Transition Patrol V3 - Frankrijk, Italië en Duitsland

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Nadat ik in 2018 mijn eerste enduro fiets heb opgebouwd, werd het ondertussen tijd om hier een opvolger voor te vinden. Na een aantal proefritjes op fietsen van vrienden, een uitgebreide Excel sheet met de meest uitéénlopende geometrie-data en veel overleg met mede-bikers, kwam ik tot de conclusie dat long, slack en 29'ers misschien niet helemaal bij mij passen. Op dat moment reed ik op een 26'' 150mm fiets met een 'ouderwetse' korte geometrie. Dit leverde zowel een levendige, makkelijk manoeuvreerbaar en op de snellere stukken een ietswat zenuwachtige fiets op. 9 v/d 10 ritjes die ik ermee maak zijn in mellow gebieden als Aachen of Solingen. Het levendige karakter, zoals mijn 26'er heeft, wilde ik niet kwijtraken in een fiets. Daarop besloten voor de middel-way te gaan en een 650B fiets van 1a2 jaar oud te scoren. Het idee erachter is dat dit een duidelijke verbetering in veersysteem opleveren t.o.v. de 26'' fiets, maar niet een fiets is die iedere wortel/steen plat walst zonder enige feedback naar de bestuurder.


Frame
Na een uitgebreide zoektocht is dit uiteindelijk een Carbon Transition Patrol V2 frame geworden. Een 650B fiets met 160mm veerweg en een 170mm vork. Het frame heb ik 2ehands gekocht in Duitsland. Oorspronkelijk nieuw geleverd in 2019. Door de vorige eigenaar heel netjes behandeld en door hem direct na aankoop compleet voorzien van beschermingsfolie.

Afbeelding

Hieronder wat frame specificaties:
REAR TRAVEL:160mm
WHEEL SIZE: 650B
REAR SHOCK SIZE: 205mm x 65mm
BB SHELL: 73mm BSA Threaded
CHAINLINE: 52mm
REACH: 475mm
STACK: 614mm
EFFECTIVE ST ANGLE: 76.6deg
CHAINSTAY LENGTH: 430mm
WHEELBASE: 1238mm
HEADTUBE ANGLE: 64deg


Cable guide
Omdat ik graag met een bash-guard wilde rijden, maakte ik mij wat zorgen op de kabelloop van de shifter cable. Deze wordt namelijk behoorlijk gesandwiched tussen de One-Up bash guard en de achterbrug. Om cable rub op de achterbrug te voorkomen en te voorkomen dat de shifter cable kapot schuurt op de achterkant van de bash guard, heb ik een Mikalor leidingklem gemodificeerd. De standaard Mikalor klem paste niet goed, waardoor ik deze 15mm offset heb gegeven. Na een DXF uitslag van de klem te hebben gemaakt, is deze op 't werk uit een stukje RVS304 plaat gesneden.

Afbeelding


Fork
Uiteraard moest er ook een nieuwe vork komen. Boost passing, 37mm offset met 170mm veerweg. DVO, CraneCreek, Öhlins Rockshox, Fox? Voor iedere vork zijn voors en tegens te bedenken. Uiteindelijk een gekozen voor een mainstream RockShox Lyrik Ultimate. De grootste motivator zijnde; een goede vriend van mij is gecertificeerd in 't onderhouden van RockShox vorken/dempers :lol:
De Lyrik is voorzien van een RC2.1 demper, waardoor deze Lyrik in alle opzichten superieur moet zijn aan mijn huidige 26'' pike. Een mooi startpunt voor deze (voor mij) nieuwe bike. Na wederom een zoektocht op het internet, trof ik een vork in Oostenrijk. Dealtje gemaakt en laten opsturen naar Nederland. De vork had kleine beschadigingen in de lowers, waarop ik deze (alleen de lowers uiteraard!) grondig heb op-gepoest met een polijstmiddel en vervolgens de stickers heb vervangen.

