Project12 PatientZERO goes Singlespeed foto's blz 19

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Met het succes van de vertigo was het eigenlijk alleen een kwestie van tijd, het moest er een keer van komen. Mijn build voor 2022 is een PatientZero hardtail van Michiel aka Suravida en Project12 Cycleworks. Enter "The Prize"

Mooie nieuwe foto’s van de hand van Mark Meisner op blz 16
Afbeelding

Nieuwe omgeving 22 aug op blz 15
Afbeelding

Eerste dirt ride 11 juli op blz 15
Afbeelding

Shakedown rit 7 juni op pagina 13
Afbeelding

Update 6 Juni, klaar voor de shakedown ride, meer op blz 11
Afbeelding

Update 11 mei, rolling chassis, meer op blz 10
Afbeelding

Update 30 mrt. Beauty shots, meer op pagina 8
Afbeelding


Ik heb altijd al hardtails gereden naast mijn full suspension bikes. Van mijn trusty Mongoose uit 1992 en wat retro 26" bikes via een paar chique stalen 29ers en een superlichte Open tot nu mijn Santa Cruz Highball. Daarnaast ook de Vendetta LTHT waarmee ik de geneugten van de nieuwe geometrie heb ontdekt. P12 Patient Zero is de perfecte skinny tubed steal is real hardtail en ook de volgende stap met de nieuwe geometrie inzichten in de lijn van de XC hardtails. Ook heeft de bike al een naam: The Prize. Dat is omdat ik op mijn werk een award heb gewonnen met een bedrag genoeg voor dit frame. Die keuze was snel gemaakt.

Afbeelding

Ook over de keuzes van de geometrie hebben we ook niet heel lang gedaan. Het begon met een voorstel van Michiel en zijn inmiddels ruime ervaring met een stel PatientZero's. Dat was al heel close, we hebben dat toen langs onder andere de Vendetta gelegd. Zoiets:

Afbeelding

En ook bekeken met mijn eigen rij-ervaringen opgedaan op allerlei terrein met de Vendetta, Vertigo en Highball. En aldus hebben we nog iets geschaafd aan de lengte van de liggende achtervork en de hoogte van de balhoofdbuis (stack) en kwamen uit op wat bijna het uiteindelijke ontwerp is. De vork had ik namelijk ook al gekozen, het is de Sid 35mm met 120mm veerweg die ik al "ingereden" heb in de Vertigo. Ik was niet altijd vrienden met Rockshox Charger dempers, maar de 35mm Sid is voor nu een blijvertje, als de bushing issues uitblijven.

Afbeelding

En er ging wat tijd voorbij met andere zaken en zo kon ik laat nog een kleine wijziging doorvoeren. We hebben de top tube toch iets meer sloping kunnen maken voor clearance met de shifters bij grote stuuruitslag. Al met al voelt het vergeleken bij het "ontwerp" proces van de Vertigo full suspension een stuk minder gecompliceerd. Minder beslissingen en met veel van de parameters hebben of Michiel of ik zelf ervaring met de varianten. En geen gebrek aan opinies en ideeen daarover 8) maar ook het samenspel van framebouwer en klant was bekend terrein.

De moeilijkste keuze is als altijd de paintjob, daar ben ik nog niet helemaal over uit. En de vork meespuiten is een risico als die de bushing issue krijgt .... Maar time is running out, Michiel is intussen aan het werk in zijn nieuwe werkplaats in Wijchen, waarvan akte.

