Canyon Stoic 2+++ (huidige staat op pg.5)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

Hoi allemaal!

Ik ben Robbert en woon momenteel in Zwolle.

Lengte: 186cm
bbl: 83cm (een echte johnny bravo lichaamsverhouding als het aan alle size configurators ligt :lol: )
Gewicht: 100kg maar daar wordt aan gewerkt!

Na veel uitzoek werk over welke fiets mij zou passen en wat er te krijgen was werd het wil gehalte net een stukje hoger met de bekende "er kan nog wel een klein beetje meer bij". Omdat dit mijn eerst MTB is (ik had al wel eens een route gefietst met een werk uitje of op een huur fiets maar dat was het dan ook) heb ik toch besloten om voor een wat goedkopere fiets te gaan en deze te upgraden wanneer ik daar aan toe ben.

Ik heb uiteindelijk in September de Canyon 2 besteld.

Speclist:
  • Frame: Canyon Stoic 2 - Maat L 29''
  • Fork: SR Suntour XCR34 AIR 140 mm > DVO Diamond D1 140mm
  • Wielen: Alexrims DP30 (30mm intern) > NEWMEN ADVANCED SL A.30 29"
  • Band voor: Schwalbe Magic mary 2.40 Addix soft Super trail > Maxxis Rekon 2.40 3c maxx terra Exo
  • Band achter: Schwalbe Hans Dampf 2.35 Addix soft Super trail > Maxxis Rekon 2.40 Dual Exo
  • Drivetrain: Shimano 1x10(Deore M6000 GS derailleur, Deore M6000 shifter, Deore M4100 11-42 cassette), KMC X10-93 10s ketting
  • Crankset: Prowheel charm 170mm 30T boost
  • Pedalen: Raceface Atlas flat pedal
  • Remmen voor: Shimano MT200, Shimano Tourney TX 203 mm > Magura MT5, Magura Storm HC 203 mm, Galfer standard pads
  • Remmen achter: Shimano MT200, Shimano RT10 180 mm > Magura MT5, Magura Storm HC 180 mm, Galfer standard pads
  • zadelpen: normale zadelpen 30.9 450 mm > PNW Loam 170 mm + Loam Lever
  • Zadel: VELO VL-1589(?) WTB Volt
  • Stuur: Standaard 780 mm 20 mm riser stuur > Renthal Fatbar Lite 31.8 760mm 30mm rise
  • Stuurpen: Standaard 40 mm stuurpen
  • Grips: Standaard grips(VELO VLG-311D2) > Ergon GE1 Evo Grips deep moss > Ergon GA3 Grips black
  • Spatborden: Mucky Nutz long (voor in de winter) + Mucky nutz short (In de winter)
Levering stond voor laatste week november/eerst week december maar deze besloot 19 oktober al op de deurmat te verschijnen!

Gelijk maar even in elkaar gezet natuurlijk!
Afbeelding

Helaas kwam ik er achter dat de beloofde vork pomp niet in de doos zat en ik vond het ook niet heel netjes dat de sticker op de voorvork al beschadigd was tijdens transport(helemaal vanwege de transport doos die de hemel in wordt geprezen bij Canyon). Na contact met Canyon service was de demper pomp dezelfde dag nog verstuurd en kreeg ik een waarde bon voor accesoires in de canyon store. Hier heb ik een voor en achter spatboard van Muckynutz van gekozen.

Helaas waren mijn pedalen er de volgende dag pas maar ik bedacht me later dat ik nog een setje pedalen van mijn oude Eastern trail digger 24" had en kon ik dus alsnog een proef rit maken.

Ik was gelijk verliefd haha maar merkte wel dat de banden veel te lomp zouden zijn voor in Nederland. Na op het forum wat Stoic topics te hebben gelezen wist ik al dat banden wisselen veel zou doen dus na wat twijfel en wat vragen hier toch maar voor een set Maxxis Rekon 2.4 gegaan. Dit, inclusief het tubeless maken, scheelt 1.2kg aan roterend gewicht tov de schwalbe banden met innertubes! Waarschijnlijk is dit alsnog te lomp voor velen maar ik vind het tot zover prima rijden. De schwalbe banden houd ik voor de toekomst voor eventuele vakanties in het buitenland.

