Giant Contend AR2 gravelbike; weg setje compleet

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Zojuist unboxed.... mijn gloednieuwe racefiets. Een Giant Contend AR2 model 2021 in concrete grey.

Deze uitgekozen omdat hij volgens de reviews ook goed te gebruiken is om te gravelen. Er kunnen namelijk bandjes tot 38 mm in.
Ook volgens de reviews.... best bang for the buck, zo ongeveer. Tiagra schakelmateriaal, carbon vork en zadelpen, mech. schijfremmetjes, redelijke wielen en een mooi compact alu frame.

Fiets is bedoeld om dit jaar wat meer km's te maken dan alleen op mtb-parcoursen op mijn Trek Fuel EX.

Eerst een plaatje en de specs. Later de ervaringen...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Specs:
Frame: ALUXX-Grade Aluminium, disc
Voorvork: Advanced-Grade Composite, full composite OverDrive steerer, disc
Stuur: Giant Connect Ritchey VentureMax 440 mm
Stuurpen: Giant Sport
Stuurlint: BBB graveltape 3.5 mm grey Easton gray
Zadelpen: Giant D-fuse, composite
Zadel: Prologo Dimension T4.0
Pedalen: Shimano M520 SPD
Shifters: 2x10 Shimano Tiagra GRX
Voorderailleur: Shimano Tiagra
Achterderailleur: Shimano Tiagra GS
Remmen: Tektro MD-C550 mech. Shimano GRX400
Remhendels: Shimano Tiagra GRX400
Cassette: Shimano Tiagra 11-34
Ketting: KMC X10-1
Cranckset: Shimano Tiagra 34-50
Bottom bracket: cartridge
Wielen: Giant S-R2 disc; voor de weg met Sram Level schijven. Rondo Ruut 23mm inw. asym. met Shimano schijven; om te gravelen
Banden: Voor de weg; Panaracer Gravelking. Om te gravelen; Schwalbe G-one Allround skinwall 35 mm tubeless
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op zo 7 mei 2023, 17:59, 25 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Nice, ik zit ook wel eens naar dit model te kijken :-q
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Leuke fiets. Ik weet niet hoe het nu zit, maar toen dit model geïntroduceerd werd had ie echt exact dezelfde geo als mijn alu Defy. Ik verwacht dus dat ie op de weg meer aanvoelt als een racer dan sommige andere gravelfietsen. Dat karakter past denk ik goed bij de maximale bandenmaat. Enjoy!
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Gisteravond even snel een rondje (in spijkerbroek en gympies) gedaan om aan te voelen hoe het rijdt.
Wat een enorm verschil met op een mountainbike over de weg ploeteren. Dit gaat (bijna) vanzelf.
Schakelen gaat soepel, remmen niet zo'n aan/uit gevoel als op mijn Trek, maar remmen doet ie goed.
Verder is het, ook al zijn dit wat bredere banden dan echte wegbanden, opletten op richels tussen de stoeptegels ;)
Maat is ook helemaal goed. Was vooraf beetje bang dat M/L misschien te klein zou uitvallen, ondanks dat ik met mijn lengte midden in de M/L maat val. Maar zadel staat niet extreem hoog nu en zelfs een beetje naar voren.
Eerst eens goed gaan zoeken naar een fijne houding......
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je maar snel/ver genoeg rijdt ga je ook op dit fietsje vanzelf stuk, vrees niet ;-)

De Spyre remmetjes krijgen op vlakke ritten natuurlijk amper wat te doen, een keer goed inremmen is wel aan te raden. En bij mij werd de remwerking nog beter na een keer lichtjes opschuren en de schijven met alcohol ontvetten.
Bij een noodstop voor een overstekende oude dame (ze had me niet gezien) kwam het achterwiel al los van de grond terwijl ik gewoon op het zadel zat dus ze remmen best goed (met standaard 160mm schijf). Ik heb nog geen reden gezien om naar hydraulisch over te gaan (wat met dropbarshifters/-remmen ook een prijzige upgrade is).

Op wegritten, zeker vlakke, voldoet het allemaal al snel. Je schakelt niet zoveel als op een mtb dus Dura Ace is echt niet nodig, je bent niet continu aan het aanzetten maar rolt op min of meer constante snelheden dus gewicht is veel minder van belang... een "Tiagra fiets" doet het echt uitstekend. Als je maar comfortabel zit.

