Giant Contend AR2 gravelbike; weg setje compleet

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Gerwin89 schreef: vr 30 september 2022, 16:51 Waarom niet de 40 mm breed besteld?
Of kun je die niet kwijt....
Nee, er past volgens het boekje tot 38 mm in.
De voorderrailleur is daarbij maatgevend. Ik heb het nog ff nagemeten en het wordt idd erg krap. Frame en vork hebben ruimte zat. Ander voorderrailleur kan altijd nog.
Eerst de 35 mm maar eens proberen.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Bandjes voor de winter en een gravelpad her en der, zijn gemonteerd. Tubeless.... dat is een piece of cake inmiddels.
De skinwalls vind ik eigenlijk wel erg fraai.
Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Gisteravond een eerste testrit gedaan met de nieuwe banden. In het donker, met een grote lamp, dus echt volle bak was het niet, maar heb een aardig idee gekregen van deze banden op de verschillende ondergronden. Van asfalt, naar gravel tot onverhard. Alles ben ik tegengekomen op een rondje Haarlemmermeersebos.
Op het asfalt en gravel ging het prima. Rolt misschien iets zwaarder op echt glad asfalt, maar gaf zeker in de bochten (zeker als het wat nattig was) meer zekerheid dan de smallere slicks.

Op het MTB parcours was het natuurlijk allemaal wat lastiger. Sowieso op deze fiets i.p.v. dat ik het rondje rij met mijn tank (FEX).
De ondergrond was vrij droog dus dat ging niet onaardig. Het enkele modderige stukje was natuurlijk glibberen en glijden.
Wel erg leuk / spannend om op zo'n manier weer terug geworpen te worden op (het ontbreken van :~ ) m'n techniek.
Het smalle stuur is dan wel weer handig tussen de boompjes door :-D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Nieuw stuurlint.
Lekker dik (3,5 mm) en licht grijs (toch net niet voldoende lijkend op het frame :(( )
Zeker op de bospaadjes rondom Zeist voelde dit een stuk prettiger aan dan het dunne lint 'af fabriek'.
Wel een k..klusje zeg, vooral als je de grepen voorbij bent. Youtube helpt veel, maar lastig blijft het.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op wo 2 november 2022, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

T ziet er goed uit hoor!
Als je dat een paar x doet gaat het steeds makkelijker.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Na een aantal keer met m'n Giant over wat mtb-parcoursen gereden te hebben, ben ik er achter gekomen dat dat wel erg leuk is, zo af en toe.
Er ook achter gekomen dat de mechanische remmen niet heel erg geschikt zijn hiervoor. Er is best wat kracht nodig om goed te kunnen remmen wat ik met 1 of 2 vingers op de greep niet voor elkaar krijg. Als ik dan met 3 of 4 vingers op de remgrepen zit, heb ik het stuur niet voldoende stevig vast, voor de ongefilterde klappen die je af en toe krijgt. Resultaat; een kortstondig ritje met losse handen wat met een salto in de bosjes eindigde :o
Omdat ik verwacht dat het remmen met hydraulisch remmen, net als bij mijn mtb, wel met 1 of 2 vingers te doen is, ben ik dus op zoek naar hydraulische rem(/schakel) grepen. Ik heb nog een set XT remklauwen liggen en wil die eigenlijk gaan gebruiken. De keus is verder beperkt tot 2x10 grepen.

Omdat ik met race/gravel remgrepen geen ervaring heb, de onderstaande vragen:
  • Zijn de remgrepen te combineren met de XT klauwen?
  • Zijn er adapters te krijgen voor het op de achterbrug monteren van de XT klauw?
  • Ik heb er nu een Tiagra groep opzitten. Zijn de verschillen met de groepen erboven en eronder vergelijkbaar met deore/slx/xt groepen bij de mtb? Dus werking redelijk vergelijkbaar, maar met name verschil in gewicht en afstel mogelijkheden?
  • Wat verschilt de gravellijn (GRX) met de weglijn?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15555
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Voor zover ik weet kun je de klauwen inderdaad combineren met race-remhendels. De keuze in 2x10 zal beperkt zijn, uit mijn hoofd is daarvoor alleen een GRX hendel te krijgen (voor hydraulische remmen) en het zal sowieso even zoeken worden. Race/gravel groepen zijn slecht verkrijgbaar op het moment. Verder heb je adapters nodig om voor en achter van flatmount naar PM te gaan.

Het verschijnsel dat je benoemt ligt volgens mij niet alleen aan de remkracht maar ook aan de ergonomie van een dropbar, hard(er) remmen is sowieso lastiger dan met een mtb stuur. Je kunt ook nog overwegen een breder stuur te monteren met minder drop en meer flare. Dan rijdt je makkelijk in de drops en win je weer controle. Een grotere schijf voor zou ook nog kunnen helpen. Je kunt je ook nog afvragen of je niet beter af zou zijn met een meer off-road georiënteerde gravelbike ipv. deze aan te passen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik heb beide varianten in gebruik, no name Shimano mechanisch en GRX hydrolisch.

