Raaw Jibb - L raw - nieuwe crank

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Dutch schreef: vr 21 januari 2022, 22:33
ThijsE schreef: za 15 januari 2022, 18:34
Wat me wel opviel is dat de Axle-to-crown met 573 iets meer is dan de 560 die door Raaw wordt geadviseerd. Leek mij geen probleem (rijd nu op 150 dus tov 160 dus ik nog wat speling) en daarnaast zou ik de sag ook nog wat kunnen aanpassen, maar daar ben ik nog mee bezig.
Hoe zit dat? Als 160 geadviseerd wordt zit je 99% van de tijd aan 571 A2C. En als Raaw 560 adviseert zit je 99% aan 150 vork. Dit lijkt tegenstrijdig.
Ah, my bad. Zonet nog een keer opgezocht en canecreek geeft een atc van 573 bij 160 en dus niet 573 bij 150 zoals ik dacht. Bij 150 zal het dus 563 zijn.

Scherp gezien! :-q

En over 160 schrijft Raaw:
The bike will also accept a 160mm travel fork like a dream, although the geometry will change slightly.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

ThijsE schreef: za 15 januari 2022, 18:34
erikver schreef: za 15 januari 2022, 15:25 Mooie fiets! Dat is Jibb nummer 2 op het forum.
Ik heb zelf een XL in raw, zie ook https://www.mountainbike.nl/forum/view ... 4&t=151439

Hoe bevalt de Helm voorvork? Ik rijd nu met een omgebouwde Revelation naar Pike maar ben wel nieuwsgierig naar iets anders.
Thanks! Jouw topic heeft zeker als inspiratie gediend, nog bedankt :-q :wink:

De Helm bevalt vooralsnog prima, kan er nog niet heel veel details over zeggen na +/- 70 km.

Beschikbaarheid was 1 van de redenen voor deze, maar enkele pluspunten die ik nu al zie:
- je kan de negatieve en positieve luchtkamer apart van elkaar op druk zetten. Nog niet mee gespeeld, maar toch leuk dat het kan.
- de travel is intern aan te passen, dus geen nieuwe demper oid nodig. Dit is wel tof, want de Jibb wordt ook op 160 geadviseerd.
- volume spacers kent de Helm niet, je kan dit doen dmv een (soort van) stelschroef dus dat is ook weer makkelijk.
- de D-loc as ziet er robuust uit.

Wat me wel opviel is dat de Axle-to-crown met 573 iets meer is dan de 560 die door Raaw wordt geadviseerd. Leek mij geen probleem (rijd nu op 150 dus tov 160 dus ik nog wat speling) en daarnaast zou ik de sag ook nog wat kunnen aanpassen, maar daar ben ik nog mee bezig.
Correctie nav opmerking Dutch:
De ATC is 573 voor de Helm op 160.
De 150 zal dus 563 zijn.
Daanpdv
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 30 december 2008, 14:31

Erg mooie fiets he, blij dat ie bevalt! Ik heb een Jibb L, waar inmiddels ongeveer 500 kilometer Veluwe, Vogezen en Winterberg op gereden is.

Waar ik een beetje van schrok, tijdens het onderhoud, voordat ie z'n winterslaap inging, was dat er op twee plekken al aardig wat cable rub zat. Op de downtube, vlakbij het bottom bracket, waar de kabel uit die 'verzonken geul' komt. En op de seatstay, waar de kabel van de achterrem langs loopt.

Tijdens de opbouw heb ik ook veel moeten experimenteren met precieze cable routing. De handleiding van RAAW was daar niet heel duidelijk in.

Bij nadere inspectie zag ik dat het frame nog niet echt beschadigd was, maar ik heb wel maatregelen getroffen om erger te voorkomen.

Hoe heb jij je kabels gelust, op die plekken? En heb jij ook last van excessieve rub?
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Daanpdv schreef: vr 28 januari 2022, 16:24 Erg mooie fiets he, blij dat ie bevalt! Ik heb een Jibb L, waar inmiddels ongeveer 500 kilometer Veluwe, Vogezen en Winterberg op gereden is.

Waar ik een beetje van schrok, tijdens het onderhoud, voordat ie z'n winterslaap inging, was dat er op twee plekken al aardig wat cable rub zat. Op de downtube, vlakbij het bottom bracket, waar de kabel uit die 'verzonken geul' komt. En op de seatstay, waar de kabel van de achterrem langs loopt.