Het is wel heel wat anders als mountainbiken natuurlijk. Ik kan van beiden genieten, bij mtb is het meer de rijtechnische uitdaging van obstakels en bochten nemen, lekker in een bos zijn. Bij wegritten geniet ik van de cadans in je bewegingen, de afstanden die je kunt afleggen en het veranderende landschap, het soepele rijden over lekker glad asfalt... vroeger ook van gewoon een uur jezelf grondig leeg knallen maar dat zit er helaas niet meer in (door leeftijd en bètablokkers).
Maar sommigen blijven wegritten saai vinden. Dat zijn de fietsen die meestal snel weer te koop staan... ;-)

Veel plezier met je nieuwe aanwinst :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

kermit schreef: di 25 januari 2022, 15:48 Bij wegritten geniet ik van de cadans in je bewegingen, de afstanden die je kunt afleggen en het veranderende landschap, het soepele rijden over lekker glad asfalt... vroeger ook van gewoon een uur jezelf grondig leeg knallen maar dat zit er helaas niet meer in (door leeftijd en bètablokkers).
Vooral dat afleggen van afstanden in de buurt heeft me verbaast tijdens de ritjes die ik met een leenfiets deed.
Binnen no-time zat ik in een omgeving waar ik eigenlijk nooit eerder geweest was terwijl het maar 10 km van huis was.
Bijvoorbeeld het groene hart. Ligt om de hoek bij mij, maar ik rij er eigenlijk altijd langs, met een gangetje van 100 km/u over de A4, A2 of A12.
Ook het duingebied van Katwijk tot IJmuiden, behalve wat paadjes rondom parcours Noordwijk, redelijk onbekend voor mij.
Voldoende uit te proberen dus.
Dat ik ondanks het veel soepeler rijden over de weg wel stuk zal gaan geloof ik ook wel, het verschil was alleen zooo groot.
De wegen hier in de polder lenen zich wel goed voor gestructureerde intervallen. Mtb-en is vaak natuurlijk ook intervaltraining, maar om écht wat te gaan opbouwen is dat op de weg handiger, denk ik.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Dat was ook mijn ervaring toen ik een jaar of drie geleden voor het eerst op een racer stapte. Zoveel mooie stukken op korte afstand waar je eigenlijk nooit eerder geweest was. Nu wissel ik het een beetje af, vooral vaker op de racefiets te vinden als het in het bos een droge stoffige bende is.

Mooie fiets die Giant, veel bang for buck, er zijn een hoop mensen die daar inmiddels achter zijn. Toffe kleur :-q
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Leuke fiets :-q stond ook hoog op mijn lijstje als gravel/road allrounder. Hier kun je ook de meeste 40mm gravel banden in kwijt en kom je niks te kort. Het verbaast me dat de nieuwe Defy geen ruimte voor 40mm heeft, wat dat betreft is dit de "betere" allrounder.
NB: het zal uiteindelijk wel de nieuwe standaard worden dat het verschil tussen "endurance road" en "gravelracer" weg gaat vallen en straks de meeste fietsen "allroad" worden met 28-40mm banden naar keuze.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Gisteravond een eerste echte testrit gedaan. Zo'n 50 km in het donker gedaan en ik 'vloog'....
Ook in het duingebied nog een gravelstukje gedaan. Wel wennen aan elk schelpje wat je onder je banden voelt, maar het rolt als een dolle.
Een gemiddelde snelheid van rond de 25 km/uur is niet gek, inclusief zo'n 20 km tegenwind en een top op het vlakke van 49 km/uur. snelheden waar ik met mijn mountainbike niet aan kan tippen.
Stukken weg die op de Fuel EX afzien zijn, zijn nu voorbij voor je er erg in hebt.

Nog wel aan het zoeken naar de houding. Met name zadelhoogte en afstand tot het stuur moet ik nog eens mee gaan experimenteren, maar ook de kanteling van het stuur of wellicht het iets verplaatsen van de remgrepen behoeft wat aandacht.

Reed nu met die 32 mm bandjes op zo'n 4 bar, wat ik al heel veel vind, maar of dat te veel of weinig is weet ik eigenlijk niet goed. Zeker als ik zo af en toe een gravelpaadje meepak weet ik niet goed wat handig is om te doen.

Grappig hoe ik me weer een volledige noob voel op racefietsvlak, terwijl ik van een mtb aardig wat af weet inmiddels.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op do 27 januari 2022, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Op de weg rijd ik met 6-7 bar, gravel niet meer dan 3. Dat vind ik een goed compromis tussen grip op het onverharde en rollen op de weg.