Ook waren de pedalen binnen gekomen. Een hele mooie set Raceface Atlas pedalen (verlaat verjaardagscadeau van de vriendin :P en ze waren ook nog eens in de aanbieding).
Afbeelding
Lekker veel grip!

Eerste rondjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kwam er eigenlijk direct wel achter dat het zadel te smal was voor mij en dat ik de handgrepen niet heel fijn vond. Er is een WTB volt zadel opgekomen in de juiste maat, een setje Ergon grips (denk alleen dat deze retour/in de verkoop gaan en er een andere type ergon grips op komen. Dit is toch niet helemaal de juiste maat voor mij denk ik...) en een bidon houder(kleur valt me tegen haha, die zal vast nog een keer zwart worden).
Daarnaast waren ook de voor en achter spatborden(eigenlijk een kort voorspatbord) binnen gekomen en deze maar even met de bijgeleverde velcro en wat herbruikbare tyraps gemonteerd.
Afbeelding
Afbeelding
Vandaag nog weer een paar rondjes gemaakt en moet zeggen dat ze goed hun werk doen. De fiets zal altijd nog vies worden maar mijn kleding zat er niet onder! In het voorjaar/ de zomer kan het achterspatbord aan de voorkant gemonteerd worden :)

Nu eerst maar een tijdje fietsen. Ik denk dat de eerst volgende upgrades een dropper post en eventueel een stuur met net iets meer rise worden. Daarna zullen de remmen vast een keer geupgrade worden.
Laatst gewijzigd door C1Rob op di 26 september 2023, 18:08, 17 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Sjieke fiets! Veel plezier ermee.

Ben geen fan van de spatborden, maar snap wel dat je zo schoner uit een rit komt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nice :-q

(Johnny Bravo moest ik even opzoeken ;) )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

MarkMeisner schreef: ma 1 november 2021, 01:19 Sjieke fiets! Veel plezier ermee.

Ben geen fan van de spatborden, maar snap wel dat je zo schoner uit een rit komt.
Haha ik ook niet, maar het leek me wel handig. Dacht ik kan ze er altijd afhalen als het niks is. Deels hoort het er wel bij om vies te worden natuurlijk! Maar als starter heb ik nog niet zoveel fiets kleding dus als ik een jas kan laten luchten ipv direct wassen en dus een 2e keer kan gebruiken zal ik vaker fietsen ;) (of dat is iig de gedachte) iig bedankt :) heb er al veel plezier van!
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 november 2021, 02:43 Nice :-q

(Johnny Bravo moest ik even opzoeken ;) )
Vandaar dat ik een plaatje had verstopt in de naam :p
Laatst gewijzigd door C1Rob op ma 1 november 2021, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Blijft toch een goed model die Stoic. Voor dat budget had je niet wat beters kunnen kopen en hier ga je vast heel veel plezier aan beleven. Solide fiets. En als je gaat nadenken over upgrades dan zou ik inderdaad zeker die dropper aanschaffen, dat is mijns inziens het enige dat "mist" op deze fiets.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

Klitse schreef: ma 1 november 2021, 08:39 Blijft toch een goed model die Stoic. Voor dat budget had je niet wat beters kunnen kopen en hier ga je vast heel veel plezier aan beleven. Solide fiets. En als je gaat nadenken over upgrades dan zou ik inderdaad zeker die dropper aanschaffen, dat is mijns inziens het enige dat "mist" op deze fiets.
Bedankt en eens :) het uiteindelijk alternatief was een cube reaction TM of een dartmoor primal Evo geweest. Beide wel ok fietsen maar de stoic geometrie vond ik net wat fijner dan de cube en de Dartmoor was uitverkocht voor ik hem kon kopen.

