'18 Vitus Substance Steel gravelbike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Afbeelding

Een trendsetter ben ik er zeker niet mee, maar omdat de Spectral wat groot onderhoud heeft gehad (en ik dus een tijd zonder fiets zat), de wens om 's avonds meer te sporten en om niet elk weekend een fully weer rijdbaar te moeten maken na een paar kilometer smerige singletrack ben ik meegegaan met de kudde en is de N+1 een gravelbike geworden. Wat zoekertjes op marktplaats, vaak misgehapt, te duur of rommel (veelal beide), maar eindelijk een leuke fiets gevonden: de Vitus Substance Sora in stalen uitvoering, MY2018

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

Specs
Nog bijna helemaal standaard, vorige eigenaar lijkt alleen andere bandjes gemonteerd te hebben

Build
Frame 4130 Cro-moly double butted, QR, 135mmx9mm
Vork 4130 Cro-moly double butted, QR, 100mmx9mm
BB FSS (BSA, 68mm, threaded)
Headset VP intergrated, 1 1/8
Stem Vitus alloy, 90mm
Handlebar Vitus alloy gravel, 420mm
Seatpost Vitus alloy, 27.2mm

Wheels
Rims Alex CXD 26, 700c, 32h
Hubs Joytech, Sealed bearing, 32h
Tires Schwalbe G One, 40mm (38c)

Groupset
Gearing Shimano Sora 2x9
Crank FSA Velopro 48x32, 172,5mm
Remmerij TRP Spyre, 160mm schijven

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

Inmiddels de velgstickers verwijderd en de stem omgedraaid

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lijkt er nog heel netjes uit te zien op de foto's :-q

Als het echt een 42cm stuurtje is en je gaat (ook) het terrein in zou je eventueel ietsje breder kunnen overwegen.
Geeft wat meer controle en dan kun je meteen die Britse remmen omdraaien ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Puik bakkie. Niets mis mee.

Mocht je een wat breder stuurtje willen heb ik vast nog wel wat liggen.

Veel plezier er mee! :-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Tof ding, Bram. :-q
“Old, not obsolete”
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Leuk ding.

Ik zie nog wel wat upgradepunten maar als het er voor erbij is, gewoon lekker fietsen!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

inmiddels heeft de Substance 1500 kilometertjes gedraaid. Er waren wat upgrade plannen maar de aanschaf van een nieuwe MTB legde de prio elders. Er is alleen een nieuwe ketting gekomen, en tasjes.
De Vitus is voor nu dus vooral functioneel en bedoeld om kilometers te maken over de Veluwe. En dat doet hij prima. Tanwalls zouden mooier zijn, idealiter 1 maatje breder, en de tasjes zijn ook niet echt een lust voor het oog...maar nogmaals, vooral functioneel.
Omdat de lente nog steeds op zich laat wachten heb ik spatborden gemonteerd. Een extra doorn in het oog, maar ze doen hun werk uitstekend.

Afbeelding

Afbeelding

ik ben nog niet tevreden over het verzet, ben teveel aan het schakelen tussen het grote en kleine voorblad. Maar ik gebruik wel de volledige range momenteel, dus ben er nog niet over uit hoe ik dat ga oplossen.
En de bredere banden (40 of 42) staan ook wel hoog op de wishlist...
en matchende bidonhouders/bidons :lol:
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Die nwe MTB is geen excuus hè, aangezien je die voor een groot deel onder garantie hebt gehad :winkie:.

Overigens die spatbordjes misstaan ‘m niet al zeg ik het zelf.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb net als een eerder genoemd stuur ook nog wel bredere bandjes liggen voor niet te veel geld.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tanwall mooier.... mmm, daarover zullen de smaken wel weer verschillen ;-)

Ik vind iig de zwarte bandjes prima staan. Op mijn eigen (grijze) Substance heb ik sinds kort Vittoria Terreno Zero bandjes, ik dacht vooraf dat dat grijze wangen waren maar er zit een licht groenige waas in. Perfect voor deze fiets dus ;-)
(Al vraag ik me af of dat groenige ook bij alle andere Vittoria's aanwezig is).

Dit is ook geen grote maat zo te zien, is het een S of een M ?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

dan wordt het wel heel groen allemaal!

