Giant Contend AR2 gravelbike; weg setje compleet

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

erwin.burgers schreef: do 27 januari 2022, 13:53
George schreef: do 27 januari 2022, 12:39
Wat betreft de zit, is die te diep? De makkelijkste manier om een stuk hoger en daardoor iets minder ver te reiken is je stuurpen omdraaien.
Het is met name de afstand naar het stuur, of eigenlijk bovenop de remgrepen, die nog wat groot voelt. Mss een kwestie van wennen, maar eerst maar eens het zadel een stuk naar voren. Dat is trouwens wel een k..-systeem. Een soort schroefwieltje onder het zadel, dus tussen zitgedeelte en de rails en achter de zadelpen een inbusboutje. Die is goed aan te draaien, maar dat schroefwieltje is erg pielen
Wellicht ten overvloede, maar dat wieltje draai je als eerste aan tot de positie die je wilt, daarna zadel vastzetten met de bout achteraan.

Vroeger was er bij racefietsen een vuistregeltje: elleboog tegen zadelpunt aan, en dan moet de vingertop van je middelvinger net tegen het stuur komen. Nu ben ik niet van de regeltjes als het op afstellen van fietsen aankomt, maar als uitgangspunt is het wellicht bruikbaar. Als je stuur duidelijk verder weg staat denk ik iig dat je wel wat korter kunt.

Zo kort is misschien niet gebruikelijk op een gravelbike, maar ik heb op mijn Vitus dus de originele (ik dacht 90mm) pen vervangen door een 60mm exemplaar (met flinke rise). De fiets stuurt (iig op de weg) gewoon prima en ik zit een stuk prettiger en dan is het goed volgens mij :D
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

kermit schreef: di 25 januari 2022, 15:48 Als je maar snel/ver genoeg rijdt ga je ook op dit fietsje vanzelf stuk, vrees niet ;-)
Afgelopen vrijdag dit idd ervaren. Ik ging weg met een heerlijk zonnetje en een licht briesje in de rug. Rondje Groene Hart op de planning. De eerste 40 km gingen super! Zulke mooie plekjes, gave paadjes, veel totaal onbekende plekjes (en maar hemelsbreed 20 km van huis).
Toen de route huiswaarts. Zonnetje was inmiddels weg. Bries mee bleek een flinke wind tegen. De 28-32 km/u werden 20-22 km/u. Nog wat energie uit een onderweg gekochte chocolade croissant gehaald, maar bij thuiskomst (na een teleurstellende 72 km) toch wel 'het end in de bek'.
Het gevoel oneindig door te kunnen fietsen met een racefiets bleek niet te kloppen :(
Voortaan ook een lager tempo fietsen om zodoende langer van de mooie dagen/omgeving te genieten. Want daar gaat het tenslotte om.... genieten

Afbeelding

Afbeelding

En nog 1 van ze samen. Tis tenslotte een mtb forum
Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
SensaBike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: di 20 december 2011, 09:26

Je lijkt op de foto een stuk lager te zitten op de racefiets dan op je mtb
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

SensaBike schreef: ma 31 januari 2022, 08:58 Je lijkt op de foto een stuk lager te zitten op de racefiets dan op je mtb
Dat is in zeker opzicht ook wel zo, maar het bottombracket zit ook veel lager bij de Giant, dus de afstand zadel-pedalen is zo ongeveer gelijk.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ach, 72km is toch ook een leuke afstand? Ben je toch een paar uurtjes mee zoet.
Als het weer straks wat warmer wordt wordt een wat langere afstand rijden ook leuker. Ik krijg het tenminste toch koud op een gegeven moment, ondanks al die geweldige kleding die ik heb. Dus veel langer dan +/- 2,5 uur maak ik de ritten meestal niet in deze tijd van het jaar.

En als het gaat om een goede basisconditie tellen de uren meer dan de snelheden die je haalt. Eerst het fundament met duurtrainingen leggen, dan uitbouwen met kracht, snelheid, explosiviteit e.d. De grootste uitdaging is denk ik om er lol in te houden, ik heb zelf altijd wat meer moeite daarmee rond deze periode. Al een paar maanden is het vooral fietsen met grauw kil weer, begin nu toch wel te verlangen naar een lekker zonnetje en fietsen in de korte broek :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Zon en korte broek zou inderdaad wel weer heel lekker zijn. Helaas nog maar even door stoempen door weer en wind.
Dat vind ik op de racefiets wel iets minder probleem dan op mijn mtb. Afgelopen woensdag ook weer 30 km in de avond gebiked, maar alles zit weer onder de drek... dát wordt ik wel eens zat. Daarom maar vaker de weg op.

