Frame
Na een uitgebreide zoektocht is dit uiteindelijk een Carbon Transition Patrol V2 frame geworden. Een 650B fiets met 160mm veerweg en een 170mm vork. Het frame heb ik 2ehands gekocht in Duitsland. Oorspronkelijk nieuw geleverd in 2019. Door de vorige eigenaar heel netjes behandeld en door hem direct na aankoop compleet voorzien van beschermingsfolie.
Hieronder wat frame specificaties:
REAR TRAVEL:160mm
WHEEL SIZE: 650B
REAR SHOCK SIZE: 205mm x 65mm
BB SHELL: 73mm BSA Threaded
CHAINLINE: 52mm
REACH: 475mm
STACK: 614mm
EFFECTIVE ST ANGLE: 76.6deg
CHAINSTAY LENGTH: 430mm
WHEELBASE: 1238mm
HEADTUBE ANGLE: 64deg
Cable guide
Omdat ik graag met een bash-guard wilde rijden, maakte ik mij wat zorgen op de kabelloop van de shifter cable. Deze wordt namelijk behoorlijk gesandwiched tussen de One-Up bash guard en de achterbrug. Om cable rub op de achterbrug te voorkomen en te voorkomen dat de shifter cable kapot schuurt op de achterkant van de bash guard, heb ik een Mikalor leidingklem gemodificeerd. De standaard Mikalor klem paste niet goed, waardoor ik deze 15mm offset heb gegeven. Na een DXF uitslag van de klem te hebben gemaakt, is deze op 't werk uit een stukje RVS304 plaat gesneden.
Fork
Uiteraard moest er ook een nieuwe vork komen. Boost passing, 37mm offset met 170mm veerweg. DVO, CraneCreek, Öhlins Rockshox, Fox? Voor iedere vork zijn voors en tegens te bedenken. Uiteindelijk een gekozen voor een mainstream RockShox Lyrik Ultimate. De grootste motivator zijnde; een goede vriend van mij is gecertificeerd in 't onderhouden van RockShox vorken/dempers
De Lyrik is voorzien van een RC2.1 demper, waardoor deze Lyrik in alle opzichten superieur moet zijn aan mijn huidige 26'' pike. Een mooi startpunt voor deze (voor mij) nieuwe bike. Na wederom een zoektocht op het internet, trof ik een vork in Oostenrijk. Dealtje gemaakt en laten opsturen naar Nederland. De vork had kleine beschadigingen in de lowers, waarop ik deze (alleen de lowers uiteraard!) grondig heb op-gepoest met een polijstmiddel en vervolgens de stickers heb vervangen.
Als eerste heb ik een 'mal' gemaakt met schilderstape om de positie van de nieuwe stickers te matchen met de oude:
En het resultaat:
Stem
Moderne fietsen hebben 35mm dikke sturen. Daar zijn veel voor- en nadelen voor te bedenken. Toch wilde ik voor deze build graag mee in deze trend. Met name het gebruik van een carbon stuur, speciaal ontworpen om stijfheid (in de juiste richting) en comfort (in de andere richting) met elkaar te combineren staat mij wel aan.
Om deze reden moest er ook een 35mm stuurpen komen. Al snel kwam ik uit bij de SB ONE SC D35 Enduro Stem. Helaas is deze momenteel slecht verkrijgbaar en vond ik ze vrij prijzig. Daar heb ik verder niet al te lang meer mij stil gestaan want ik ben snel aan de slag gegaan om zelf een stuurpen te ontwerpen. Hiervoor heb ik inspiratie gehaald uit diverse stuurpennen en al deze verschillende features gecombineerd tot 1 ontwerp. Na vele iteraties in het ontwerp en lang klooien in het CAD pakket ben ik erg tevreden over het resultaat
Ontwerp 99% klaar, zwart 'gerenderd' omdat ik overwoog om de pen te laten anodiseren:
De pen eerst laten printen uit simpel zwart PLA, om eens te kunnen zien of alle verhoudingen kloppen.
Vervolgens heb ik het ontwerp nog een paar kleine updates gegeven. Nadat ik een collega lief heb aangekeken, hebben we op een verloren zaterdag de 5-asser eens aangeslingerd:
Met als resultaat:
Omdat ik de pen in blank aluminium nu wel erug mooi vind, ga ik het zwart anodiseren nog even achterwegen laten.
Wheels
Een aantal jaar geleden alweer, heb ik onder begeleiding van Lars mijn eerste wielset gebouwd. Ondertussen rijdt bijna heel mijn mtb'ende vriendenkring met hand gespaakte wielsets rond die ik heb gebouwd. Dus het was een no-brainer dat ik ook voor deze fiets zelf mijn wielen ging bouwen. In het verleden heb ik helaas al moeten constateren dat mijn rijstijl niet altijd even 'subtiel' is, waardoor ik regelmatig een velgje heb moet vervangen. De Radon Slide had ik (mede door gebrek aan 26'' velgen) voorzien van DT Swiss FR560 velgen en deze combinatie (velg - rijder) lijkt een succes formule. Het is natuurlijk erg lomp spul, maar het heeft zich bewezen. Daarom besloten om met de volgende componenten een wielset te bouwen:
- DT Swiss FR560 velgen (650B, 30mm inwendig, 32spaaks)
- Hope Pro4 Naven (Boost, 32gats, ISO)
- Sapim Race spaken (2.0-1.8-2.0)
- Messing nippels
- Muc Off tubeless ventielen
- Bike-Components tubeless tape 32mm
Richten:
En 2 frisse wielen, ready to go
IKEA
De hele bouwdoos is ondertussen compleet!