De dropper mis ik iig wel al ja! Heb tot nu toe alleen nog maar het rondje in Zwolle gereden maar zelfs daar zitten als stukken bij waar het zadel me iets in de weg zit. Nu is het niet heel lastig om er achter te gaan hangen maar toch...
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Als het goed is heb je een cranklengte aan drop als je staat op je bedalen tussen kont en zadel dus wat meer daarmee spelen maakt een dropper voor Nederland geen noodzaak.

Scheelt weer geld en gewicht op deze tank. 😉
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

maverick76 schreef: ma 1 november 2021, 10:13 Als het goed is heb je een cranklengte aan drop als je staat op je bedalen tussen kont en zadel dus wat meer daarmee spelen maakt een dropper voor Nederland geen noodzaak.

Scheelt weer geld en gewicht op deze tank. 😉
Hier heb je zeker gelijk in. Ik denk dat "missen" ook het verkeerd woord is ;)

Ik ga eerst gewoon nog lekker een poosje fietsen en zie dan wel weer verder. De bedoeling is ook om uiteindelijk wat bikeparks in NL te bezoeken en uiteindelijk ook in het buitenland te gaan fietsen (mijn ouders wonen in normandië bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Al je het volle potentieel wil benutten gewoon een dropper inzetten...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik zou bij keuze, vork of dropper in Nederland tegenwoordig eerder een dropper kiezen dan een vork.
Beste uitvinding na gesneden brood :-q
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Rondje Zwolle zeg je, Westerveld bedoel je?
Wel een leuk, maar erg kort rondje.

Niet te ver van Zwolle heb je Staphorst, Lemelerberg, iets verder weg Hellendoorn en Rijssen. Geen moeilijke routes, wel leuk. Een dropper heb je hier niet persé nodig, al helpt het je wel bij wat dropjes en de sprongen(tjes) die in deze routes liggen.
“Old, not obsolete”
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Dikke fiets! Voor dat geld inderdaad echt een topper volgens mij, kun je veel lol aan beleven, veel plezier ermee!
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

Marco79 schreef: ma 1 november 2021, 19:26 Rondje Zwolle zeg je, Westerveld bedoel je?
Wel een leuk, maar erg kort rondje.

Niet te ver van Zwolle heb je Staphorst, Lemelerberg, iets verder weg Hellendoorn en Rijssen. Geen moeilijke routes, wel leuk. Een dropper heb je hier niet persé nodig, al helpt het je wel bij wat dropjes en de sprongen(tjes) die in deze routes liggen.
Yes, de andere routes staan nog op de planning. Dit is 10 minuten fietsen naar de route dus dat maakt het makkelijk en dan gewoon een aantal rondes per keer :) Bedankt voor de tips! Lemelerberg heb ik een keer met een werk uitje gedaan. Dat was knallen naar beneden maar vergeten dat je ook weer omhoog moest :lol:
Michielemans schreef: ma 1 november 2021, 20:29 Dikke fiets! Voor dat geld inderdaad echt een topper volgens mij, kun je veel lol aan beleven, veel plezier ermee!
Bedankt :)
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Een dropper vind ik voor de Stoic echt een vereiste.. Bunnyhoppen en springen met het zadel op hoogte heeft mij bijna mn rug gekost :lol:
Veel plezier ermee, en dan vooral berg af :-q
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

mooi dit! Veel fiets voor weinig. Paar dingetjes naar smaak aanpassen (pedalen :-q). Goede keuze ook om tubeless te gaan.magic mary kunnen we niet veel mee volgens mij in Nederland. Hans Dampf ga ik voorrop testen icm nobby nic achter komend seizoen. Het meegeleverde zadel is inderdaad ook waardeloos. 3 stoic's in mijn groepje, geen die het zadel behouden heeft.

zelf een stoic 3 gehad en kunnen upgraden naar 4 (nouja, van mijn vriendin. Ik zelf heb een Podsol).

Veel plezier! :-q
Shit Shed Builds 8)
Plaats reactie