(Nog een) Lux trail

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Vorige week werd door UPS netjes een doos bezorgd met daarin mijn nieuwe speelgoed. Wat achtergrond info:

Ooit begonnen op een 26" fully, en deze later vervangen door één van de eerste generatie 29-ers van Cube. Op de fully hield ik het niet meer uit met z'n nerveuze gedrag. De Cube was een verademing, veel stabieler en de wielmaat past ook iets beter bij mijn lengte. Na een jaar of 6 kreeg ik toch wel kriebels om wat nieuws te rijden. Toen al nagedacht over wat voor soort fiets dat moest zijn. Wat voor trails rij ik, soms wat last van de rug, maar omdat ik bij de LBS tegen een ingeruilde FSi aan liep was het mogelijk om voor relatief weinig geld nog een "betere" fiets te kopen.

Toch had ik altijd het gevoel dat er uiteindelijk weer een fully zou moeten komen. De eigenschappen daarvan nu zijn anders dan bij mijn eerste fiets. Comfort is voor mij belangrijker geworden, zeker met de rug. En toen ontstond daar ineens de 'downcountry' categorie, die eigenlijk precies vertegenwoordigt wat ik met de MTB doe. Vaak LDD, 013, en de drieluik, een paar keer per jaar naar spectaculairdere tracks als in Limburg, UHR, Nijmegen etc en ook op vakantie gaat de bike mee richting Frankrijk of Oostenrijk.

Dus het ging weer kriebelen, zeker toen Canyon met de Lux trail kwam. Het was gelijk duidelijk. Nog even wat gespaard en de winter gewacht tot er weer voorraad was. Wat adviezen gevraagd aan een paar ervaringsdeskundigen hier op het forum (thx Aurelius :-q ) en toen op de bestelknop gedrukt.

En van de week kwam hij dus binnen. Monteren ging redelijk makkelijk, en nog een paar aanpassingen gedaan zoals tubeless en andere banden er op (de wicked will is mij te grof). Van het weekend tijd voor een testrit en gelijk een paar plaatjes geschoten:

Afbeelding

Afbeelding

Wat viel op?
- als eerste: wij gaan wel vrienden worden, deze bike en ik :-D . Even wennen aan de slackere hoek, en wanneer je aan het stuur trekt bij een jump
- de kleur is officieel grijs, in de praktijk meer een soort licht taupe. Vind het wel mooi.
- er valt nog wat te finetunen qua druk in de vork, demper en banden.
- maar het belangrijkste is nog wel dat ik aan het brede stuur moet wennen, maar liefst 10 cm langer dan op de Fsi. Inkorten kan altijd nog, eerst maar eens een tijdje rijden.

Archief voor mezelf: Speclist
Vork: FOX 34 Stepcast Performance Elite 3-Pos Remote 120 mm travel. Stanchion diameter: 34 mm. 3 Volume spacer. 44mm Offset.
Demper: FOX Float DPS Performance Elite 3-Pos Remote Dimensions: 210 x 55 mm. Tune: LCLLRL, CMF.
Derrailleur: Shimano Deore XT, 12 versnellingen
Shifter: Shimano Deore XT, 12 versnellingen
Cassette: Shimano XT, 12 versnellingen (10-51), Microspline interface, Hyperglide
Crank: Shimano Deore XT M8100 34T
Trapas: Shimano Pressfit BB71
Ketting: Shimano M8100 12-speed
Rem: Shimano Deore XT M8100 / XT 8110 flat mount
Schijven: Hayes D-Series 180/160 mm
Wielen: DT Swiss XRC 1700 Spline / Spline S12, 30 mm width, Hub 15x110mm / Ratchet SL 12x148 mm, Assen 148 mm
Stuurpen: Newmen 60mm, clamp 31.8 mm (off-spec ivm tekorten)
Stuur: Newmen 760mm, 10 graden rise (off-spec ivm tekorten)
Handvat: Ergon GA20
Zadelpen: Fox Transfer SL dropper, 30.9 mm, travel 100 mm
Zadel: Selle Italia SLS Boost FeC
Laatst gewijzigd door Agamer op wo 30 maart 2022, 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Matiesz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 december 2013, 16:35
Mijn mountainbike: Pilot Primum V2

Mooie bike!
Ik zelf heb sinds een half jaartje de trail cf8 en deze bevalt me zeer goed.
Dat brede stuur is inderdaad even wennen, als je gewend bent wil je niet anders meer :-q
Veel plezier met je fiets.
Laatst gewijzigd door Matiesz op di 8 maart 2022, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Matiesz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 december 2013, 16:35
Mijn mountainbike: Pilot Primum V2

Dit is um, ik heb de dropper vervangen voor een Ritchey WCS Carbon link seatpost, want in Nederland gebruik ik de dropper zeer zelden. Maar zodra we naar het buitenland gaan komt de dropper direct er terug in want dan heeft ie zeker toegevoegde waarde.
Daarnaast heb ik ook de banden aangepast naar de Nederlandse zand ondergronden (uiteraard ook tubeless gemaakt), de Maxxis Rekons die erop lagen zijn (in mijn ogen) veel te grof voor de Nederlandse bossen. Daarnaast heb ik het stuur vervangen voor een Ritchey WCS CARBON RIZER. Tot slot heb ik de Sram grips geruild tegen de Ergon GA2 grips, welke meer comfort bieden.
Nu is het een echte trail raket!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Mooi spul! ik kom ook van een fsi, en wilde ook graag de overstap maken naar een fully, helaas niet gelukt toen mijn alu frame scheurde :D nog geprobeerd een scalpel ervan te maken, maar uiteindelijk moeten doen met een upgraden naar carbon (had 2 opties, zelfde frame als wat jij had of het 2018 model in zwart.