Als eerste heb ik een 'mal' gemaakt met schilderstape om de positie van de nieuwe stickers te matchen met de oude:
Afbeelding

En het resultaat:
Afbeelding

Afbeelding


Stem
Moderne fietsen hebben 35mm dikke sturen. Daar zijn veel voor- en nadelen voor te bedenken. Toch wilde ik voor deze build graag mee in deze trend. Met name het gebruik van een carbon stuur, speciaal ontworpen om stijfheid (in de juiste richting) en comfort (in de andere richting) met elkaar te combineren staat mij wel aan.
Om deze reden moest er ook een 35mm stuurpen komen. Al snel kwam ik uit bij de SB ONE SC D35 Enduro Stem. Helaas is deze momenteel slecht verkrijgbaar en vond ik ze vrij prijzig. Daar heb ik verder niet al te lang meer mij stil gestaan want ik ben snel aan de slag gegaan om zelf een stuurpen te ontwerpen. Hiervoor heb ik inspiratie gehaald uit diverse stuurpennen en al deze verschillende features gecombineerd tot 1 ontwerp. Na vele iteraties in het ontwerp en lang klooien in het CAD pakket ben ik erg tevreden over het resultaat :winkie:

Ontwerp 99% klaar, zwart 'gerenderd' omdat ik overwoog om de pen te laten anodiseren:
Afbeelding

De pen eerst laten printen uit simpel zwart PLA, om eens te kunnen zien of alle verhoudingen kloppen.
Afbeelding

Vervolgens heb ik het ontwerp nog een paar kleine updates gegeven. Nadat ik een collega lief heb aangekeken, hebben we op een verloren zaterdag de 5-asser eens aangeslingerd:
Afbeelding

Afbeelding

Met als resultaat:
Afbeelding

Omdat ik de pen in blank aluminium nu wel erug mooi vind, ga ik het zwart anodiseren nog even achterwegen laten.


Wheels
Een aantal jaar geleden alweer, heb ik onder begeleiding van Lars mijn eerste wielset gebouwd. Ondertussen rijdt bijna heel mijn mtb'ende vriendenkring met hand gespaakte wielsets rond die ik heb gebouwd. Dus het was een no-brainer dat ik ook voor deze fiets zelf mijn wielen ging bouwen. In het verleden heb ik helaas al moeten constateren dat mijn rijstijl niet altijd even 'subtiel' is, waardoor ik regelmatig een velgje heb moet vervangen. De Radon Slide had ik (mede door gebrek aan 26'' velgen) voorzien van DT Swiss FR560 velgen en deze combinatie (velg - rijder) lijkt een succes formule. Het is natuurlijk erg lomp spul, maar het heeft zich bewezen. Daarom besloten om met de volgende componenten een wielset te bouwen:
  • DT Swiss FR560 velgen (650B, 30mm inwendig, 32spaaks)
  • Hope Pro4 Naven (Boost, 32gats, ISO)
  • Sapim Race spaken (2.0-1.8-2.0)
  • Messing nippels
  • Muc Off tubeless ventielen
  • Bike-Components tubeless tape 32mm
Overzichtsfoto:
Afbeelding

Richten:
Afbeelding

En 2 frisse wielen, ready to go :-D
Afbeelding


IKEA
De hele bouwdoos is ondertussen compleet!
Afbeelding
(De oplettende kijker ziet een geprinte stuurpen liggen. Op 't moment van deze foto was de stuurpen helaas nog niet gefreesd)


Completion
Omdat ik toch wel heel erg trots op 't resultaat ben, hieronder een smart phone fotootje. Binnenkort worden er serieuze foto's gemaakt van de bike, dus dan kunnen jullie meer verwachten. Op onderstaande foto nog zonder derailleur en ketting.
Afbeelding

En nog een detail van de stuurpen nu deze geïnstalleerd is:
Afbeelding



Photoshoot
Gisteren was het eindelijk zo ver; tijd om een fotoshoot te maken van de Patrol :winkie:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Spec list
Omdat deze nog nergens compleet staat, dacht ik 't even onder elkaar te zetten!

Vork: Rock Shox Lyrik Ultimate RC2.1 170mm
Demper: Fox DPX2 Elite 205x65 trunnion mount
Wielen:
Velgen: DT-Swiss Fr560
Spaken: Sapim Race 2.0-1.8-2.0
Nippels: Sapim messing
Naven: Hope Pro-4 Boost
Ventielen: Muc off oil slick
Banden:
Schwalbe Magic Mary Evolution ADDIX Soft Super Trail
Schwalbe Hans Dampf Evolution ADDIX Soft Super Gravity
Pedalen: One-Up composite flatpedals
Stuur: One-Up 35mm Carbon, 35mm rise
Bashguard: One-Up Bash Guard
Dropper: One-Up 210mm V2.1
Dropper remote: Wolf tooth (I-spec)
Zadel: Ergon SM pro
Handvatten: ESI Chunky
Remmen:
Remhendels: Shimano Zee
Remklauwen: Shimano XT BR-M8020 4-pot
Remschijf voor: Shimano SM-RT86 203mm
Remschijf achter: Shimano SM-RT86 180mm
Overbrenging:
Derailleur: Shimano XT RD-M8000 GS
Shifter: Shimano XT SL-M8000 (I-spec)
Ketting: Shimano CN-HG701-11
Cassette: Shimano Deore CS-M5100 11-51
Crank: Shimano XT Crank FC-M8100-1
BB: Shimano BB-MT800
Tandwiel: Garbaruk 30t (round)