Tijdens de opbouw heb ik ook veel moeten experimenteren met precieze cable routing. De handleiding van RAAW was daar niet heel duidelijk in.

Bij nadere inspectie zag ik dat het frame nog niet echt beschadigd was, maar ik heb wel maatregelen getroffen om erger te voorkomen.

Hoe heb jij je kabels gelust, op die plekken? En heb jij ook last van excessieve rub?
Ja echt een tof apparaat! Ben er ook super blij mee.
Cable rub heb ik nog niet kunnen ontdekken, maar heb ook nog meer net 100km kunnen maken. Zal er wel op letten :-q

Qua routing was idd even uitzoeken, heb aan beide kanten een lusje gelaten, hoe heb jij het uiteindelijk gedaan?

Afbeelding
Afbeelding
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Nog wat plaatjes van de final build, Esi grips en voor NL rekon + forekaster.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En denk toch maar eens met een zwarte stift de gele letters wegwerken. Heb er me er tot nu toe nooit echt aan gestoord, maar nu wel…
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ziet er strak uit
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Dutch schreef: za 29 januari 2022, 09:53 Ziet er strak uit
Dankje!
Kan niet wachten om over de grens te testen, alleen weersvoorspellingen houden me nog tegen :-{
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dutch schreef: za 29 januari 2022, 09:53 Ziet er strak uit in het echt
Puike fiets, mag je met recht trots op zijn Thijs.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jullie zijn vandaag in Hörstel geweest?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Crank overdracht :-q
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1385
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Heel vet!
Ook super fijne bandjes voor op de Nederlandse routes vind ik. Ik had eerst een Ikon, maar die kwam achter toch net wat tekort, daarom ook overgestapt naar de Rekon, qua rolweerstand merk je amper verschil, maar rijd wel echt merkbaar beter in de bochten.
Sneeuwmonster
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

sama schreef: ma 14 februari 2022, 08:35 Heel vet!
Ook super fijne bandjes voor op de Nederlandse routes vind ik. Ik had eerst een Ikon, maar die kwam achter toch net wat tekort, daarom ook overgestapt naar de Rekon, qua rolweerstand merk je amper verschil, maar rijd wel echt merkbaar beter in de bochten.
Dankjewel!
De Rekon doet het in NL zeker prima, maar gisteren in Teutoburgerwald toch wel wat beperkingen gemerkt.

Tijdens klimmen op wortels slipt hij toch wel snel door en ook loopt hij vol met modder waardoor de achterkant aan het glijden ging in de afdalingen. De forekaster aan de voorkant had daar duidelijk minder last van, grip genoeg en ook mooi schoon.

Het is wel de dual compound, er is ook een Maxxterra variant die wellicht net wat beter grip geeft in die gevallen maar zit er wel over te denken om achter toch wat anders te zoeken voor dit soort omstandigheden.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Dutch schreef: zo 13 februari 2022, 23:01 Crank overdracht :-q
Wel een overdracht van 4 uur :wink:

Mooie omgeving en afdalingen met genoeg uitdagingen, afgewisseld met vervelende klimmen.

Prima vermaakt :-q
Gebruikersavatar
Walk-a-Lot
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: di 15 september 2020, 11:09

Toffe fiets geworden! Fijn dat hij goed bevalt :D
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Gisteren eindelijk tijd gehad om de nieuwe crank te installeren. De GX DUB crank had al wat gebruikerssporen en het systeem zelf (die 52nm) was ik ook zat. Dus een mooie e*thirteen TRS+ crank van Dutch overgenomen en geïnstalleerd.

Installatie was eenvoudig en vind ‘m ook mooier (hij is smaller) staan dan de GX crank. Ook is deze 170 ipv 175mm, kwam goed uit omdat ik dat ook wel eens wou proberen.

Naast de crank ook de 1cm spacer onder de stem weggehaald. In Teutoburgerwald had ik wat moeite om het voorwiel op de grond te houden bij steile (wortel) klimmetjes. Eerst dit maar eens een tijdje proberen en eventueel nog een stapje terug in rise van het stuur (nu 35mm).

Nu alleen nog wachten tot het weer meezit…

Afbeelding
Plaats reactie