Maar uiteindelijk moest er toch een fully komen, ook veel getwijfeld tussen puur XC (race) en DC, waarbij ik bij een DC bike toch bang was iets teveel in te moeten leveren op de lokale rondjes (Dorst met name). Daarom ben ik voor de middenweg tussen XC en DC gegaan met de 2022 spark, toch 120/120, maar gemaakt voor het echte xc racewerk. Bevalt tot nu toe erg goed, verwacht eigenlijk dat een lux trail niet veel anders aanvoelt op deze rondjes!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nice :-q !!
Veel plezier ermee!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Dank allen! Ben er erg blij mee.
Matiesz schreef: di 8 maart 2022, 15:56 Dit is um, ik heb de dropper vervangen voor een Ritchey WCS Carbon link seatpost, want in Nederland gebruik ik de dropper zeer zelden. Daarnaast heb ik het stuur vervangen voor een Ritchey WCS CARBON RIZER. Tot slot heb ik de Sram grips geruild tegen de Ergon GA2 grips, welke meer comfort bieden.
Een dropper heb ik nog geen ervaring mee, die blijft er voorlopig op zitten. Die grips zaten bij mijn uitvoering standaard gemonteerd.
Ook een mooie uitvoering die CF8. Ik heb nog getwijfeld over die kleur, maar toch voor iets meer tijdloos gekozen.
Prulleman schreef: di 8 maart 2022, 17:57 Maar uiteindelijk moest er toch een fully komen, ook veel getwijfeld tussen puur XC (race) en DC, waarbij ik bij een DC bike toch bang was iets teveel in te moeten leveren op de lokale rondjes (Dorst met name). Daarom ben ik voor de middenweg tussen XC en DC gegaan met de 2022 spark, toch 120/120, maar gemaakt voor het echte xc racewerk. Bevalt tot nu toe erg goed, verwacht eigenlijk dat een lux trail niet veel anders aanvoelt op deze rondjes!
Beetje dezelfde gedachte dan dus. Mijn inschatting was ook dat het redelijk hetzelfde moest voelen, alleen dan nog met een grote plus voor als je een keer wat ruiger terrein opzoekt. We zullen elkaar nog wel eens tegenkomen, ik zie gemeenschappelijke strava kennissen.

De FSi verschijnt hier binnenkort in een andere rubriek :wink:
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Matiesz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 december 2013, 16:35
Mijn mountainbike: Pilot Primum V2

Agamer schreef: di 8 maart 2022, 22:07 Dank allen! Ben er erg blij mee.
Matiesz schreef: di 8 maart 2022, 15:56 Dit is um, ik heb de dropper vervangen voor een Ritchey WCS Carbon link seatpost, want in Nederland gebruik ik de dropper zeer zelden. Daarnaast heb ik het stuur vervangen voor een Ritchey WCS CARBON RIZER. Tot slot heb ik de Sram grips geruild tegen de Ergon GA2 grips, welke meer comfort bieden.
Een dropper heb ik nog geen ervaring mee, die blijft er voorlopig op zitten. Die grips zaten bij mijn uitvoering standaard gemonteerd.
Ook een mooie uitvoering die CF8. Ik heb nog getwijfeld over die kleur, maar toch voor iets meer tijdloos gekozen.
De dropper post vind ik de beste innovatie binnen de mtb sport van de laatste 10 jaar! Maar in NL heb ik nog maar heel weinig stukjes meegemaakt waar ik hem nodig had.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Twee weken en een paar ritjes verder. Wat valt op?

De ideale afstelling nog niet helemaal gevonden, en ook twee keer met te lage bandenspanning weggereden. Dit moet echt hoger en er moet extra latex bij. De fiets geeft wel veel vertrouwen! Nog een paar ritjes en dan ben ik wel redelijk gewend denk ik. Dagje Zeddam staat inmiddels gepland!
Daarnaast wennen aan de geometrie. Bij een aantal bochten die ik goed ken heb ik nog steeds de neiging om te vroeg in te sturen. Ik moet echt leren om dit net iets later te doen, gaat vanzelf wel goed komen. Ook het hogere zwaartepunt voelt nog niet natuurlijk al merk ik wel dat je daardoor bochten sneller kan komen. Als het insturen beter gaat heb ik de hoop nog ergens een paar nieuwe pr's te zetten.