Vogezen 2022
De laatste tijd weinig te melden gehad hier, de Transition is doet z'n werk erg goed en bevalt super. Het vergelijk met de oude Radon Slide wordt steeds lastiger, omdat 't gewoon 2 totaal verschillende fietsen zijn. De Transition verslint werkelijk alles wat je voor z'n wielen gooit, waar ik wel vrolijk van word :-q
Afgelopen week in de Vogezen geweest en wat rondjes in La Bresse, Lac Blanc en uiteraard de locale omgeving gefietst. Een klein sfeer impressie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Frankrijk, Italië en Duitsland 2022
Bijna vergeten om hier nog een update te plaatsen. Afgelopen zomer nadat ik met m'n kameraden in de Vogezen was geweest, heb ik samen met m'n vriendin een leuke trip gemaakt met een (gehuurde) camper. Begonnen in de Luxemburg, om via de Vogezen en de Jura in Italië te eindigen voor de Stelvio for life challenge. Uiteraard gaan de enduro bikes mee op zo'n trip en heeft mijn vriendin nog wat leuke fotootjes en filmpjes gemaakt. Het was haar eerste ervaring met park rijden, dus we hebben e.e.a. rustig opgebouwd. Maar aan 't einde van de vakantie stuiterde ze heerlijk mee over alle rode trails en moest ik op de blauwe trails geen foutjes maken om vervolgens iemand in m'n achterwiel te hebben hangen :winkie: Ze heeft erg veel progressie geboekt en het virus is goed overgeslagen :-q

Nog enkele fotootjes (stills uit een filmpje, niet te meest briljante kwaliteit) in Bike Park Metabief:
Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens doorgereden naar Livigno waar we ook een dagje in bike park Mottolino hebben gehobbeld:
Afbeelding

Afbeelding


En als afsluiter van de vakantie: de Stelvio for life challenge. Dit was een initiatief dat op 't werk is geboren, waarbij we met zoveel mogelijk collega's de Stelvio pas hebben beklommen. Wij hadden de enduro fietsen bij, dus dat ging daarmee gebeuren. Na de top te hebben gehaald, zijn we compleet off-road via diverse wandelpaden en singletracks terug naar Bormio afgedaald. Een enorm avontuur waar we 10uur mee bezig zijn geweest in totaal. Maar het belangrijkste; we hebben 't gedaan :-D

Hier (nagenoeg) op de top van de Stelvio. Het had de hele ochtend al geregend en was een comfortabele 3.6gr. daarboven :-{
Afbeelding

Dit op 2760mtr hoogte:
Afbeelding



Om 't bikepark seizoen goed te eindigen ben ik 13nov met m'n vriendin naar Willingen gereden. Rustig beginnen met de flow lijnen om vervolgens de nieuwe freeride eens aan te pakken. Uiteraard de Enduro lijn nog even gereden, maar omdat dit voor m'n vriendin wat te hoog gegrepen is heb ik die 1x solo gereden om vervolgens samen weer lekker op de freeride te hobbelen.

Ook hier wat stills uit een filmpje, dus niet de beste kwaliteit:
Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk fatsoenlijk afsluiten zo'n dag:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door bob. op wo 14 december 2022, 12:47, 20 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Mooie binnenkomer! :-q Gelijk zelf aan de slag met de onderdelen jezelf maken, lekker bezig. Ik ga je bouw volgen!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Daar kun je wel een dikke fiets mee bouwen. :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mooi frame. Stickers van de vork ben ik niet echt over te spreken maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.


Je bent wel heel origineel met een zelfgemaakte stuurpen. :-q

Frames zelf maken is bijna regel hier op het forum maar dit is wel bijzonder.