Ben wel benieuwd wat de racefiets voor impact heeft op mijn Strava-jaardoel. Die stond op 3.000 km vorig jaar. In werkelijkheid 3.600 km gefietst (alleen mtb, met name off-road), dus nu staat het doel op 3.500 km, maar met de racefiets erbij moet een 5K toch wel te doen zijn.
Gemiddeld een kleine 100 km per week zou toch wel moeten lukken. Als ik met goed weer nou ook nog eens op de fiets naar mijn werk ga (70 km vv)....

Plannen genoeg. Morgen eerst maar weer eens LVHV doen... (met de Fuel EX :wink: )
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Alweer zo'n 210 km verder op de Giant.
Met name rondjes in de buurt gedaan. Veel over de weg, een enkel stukje gravel en heel soms een heel klein stukje onverhard.
Met de huidige bandjes is onverhard best spannend, maar het is wel leuk. Voel me dan net een 2e MvdP :D modder achter de oren...
De houding is ondertussen ook meer gewend. Ik twijfel nog om de stuurpen om te draaien omdat ik merk dat mijn rug (redelijk permanente rugklachten) de, tov mijn mtb, relatief diepe zit nog niet geweldig vinden.
Eerst laat ik de fysio nog maar een paar keer los op mijn rug. Kijken of dat het wat beter maakt.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Pen omhoog is zo gek nog niet als je begint met race/gravel, geeft ook wat meer controle offroad voor je gevoel. Naarmate je meer kmrs fietst ga je vaak vanzelf liever wat dieper en langer zitten.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Gisteren met een zonnetje en stevig briesje een rondje gemaakt. Haarlem-spaarnwoude-ijmuiden-bloemendaal aan zee-kopje van bloemendaal-Haarlem. Genoten van het duingebied tussen ijmuiden en Bloemendaal. Bijna aanrijding met roedel herten die ook aan het sporten waren :-?

Vandaag was het ff nodig m'n hoofd leeg te fietsen. De storm nogal onderschat. Man, wat waaide het hard.
Via Noordwijk uiteindelijk bij het parcours Noordwijk aan gekomen en ja, zondag middag, nat, koud en rustig.... dus met de Giant het parcours op. Gladde 32 mm bandjes op 4 bar. Niet de handigste set-up, maar het was wel leuk. Heel anders dan 'lui' met m'n dikke fully er overheen te raggen. Dit vraagt behendigheid, vooruitkijken en een beetje lef, vooral op de afdalingen. Zonder kleerscheurenweer de weg op. Daar ging het trouwens nog bijna mis door een windstoot haaks op de weg, die mijn voorwiel gewoon 20 cm opzij blies....
Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met hoge velgen had je op je plaat gelegen ;-)

Als je voornamelijk wegkm's blijft maken maar toch ook eens een onverhard paadje mee wilt pikken zijn de Schwalbe G-One Allround misschien wat voor je. Op de weg rollen ze bijna net zo licht als slicks -mits je ze ook hard oppompt- maar je hebt toch kleine nopjes die nog wat grip geven op (droge) onverharde paden (andere merken zullen ook wel zoiets hebben, maar met die Schwalbes heb ik zelf vrij veel gereden).

Bandendruk wordt wel een compromis als je afwisselend verhard en onverhard rijdt, op straat zet ik ze tegen de 4 bar maar op een bospad is dat eigenlijk veel te hard.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

kermit schreef: ma 21 februari 2022, 09:46 Met hoge velgen had je op je plaat gelegen ;-)

Als je voornamelijk wegkm's blijft maken maar toch ook eens een onverhard paadje mee wilt pikken zijn de Schwalbe G-One Allround misschien wat voor je. Op de weg rollen ze bijna net zo licht als slicks -mits je ze ook hard oppompt- maar je hebt toch kleine nopjes die nog wat grip geven op (droge) onverharde paden (andere merken zullen ook wel zoiets hebben, maar met die Schwalbes heb ik zelf vrij veel gereden).