2022 en The Prize is GO :-q

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op zo 10 december 2023, 20:59, 16 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13026
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heeeeejjjj 2022 is zomaar begonnen met een potentiële BOTY-winnaar. Zorg je voor goede foto's :D

Heel benieuwd, gaaf hoor!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Beter arm in de kist dan een New Bike Day gemist! :-q

Wordt vast weer een beauty! Dropperpostkabelrouting aanwezig? Of ga je, indien noodzakelijk gewoon voor een AXS dropper? Indien ja, heerlijk clean frame!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Nou dit wordt weer een hele mooie denk ik. :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nice 8)
Heb je ondertussen geen grotere schuur nodig?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

TenZNL schreef: vr 7 januari 2022, 19:10 Nice 8)
Heb je ondertussen geen grotere schuur nodig?
Schuur? Goud bewaar je in een kluis!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

baron062 schreef: vr 7 januari 2022, 19:13
TenZNL schreef: vr 7 januari 2022, 19:10 Nice 8)
Heb je ondertussen geen grotere schuur nodig?
Schuur? Goud bewaar je in een kluis!
Titanium, alu en koolstof ook? :~
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dank mannen, de lof komt vooral Michiel toe straks

@de kapitein, er komen zeker weer mooie foto’s dit keer, Michiel’s nieuwe stek biedt wel mogelijkheden 8)

@de baron, ik hoef nooit meer dropper routing, heb met AXS mijn laatste dropper gekocht :winkie:

En heel eerlijk gezegd denk ik dat ik deze meestal met een vaste zadelpen zal rijden. Arm in de kist doe ik goed mijn best voor :bier:. Maar dit frame is dus “gewonnen” en de build gaat wel het een en ander overnemen van zijn voorgangers, dus het is het nog goed te doen.

@TenZNL je raakt wel een punt ja, maar we redden ons en er gaat er voor deze ook wel eentje weer uit straks.

Enjoy.!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Kijk, het gaat eindelijk vorm krijgen, ben erg benieuwd!
Enige hint qua paintjob? Meerdere kleuren? Fade?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Paintjob met een fade en ghosted graphics is nog steeds favoriet. Candy kleur met dat vloeibaar metaal effect staat ook hoog op de lijst. Geel oranje niet, blauw naar violet niet, groen naar donker groen niet. Opties op de radar zijn goud naar bruin koper,, pink naar magenta, candy red naar bloedrood, suggesties welkom.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Heckler40 schreef: vr 7 januari 2022, 22:35 Paintjob met een fade en ghosted graphics is nog steeds favoriet. Candy kleur met dat vloeibaar metaal effect staat ook hoog op de lijst. Geel oranje niet, blauw naar violet niet, groen naar donker groen niet. Opties op de radar zijn goud naar bruin koper,, pink naar magenta, candy red naar bloedrood, suggesties welkom.

Enjoy!!
+1 voor Roze!
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Nu al mooi!

Is die tekening op schaal/in verhouding? Achterband clearance lijkt wel héél minimaal zo?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

frankyeti schreef: za 8 januari 2022, 10:44
Is die tekening op schaal/in verhouding? Achterband clearance lijkt wel héél minimaal zo?
Ik hoop het wel! Maar de clearance is zo inderdaad niet heel groot, maar zeker afdoende (gezien het feit dat mijn eigen p0 al tijden met 3mm tussen band en zitbuis rondrijdt) Maar dit is ook de dikst mogelijke band voor dit frame, met de rocker dropouts in de voorste stand, en de lijndikte op de tekening snoept ook nog wat clearance weg.

En liever geen roze, die heb ik gedachten voor mijn eigen Victor. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Blijft dat heel bij 3mm?
Sliding dropouts helpt dan natuurlijk wel; ben benieuwd naar het vervolg!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat Suravida zegt, de ontwerp positie is met de drop-outs in de middelste stand en een maat kleinere band, plenty clearance. De sliding drop-out is er om Singlespeed te kunnen rijden niet om de kortste liggende achtervork te realiseren. En 3mm kan genoeg zijn in de zomer op droge Drentse tracks, ik heb wel met minder gereden hier.

Als ik er over nadenk is een 2.6 achter een van de weinige maten van banden die ik nog nooit gereden heb, wel 2.0-2.2-2.3-2.4-2.8-3.0, misschien is het een idee om het eens te proberen op deze hardtail. Wat extra luxe kan geen kwaad en er zijn nu goede opties in die maat.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie