Raaw Jibb - L raw - nieuwe crank

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dikke bak! Ben benieuwd hoe deze rijd. Heb eens een klein stukje op de Madonna mogen rijden en dat was imposant, maar ook iets teveel voor NL. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben erg gecharmeerd van die joekelige lagers voor de achtervering, dat zouden meer mensen moeten doen :)
Als je bij sommige merken die pietluttige dingen ziet...

De linkage is wel erg aanwezig door het contrast van dat dikke zwarte blok alu met het frame, maar daar zou ik 'm ook niet voor laten staan. Ik vind het wel een aantrekkelijk frame in elk geval.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Ten eerste dank weer voor alle toffe reacties!

Vandaag het eerste ritje gehad, kon nog net stukje van Zeddam meepakken voordat het donker werd.

Eerste indruk is geweldig! Het is uiteraard heel anders dan de Spark, maar precies dat waar ik naar opzoek was. Minder race gericht maar geen moment het gevoel dat ik op een slome bak zat.

Wel schrijf ik het meeste vertragende/verzwarende effect toe aan de banden. Remblokken inremmen kostte best wat energie. Bij staand aanzetten op een klim werd dat verschil ook goed merkbaar, maargoed daar had ik ‘m ook niet voor gekozen.

Klimmen gaat prima, dalen super! Hier geeft de grip dan weer extra vertrouwen en de wendbaarheid is top.

Eigenlijk heeft ie precies wat ik zocht: een comfortabeler zithouding, veel vertrouwen bij dalen, bochten en jumps.

De vering doet zijn werk ook prima, filtert mooi zonder het gevoel te hebben dat ik op en neer dein.

De gripshift werkt ook perfect, snel en in 1x een groot bereik schakelen.
Daarnaast scheelt het weer een paar flippers op het stuur waardoor deze mooi clean lijkt.

Kortom, uiterst tevreden :-q :-q

Uiteraard nog wat finetunen zoals zadelpositie en spelen met de vering. De ESI grips komen later nog.

Morgen nog maar eens naar Zeddam en een bezoekje aan het “bikepark/jump” lijntje bij hoch-elten. Is feitelijk ook al buitenland :lol:

Nog wat ploatjes bij de proatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik denk dat als je die Trail voorop legt en achter een Race dat je dat vertagende effect wel kwijt bent. Is in ieder geval mijn favoriete XC combo voor NL.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

suravida schreef: vr 14 januari 2022, 19:49 Ik denk dat als je die Trail voorop legt en achter een Race dat je dat vertagende effect wel kwijt bent. Is in ieder geval mijn favoriete XC combo voor NL.
Hier ook.
Rolt lekker vlot en met genoeg reserves om toch eens wat speelser/technischer te rijden als het onderweg zo uitkomt :-q
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

TenZNL schreef: vr 14 januari 2022, 19:56
suravida schreef: vr 14 januari 2022, 19:49 Ik denk dat als je die Trail voorop legt en achter een Race dat je dat vertagende effect wel kwijt bent. Is in ieder geval mijn favoriete XC combo voor NL.
Hier ook.
Rolt lekker vlot en met genoeg reserves om toch eens wat speelser/technischer te rijden als het onderweg zo uitkomt :-q
Daar zat ik ook al aan te denken of nog even terug naar Forekaster en Rekon combi, aangezien in die nog heb liggen.
In ieder geval weer reden om te fietsen en testen :wink:
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Die laatste zou ik dan idd voor nl doen, die trail loopt toch echt wel gevoelsmatig zwaarder dan de Forekaster.
En voor net over de grens kun je met de maxxis combi wel uit de voeten. De Wolfpack wangen zijn toch wat dunner volgens mij.
erikver
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 7 januari 2018, 13:07
Mijn mountainbike: RAAW Jibb
Contacteer:

Mooie fiets! Dat is Jibb nummer 2 op het forum.
Ik heb zelf een XL in raw, zie ook https://www.mountainbike.nl/forum/view ... 4&t=151439

Hoe bevalt de Helm voorvork? Ik rijd nu met een omgebouwde Revelation naar Pike maar ben wel nieuwsgierig naar iets anders.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

kermit schreef: do 13 januari 2022, 15:44 Ik ben erg gecharmeerd van die joekelige lagers voor de achtervering, dat zouden meer mensen moeten doen :)
Als je bij sommige merken die pietluttige dingen ziet...
Ik werd vandaag geSPAMmed door RAAW met een te gek handige bearing press kit. Logisch dat ze voor deze afwijkende maat iets leveren, maar blijkbaar hebben die grote lagers ook niet het eeuwige leven.

https://raawmtb.com/collections/parts/p ... aring-tool

Afbeelding
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

baron062 schreef: za 15 januari 2022, 15:34
kermit schreef: do 13 januari 2022, 15:44 Ik ben erg gecharmeerd van die joekelige lagers voor de achtervering, dat zouden meer mensen moeten doen :)
Als je bij sommige merken die pietluttige dingen ziet...
Ik werd vandaag geSPAMmed door RAAW met een te gek handige bearing press kit. Logisch dat ze voor deze afwijkende maat iets leveren, maar blijkbaar hebben die grote lagers ook niet het eeuwige leven.

https://raawmtb.com/collections/parts/p ... aring-tool

Afbeelding
Had ‘m ook gezien en komt op mn (verjaardag/sint/kerst) wensenlijstje, lijkt me dat de lagers het toch wel een jaartje uithouden? En zo niet, dan heb ik er iig goed gebruik van gemaakt :wink:
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

erikver schreef: za 15 januari 2022, 15:25 Mooie fiets! Dat is Jibb nummer 2 op het forum.
Ik heb zelf een XL in raw, zie ook https://www.mountainbike.nl/forum/view ... 4&t=151439

Hoe bevalt de Helm voorvork? Ik rijd nu met een omgebouwde Revelation naar Pike maar ben wel nieuwsgierig naar iets anders.
Thanks! Jouw topic heeft zeker als inspiratie gediend, nog bedankt :-q :wink:

De Helm bevalt vooralsnog prima, kan er nog niet heel veel details over zeggen na +/- 70 km.