Bandendruk wordt wel een compromis als je afwisselend verhard en onverhard rijdt, op straat zet ik ze tegen de 4 bar maar op een bospad is dat eigenlijk veel te hard.
Ik rijd ze met 3 bar, als ik een route met asfalt + offroad heb. Fijne banden zijn dat ja.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

kermit schreef: ma 21 februari 2022, 09:46 Met hoge velgen had je op je plaat gelegen ;-)

Als je voornamelijk wegkm's blijft maken maar toch ook eens een onverhard paadje mee wilt pikken zijn de Schwalbe G-One Allround misschien wat voor je. Op de weg rollen ze bijna net zo licht als slicks -mits je ze ook hard oppompt- maar je hebt toch kleine nopjes die nog wat grip geven op (droge) onverharde paden (andere merken zullen ook wel zoiets hebben, maar met die Schwalbes heb ik zelf vrij veel gereden).

Bandendruk wordt wel een compromis als je afwisselend verhard en onverhard rijdt, op straat zet ik ze tegen de 4 bar maar op een bospad is dat eigenlijk veel te hard.
Thnx voor de bandentip.... en ook in beige verkrijgbaar zie ik :-q Ga ik zeker overwegen, want de gravelpaadjes zijn te leuk om links (of rechts) te laten liggen.

Het is overigens niet de bedoeling om vaker dit soort mtb-paadjes op te gaan, maar de verleiding was nu te groot :D
Op zondagmiddag en met het weer van gisteren, geen/weinig kans op snellere mtb-ers achter me. De klappen in de remkuilen waren wel heftig trouwens. Het remmen is dan ook wel lastig. In de beugels gaat niet, bovenop de grepen vastpakken en remmen geeft dan (nog) niet heel veel vertrouwen. Dan blijkt het parcours toch best pittiger te zijn dan dat je met je fully merkt.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je toch geen onverharde plannen hebt zou ik lekker deze bandjes laten liggen. Dan hebben nopjes geen meerwaarde :)
Ik had de Allrounds eerst op de Genesis liggen, maar daarvoor heb ik op een gegeven moment een paar -wat lichtere- slicks op de kop getikt. Toen ik op de Vitus van 650b naar 700c ging heb ik de Schwalbes daar maar op gelegd.

Doen het goed, juist ook in dit seizoen waarin er vaak troep op de fietspaden ligt. Blaadjes, modder, dan geven een paar nopjes toch net wat meer gemoedsrust als volledig gladde bandjes.
Op (schoon) nat asfalt maakt het niet uit, dan is de compound bepalend voor de grip en niet het profiel (bij fietsen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Inmiddels weer een paar weken verder en dus ook best weer wat km's op de Giant verder.
De zit, verder voorover dan op mijn mtb, begint meer en meer te wennen. Na lange ritten niet echte last meer van mijn onderrug.

Hij bevalt helemaal prima. Op de weg verbaas ik me steeds weer hoe makkelijk (t.o.v. mijn mtb) het fietst. Op de gravelpaadjes is het steeds weer wennen aan de smalle bandjes met veel minder grip dan de dikke 2.35 noppen banden die ik ken.
Vooralsnog is hij helemaal standaard. Eerste wat geüpgrade gaat worden zijn de banden. Iets breder en skinwall ;)

Zelfs tijdens een rit, de verleiding niet kunnen weerstaan en het parcours van Spaarnwoude opgedoken. Maar dat is wel ff andere koek :wink: 32 mm bandjes, zonder profiel op 4 bar en geen vering zorgt ervoor dat alle zeilen bijgezet moesten worden tijdens het afdalen. Spannend maar gaaf.... én.... éénmalig :D

Afbeelding

Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Paar jaar geleden was ik op de Genesis met Monkeyrider in Zuid-Limburg en kwamen we ook op paadjes die wat steiler en met regengeulen erin naar beneden liepen.
Vastgeklikt, zonder dropper, met een laag en smal stuur en smalle bandjes met amper noppen... ik vond het doodeng :oops: :D

Daar zijn betere fietsen voor denk ik dan, en die staan ook in mijn schuur... :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie