Van Orbea naar zelfbouw fietsen

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Hallo allemaal, even een kort voorstel rondje. Sinds een dik jaar ben ik ook besmet met het mtb virus, na jaren een racefiets te hebben.

Ik rij sinds deze zomer op een Orbea Oiz H10 TR 2021 model. Deze was gelukkig nog op voorraad bij mijn Lbs, Bikeplanet Haarlem. Standaard XT m8100 uitgevoerd met Deore m6100 remmen. Uiteraard wel wat geüpgraded met carbon wielen en XTR schijven, maar verder tot nu toe helemaal tevreden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik rij met name Noordwijk, Zandvoort en Spaarnwoude. Maar In het weekend ook verder, als ik de tijd heb.

Qua racen heb ik overigens sinds een tijd een Gravil fiets met twee wielsets, race en gravel, waar ik dus ook gravel ritten mee doe, beetje afwisselen vind ik het leukst. Overigens ook in het bezit van twee dochters van 2 jaar en 5 maanden en een vriendin, maar die gaan (nog) niet mee fietsen.

Omdat ik het tof vind om zelf te sleutelen en bouwen, leek het me een mooie uitdaging een keer een fiets te bouwen. Een beetje de tijd doden tussen alle lockdowns en kinderslaapjes door 😇
Ook omdat ik wat onderdelen over heb zoals de originele wielset van de Orbea, zadel, een carbon stuur, etc.
Ik heb dus een Ali BXT mtb 046 frame besteld en ben wat onderdelen aan het verzamelen. Zo heb ik door de deals van de afgelopen tijd een complete set deore 1x12 liggen, m6100, een Manitou Markhor en veel klein spul, deels komt er nog aan.

Ik zal de updates een beetje bij proberen te houden hier.

Jan-Willem
Laatst gewijzigd door Jwstoop op zo 11 december 2022, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Mooi en een gaaf kleurtje. Is dit met 120mm voor?
"This species has amused itself to death"
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Mooi fietsje. Heb zelf de TR.

Benieuwd hoe lang je BXT onderweg gaat zijn.
Bicycle, bicycle, bicycle
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Nette fiets! Oiz h10tr staat ook op mijn lijstje.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mooi hoor, de Oiz vind ik echt wel een mooie verschijning :-q
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

kan niet meer schreef: zo 28 november 2021, 22:15 Mooi en een gaaf kleurtje. Is dit met 120mm voor?
Klopt!
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Inmiddels een tijdje verder en is de fiets af, zoveel mogelijk met Deore M6100 opgebouwd, Manitou Markhor voorvork. Heel tof project om te doen, leerzaam ook! Heel fijn fietsje geworden, er moet alleen nog een chain guide op en dan kan ik een keer een track onveilig maken.

De onderdelen:
  • Frame BXT carbon medium boost zwart
  • Zadelpen en stuur BXT carbon mat
  • Stuurpen 60mm
  • Pedals Crankbrothers Stamp 1 large
  • Wheels Raceface ar30 boost met tubeless Maxxis Forekaster banden
  • Cassette deore cs-m6100 12 speed 10-51t
  • Crank 32t
  • Shifter deore 12 speed m6100
  • Derailleur deore 12 speed m6100
  • Ketting Deore XT m8100
  • Remmen deore m6100
  • Voorvork Manitou Markhor 120mm incl MILO lockout
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

lekker bezig zo

Ik vind het zelf opbouwen ook gewoon onderdeel van de hobby, dus veel plezier er mee!
Jwstoop schreef: di 11 januari 2022, 14:49 er moet alleen nog een chain guide op
dat "moeten" begrijp ik niet zo, ga je erg heftige enduro parcoursen rijden dan? Ik ben aan mijn Xste hardtail bezig en heb 1000en km met 1x7, 1x8, 1x9, 1x10, 1x11 en 1x12 aandrijvingen gereden en nog nooit een chain guide gebruikt. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik vermoed dat er een frame protector wordt bedoeld tegen chainslap.

Topic starter, mooie fietsen en lekker bezig!!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Heckler40 schreef: di 11 januari 2022, 18:33 lekker bezig zo

Ik vind het zelf opbouwen ook gewoon onderdeel van de hobby, dus veel plezier er mee!
Thanks! Voorheen sleutelde ik aan een oude (2zits) cabrio die vanwege de twee kids weg is, dit is een leuke vervanging.
Heckler40 schreef: di 11 januari 2022, 18:33
Jwstoop schreef: di 11 januari 2022, 14:49 er moet alleen nog een chain guide op
dat "moeten" begrijp ik niet zo, ga je erg heftige enduro parcoursen rijden dan? Ik ben aan mijn Xste hardtail bezig en heb 1000en km met 1x7, 1x8, 1x9, 1x10, 1x11 en 1x12 aandrijvingen gereden en nog nooit een chain guide gebruikt. YMMV

Enjoy!!
Over de chain guide: op een of andere manier loopt de ketting er wel af bij de crank bij hoogste en laagste tandwiel achter. Of zou dat iets anders kunnen zijn? Crank / tandwiel voor is van Bxt trouwens
Laatst gewijzigd door Jwstoop op di 11 januari 2022, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Jurf schreef: di 11 januari 2022, 19:13 Ik vermoed dat er een frame protector wordt bedoeld tegen chainslap.

Topic starter, mooie fietsen en lekker bezig!!
Nee die zit er wel op 😁
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Jwstoop schreef: di 11 januari 2022, 21:22 Over de chain guide: op een of andere manier loopt de ketting er wel af bij de crank bij hoogste en laagste tandwiel achter. Of zou dat iets anders kunnen zijn? Crank / tandwiel voor is van Bxt trouwens
Normaal is een van de dingen om te checken is de kettinglijn van de crank, maar de hoogste en de laagste aflopen is dat minder logisch. De XT ketting gaat het ook niet aan liggen maar Bxt zegt me niets. Ik heb in mijn single ring set-ups allerlei soorten voorbladen met succes gebruikt, maar bij de 1x12s toch vooral SRAM Eagle bladen, op 1 na eigenlijk.

Het is wel een easy item om te proberen, maar een simpele Chain Guide is misschien wel goedkoper.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Ik denk dat ik eruit ben, de crank is niet voor 12 speed maar 10/11 volgens mij. Zou dat het kunnen zijn?
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Jwstoop schreef: do 13 januari 2022, 11:02 Ik denk dat ik eruit ben, de crank is niet voor 12 speed maar 10/11 volgens mij. Zou dat het kunnen zijn?
Dat zou niet zoveel moeten uitmaken. Dit gebruik ik zelf ook door elkaar, zonder dat 't problemen oplevert.

Bxt is als ik mij niet vergis een Aliexpress huismerk merk, waarbij ik verwacht dat het tandwiel misschien niet NW is, of een goedkope namaak NW is waarbij de functionaliteit is komen te vervallen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano 12-speed heeft toch een eigen NW vertanding, met afgeschuinde tanden?
Dat heeft die BXT vast niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie