Canyon Stoic

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Als dat groene ding niet geplakt zit is het geen velgtape maar velglint. Velglint beschermd de binnenband. Velgtape heb je nodig om de boel af te sluiten en tubeless te maken.

Eerst maar eens de tape proberen dus. Denk dat je dan alweer een heel eind komt. En oppompen zodat de band op z'n plek schiet kan prima boven de 2 bar. De grens is wat je band of velg aankan. De laagste aanhouden :-q

Edit: dit is een SYS bedenk ik me net. :o

Dus: Vette fiets 8) . Ik heb daar ook al eens een poos naar gekeken. Volgens mij zou ik daar ook een hoop plezier mee kunnen hebben :-D
Laatst gewijzigd door Anne Jan op ma 27 december 2021, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
coming
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 18:07
Mijn mountainbike: Raaw Jibb

Anne Jan schreef: za 25 december 2021, 19:40 Als dat groene ding niet geplakt zit is het geen vergapen maar velglint. Velglint beschermd de binnenband. Velgtape heb je nodig om de boel af te sluiten en tubeless te maken.

Eerst maar eens de tape proberen dus. Denk dat je dan alweer een heel eind komt. En oppompen zodat de band op z'n plek schiet kan prima boven de 2 bar. De grens is wat je band of velg aankan. De laagste aanhouden :-q

Edit: dit is een SYS bedenk ik me net. :o

Dus: Vette fiets 8) . Ik heb daar ook al eens een poos naar gekeken. Volgens mij zou ik daar ook een hoop plezier mee kunnen hebben :-D
Bedankt :-q

Ik heb de velgen voorzien van mucoff tape. Nu leek alles goed te gaan, band er goed op gepopt , alleen nu ontsnapt er langzaam lucht daar waar de naad van de velg zit… dus niet bij de band, maar er komt lucht uit de naad van de velg.. zie foto:
Afbeelding

https://m.pinkbike.com/photo/21835368/

Even voor mijn beleving? Betekend dit dat de velg kapot is als daar lucht ontsnapt?

Heb er inmiddels muc off no puncture sealant in en het lekje bij de naad is gestopt. Ander wiel was ook zonder sealant al luchtdicht, dus job done na veel beginners fouten/onzekerheden te hebben gehad :lol:

Bedankt voor de reacties allen :-q
Laatst gewijzigd door coming op zo 26 december 2021, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride it out.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Vette fiets! Als de M variant leverbaar was geweest de afgelopen maanden had die hier ook in huis gestaan denk ik :D
Veel plezier ermee!
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

coming schreef: za 25 december 2021, 20:36
Anne Jan schreef: za 25 december 2021, 19:40 Als dat groene ding niet geplakt zit is het geen vergapen maar velglint. Velglint beschermd de binnenband. Velgtape heb je nodig om de boel af te sluiten en tubeless te maken.

Eerst maar eens de tape proberen dus. Denk dat je dan alweer een heel eind komt. En oppompen zodat de band op z'n plek schiet kan prima boven de 2 bar. De grens is wat je band of velg aankan. De laagste aanhouden :-q

Edit: dit is een SYS bedenk ik me net. :o

Dus: Vette fiets 8) . Ik heb daar ook al eens een poos naar gekeken. Volgens mij zou ik daar ook een hoop plezier mee kunnen hebben :-D
Bedankt :-q

Ik heb de velgen voorzien van mucoff tape. Nu leek alles goed te gaan, band er goed op gepopt , alleen nu ontsnapt er langzaam lucht daar waar de naad van de velg zit… dus niet bij de band, maar er komt lucht uit de naad van de velg.. zie foto:
Afbeelding

https://m.pinkbike.com/photo/21835368/

Even voor mijn beleving? Betekend dit dat de velg kapot is als daar lucht ontsnapt?

