Ik heb heel weinig met bling op een MTB en toen ik eind vorig jaar een Sonder Signal ST bestelde was het dan ook al direct duidelijk dat de opbouw vooral doelmatig moest zijn. Zonder bling dus. Het oorspronkelijke plan was om de meeste onderdelen over te zetten van mijn Fathom, maar uiteindelijk is het meeste nieuw geworden. Sonder gaf aan de frames vanaf 31 januari te verzenden, maar ik had het frame onverwacht half januari al binnen. Wat minder tijd om alle onderdelen te regelen, maar inmiddels is hij nagenoeg klaar en heb ik vanmorgen even wat plaatjes geschoten. Vanmiddag de eerste proefrit.
Speclist
frame: Sonder Signal ST, maatje L, kleur Copper
vork: Fox 34 Rythm
wielen: Elan wielset met Ozone 24 velgen (met dank aan @Larstb)
banden: Wolfpack Race 2.25
aandrijving: Deore achterderailleur, cassette en crankset, XT shifter en KMC ketting
remmen: SLX
dropper: Giant Contact Switch
zadel: WTB Volt
De oplettende kijker zal gezien hebben dat de dropper nog niet is aangesloten. Ik moet nog even prutsen met de kabel binnendoor. Dat hebben ze bij Sonder nog niet heel makkelijk gemaakt helaas. Ook is de cockpit nog niet helemaal klaar. Ik heb er voor nu een 60mm stuurpen opgezet, een bijna vlak stuur en een stapel spacers om ongeveer de zitpositie van mijn vorige fiets te krijgen. Hier moet ik nog mee aan de slag. Vandaar de nog niet ingekorte vork.
Totaalgewicht komt op 14kg incl. pedalen. Ik ben benieuwd of ik dat ga voelen t.o.v. de Giant. Sowieso erg benieuwd naar de eerste rit!
Sonder bling (Signal ST)
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Voor een fiets zonder bling ziet hij er meer dan behoorlijk uit
Kleurtje doet het meest voor de looks, veel meer dan een dure derailleur. En met de afmontage is ook niks mis toch, allemaal prima spul.
Veel plezier met je eerste rit!
Kleurtje doet het meest voor de looks, veel meer dan een dure derailleur. En met de afmontage is ook niks mis toch, allemaal prima spul.
Veel plezier met je eerste rit!
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Mooi Wark,
Hier ga je vast veel plezier op hebben. Ik sluit me aan de bij de positieve commentaren hierboven. Deze Sonder ziet er gewoon weer heel goed uit. Steel is real met slanke buizen, in een mooie kleur ook en een meer dan prima afmontage. Wat je zegt, alleen nog het riser stuur erop en gaan!.
En ik zou de banden in 2.4 of 2.6 proberen, dat is voor een hardtail toch wel merkbaar in het comfort. Mijn hardtail in de maak komt niks smallers onder.
Enjoy!!
Hier ga je vast veel plezier op hebben. Ik sluit me aan de bij de positieve commentaren hierboven. Deze Sonder ziet er gewoon weer heel goed uit. Steel is real met slanke buizen, in een mooie kleur ook en een meer dan prima afmontage. Wat je zegt, alleen nog het riser stuur erop en gaan!.
En ik zou de banden in 2.4 of 2.6 proberen, dat is voor een hardtail toch wel merkbaar in het comfort. Mijn hardtail in de maak komt niks smallers onder.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Probeer voor de dropper eerst een binnenkabel er doorheen te krijgen. Die kun je daarna gebruiken om de buitenkabel te geleiden.
Past het tonnetje door de doorvoer? Dan kun je daar een draadje aan binden, en die met de stofzuiger naar de andere kant zuigen. Dan hengel je de binnenkabel er doorheen, en daarna schuif je daar de buitenkabel overheen.
Is dat trouwens een kras op de dropper..?
Dat past niet bij de fiets! Gaaf ding!
Past het tonnetje door de doorvoer? Dan kun je daar een draadje aan binden, en die met de stofzuiger naar de andere kant zuigen. Dan hengel je de binnenkabel er doorheen, en daarna schuif je daar de buitenkabel overheen.
Is dat trouwens een kras op de dropper..?
Dat past niet bij de fiets! Gaaf ding!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Thx allen!
@ThijsE: kabelrouting is idd nog een punt van aandacht. In tegenstelling tot de Britten wil ik mijn shifter en achterrem rechts hebben. En dus moet of de rem- of de versnellingskabel zo lopen. Of ik moet hem achter het balhoofd naar de andere kant brengen. Maar of dat lekker werkt met zo'n bocht? Plus dat die kabel dan behoorlijk over het frame zal schuren. Keuzes...
@Heckler40: velgen zijn 24mm inwendig dus dikkere banden wordt wat lastig. Maar een breder setje staat op de wishlist voor de toekomst.
@Kapitein Iglo: ik ben bang dat het de stofzuigertruuk wordt. De openingen zijn heel klein, geen verwijderbare kapjes en vanuit het bottombracket kun je ook niks sturen. Volgens Sonder doen ze het zelf met zo'n Parktool magneetsetje. Leek me gek dat dat werkt bij een stalen frame, maar dat is dus ook nog een optie. Die verticale lijn is geen kras, maar een lijn van Giant.
