Nog een stoic 2!

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef: do 5 augustus 2021, 12:24 Afhankelijk van waar/wat voor soort trails je rijdt heeft die moderne geo meer of minder invloed. Long-low-slack komt het beste tot z'n recht als het steiler en technischer wordt (of heel hard gaat) naar mijn idee, op de meeste NL rondjes is iets gematigder vaak helemaal niet zo verkeerd.

Dus je kunt ook beide bikes houden en de fietskeus van de rit van die dag laten afhangen :)
Nadeeltje zou kunnen zijn dat je moet wennen, al valt dat ook wel mee als je op beiden regelmatig genoeg rijdt.
Nou ja die fully ben ik ook heel blij mee, maar ook op Amerongen kom ik prima uit de voeten met mijn stoic. Kan ook nieuwe fiets enthousiasme zijn, vandaar dat ik zeg dat ik de fully nog wel even paar kaar wil uitproberen voor ik de knoop door hak. We gaan het zien. iig fijn dat deze zo goed bevalt.
Hij lijkt mij geheel conform Lars verhalen over fietsen voor grote mensen wel beter te passen dan de oude korte Cube. maar ja, die rijd toch ook wel heel lekker. Meer fietsen hebben is natuurlijk altijd een goed idee.
Gebruikersavatar
tr1969
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 00:11
Mijn mountainbike: None at the moment

I_do schreef: do 5 augustus 2021, 08:46 Gisteren uitgeprobeerd in Limburg (rode beek en brunsummerheide). Daalt zonder achtervering minstens zo goed als mijn fully door long, low en slack. Hierdoor ook klimmend een hoop plekken boven gekomen waar ik met mijn kortere hogere fully niet boven kwam (druk op voorwiel, instabiel krappe bochten). Door lage zwaartepunt en gewicht meer in midden van de fiets kom ik dus met deze langere fiets ook beter boven op krappe bochtjes.
De vork leek het hier (zonder remknippen) ook een stuk beter te houden, zat ook iets minder druk in, ga ik nog even mee verder spelen. Verder dacht ik een vervelend kraakje te hebben, maar dat blijkt de remkabel te zijn die op het frame klappert, dat wordt dus vrij makkelijk opgelost.
Al met al zeer tevreden, en besloop me zelfs de gedachte "wat moet ik nog met mijn fully"... de moderne geo lijkt voor mij (1.92) toch wel echt beter te werken. Lars zei nog dat hij zich afvroeg hoe mijn fiets met oude geo nog zou bevallen. heb nog niet op mijn oude fiets kunnen fietsen sinds de stoic binnen is, maar het zou tegen kunnen vallen.
Mag ik vragen welke maat fiets je hebt gekocht? Ik ben net zo lang as jij bent (korte beentjes :-? ) en ik krijg het advies een L te nemen.
Bevalt de fiets nog steeds goed?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Wat is "korte beentjes" want juist dan wil je voor de eff tt. en reach een XL.
Ellende is die relatief lange zadelbuis van 500mm. Als dat niet lekker past dan is de fiets eigenlijk gewoon niet echt ideaal voor je.
Gebruikersavatar
tr1969
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 00:11
Mijn mountainbike: None at the moment

Dutch schreef: do 11 november 2021, 21:37 Wat is "korte beentjes" want juist dan wil je voor de eff tt. en reach een XL.
Ellende is die relatief lange zadelbuis van 500mm. Als dat niet lekker past dan is de fiets eigenlijk gewoon niet echt ideaal voor je.
1.92 met een BBL van 87 cm, ook weer niet heel erg schokkend maar toch.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Wel lastig met 500 st. Lengte.

Ik zit met ~90bbl op ~78,5cm
Zomaar gok dat jij dus ergens om en nabij de 75 hoogte zit? Met een 170mm dropper zit je al aan 67cm, hou je niet gek over toch voor de collar en je zadel?
Al zal het mits de dropper er geheel in past wel gaan in dit geval.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

tr1969 schreef: do 11 november 2021, 21:47
Dutch schreef: do 11 november 2021, 21:37 Wat is "korte beentjes" want juist dan wil je voor de eff tt. en reach een XL.
Ellende is die relatief lange zadelbuis van 500mm. Als dat niet lekker past dan is de fiets eigenlijk gewoon niet echt ideaal voor je.
1.92 met een BBL van 87 cm, ook weer niet heel erg schokkend maar toch.
Ik ben 1.92 met 89 cm ongeveer. Maar mijn zadel zou echt nog een stuk lager kunnen. Waar woon je? Want je mag hem best een keer passen.

En ik heb een XL en hij bevalt goed! Maar dat had een L misschien ook wel gedaan :bier:
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

Ik ben 1.86 met bbl van 83 en ik heb een L met genoeg ruimte voor een dropper van 170-180 mm. Weet zo even niet wat het verschil in zit buis lengte is maar dat lijkt me iets van 20 mm ofzo?

Ben nu trouwens wel benieuwd naar hoe de stickers staan op de fiets :P
Gebruikersavatar
tr1969
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 00:11
Mijn mountainbike: None at the moment

I_do schreef: vr 12 november 2021, 08:16
tr1969 schreef: do 11 november 2021, 21:47

1.92 met een BBL van 87 cm, ook weer niet heel erg schokkend maar toch.
Ik ben 1.92 met 89 cm ongeveer. Maar mijn zadel zou echt nog een stuk lager kunnen. Waar woon je? Want je mag hem best een keer passen.