Heb er inmiddels muc off no puncture sealant in en het lekje bij de naad is gestopt. Ander wiel was ook zonder sealant al luchtdicht, dus job done na veel beginners fouten/onzekerheden te hebben gehad :lol:

Bedankt voor de reacties allen :-q
Dat lekken bij de velgnaad had ik ook bij het achterwiel. Bij het voorwiel had ik dit probleem niet. Schijnt vaker voor te komen. Ik heb ook mucoff tape gebruikt (enduro set) maar van wat ik achteraf begreep is dit tape eigenlijk net heel iets te smal (voor het mooi zou het net iets breder moeten omdat het nu niet helemaal op de wan aansluit geloof ik?).

Voor het dicht krijgen van de naad heb ik uiteindelijk wat electriciteits tape gebruikt. Omdat ik toch ook nog bij sommige spake wat lucht zag ontsnappen (bubbeltjes bij natmaken) heb ik nog een extra laag om de volledige velg gelegden 2 stukjes over de binnenzijde van de velgnaaf gelegd. Dit heeft uiteindelijk voor een goede seal gezorgd.

Het groene lint is idd zoals eerder vermeld velg lint en niet tubeless tape. De velgen zijn niet vanaf fabrieks uit tubeless ready in dat opzicht.
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

Michielemans schreef: za 25 december 2021, 22:30 Vette fiets! Als de M variant leverbaar was geweest de afgelopen maanden had die hier ook in huis gestaan denk ik :D
Veel plezier ermee!
Pagina bij canyon blijven refreshen. dubbele orders worden geleverd waardoor er sporadisch beschikbaarheid is, en snel leverbaar.
Ik heb 2 stoic3 en een stoic4 gescoord voor mijn vriendin, en voor vrienden. De 4 hielden we zelf natuurlijk. Ze heeft een paar dagen de 3 gehad, totdat die mazzel op de website er plotseling in voorraad stond. Binnen een week thuis afgeleverd.
C1Rob schreef: zo 26 december 2021, 00:45 Dat lekken bij de velgnaad had ik ook bij het achterwiel. Bij het voorwiel had ik dit probleem niet. Schijnt vaker voor te komen. Ik heb ook mucoff tape gebruikt (enduro set) maar van wat ik achteraf begreep is dit tape eigenlijk net heel iets te smal (voor het mooi zou het net iets breder moeten omdat het nu niet helemaal op de wan aansluit geloof ik?).

Voor het dicht krijgen van de naad heb ik uiteindelijk wat electriciteits tape gebruikt. Omdat ik toch ook nog bij sommige spake wat lucht zag ontsnappen (bubbeltjes bij natmaken) heb ik nog een extra laag om de volledige velg gelegden 2 stukjes over de binnenzijde van de velgnaaf gelegd. Dit heeft uiteindelijk voor een goede seal gezorgd.

Het groene lint is idd zoals eerder vermeld velg lint en niet tubeless tape. De velgen zijn niet vanaf fabrieks uit tubeless ready in dat opzicht.
Bij het tubeless maken stuiter ik de band op zijn zijwaartse kant, volledig rondom, beide kanten. Theorie hierachter is om trilling en beweging te simuleren waardoor de sealant zin werk kan doen. Dit doe ik wel pas na het gebruikelijke rondjes draaien met de velg om de seal te verspreiden.
Shit Shed Builds 8)
Gebruikersavatar
coming
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 18:07
Mijn mountainbike: Raaw Jibb

Nadat ik de sealant heb toegevoegd was het lekje bij de naad van de velg opgelost. Bedankt voor de reacties allen :-q

De veranderingen inmiddels. Stamp 7 pedalen, bidon houder erop, dropper aangesloten, nieuwe tubeless banden en alexrim stickers verwijderd van velgen (achter maxxis rekon race, voor maxxis forekaster 2.35) 110 psi op de vork gezet kwam op een sag van 25%, bescherm stickers bij de kabels en achter het voortandwiel want zie daar altijd veel beschadigingen. Korte Mudflap voor van Rockshox besteld en installeer ik zsm (compleet zwart).