Vanmiddag de eerste rit met de fiets gemaakt: rondje Ede en kidsrondje. Niet direct een route waar de kwaliteiten van zo'n fiets goed uitkomen, maar dat is wat er in de achtertuin ligt. Ik moet zeggen dat het geen dag en nacht verschil is met de Giant. En dat is best goed nieuws. Ik was toch wel een beetje bang dat het aan de lompe kant zou zijn voor dit soort rondjes. Maar gewoon trappend fietste het niet merkbaar zwaarder dan de Giant en het was zeker niet zo dat de fiets vooral rechtdoor wilde. Ik merkte wel dat ik wat bewuster moet insturen omdat ik af en toe wat aan de buitenkant van eenvoudige bochten uitkwam. Maar in snelle bochten waar ik al gewend was om de bike te 'leanen' werkte dat nu nog een stuk beter. Meer vertrouwen ook en dus minder remmen. Voelde prima. Binnenkort maar eens wat uitdagender stukken uitzoeken.
Ter afsluiting nog een plaatje van de fiets in zijn natuurlijk omgeving:
@ThijsE: kabelrouting is idd nog een punt van aandacht. In tegenstelling tot de Britten wil ik mijn shifter en achterrem rechts hebben. En dus moet of de rem- of de versnellingskabel zo lopen. Of ik moet hem achter het balhoofd naar de andere kant brengen. Maar of dat lekker werkt met zo'n bocht? Plus dat die kabel dan behoorlijk over het frame zal schuren. Keuzes...
@Heckler40: velgen zijn 24mm inwendig dus dikkere banden wordt wat lastig. Maar een breder setje staat op de wishlist voor de toekomst.
@Kapitein Iglo: ik ben bang dat het de stofzuigertruuk wordt. De openingen zijn heel klein, geen verwijderbare kapjes en vanuit het bottombracket kun je ook niks sturen. Volgens Sonder doen ze het zelf met zo'n Parktool magneetsetje. Leek me gek dat dat werkt bij een stalen frame, maar dat is dus ook nog een optie. Die verticale lijn is geen kras, maar een lijn van Giant.
Vanmiddag de eerste rit met de fiets gemaakt: rondje Ede en kidsrondje. Niet direct een route waar de kwaliteiten van zo'n fiets goed uitkomen, maar dat is wat er in de achtertuin ligt. Ik moet zeggen dat het geen dag en nacht verschil is met de Giant. En dat is best goed nieuws. Ik was toch wel een beetje bang dat het aan de lompe kant zou zijn voor dit soort rondjes. Maar gewoon trappend fietste het niet merkbaar zwaarder dan de Giant en het was zeker niet zo dat de fiets vooral rechtdoor wilde. Ik merkte wel dat ik wat bewuster moet insturen omdat ik af en toe wat aan de buitenkant van eenvoudige bochten uitkwam. Maar in snelle bochten waar ik al gewend was om de bike te 'leanen' werkte dat nu nog een stuk beter. Meer vertrouwen ook en dus minder remmen. Voelde prima. Binnenkort maar eens wat uitdagender stukken uitzoeken.
Ter afsluiting nog een plaatje van de fiets in zijn natuurlijk omgeving:
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Die kleur is stiekem toch gewoon bling
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Sonder maakt leuke fietsen en dit is wel een gaaf kleurtje ook.
"This species has amused itself to death"
Goed bezig en prachtige foto in de natuur
Enjoy!,
Oh en nog dit
2.4 banden is misschien optimaal op 30mm velgen. Maar dat is iets anders dan dat 2.4 niet zou werken op j24mm velgen. En de voordelen van een 2.4 band over een 2.2 band op jouw velgen zijn zeker voelbaar. YMMV
Enjoy!,
Oh en nog dit
Ehh, ik denk het niet. Ik heb zeker 10 jaar met 2.4 banden op 21 mm intern gereden, er was weinig anders toen. En daarna eerst op 24mm en 27mm velgen en ja ook op 30mm. Maar 24mm werkt prima.
2.4 banden is misschien optimaal op 30mm velgen. Maar dat is iets anders dan dat 2.4 niet zou werken op j24mm velgen. En de voordelen van een 2.4 band over een 2.2 band op jouw velgen zijn zeker voelbaar. YMMV
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 658
- Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
- Mijn mountainbike: een raw en een oranje
De bocht zal het probleem niet zijn, schuren tegen het frame kan idd gebeuren. Heb zelf op die plaatsen wat bescherming geplakt.klaast schreef: ↑vr 28 januari 2022, 22:49 Thx allen!
@ThijsE: kabelrouting is idd nog een punt van aandacht. In tegenstelling tot de Britten wil ik mijn shifter en achterrem rechts hebben. En dus moet of de rem- of de versnellingskabel zo lopen. Of ik moet hem achter het balhoofd naar de andere kant brengen. Maar of dat lekker werkt met zo'n bocht? Plus dat die kabel dan behoorlijk over het frame zal schuren. Keuzes...
Maar blijft sowieso een mooie bike, de kleur maakt ‘m chique
- Bartje_2.5
- All rounder
- Berichten: 95
- Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 10:12
- Mijn mountainbike: is te koop
Staal met dat kleur frame.
Dan is bling alleen maar overkill!
Dan is bling alleen maar overkill!