Krijgt die stuurpen eerst nog een aantal sterkte testen of ga je er gewoon mee rijden?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Damn, ook nog even een eigen stuurpen fabriceren. Mooi werk!
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Wat een donders brute stuurpen heb je daar gemaakt 8) Genoeg vertrouwen in de sterkte? Lijkt me best spannend de eerste x shredden met je eigen pen!
:-q Mooi werk!
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Meer van dit in het SYS gedeelte graag :-q
Mooi ding! Ik heb zelf een jaartje op de aluminium versie hiervan gereden en dat was wel een tank vond ik. De geometrie in combinatie met het zware frame maakte een fiets die voor mij vooral in de echte bergen tot z’n recht kwam. Ik vond ook dat je door de redelijk korte 430mm chainstays en lange front center behoorlijk je best moest doen om grip te houden op het voorwiel.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, zilveren onderdelen vind ik altijd erg chique. :-q :-q
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

maverick76 schreef: vr 29 oktober 2021, 09:48 Mooi frame. Stickers van de vork ben ik niet echt over te spreken maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Om je alvast een klein beetje voor te bereiden op de teleurstelling die nog gaat volgen; er zitten ook oil-slick ventielen in de wielen :bier:

maverick76 schreef: vr 29 oktober 2021, 09:48 Krijgt die stuurpen eerst nog een aantal sterkte testen of ga je er gewoon mee rijden?
Smithy schreef: vr 29 oktober 2021, 09:57 Wat een donders brute stuurpen heb je daar gemaakt 8) Genoeg vertrouwen in de sterkte? Lijkt me best spannend de eerste x shredden met je eigen pen!
Sterkte testen en/of berekeningen zijn in dit geval lastig. Om zoiets goed uit te kunnen voeren moet je precies weten wat de belastingsituatie zal zijn. Daar ga ik nooit achter komen en de gevestigde orde aan fabrikanten zal zulke data ook nooit vrijgeven. Voor nu heb ik mijn ontwerp gebaseerd op een bestaande pen, waardoor ik het volste vertrouwen heb dat 't heel blijft. Zo niet, zijn jullie de eerste die het horen (lezen) :winkie:
Uiteraard heb ik ook de mogelijkheid om zoiets extern te laten kwalificeren, bijvoorbeeld door een TÜF-achtig bedrijf. Maar ik heb genoeg vertrouwen in 't ontwerp om zulke onkosten niet te willen maken.

Kabookie schreef: vr 29 oktober 2021, 09:59 Mooi ding! Ik heb zelf een jaartje op de aluminium versie hiervan gereden en dat was wel een tank vond ik. De geometrie in combinatie met het zware frame maakte een fiets die voor mij vooral in de echte bergen tot z’n recht kwam. Ik vond ook dat je door de redelijk korte 430mm chainstays en lange front center behoorlijk je best moest doen om grip te houden op het voorwiel.
De build thread loopt een beetje achter op de werkelijkheid, dus stiekem heb ik het eerste ritje al gemaakt. Niet in representatief landschap, maar de eerste indruk is goed. Mijn referentiekader is een 2014 model Radon Slide. Door niet verpest te zijn met enige vorm van ervaring op andere moderne (enduro) fietsen, zal dit voor mij al snel een schot in de roos zijn :wink:
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Dat word een gruwelijke afdaler zo te zien :-q
Prachtig dat je die stuurpen zo effe zelf uit kunt frezen, over de sterkte van dat ding zou ik me ook geen seconde druk maken als ik zie hoe stevig het is uitgevoerd :-q
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Topmaat en collega heb je! 1 die rockshox kan onderhouden en dan ook nog een maatje die even helpt om een stuurpen te maken alsof hij zo uit een 3d printer komt, ding ziet er mooi en onverwoestbaar uit.

We wachten op wat meer foto's :-q
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wat een vet project :-q
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ja deze wil ik zeker volgen, erg mooi frame.
Ik heb de SB One stuurpen in blank alu, en deze replica is wel erg strak :-q
Welk alu heb je gebruikt?
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Sjieke stuurpen! Mooi project, zo een fully kan ik wel waarderen. Oil slick decals zien er decent/niet schreeuwerig uit. Wie is de printer/verkoper?
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Jamis Diablo schreef: vr 29 oktober 2021, 18:31 Ik heb de SB One stuurpen in blank alu, en deze replica is wel erg strak :-q
De SB ONE stem heb ik dan ook op 't vizier gekregen dankzij jouw build :-q
Jamis Diablo schreef: vr 29 oktober 2021, 18:31 Welk alu heb je gebruikt?
De stem is gemaakt van 6082.
Frank Z schreef: vr 29 oktober 2021, 18:52 Oil slick decals zien er decent/niet schreeuwerig uit. Wie is de printer/verkoper?
Mr/Mrs RockShox him/her self! Dit zijn OEM RockShox stickers, worden o.a. verkocht door bike-components. Doordat ze zo subtiel zijn heb ik 't aangedurft. Als het enorm flashy was had ik ze er niet opgeplakt.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Mooi frame, lekker veel veerweg en super dat je ‘eventjes’ een stuurpen kan frezen :-q leuk project om te volgen.
Lekker fietsen!
Plaats reactie