.
En dan heb je ineens een Ripmo AF in je werkstandaard!
Eerste testritje was samen met een andere Ibis en een gedoogde Giant, erg gezellig!
Tijdens de rit bleek de achterrem toch nog wel een beetje dorst te hebben. Inmiddels verzadigd!
En dat rijdt dan toch wel weer anders dan een Snowdon. Sowieso wat stijver, en nog wat meer "tank-like". De fiets is denk ik ietsje korter, en heeft een wat ander stuurgedrag wegens langere vork en andere balhoofdhoek. Dat kostte ongeveer 5 bochten om te wennen. Wat ook opvalt is hoe makkelijk deze achterbrug het terrein volgt, en nagenoeg niet deint op het vlakke. Ik heb nog geen tijd genomen om de demper te finetunen, maar dit is voor hier nu al een aardige setting. Moet de vork er wel wat op afstemmen, tikje minder druk en de tokens nog even terugstoppen.
Als ik hier de Stoneman mee had kunnen rijden, was dat net wat minder vermoeiend geweest dan op de ouwe trouwe Pace. Op naar nieuwe avonturen!