Tot nu toe dus enthousiast en happy met de aankoop :-D
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Mooie bike Agamer!

Ik ben normaliter niet zo van de skinwalls maar ik moet zeggen dat ik ze bij deze framekleur mooi vind staan. Sowieso in de hele fotocompositie komt het mooi tot zijn recht met die natuurkleuren. ;)

En die dropper ga je echt waarderen, dat is iig wel mijn ervaring, ook in Nederland. Veel plezier ermee! :-q
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Mooi hoor!
Die dropper wil je niet meer kwijt zodra je er aan begonnen bent. De afdalingen van Zeddam zijn met de dropper omlaag nog leuker! :-q
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Agamer schreef: ma 21 maart 2022, 14:08 Twee weken en een paar ritjes verder. Wat valt op?

De ideale afstelling nog niet helemaal gevonden, en ook twee keer met te lage bandenspanning weggereden. Dit moet echt hoger en er moet extra latex bij. De fiets geeft wel veel vertrouwen! Nog een paar ritjes en dan ben ik wel redelijk gewend denk ik. Dagje Zeddam staat inmiddels gepland!
Daarnaast wennen aan de geometrie. Bij een aantal bochten die ik goed ken heb ik nog steeds de neiging om te vroeg in te sturen. Ik moet echt leren om dit net iets later te doen, gaat vanzelf wel goed komen. Ook het hogere zwaartepunt voelt nog niet natuurlijk al merk ik wel dat je daardoor bochten sneller kan komen. Als het insturen beter gaat heb ik de hoop nog ergens een paar nieuwe pr's te zetten.

Tot nu toe dus enthousiast en happy met de aankoop :-D
Die pr 's komen wel (als ik even de spark en de lux trail in dezelfde klasse zet). Amerongen en Leersum wat het 1 PR feest, maar daar kom ik niet zo vaak. Op Dorst viel het niet mee, die ken ik op mijn duimpje en was helemaal ingesteld om op de fsi te knallen. Uiteindelijk heeft het een km of 600 gekost om genoeg te wennen en te tunen om op Dorst een PR te rijden. Verder zijn de stock wielen van de spark nog niet optimaal (op de fsi had ik veel betere wielen) en zijn de banden van de spark ook nog iets teveel van het goede (rekon race 2.4 tegenover Ray/Ralph 2.25). Rolweerstand mag wel wat omlaag heb ik het idee. Als dat gelijk wordt getrokken wordt het denk ik nog een stukje makkelijker..

Dus zijn je wielen en banden vergelijkbaar? Anders kan je niet zomaar PR's gaan vergelijken, zeker niet op een snel vlak rondje als Dorst waar achtervering direct wat toevoegt zonder ervaring en gewenning
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Prulleman schreef: ma 21 maart 2022, 18:33 Dus zijn je wielen en banden vergelijkbaar? Anders kan je niet zomaar PR's gaan vergelijken, zeker niet op een snel vlak rondje als Dorst waar achtervering direct wat toevoegt zonder ervaring en gewenning
Banden wel, zijn dezelfde als op de FSi alleen 2.35 ipv 2.25. Kan met niet voorstellen dat die 2,5 mm zoveel scheelt. Wielen zijn wel compleet anders, van 19mm intern alu naar 30mm carbon. Vandaar ook de bredere banden en het zoeken naar de juiste druk.

Ook ik ken de drieluik als mijn broekzak en pr's aanvallen zal niet zo eenvoudig zijn. Ook al omdat er sinds mijn pr's op alle drie de rondjes wat extra stukjes zijn doorgevoerd. Maar aan de andere kant als ik zie hoeveel sneller de bovenste 10% rijd dan moet er zeker nog wat te winnen zijn. De leeftijd begint ook een rol te spelen :winkie:

Op andere tracks ben ik sowieso niet zo pr-minded (gebruik het eigenlijk meer om te zien hoe de conditie er voor staat) maar ik kijk vooral uit naar beter afdalen in Limburg, Nijmegen etc.

Jij weet in ieder geval waar je het nog kunt zoeken als je er echt voor wil gaan. Denk dat de spark en lux trail wel aardig vergelijkbaar zijn? Ik heb wel bewust gekozen voor iets met minder profiel dan de wicked will.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Lux Trail speelt z’n troeven uit op de echt technischere stukken, waar het steiler wordt, op lange afdalingen, met wortelen, greppels, stenen, etc… daar win je vooral aan speelsheid en snelheid tov een ‘gewone’ race/marathonfully. Niet zozeer op de ‘snelle makkelijke’ stukken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Yep, mooie fiets deze Lux. :-q Maar pas op, ik heb ergens gelezen dat de Lux bovengemiddeld vaak onderuit schijnt te gaan. :winkie:
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Dice Oldskool schreef: di 22 maart 2022, 08:56 Yep, mooie fiets deze Lux. :-q Maar pas op, ik heb ergens gelezen dat de Lux bovengemiddeld vaak onderuit schijnt te gaan. :winkie:
Sssssst, dat kan ook aan de bestuurder liggen : Suprised : :o 8)
Plaats reactie