Ga verder niet al teveel aan de fiets doen behalve stuurtje inkorten naar 76cm en dan chunky grips erop. En in de toekomst ander setje wielen wellicht. Nu eerst vd week maar eens de fiets uitlaten. Ze hebben hier in de buurt een leuk stukje nieuwe trail gebouwd incl paar kleine jumps/drops in Milheeze, dus daar maar eens de Stoic testen :-q

Vandaag ook nog even bikepark Mook bezocht en de nieuwe lijn en de veranderingen aan de bestaande lijnen zijn echt mega! Voor wie foto’s wil hoe het eruit ziet even DM sturen dan app ik ze door. Hopelijk eind Januari open.


(Ik krijg de foto’s helaas niet rechtstreeks op ‘t forum ivm plaatsen vanaf telefoon/ipad. Heb geen laptop)

[Ik heb je even geholpen. Kijk even hoe ik het heb gedaan (Linkje naar de foto, niet naar de pagina)]
Afbeelding

Afbeelding

https://m.pinkbike.com/photo/21838302/
Ride it out.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuke fiets :-q
Persoonlijk vind ik de gele Maxxis letters storender dan de Alex-stickers die op de velgen zaten. Maar daar hebben ze zwarte watervaste stiften voor uitgevonden ;-)
Wel een prima combi voor NL routes die bandjes.

Je bent er al achter, maar het groene lint is inderdaad geen tubeless tape. De naad van de velg zou geen probleem voor de afdichting moeten zijn, aangezien de tubeless tape als het goed is van velgrand tot velgrand loopt (de tape kies je een paar mm breder dan de inwendige velgbreedte). Als dan de buitenband gemonteerd is vormt de band samen met de tape een luchtdicht geheel. Waar tape en band elkaar raken komt sealant om eventueel nog aanwezige "lekken" te dichten. Dus die velgnaad speelt geen rol in het verhaal.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
coming
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 18:07
Mijn mountainbike: Raaw Jibb

kermit schreef: ma 27 december 2021, 15:10 Leuke fiets :-q
Persoonlijk vind ik de gele Maxxis letters storender dan de Alex-stickers die op de velgen zaten. Maar daar hebben ze zwarte watervaste stiften voor uitgevonden ;-)
Wel een prima combi voor NL routes die bandjes.

Je bent er al achter, maar het groene lint is inderdaad geen tubeless tape. De naad van de velg zou geen probleem voor de afdichting moeten zijn, aangezien de tubeless tape als het goed is van velgrand tot velgrand loopt (de tape kies je een paar mm breder dan de inwendige velgbreedte). Als dan de buitenband gemonteerd is vormt de band samen met de tape een luchtdicht geheel. Waar tape en band elkaar raken komt sealant om eventueel nog aanwezige "lekken" te dichten. Dus die velgnaad speelt geen rol in het verhaal.
Bedankt, ik ben er inmiddels achter. Via de ipad is het dan “kopieer foto” , ik kreeg het al niet gevonden omdat het normaal via de rechtermuisknop knop gaat en dan eigenschappen foto en daar staat dan de link.

Haha, ja die gele letters vind ik juist dan wel weer lekker smoelen , gelukkig verschillen smaken :-q

Wat betreft de velgtape, daar heb ik 30mm voor gekozen omdat het dan verspringt naar 35mm bij Mucoff, en ik meende te lezen dat je de interne velg breedte aan moest houden. Volgende keer op zoek naar 32mm tape dus, want als je het in de binnenkant van de velg drukt verliest het aan de kanten enkele mm’s inderdaad, weer wat geleerd. Het zit inmiddels zo ook goed, de sealant heeft het schijnbaar goed gedicht bij de velg naad.

Vandaag de fiets getest op het trailtje in Milheeze en de fiets bevalt erg goed :-q Wel weer even wennen na enkele jaren koos bikeloos te zijn geweest. Stuurtje wordt nog wel ingekort, 78cm is niet mijn ding.
Laatst gewijzigd door coming op ma 31 januari 2022, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride it out.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet te snel te smal maken hè, ook even de tijd geven om te wennen. Eraf is snel gedaan maar erbij kost je meer geld en moeite...
Ik wil natuurlijk niet zeggen dat je met 78cm moet blijven rijden, maar niet meteen naar 70cm of zo'n ouderwetse maat afzagen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
coming
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 18:07
Mijn mountainbike: Raaw Jibb

