Nukeproof Scout 290 Build

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Na een altijd kant-en-klare fietsen gehad te hebben ga ik nu een fiets zelf bouwen. Dit vooral omdat ik het leuk vind om te doen en om zo meer te leren zodat ook onderhoud etc. makkelijker word. Gaandeweg ben ik erachter gekomen dat het in ieder geval niet goedkoper is om je eigen fiets samen te stellen :P.

Ik zal hier de voortgang van de build bijhouden en daar waar nodig hoop ik hier ook antwoord te krijgen op vragen/zaken waar ik tegenaan ga lopen. Bij deze alvast een foto van het frame wat binnen is!

Afbeelding

Afbeelding

Speclist
Frame: Nukeproof Scout 290 L
Vork:Rockshox 35 Gold RL 140mm
Wielen: DTSwiss M1900 30mm
Banden: Schwalbe Racing Ralph/Ray
Groepset: SRAM GX Eagle AXS
Remgrepen: Shimano SLX M7100
Schijven: Shimano XT RT-MT800 180mm/160mm
Bottom Bracket: Nukeproof BSA SRAM
Pedalen: Crankbrothers Stamp 1
Dropper: OneUp V2 180mm
Zadel: Nukeproof Horizon Enduro
Stuurpen: Nukeproof Horizon 31.8mm / 35mm
Stuur: Nukeproof Neutron
Headset: Nukeproof
Handvatten: Nukeproof Neutron half waffle
Laatst gewijzigd door Dennis17e op di 1 maart 2022, 23:48, 4 keer totaal gewijzigd.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mooi frame. En zeker een mooie om te leren hoe je een fiets opbouwd. Het is inderdaad over het algemeen iets duurder om hem zelf op te bouwen, maar je krijgt daar wel de keuze in onderdelen voor terug.

Heb je al een idee met welke onderdelen je hem wil opbouwen? Heb je een lijst van zaken die je nodig hebt?

zo niet:
  • Frame (heb je)
  • Vork
  • Wielen
  • Banden
  • Binnenbanden of tubeless ventielen/latex
  • Groepset incl crankset
  • Remmen
  • Schijven
  • Bottom Bracket
  • Pedalen
  • Dropper/zadelpen
  • Zadel
  • Stuurpen
  • Stuur
  • Handvatten
  • Remadapters
  • Zadelpen klem
Verder natuurlijk wat gereedschap en montagevet. Loctite is ook handig voor sommige bouten maar als je alles nieuw koopt zit dat er vaak al op.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Succes en heel veel plezier. Zelf opbouwen is wel het leukste, dan heb je precies op de fiets wat je wilt hebben (of kan betalen op dat moment :D ).
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Mooi frame! Heb die van mij net in elkaar zitten.
⛧⛧⛧
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Mooi frame!
Ik heb er begin dit jaar ook 1 opgebouwd.

Is een fijne fiets om op rond te rijden :bier:
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Klitse schreef: wo 8 december 2021, 11:59 Mooi frame. En zeker een mooie om te leren hoe je een fiets opbouwd. Het is inderdaad over het algemeen iets duurder om hem zelf op te bouwen, maar je krijgt daar wel de keuze in onderdelen voor terug.

Heb je al een idee met welke onderdelen je hem wil opbouwen? Heb je een lijst van zaken die je nodig hebt?

zo niet:
  • Frame (heb je)
  • Vork
  • Wielen
  • Banden
  • Binnenbanden of tubeless ventielen/latex
  • Groepset incl crankset
  • Remmen
  • Schijven
  • Bottom Bracket
  • Pedalen
  • Dropper/zadelpen
  • Zadel
  • Stuurpen
  • Stuur
  • Handvatten
  • Remadapters
  • Zadelpen klem
Verder natuurlijk wat gereedschap en montagevet. Loctite is ook handig voor sommige bouten maar als je alles nieuw koopt zit dat er vaak al op.
Een groot aantal onderdelen heb ik al binnen of zijn onderweg. Ik heb gebruik gemaakt van Black Friday om zo op sommige zaken nog wat korting te ontvangen.

Qua gereedschap heb ik veel al hier, ik heb nog een star nut tool nodig om die er recht in te krijgen en een dop voor de bottom bracket. Daarnaast heb ik allround grease gekocht, ik weet niet of ik ook echt specifiek montagepasta moet kopen/gebruiken aangezien alles volgens mij ook met allround grease kan en ik niet met carbon etc te maken heb.