(De oplettende kijker ziet een geprinte stuurpen liggen. Op 't moment van deze foto was de stuurpen helaas nog niet gefreesd)
Completion
Omdat ik toch wel heel erg trots op 't resultaat ben, hieronder een smart phone fotootje. Binnenkort worden er serieuze foto's gemaakt van de bike, dus dan kunnen jullie meer verwachten. Op onderstaande foto nog zonder derailleur en ketting.
En nog een detail van de stuurpen nu deze geïnstalleerd is:
Photoshoot
Gisteren was het eindelijk zo ver; tijd om een fotoshoot te maken van de Patrol
Spec list
Omdat deze nog nergens compleet staat, dacht ik 't even onder elkaar te zetten!
Vork: Rock Shox Lyrik Ultimate RC2.1 170mm
Demper: Fox DPX2 Elite 205x65 trunnion mount
Wielen:
Velgen: DT-Swiss Fr560
Spaken: Sapim Race 2.0-1.8-2.0
Nippels: Sapim messing
Naven: Hope Pro-4 Boost
Ventielen: Muc off oil slick
Banden:
Schwalbe Magic Mary Evolution ADDIX Soft Super Trail
Schwalbe Hans Dampf Evolution ADDIX Soft Super Gravity
Pedalen: One-Up composite flatpedals
Stuur: One-Up 35mm Carbon, 35mm rise
Bashguard: One-Up Bash Guard
Dropper: One-Up 210mm V2.1
Dropper remote: Wolf tooth (I-spec)
Zadel: Ergon SM pro
Handvatten: ESI Chunky
Remmen:
Remhendels: Shimano Zee
Remklauwen: Shimano XT BR-M8020 4-pot
Remschijf voor: Shimano SM-RT86 203mm
Remschijf achter: Shimano SM-RT86 180mm
Overbrenging:
Derailleur: Shimano XT RD-M8000 GS
Shifter: Shimano XT SL-M8000 (I-spec)
Ketting: Shimano CN-HG701-11
Cassette: Shimano Deore CS-M5100 11-51
Crank: Shimano XT Crank FC-M8100-1
BB: Shimano BB-MT800
Tandwiel: Garbaruk 30t (round)
Vogezen 2022
De laatste tijd weinig te melden gehad hier, de Transition is doet z'n werk erg goed en bevalt super. Het vergelijk met de oude Radon Slide wordt steeds lastiger, omdat 't gewoon 2 totaal verschillende fietsen zijn. De Transition verslint werkelijk alles wat je voor z'n wielen gooit, waar ik wel vrolijk van word
Afgelopen week in de Vogezen geweest en wat rondjes in La Bresse, Lac Blanc en uiteraard de locale omgeving gefietst. Een klein sfeer impressie:
Frankrijk, Italië en Duitsland 2022
Bijna vergeten om hier nog een update te plaatsen. Afgelopen zomer nadat ik met m'n kameraden in de Vogezen was geweest, heb ik samen met m'n vriendin een leuke trip gemaakt met een (gehuurde) camper. Begonnen in de Luxemburg, om via de Vogezen en de Jura in Italië te eindigen voor de Stelvio for life challenge. Uiteraard gaan de enduro bikes mee op zo'n trip en heeft mijn vriendin nog wat leuke fotootjes en filmpjes gemaakt. Het was haar eerste ervaring met park rijden, dus we hebben e.e.a. rustig opgebouwd. Maar aan 't einde van de vakantie stuiterde ze heerlijk mee over alle rode trails en moest ik op de blauwe trails geen foutjes maken om vervolgens iemand in m'n achterwiel te hebben hangen Ze heeft erg veel progressie geboekt en het virus is goed overgeslagen
Nog enkele fotootjes (stills uit een filmpje, niet te meest briljante kwaliteit) in Bike Park Metabief:
Vervolgens doorgereden naar Livigno waar we ook een dagje in bike park Mottolino hebben gehobbeld:
En als afsluiter van de vakantie: de Stelvio for life challenge. Dit was een initiatief dat op 't werk is geboren, waarbij we met zoveel mogelijk collega's de Stelvio pas hebben beklommen. Wij hadden de enduro fietsen bij, dus dat ging daarmee gebeuren. Na de top te hebben gehaald, zijn we compleet off-road via diverse wandelpaden en singletracks terug naar Bormio afgedaald. Een enorm avontuur waar we 10uur mee bezig zijn geweest in totaal. Maar het belangrijkste; we hebben 't gedaan
Hier (nagenoeg) op de top van de Stelvio. Het had de hele ochtend al geregend en was een comfortabele 3.6gr. daarboven
Dit op 2760mtr hoogte:
Om 't bikepark seizoen goed te eindigen ben ik 13nov met m'n vriendin naar Willingen gereden. Rustig beginnen met de flow lijnen om vervolgens de nieuwe freeride eens aan te pakken. Uiteraard de Enduro lijn nog even gereden, maar omdat dit voor m'n vriendin wat te hoog gegrepen is heb ik die 1x solo gereden om vervolgens samen weer lekker op de freeride te hobbelen.
Ook hier wat stills uit een filmpje, dus niet de beste kwaliteit:
En natuurlijk fatsoenlijk afsluiten zo'n dag: