Sommigen maken die fout drie keer en hebben keer op keer spijt
Kona Unit 2015
Oef, 3 keer.. Ik hoef geloof ik geen 3 keer op deze fiets te rijden om te weten dat het een blijvertje gaat worden!
Vandaag de eerste 'echte' rit gemaakt, banden in het begin nog op veel te hoge spanning van het tubeless maken. Leuk op het asfalt, maar na de eerste 100 meter bos weet je weer wat echt stuiteren is
De bandjes maar even op wat meer comfortabele druk gebracht, en genoten op de bochtjes in Ede! Nog wel even wennen aan de steilere balhoofdhoek dan de honzo en de klunker, en natuurlijk geen vering, en het meer voorover zitten, waardoor het stuurgedrag wat anders werd. Kwestie van even de tijd geven, en dan kan dit een echt kanonnetje worden!
Blij dat ik de ESI chunky's erop heb gezet, elke vorm van demping is welkom op de starre voorvork
En ik ben nog steeds erg blij met het 'lege' stuur, en niet na te denken over versnellingen, dit vond ik al fijn op de klunker, maar nu met schijfremmen is de 'spanning' ook van het remmen af.. Niet meer bang hoeven zijn of je wel genoeg remkracht hebt om een bocht te halen.
Ook ben ik verbaasd over hoe levendig de Unit reageert, voor een 'zware' stalen fiets, rijdt ie erg licht!
Vandaag de eerste 'echte' rit gemaakt, banden in het begin nog op veel te hoge spanning van het tubeless maken. Leuk op het asfalt, maar na de eerste 100 meter bos weet je weer wat echt stuiteren is
De bandjes maar even op wat meer comfortabele druk gebracht, en genoten op de bochtjes in Ede! Nog wel even wennen aan de steilere balhoofdhoek dan de honzo en de klunker, en natuurlijk geen vering, en het meer voorover zitten, waardoor het stuurgedrag wat anders werd. Kwestie van even de tijd geven, en dan kan dit een echt kanonnetje worden!
Blij dat ik de ESI chunky's erop heb gezet, elke vorm van demping is welkom op de starre voorvork
En ik ben nog steeds erg blij met het 'lege' stuur, en niet na te denken over versnellingen, dit vond ik al fijn op de klunker, maar nu met schijfremmen is de 'spanning' ook van het remmen af.. Niet meer bang hoeven zijn of je wel genoeg remkracht hebt om een bocht te halen.
Ook ben ik verbaasd over hoe levendig de Unit reageert, voor een 'zware' stalen fiets, rijdt ie erg licht!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4076
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Erg mooi , zeker met die skinwall's
Blijft leuk rijden, zo'n singlespeed old style 29er
Bendenspanning is wel cruciaal inderdaad. Ik heb lang gereden met 29plus voor en zit er nog steeds aan te denken mijn 29x2.4 Rekon voorband te vervangen door 29x2.6 voor het comfort.
Blijft leuk rijden, zo'n singlespeed old style 29er
Bendenspanning is wel cruciaal inderdaad. Ik heb lang gereden met 29plus voor en zit er nog steeds aan te denken mijn 29x2.4 Rekon voorband te vervangen door 29x2.6 voor het comfort.
Thanks! Vertanding is nog de standaard 32/18. Op de klunker heb ik 38/18 in het bos" of 38/16 als woonwerkverzet, wel op een 26" dus. Volgens onze grote vriend Sheldon zijn de gain ratios op de klunker resp. 4.2 en 4.7
en op de Unit 4.6 (wel alles met cranklengte 170 berekend, wat volgens mij niet zo is)
En toch klimt de unit heel wat makkelijker dan de klunker, zal ook wel een kleeeein stukje geometrie en noppenprofiel bij komen kijken
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik heb nog een gruwelijk coole Ragley headbadge liggen om elke fiets 20% cooler te maken
Maar inderdaad, zo'n detail maakt het toch weer net even wat mooier allemaal.
Het rijdt er niet anders door maar het oog wil tenslotte ook wat
Maar inderdaad, zo'n detail maakt het toch weer net even wat mooier allemaal.
Het rijdt er niet anders door maar het oog wil tenslotte ook wat
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Oef, die Ragley badge is wel érrug gaaf ja!
..maar omdat het toch echt een Kona is, heb ik het toch maar bij deze gehouden!
en in het zonnetje misschien nóg wel mooier:
Gelijk even wezen spelen bij de drop op de granny trail in Rheden: het ís te doen met het zadel omhoog, maar na de 3e bijna-crash toch maar even verder gegaan met het zadel omlaag. stukje fijner.
Voor de rest eigenlijk nergens de neiging gehad om het zadel lager te doen, dus ik denk dat ik deze 'lichtgewicht' stalen ros maar zonder dropper hou.
..maar omdat het toch echt een Kona is, heb ik het toch maar bij deze gehouden!
en in het zonnetje misschien nóg wel mooier:
Gelijk even wezen spelen bij de drop op de granny trail in Rheden: het ís te doen met het zadel omhoog, maar na de 3e bijna-crash toch maar even verder gegaan met het zadel omlaag. stukje fijner.
Voor de rest eigenlijk nergens de neiging gehad om het zadel lager te doen, dus ik denk dat ik deze 'lichtgewicht' stalen ros maar zonder dropper hou.
Thanks!
Tijdens een XC-rondje met een paar maten met een Giant Anthem en een Trek Supercaliber (en erg natte ondergrond) gister kon ie (en ik ook) eigenlijk prima meekomen!
Alleen heuvel af met veel wortels en remknippen merk ik dat ik echt wat meer wil remmen en niet elk obstakel met volle vaart wil aanvallen..
Gelukkig op het vlakke is het goed bij te houden, het zij met een iets hogere cadans (Stukje geprobeerd naar beneden... 150rpm voelt alsof je crankstel je gaat inhalen! )
Dus als het straks wat droger is, wil ik wel eens wat leuke semi-knikkerbaanparcoursen uitproberen! Heeft iemand nog aanraders?
En heuvelop, bij gebrek aan opties móet je wel stoempen. Bijkomend voordeel is dat je wel sneller van de klim af bent
Tijdens een XC-rondje met een paar maten met een Giant Anthem en een Trek Supercaliber (en erg natte ondergrond) gister kon ie (en ik ook) eigenlijk prima meekomen!
Alleen heuvel af met veel wortels en remknippen merk ik dat ik echt wat meer wil remmen en niet elk obstakel met volle vaart wil aanvallen..
Gelukkig op het vlakke is het goed bij te houden, het zij met een iets hogere cadans (Stukje geprobeerd naar beneden... 150rpm voelt alsof je crankstel je gaat inhalen! )
Dus als het straks wat droger is, wil ik wel eens wat leuke semi-knikkerbaanparcoursen uitproberen! Heeft iemand nog aanraders?
En heuvelop, bij gebrek aan opties móet je wel stoempen. Bijkomend voordeel is dat je wel sneller van de klim af bent
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Goed bezig
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.