Kona Unit 2015

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Dennis74 schreef: ma 24 januari 2022, 17:58 Nice Unit! ik heb ooit de fout gemaakt om mijn eerste te verkopen.
Sommigen maken die fout drie keer en hebben keer op keer spijt ;)
Gebruikersavatar
FracKture
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 01:10

Oef, 3 keer.. Ik hoef geloof ik geen 3 keer op deze fiets te rijden om te weten dat het een blijvertje gaat worden!

Afbeelding

Vandaag de eerste 'echte' rit gemaakt, banden in het begin nog op veel te hoge spanning van het tubeless maken. Leuk op het asfalt, maar na de eerste 100 meter bos weet je weer wat echt stuiteren is :roll:

De bandjes maar even op wat meer comfortabele druk gebracht, en genoten op de bochtjes in Ede! Nog wel even wennen aan de steilere balhoofdhoek dan de honzo en de klunker, en natuurlijk geen vering, en het meer voorover zitten, waardoor het stuurgedrag wat anders werd. Kwestie van even de tijd geven, en dan kan dit een echt kanonnetje worden!

Blij dat ik de ESI chunky's erop heb gezet, elke vorm van demping is welkom op de starre voorvork :-D

Afbeelding

Afbeelding

En ik ben nog steeds erg blij met het 'lege' stuur, en niet na te denken over versnellingen, dit vond ik al fijn op de klunker, maar nu met schijfremmen is de 'spanning' ook van het remmen af.. Niet meer bang hoeven zijn of je wel genoeg remkracht hebt om een bocht te halen. :lol:
Ook ben ik verbaasd over hoe levendig de Unit reageert, voor een 'zware' stalen fiets, rijdt ie erg licht! :-q
______Honzo ______ Jake______ Unit
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Erg gaaf ding, wat een setje banden al niet kan brengen qua looks 8)
Wat voor vertanding rij je? Hij lijkt pittig?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Erg mooi , zeker met die skinwall's :-q
Blijft leuk rijden, zo'n singlespeed old style 29er :-D
Bendenspanning is wel cruciaal inderdaad. Ik heb lang gereden met 29plus voor en zit er nog steeds aan te denken mijn 29x2.4 Rekon voorband te vervangen door 29x2.6 voor het comfort.
Gebruikersavatar
FracKture
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 01:10

wamske schreef: di 25 januari 2022, 09:58 Erg gaaf ding, wat een setje banden al niet kan brengen qua looks 8)
Wat voor vertanding rij je? Hij lijkt pittig?
Thanks! Vertanding is nog de standaard 32/18. Op de klunker heb ik 38/18 in het bos" of 38/16 als woonwerkverzet, wel op een 26" dus. Volgens onze grote vriend Sheldon zijn de gain ratios op de klunker resp. 4.2 en 4.7
en op de Unit 4.6 (wel alles met cranklengte 170 berekend, wat volgens mij niet zo is)

En toch klimt de unit heel wat makkelijker dan de klunker, zal ook wel een kleeeein stukje geometrie en noppenprofiel bij komen kijken :lol:
______Honzo ______ Jake______ Unit
Gebruikersavatar
FracKture
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 01:10

Speciaal voor mijn verjaardag vandaag van de lieve mevrouw Frackture gekregen:

Afbeelding

Omdat de originele headbadge bij aankoop van de fiets ontbrak, en de sticker die er nu op zit.. is maar een sticker. Want fietsen met echte headbadge zijn gewoon 5% cooler!
______Honzo ______ Jake______ Unit
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

FracKture schreef: vr 28 januari 2022, 14:17 Speciaal voor mijn verjaardag vandaag van de lieve mevrouw Frackture gekregen:

Afbeelding

Omdat de originele headbadge bij aankoop van de fiets ontbrak, en de sticker die er nu op zit.. is maar een sticker. Want fietsen met echte headbadge zijn gewoon 5% cooler!
Zeg maar gerust 10% hoor. 8)
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb nog een gruwelijk coole Ragley headbadge liggen om elke fiets 20% cooler te maken ;-)
Afbeelding

Maar inderdaad, zo'n detail maakt het toch weer net even wat mooier allemaal.
Het rijdt er niet anders door maar het oog wil tenslotte ook wat :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
FracKture
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 01:10

Oef, die Ragley badge is wel érrug gaaf ja!

..maar omdat het toch echt een Kona is, heb ik het toch maar bij deze gehouden! :wink:

Afbeelding

en in het zonnetje misschien nóg wel mooier:

Afbeelding


Gelijk even wezen spelen bij de drop op de granny trail in Rheden: het ís te doen met het zadel omhoog, maar na de 3e bijna-crash toch maar even verder gegaan met het zadel omlaag. stukje fijner.

Voor de rest eigenlijk nergens de neiging gehad om het zadel lager te doen, dus ik denk dat ik deze 'lichtgewicht' stalen ros maar zonder dropper hou. :D
______Honzo ______ Jake______ Unit
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik vind 'm gaaf geworden , 👌
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Wat een ontzettend mooie kleur zit erop.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
FracKture
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 01:10

Thanks!

Afbeelding
Tijdens een XC-rondje met een paar maten met een Giant Anthem en een Trek Supercaliber (en erg natte ondergrond) gister kon ie (en ik ook) eigenlijk prima meekomen!
Alleen heuvel af met veel wortels en remknippen merk ik dat ik echt wat meer wil remmen en niet elk obstakel met volle vaart wil aanvallen..

Gelukkig op het vlakke is het goed bij te houden, het zij met een iets hogere cadans (Stukje geprobeerd naar beneden... 150rpm voelt alsof je crankstel je gaat inhalen! :lol: )

Dus als het straks wat droger is, wil ik wel eens wat leuke semi-knikkerbaanparcoursen uitproberen! Heeft iemand nog aanraders?


En heuvelop, bij gebrek aan opties móet je wel stoempen. Bijkomend voordeel is dat je wel sneller van de klim af bent :wink:
______Honzo ______ Jake______ Unit
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed bezig :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

FracKture schreef: di 8 februari 2022, 22:58
Dus als het straks wat droger is, wil ik wel eens wat leuke semi-knikkerbaanparcoursen uitproberen! Heeft iemand nog aanraders?
Rijssen
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
FracKture
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 01:10

Thanks! Rijssen klinkt goed, lang geleden eens geweest en was volgens mij ook we leuk draaien, keren en slingeren!

Wellicht een leuk rondje voor een singlespeedmeeting😎
______Honzo ______ Jake______ Unit
Plaats reactie