Beschikbaarheid was 1 van de redenen voor deze, maar enkele pluspunten die ik nu al zie:
- je kan de negatieve en positieve luchtkamer apart van elkaar op druk zetten. Nog niet mee gespeeld, maar toch leuk dat het kan.
- de travel is intern aan te passen, dus geen nieuwe demper oid nodig. Dit is wel tof, want de Jibb wordt ook op 160 geadviseerd.
- volume spacers kent de Helm niet, je kan dit doen dmv een (soort van) stelschroef dus dat is ook weer makkelijk.
- de D-loc as ziet er robuust uit.

Wat me wel opviel is dat de Axle-to-crown met 573 iets meer is dan de 560 die door Raaw wordt geadviseerd. Leek mij geen probleem (rijd nu op 150 dus tov 160 dus ik nog wat speling) en daarnaast zou ik de sag ook nog wat kunnen aanpassen, maar daar ben ik nog mee bezig.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThijsE schreef: za 15 januari 2022, 18:18
baron062 schreef: za 15 januari 2022, 15:34

Ik werd vandaag geSPAMmed door RAAW met een te gek handige bearing press kit. Logisch dat ze voor deze afwijkende maat iets leveren, maar blijkbaar hebben die grote lagers ook niet het eeuwige leven.

https://raawmtb.com/collections/parts/p ... aring-tool

Afbeelding
Had ‘m ook gezien en komt op mn (verjaardag/sint/kerst) wensenlijstje, lijkt me dat de lagers het toch wel een jaartje uithouden? En zo niet, dan heb ik er iig goed gebruik van gemaakt :wink:
Ik heb twee (single pivot) fully's gehad met twee grote lagers: beide fietsen na een jaar of vijf lagers vervangen, maar dat had waarschijnlijk ook nog prima gekund met alleen uitspoelen en nieuw vet erin. Nog geen speling alleen ietsje korrelig draaien.
Fiets erna was een VPP met acht minilagertjes, na ruim een seizoen zat er een bijna vast en de rest liep korrelig.

Ik weet wel wat ik liever zie... :)

Moet wel eerlijk zeggen dat mijn huidige fiets (ook acht lagers) nog prima draait op de originele lagers na 3,5 jaar. De belangrijkste lagers zijn wel iets groter dan bij de beschreven VPP. Het scheelt natuurlijk ook of de lagers de volle (modder)laag krijgen of een beetje beschut zitten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

kermit schreef: za 15 januari 2022, 19:22
ThijsE schreef: za 15 januari 2022, 18:18

Had ‘m ook gezien en komt op mn (verjaardag/sint/kerst) wensenlijstje, lijkt me dat de lagers het toch wel een jaartje uithouden? En zo niet, dan heb ik er iig goed gebruik van gemaakt :wink:
Ik heb twee (single pivot) fully's gehad met twee grote lagers: beide fietsen na een jaar of vijf lagers vervangen, maar dat had waarschijnlijk ook nog prima gekund met alleen uitspoelen en nieuw vet erin. Nog geen speling alleen ietsje korrelig draaien.
Fiets erna was een VPP met acht minilagertjes, na ruim een seizoen zat er een bijna vast en de rest liep korrelig.

Ik weet wel wat ik liever zie... :)

Moet wel eerlijk zeggen dat mijn huidige fiets (ook acht lagers) nog prima draait op de originele lagers na 3,5 jaar. De belangrijkste lagers zijn wel iets groter dan bij de beschreven VPP. Het scheelt natuurlijk ook of de lagers de volle (modder)laag krijgen of een beetje beschut zitten.
Bij mijn Spark heb ik de lagers na een jaar vervangen, 1tje draaide stroef maar de rest was nog prima.

De combi van de extra seals en dat ik modder vermijd geven vertrouwen dat het wel goed zit.
En een setje lagers kost me de kop niet plus onderhoud is ook een hobby. win-win :wink:
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

suravida schreef: vr 14 januari 2022, 19:49 Ik denk dat als je die Trail voorop legt en achter een Race dat je dat vertagende effect wel kwijt bent. Is in ieder geval mijn favoriete XC combo voor NL.
+1


Dikke fiets!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

ThijsE schreef: za 15 januari 2022, 18:34
Wat me wel opviel is dat de Axle-to-crown met 573 iets meer is dan de 560 die door Raaw wordt geadviseerd. Leek mij geen probleem (rijd nu op 150 dus tov 160 dus ik nog wat speling) en daarnaast zou ik de sag ook nog wat kunnen aanpassen, maar daar ben ik nog mee bezig.

Hoe zit dat? Als 160 geadviseerd wordt zit je 99% van de tijd aan 571 A2C. En als Raaw 560 adviseert zit je 99% aan 150 vork. Dit lijkt tegenstrijdig.
Plaats reactie