Dit is een maatje S inderdaad. Eigenlijk te klein voor mij. Maar de zadelpen heeft een flinke setback en ik heb er verder niet zoveel last van. Wat niet weet, wat niet deert.
Ongetwijfeld komt er op papier uit dat dit niet gaat werken maar ik weet niet beter. De overstap naar een passend frame tzt zal vast een openbaring worden.
Het enige wat ik minder prettig vind is dat ik niet zo diep kan zitten, dus ik rijd nooit echt in de beugels. Ik twijfel nog over een opzetstuur om mijn armen iets verder weg te kunnen leggen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

maverick76 schreef: ma 17 april 2023, 16:59 Ik heb net als een eerder genoemd stuur ook nog wel bredere bandjes liggen voor niet te veel geld.
ik stuur :lol: je wel even een PB
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

BramVice schreef: ma 24 april 2023, 15:38 dan wordt het wel heel groen allemaal!

Dit is een maatje S inderdaad. Eigenlijk te klein voor mij. Maar de zadelpen heeft een flinke setback en ik heb er verder niet zoveel last van. Wat niet weet, wat niet deert.
Ongetwijfeld komt er op papier uit dat dit niet gaat werken maar ik weet niet beter. De overstap naar een passend frame tzt zal vast een openbaring worden.
Het enige wat ik minder prettig vind is dat ik niet zo diep kan zitten, dus ik rijd nooit echt in de beugels. Ik twijfel nog over een opzetstuur om mijn armen iets verder weg te kunnen leggen.
Ik ben 1.70m en rijd zelf ook een small (het nieuwere alu frame) en met name de stack is voor mij ook wat laag. Daarom heb ik maar een stuurpen met rise gemonteerd. Ziet er wat minder snel uit maar goed zitten is belangrijker :)
Vroeger zou dat geen probleem geweest zijn, maar tegenwoordig protesteren nek en schouders tegen zo'n diepe zit.

Mijn Genesis Fugio in maatje S valt veel groter, als je de geotabellen vergelijkt komt die meer overeen met de medium Vitus dan met de small.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Tanwal moet verboden worden :bier:

British racing green look a like kleurtje? Nice hoor.
Verzet, hoe is de cassette, allah een racefiets?
Bredere bandjes, past dat met de spatborden? Net een tikje breder, 42 ipv van 40 vind ik een meerwaarde. Zal ook met het type/ uitvoering van de band te maken hebben. Vittoria gravel versus continental urban.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Jurriaan schreef: di 25 april 2023, 18:21 Tanwal moet verboden worden :bier:

British racing green look a like kleurtje? Nice hoor.
Verzet, hoe is de cassette, allah een racefiets?
Bredere bandjes, past dat met de spatborden? Net een tikje breder, 42 ipv van 40 vind ik een meerwaarde. Zal ook met het type/ uitvoering van de band te maken hebben. Vittoria gravel versus continental urban.
op zich hoeven de spatborden niet leidend te zijn voor het formaat bandjes. Ze zijn nu perfect voor 38c, dus 40 of 42 zal gaan uitsteken, maar dan schroef ik ze er wel weer af. Het zal vast ooit even droog zijn in dit land.
Het is inderdaad een race cassette, uit m'n hoofd een 11-34 maar dat zou ik even moeten checken. Een iets kleiner voorblad zou wel een optie zijn, 46 ipv 48 wellicht.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

BramVice schreef: ma 17 april 2023, 13:29 ik ben nog niet tevreden over het verzet, ben teveel aan het schakelen tussen het grote en kleine voorblad. Maar ik gebruik wel de volledige range momenteel, dus ben er nog niet over uit hoe ik dat ga oplossen.
En de bredere banden (40 of 42) staan ook wel hoog op de wishlist...
en matchende bidonhouders/bidons :lol:
Die ontevredenheid met het verzet is eenvoudig op te lossen: maak er een single speed van.
Dan weet je zeker dat je 99% van de tijd in het verkeerde verzet rijd en kun je volgende meteen meerijden met het NKSS2023. :bier:

Monteer dan ook meteen even de dikste banden die erop passen ...
En een andere stuur. Zo eentje zonder die bochten ...
:lol:
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Plaats reactie