kermit schreef: ma 27 december 2021, 18:48 Niet te snel te smal maken hè, ook even de tijd geven om te wennen. Eraf is snel gedaan maar erbij kost je meer geld en moeite...
Ik wil natuurlijk niet zeggen dat je met 78cm moet blijven rijden, maar niet meteen naar 70cm of zo'n ouderwetse maat afzagen ;-)
Haha, nee er gaat een bescheiden cm weerszijden af, dus 76cm .. Dit reed ik in het verleden ook en beviel prima :-q
Ride it out.
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

coming schreef: ma 27 december 2021, 18:20 Vandaag de fiets getest in het bikeparkje in Milheeze en de fiets bevalt erg goed :-q Wel weer even wennen na enkele jaren zogoed als koos bikeloos te zijn geweest. Stuurtje wordt nog wel ingekort, 78cm is niet mijn ding.
Waar ligt dat bikeparkje ?
''Only dead fish go with the flow''
Gebruikersavatar
coming
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 18:07
Mijn mountainbike: Raaw Jibb

Dennis74 schreef: ma 27 december 2021, 21:05
coming schreef: ma 27 december 2021, 18:20 Vandaag de fiets getest in het bikeparkje in Milheeze en de fiets bevalt erg goed :-q Wel weer even wennen na enkele jaren zogoed als koos bikeloos te zijn geweest. Stuurtje wordt nog wel ingekort, 78cm is niet mijn ding.
Waar ligt dat bikeparkje ?

Check even deze link, staan de gps coördinaten. Zeker een keer checken, erg leuk spelen daar! Verwacht geen werkelijke bikepark, maar er zitten een paar drops, rollers, tafeltjes in het rondje.. Leuk om je skills bij te schaven :-q

https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/milheeze
Ride it out.
Gebruikersavatar
coming
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 18:07
Mijn mountainbike: Raaw Jibb

Paar foto’s voor het ritje van vandaag:
Afbeelding

Afbeelding
Ride it out.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2211
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Het groen thema is mooi doorgetrokken in de oprit (of wat die betonnen bak dan ook mag zijn) :winkie:
Gebruikersavatar
coming
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 18:07
Mijn mountainbike: Raaw Jibb

Vandaag eens even de vering gecontroleerd, want die stond echt veel te zacht en sloeg door.

Mijn gewicht schommelt rond 95kg. Ik weet van mijn motocross tijd dat ik de vering liever harder rijdt (mijn rijstijl) dus ik paste deze gedachte ook maar toe op de mtb door met het bijgeleverde orginele pompje van canyon de vering tussen de 100 en 110 psi te zetten.. Ik vond het al verdacht zacht aanvoelen en de sag leek wel goed te zijn tot zover ik dit allemaal correct dacht te testen. (Niet dus)

Vandaag kwam de topeak smartgauge d2 binnen dus even de druk controleren op de vork. Bleek dat de vork op 54 psi stond :lol: :lol: Dus originele pompje erop en deze gaf aan 110psi na paar keer pompen (geeft niet direct de druk aan als het erop is geschroefd, dus denk dat dat pompje niet helemaal goed meer is :~ ). Lang verhaal kort, uiteindelijk kwam ik op het originele pompje met analoog metertje uit op zo’n 150psi terwijl de topeak 94 psi aangaf.. De topeak klopt ook op de fietsbanden wel gewoon met de meter van de topeak joeblow mountain x fietspomp.

Vervolgens met behulp van dit filmpje https://youtu.be/CYjoTM8asKA de sag eens gemeten zoals het schijnbaar hoort, ipv erop en eraf te stappen, en dit kwam uiteindelijk met 103 psi op de vork tussen de 20 en 25% sag uit. Het voelt in ieder geval 100% beter, en na een wheelie hier door de straat slaat het rode ringetje ook niet meer tegen de aanslag aan :lol:

Afijn, ik wacht even totdat mijn Renthal V2 Fatbar Lite Stuurtje hopelijk morgen binnenkomt en dan ga ik weer eens op pad om te testen :-q
Laatst gewijzigd door coming op ma 31 januari 2022, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride it out.
Plaats reactie