En ik heb een XL en hij bevalt goed! Maar dat had een L misschien ook wel gedaan :bier:
Het is inderdaad een beetje ertussen vallen denk ik qua maat en kleiner zou iets wendbaarder kunnen zijn.
Ik woon in de kop van Noord Holland..
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

tr1969 schreef: vr 12 november 2021, 09:27
I_do schreef: vr 12 november 2021, 08:16

Ik ben 1.92 met 89 cm ongeveer. Maar mijn zadel zou echt nog een stuk lager kunnen. Waar woon je? Want je mag hem best een keer passen.

En ik heb een XL en hij bevalt goed! Maar dat had een L misschien ook wel gedaan :bier:
Het is inderdaad een beetje ertussen vallen denk ik qua maat en kleiner zou iets wendbaarder kunnen zijn.
Ik woon in de kop van Noord Holland..
Tja wendbaar is zo'n ding. Deze fiets is 7 cm langer dan mijn cube, en ik rijd er ook pr's mee op de krapste stukjes van Zeist, of op een postzegelbaantje als Dorst.
Dus dan lijkt hij me in vrijwel elke situatie wendbaar zat.
Ik woon overigens in Utrecht, dus helaas niet direct om de hoek. Als je toevallig langs zou komen kun je berichtje sturen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

tr1969 schreef: vr 12 november 2021, 09:27
I_do schreef: vr 12 november 2021, 08:16

Ik ben 1.92 met 89 cm ongeveer. Maar mijn zadel zou echt nog een stuk lager kunnen. Waar woon je? Want je mag hem best een keer passen.

En ik heb een XL en hij bevalt goed! Maar dat had een L misschien ook wel gedaan :bier:
Het is inderdaad een beetje ertussen vallen denk ik qua maat en kleiner zou iets wendbaarder kunnen zijn.
Ik woon in de kop van Noord Holland..
Tja wendbaar is zo'n ding. Deze fiets is 7 cm langer dan mijn cube, en ik rijd er ook pr's mee op de krapste stukjes van Zeist, of op een postzegelbaantje als Dorst.
Dus dan lijkt hij me in vrijwel elke situatie wendbaar zat.
Ik woon overigens in Utrecht, dus helaas niet direct om de hoek. Als je toevallig langs zou komen kun je berichtje sturen.
Gebruikersavatar
tr1969
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 00:11
Mijn mountainbike: None at the moment

I_do schreef: vr 12 november 2021, 09:34
tr1969 schreef: vr 12 november 2021, 09:27

Het is inderdaad een beetje ertussen vallen denk ik qua maat en kleiner zou iets wendbaarder kunnen zijn.
Ik woon in de kop van Noord Holland..
Tja wendbaar is zo'n ding. Deze fiets is 7 cm langer dan mijn cube, en ik rijd er ook pr's mee op de krapste stukjes van Zeist, of op een postzegelbaantje als Dorst.
Dus dan lijkt hij me in vrijwel elke situatie wendbaar zat.
Ik woon overigens in Utrecht, dus helaas niet direct om de hoek. Als je toevallig langs zou komen kun je berichtje sturen.
Afstand zal idd even lastig zijn maar bedankt voor je aanbod!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Zo weer eens een update. De stickers zitten er nog steeds niet op, omdat de fiets steeds vies is, en ik liever ga fietsen dan poetsen en stickeren..
Inmiddels 1000 km verder, een dropper gekocht, en een high-rise bar.
Hiermee komt de fiets een stuk beter tot zijn recht! Ook weer een clinic gevolg bij mtb Flow. Vorig jaar ook gedaan op mijn Cube stereo 120. Toen kon ik niet zo goed mee met de groep bij springen, terwijl ik dit jaar na zelf veel oefenen prima mee kon! Dus dat was een mooi moment om de progressie te zien.
Sinds gisteren zit er ook (tijdelijk) een suntour Aion in. Die heb ik even uit mijn Cube geroofd, die staat toch in winteropslag. De originele vork uit de stoic kan dan naar Canyon terug, want daar is wat mis met de rebound (in alle settings veel te traag). Hiervoor moest ook wel de Veerweg aangepast. Met deze vork belachelijk makkelijk. Maar ik vond het toch spannend thuis op de keukentafel de vork uit elkaar te trekken. G elukkig lijkt alles nu weer te werken :lol:
Nu met de Aion alleen op hv/lv gereden, daar merkte ik al wel dat het een stuk comfortabeler is. De vork is veel gevoeliger dan de xcm die er in zat. Benieuwd hoe hij het over de remknippen op Amerongen doet, toch het meest uitdagende voor je vering hier in de buurt :p.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Helemaal gemist deze SYS. Mooi fietske, daar ga je veel plezier van hebben (heb je ondertussen al een dropper?) :-q
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mooie upgrades, daar ga je wel lekkerder van fietsen!
Een Aion doet het prima op Amerongen weet ik uit ervaring :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

TenZNL schreef: ma 20 december 2021, 10:18 Helemaal gemist deze SYS. Mooi fietske, daar ga je veel plezier van hebben (heb je ondertussen al een dropper?) :-q
Dropper zit er in, high-rise stuur en nu dus een goede vork. Ik zal er van de week eens actuele foto's van schieten, want hij staat er dus aardig anders bij dan in het begin :tong
Plaats reactie