Vork: Rockshox 35 Gold RL 140mm
Wielen: DTSwiss M1900
Banden: Nog niet gekozen, word wel tubeless
Groepset: SRAM GX Eagle (met Eagle AXS derailleur, misschien niet helemaal nodig maar ik hou van het ‘gadget’ gehalte :oops:)
Remmen: Shimano SLX M7100
Schijven: Nog niet gekocht, mogelijk SLX, ik kan 160mm/180mm zo plaatsen maar ik twijfel over 203mm voor i.c.m. een adapter.
Bottom Bracket: Nukeproof BSA SRAM
Pedalen: Crankbrothers Stamp 1
Dropper: Nog grote twijfel tussen een dropper of reguliere zadelpen, nog nooit met een dropper gereden.
Zadel: Nukeproof Horizon Enduro
Stuurpen: Nukeproof Horizon 31.8mm / 35mm
Stuur: Nukeproof Neutron v2
Handvatten: Nukeproof Neutron half waffle
Zadelpenklem: Nukeproof
MarkMeisner schreef: wo 8 december 2021, 12:33 Succes en heel veel plezier. Zelf opbouwen is wel het leukste, dan heb je precies op de fiets wat je wilt hebben (of kan betalen op dat moment :D ).
Vooral een balans tussen die 2 haha, heel verleidelijk om elke keer net iets duurder te kijken waardoor de gehele fiets steeds maar duurder en duurder word.
xRemcox schreef: wo 8 december 2021, 12:43 Mooi frame! Heb die van mij net in elkaar zitten.
Ik zag hem al voorbij inderdaad, mooie build. Altijd goed ter inspiratie!
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Frame en jijzelf hebben echt baat bij een dropper...
⛧⛧⛧
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ziet er uit als een prima lijst met onderdelen. Al zou ik nog even goed nadenken over de pedalen. Ik heb CB Stamp 1 op mijn NS en ik vind ze nogal tegenvallen. Kost ook niet de wereld, maar mijns inziens kun je beter iets meer uitgeven voor echt goeie.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Zeker mooie lijst! Mocht je de vork en GX AXS nog niet in huis hebben, dan zou ik het budget van de AXS in een betere vork stoppen. De 35RL klinkt op papier best goed, maar valt in de praktijk snel tegen. Ik was er na een half jaar al op uitgekeken op de route hier van Rheden. De overstap naar een DVO Sapphire 32 was echt een flinke verbetering en tweedehands voor prima prijzen te vinden.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

MarkMeisner schreef: wo 8 december 2021, 14:20 Zeker mooie lijst! Mocht je de vork en GX AXS nog niet in huis hebben, dan zou ik het budget van de AXS in een betere vork stoppen. De 35RL klinkt op papier best goed, maar valt in de praktijk snel tegen. Ik was er na een half jaar al op uitgekeken op de route hier van Rheden. De overstap naar een DVO Sapphire 32 was echt een flinke verbetering en tweedehands voor prima prijzen te vinden.
+1 voor de opmerking vh AXS systeem vs de vork. Of een DVO dan direct voor de hand ligt, hele fijne vorken. Maar voor het geld wat een 2e handse kost, koop je ook een mooie nieuwe van een ander merk. RCZ Bikeshop heeft vaak leuke aanbiedingen, bijvoorbeeld de Suntour Aion.
“Old, not obsolete”
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Drop de AXS voor een betere vork of (en?) dropper... ik heb die fiets ook gehad, en het is een capabel ding dat dat verdient!

(als-ie heel blijft...)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik ben me bewust dat het AXS systeem niet zoveel opleverd als een ander onderdeel waarin ik hetzelfde had geld had gestopt. Maar in een hobby is dan ook niet alles rationeel :P.

De keuze voor de Rockshox 35 Gold komt voort uit het feit dat ik deze nieuw heb kunnen krijgen voor <300,-. Ik weet ook dat er betere keuzes zijn, echter rij ik nu nog rond met een Recon Silver TK en heb ik niet het idee dat ik daar verschrikkelijk door beperkt word. Het buitenkansje met de 35 heb ik daarom meteen aangegrepen omdat dit mijn inziens beter is dan waar ik nu mee rij. Mocht ik er echt snel door beperkt worden dan gaat die eruit en zal er wat geld bij moeten voor een nieuwe. Ik ben een RS fan maar binnen welke lijn zou ik dan moeten kijken? SID/Yari?

De zadelpen zal denk ik dan toch een dropper worden. Ik lees overal dat het echt niet nodig ia maar dat het wel veel meer plezier en mogelijheden geeft.

En vwb de CB stamp 1, in welk opzicht vallen deze tegen?
Laatst gewijzigd door Dennis17e op wo 8 december 2021, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dennis17e schreef: wo 8 december 2021, 20:47 Ik ben me bewust dat het AXS systeem niet zoveel opleverd als een ander onderdeel waarin ik hetzelfde had geld had gestopt. Maar in een hobby is dan ook niet alles rationeel :P.

De keuze voor de Rockshox 35 Gold komt voort uit het feit dat ik deze nieuw heb kunnen krijgen voor <300,-. Ik weet ook dat er betere keuzes zijn, echter rij ik nu nog rond met een Recon Silver TK en heb ik niet het idee dat ik daar verschrikkelijk door beperkt word. Het buitenkansje met de 35 heb ik daarom meteen aangegrepen omdat dit mijn inziens beter is dan waar ik nu mee rij. Mocht ik er echt snel door beperkt worden dan gaat die eruit en zal er wat geld bij moeten voor een nieuwe. Ik ben een RS van maar binnen welke lijn zou ik dan moeten kijken? SID/Yari?

De zadelpen zal denk ik dan toch een dropper worden. Ik lees overal dat het echt niet nodig ia maar dat het wel veel meer plezier en mogelijheden geeft.

En vwb de CB stamp 1, in welk opzicht vallen deze tegen?
Qua vork zou ik kijken naar Revelation, bij deze. Ik heb er zelf een Yari in gehad, heb ik nog steeds, maar als ik me niet vergis is de Revelation net weer een stapje capabeler, tegenwoordig.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

+1 voor de Revelation. Beter dan de 35 en goedkoper dan een DVO en gewoon een prima middenklasse trail/am vork.
Zowel de Revelation als de Yari maken gebruik van de motion control demper, die je eventueel later kan upgraden naar een charger 2.1 demper (en dan heb je eigenlijk een Pike)
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Of misschien de Pike Select?
Plaats reactie