Wat betreft de zit, is die te diep? De makkelijkste manier om een stuk hoger en daardoor iets minder ver te reiken is je stuurpen omdraaien.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor een 32mm bandje lijkt mij 6~7 bar wel wat hard, dat deed ik vroeger in mijn 23mm racebandjes. Maar voor (vrijwel) alleen verharde wegen is een behoorlijk hard bandje wel het prettigst (qua rolweerstand). Ga je ook het terrein in wordt het compromissen zoeken of onderweg de druk aanpassen ;-)
Mijn 38mm banden pomp ik tot 4 bar op (voor weggebruik), maar rond de 3 bar rolt het nog steeds behoorlijk goed op straat. Gevoelsmatig zou ik zeggen voor weggebruik rond de 4~4,5 bar met deze banden maar je moet het gewoon een beetje uitproberen. Hou ook rekening met de maximale druk die de velg mag hebben: die is lager naarmate de band breder is.

Buiten de lengte/hoek van de stuurpen kun je wat experimenteren met het draaien van het stuur in de pen om de remhendels wat hoger te krijgen. Extreem hoog is ook weer niet handig omdat je dan vanuit de drops amper bij de remmen kunt.

Op mijn Vitus heb ik de originele pen vervangen door een veel kortere en steilere pen, ik kan niet meer diep/gestrekt zitten zonder klachten te krijgen (dat was zelfs de reden om van een racefiets naar een gravelbike over te stappen, de relaxtere geo). Ik vind het prettig om de bovenkant van het stuur ongeveer op zadelhoogte te hebben.
Mijn Genesis is wat groter, met een langere balhoofdbuis/hogere stack dus daar hoefde geen pen met veel rise op.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

kermit schreef: do 27 januari 2022, 12:55 Voor een 32mm bandje lijkt mij 6~7 bar wel wat hard, dat deed ik vroeger in mijn 23mm racebandjes.
Ik doelde inderdaad op racebandjes. In de compromis banden op de compromisfiets gaat dus niet meer dan 3, ik duik elke rit wel ergens een bospad/onverharde weg in.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

MonkeyRider schreef: do 27 januari 2022, 09:56 NB: het zal uiteindelijk wel de nieuwe standaard worden dat het verschil tussen "endurance road" en "gravelracer" weg gaat vallen en straks de meeste fietsen "allroad" worden met 28-40mm banden naar keuze.
28-40 is best een flinke range. Met name bij de voorvork ziet dat er in veel gevallen niet uit. En aero is het ws ook niet. Niet dat mij dat wat boeit, maar dat zijn wel redenen waarom je denk ik nog genoeg (endurance) fietsen zult zien met een beperktere keuze qua banden.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

George schreef: do 27 januari 2022, 12:39
Wat betreft de zit, is die te diep? De makkelijkste manier om een stuk hoger en daardoor iets minder ver te reiken is je stuurpen omdraaien.
Het is met name de afstand naar het stuur, of eigenlijk bovenop de remgrepen, die nog wat groot voelt. Mss een kwestie van wennen, maar eerst maar eens het zadel een stuk naar voren. Dat is trouwens wel een k..-systeem. Een soort schroefwieltje onder het zadel, dus tussen zitgedeelte en de rails en achter de zadelpen een inbusboutje. Die is goed aan te draaien, maar dat schroefwieltje is erg pielen
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

klaast schreef: do 27 januari 2022, 13:29
MonkeyRider schreef: do 27 januari 2022, 09:56 NB: het zal uiteindelijk wel de nieuwe standaard worden dat het verschil tussen "endurance road" en "gravelracer" weg gaat vallen en straks de meeste fietsen "allroad" worden met 28-40mm banden naar keuze.
28-40 is best een flinke range. Met name bij de voorvork ziet dat er in veel gevallen niet uit. En aero is het ws ook niet. Niet dat mij dat wat boeit, maar dat zijn wel redenen waarom je denk ik nog genoeg (endurance) fietsen zult zien met een beperktere keuze qua banden.
Ik vind het ook wennen met 28mm banden en ruimte voor 40-45 , maar als je bv topmodellen Trek Domane of Look 765 endurance bikes kijkt hebben die toch ruimte voor 40mm en wijde voorvork. RIDLEY kanzo en Open UP en UPPER maken al langer uniforme gravel/endurance frames. Bij baanfietsen zijn ze met brede aero-vorken aan het experimenteren, dus blijkbaar hoeft het niet zo smal.
Zelfde trend in race wielen, mijn nieuwe set Bontrager Aeolus pro 51 aero wielen zijn al 23mm breed intern en daar leg je ook van 28-40mm op volgens Trek.
Ik denk dat bv zo'n Giant Contend AR gewoon een erg slimme keuze is en voorloper in deze trend.
Plaats reactie