Hydrolisch werkt veel beter, maar een mtb met 4zuiger klauw en 203 schijf is het bepaald niet.

Die XT remklauwen passen niet op je fiets flat mount vs post mount ?! Of heb je ergens een adapter vandaan getoverd?

2*10 is grx en een specifieke tiagra echter die zijn volgens mij niet compatible met andere 10 speed groepen qua geschakel…
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

George schreef: do 22 december 2022, 11:49 Het verschijnsel dat je benoemt ligt volgens mij niet alleen aan de remkracht maar ook aan de ergonomie van een dropbar, hard(er) remmen is sowieso lastiger dan met een mtb stuur. Je kunt ook nog overwegen een breder stuur te monteren met minder drop en meer flare. Dan rijdt je makkelijk in de drops en win je weer controle. Een grotere schijf voor zou ook nog kunnen helpen. Je kunt je ook nog afvragen of je niet beter af zou zijn met een meer off-road georiënteerde gravelbike ipv. deze aan te passen.
Ander stuur idd nog niet aan gedacht.
Een andere fiets is natuurlijk ook een optie, maar dan red ik het niet voor de 200-300 euro die ik er nu aan wil uitgeven. Ik denk dat m'n fiets die upgrade wel waard is. En het over de mtb routes rijden is gewoon voor af en toe. De meeste km's worden gewoon op de weg gemaakt. Dus een upgrade wordt sowieso een compromis voor weg en off-road.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15555
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

paulus1981 schreef: do 22 december 2022, 12:01
Die XT remklauwen passen niet op je fiets flat mount vs post mount ?! Of heb je ergens een adapter vandaan getoverd?
Daar zijn inderdaad gewoon adapters voor.
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Denk dat je snel over de 300 heen gaat met alles wat je nodig hebt.
En dan is het maar de vraag of het uiteindelijk gaat brengen wat je verwacht.

ik denk dat een setje Tiagra 4720 shifter/remgrepen de goedkoopste en best werkende oplossing is.https://www.bike-discount.de/en/shimano ... ntrol-left
Bedenk ook dat je achterderailleur geen clutch heeft en dus lekker gaat rammelen en stuiteren.
Tiagra was (geen idee of het nu nog zo is) een beetje een vreemde eend in de bijt als het gaat om compatibiliteit met andere shimano 10 speed groepen
Voordeel is wel dat je weer een keer kan oefenen met het wikkelen van een nieuw stuurlintje
Remember to do things which are right rather than things that are easy
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

hoodoo schreef: do 22 december 2022, 16:56 Denk dat je snel over de 300 heen gaat met alles wat je nodig hebt.
En dan is het maar de vraag of het uiteindelijk gaat brengen wat je verwacht.

ik denk dat een setje Tiagra 4720 shifter/remgrepen de goedkoopste en best werkende oplossing is.https://www.bike-discount.de/en/shimano ... ntrol-left
Bedenk ook dat je achterderailleur geen clutch heeft en dus lekker gaat rammelen en stuiteren.
Tiagra was (geen idee of het nu nog zo is) een beetje een vreemde eend in de bijt als het gaat om compatibiliteit met andere shimano 10 speed groepen
Voordeel is wel dat je weer een keer kan oefenen met het wikkelen van een nieuw stuurlintje
Grx 400 derailleur is compatible met tiagra heeft een clutch en kost niet heel de wereld…
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Er zouden trouwens ook betere mechanische remklauwen moeten zijn van trp bijvoorbeeld, of zelfs hydrolische klauwen voor huidige rem grepen.

Huidige remklauwen hebben denk ik maar 1 zuiger ipv aan beide zijden, als dat het geval is dat helpt het ook niet
elduderino
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 22 juni 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey

Ik gebruik sinds kort deze tezamen met compressionless housing: Afbeelding

Zal zeker minder remmen dan hydraulisch maar is voor mij echt een upgrade tov de TRP Spyres! Als je nog een keer in Zeist bent mag je ze wel even testen als je wilt.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Wist niet dat bovenstaande remklauwen bestonden. Grappig, maar denk toch niet helemaal wat ik zoek.
Het gaat mij niet zozeer om het hard kunnen remmen, want dat lukt wel, maar meer om het gevoel bij het inknijpen van de remgrepen. Dat gaat met mechanische remmen gewoon wat stroever/zwaarder dan bij hydraulische remmen. Dat verschil heb ik wel gevoeld in de verschillende fietsenwinkels waar ik in de verschillende remgrepen heb geknepen.

Thnx iig geval voor alle reacties.
Ondertussen wat rond geneusd naar complete GRX sets maar ook naar Tiagra grepen in 2x10 uitvoering. Ik kom dan idd niet onder de € 300 uit :-{ . Nog maar eens deze upgrade heroverwegen.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Plaats reactie