VERKOCHT Specialized Enduro Comp 2016, oranje

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

VERKOCHT
Nooit gepubliceerd omdat een confectie fabrieksfiets nou niet het meest showbare is in mijn beleving en de aanloop was ook een beetje rommelig. Mijn fotografievaardigheid is niet beter dan die van Specialized en dit is ook nog eens geen heel speciaal model, daarom nooit hier neergezet.
Na het mollen van de achterbrug van m'n Trek Remedy moest ik wat voor de komende ritten en deze stond toevallig te koop. Nieuw gekocht door de vorige eigenaar maar nooit gebruikt door omstandigheden. Na met te weinig druk in de voorband op Wijchen een foutje gemaakt te hebben was ik ook niet zo zeker van de fiets. Een week later zou ik mijn knie 90 graden verdraaien dus duurde het nog even voor ik er achter kon komen.
Specialized vind m wel 'speciaal', ze proberen ze d'r iets van te maken"
Afbeelding
Beetje rommelig naar mijn idee maar bleek allemaal wel goed te werken
Afbeelding
Afbeelding
Ik kon mij niet voorstellen dat 125mm drop voldoende zou zijn en toch duurde het heel lang voordat er er iets anders in kwam
Afbeelding
Met twee keer 29" en dan ook nog eens half-half wielen was t wel even wennen maar al wat leuke ritten mee gemaakt. De Roval wielen met 24 spaken voor en 28 spaken voelden in het begin niet vertrouwd maar deden het redelijk na ze te hebben aangespannen. De achterkant heeft zelfs een rondje Posbank (inclusief rode lussen) doorstaan met een gebroken spaak. Dus weer iets meer vertrouwen in de wielen gekregen.
Afbeelding
Het mooie van revalidatie is dat je rustig aan moet beginnen. Ik heb dus langzaamaan kunnen wennen aan de fiets en mijn vooroordelen aan de kant kunnen zetten, het lag in eerste instantie aan mij. Na een jaar was het nog steeds dat het voorwiel te veel kracht nodig had om de goede lijn op te gaan en de trapashoogte fors is voor mijn lengte waardoor ik voor mijn gevoel meer op het ding zat dan er in. En dat is voor mij een dingetje omdat ik altijd motoren/fietsen heb gereden waar ik één mee kon worden en mee kon gooien en smijten naar wat ik wilde.

En dus wordt t tijd voor een SYS.
Want zoals dat gaat... aan alle dingen komt dan een eind ...
De trapashoogte voelde fors voor mijn lengte en als ik van stilstand een heuvel op moet dan zijn de standaardbanden een beperking. De dropper is fijn maar net niet genoeg voor mijn rijgedrag, en de inbouwruimte is beperkt. Dus tijd voor een andere fiets ... die niet te krijgen is.

Gelukkig blijkt ondanks de nadelen van t frame er wel iets te kloppen omdat ik er staand alles mee kan wat ik wil. In de schuur stonden nog wat passende wielsets waaronder een 27.5" setje en een extra een 29" voorwiel. Verkopen kan altijd nog.
Dus om te beginnen een NL-seizoenen voorband met experimenteer achterbandje er op gezet; 29x2.4' Forekaster met 27.5x2.8" SmartSam. Dat werkte briljant want zoveel rubber achter is ook zoveel grip, geweldig dus. Klein detail was dat ik een halve centimeter ruimte tussen band en achtervork had wat echt krap is ... Maar wel verrast door de SmartSam, veel meer grip dan ik voor de prijs had verwacht
Afbeelding
Toch maar voor de 5vanGroesbeek een 27.5x2.6" Ardent Race er op gezet, niets aangepast aan de vering dus toch nog niet helemaal ideaal. Vering stug en banden redelijk hard opgepompt was waardeloos om de wortels op te komen.
Na een beetje rekenen bleek 27.5" voor ook nog wel te kunnen en er lag nog een ongebruikt wiel en band die goed bevalen was.....
Het is nog geen hoogzomer met mulle stukken maar toch was ik wel benieuwd hoe een "dikkebandenfiets" zou rijden dus de gok maar gewaagd nu ik binnenkort weer naar Schoorl ga.
Afbeelding
De ritjes in de buurt voelen goed en geven hoop voor de toekomst.
Laatst gewijzigd door Ook Peter op zo 7 augustus 2022, 20:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Grappig dat jij hem rommelig vind.
Ik vond die X in het frame altijd wel cool en herkenbaar en het oranje helemaal top :-q
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Naar mijn smaak lopen de lijnen niet lekker door en de vele draaipunten van de vering maken het ook niet rustiger. Maar misschien ligt t ook wel aan de kleurstelling al ben ik best blij met t oranje en wit.
Lekker fietsen!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ook Peter schreef: zo 1 augustus 2021, 13:21 Naar mijn smaak lopen de lijnen niet lekker door en de vele draaipunten van de vering maken het ook niet rustiger. Maar misschien ligt t ook wel aan de kleurstelling al ben ik best blij met t oranje en wit.
Snap wel wat je bedoelt. Het is een druk frame. Denk dat als je het wit aan de fiets (frame,wielen en zadel) weg zou kunnen halen (en t geel op de banden) , en de stickers op de vork oranje maakt dat je dan een rustigere fiets krijgt.
Maar is het je al die moeite waard?
Gewoon lekker gaan fietsen!! :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Azurri schreef: zo 1 augustus 2021, 16:04
Ook Peter schreef: zo 1 augustus 2021, 13:21 Naar mijn smaak lopen de lijnen niet lekker door en de vele draaipunten van de vering maken het ook niet rustiger. Maar misschien ligt t ook wel aan de kleurstelling al ben ik best blij met t oranje en wit.
Snap wel wat je bedoelt. Het is een druk frame. Denk dat als je het wit aan de fiets (frame,wielen en zadel) weg zou kunnen halen (en t geel op de banden) , en de stickers op de vork oranje maakt dat je dan een rustigere fiets krijgt.
Dus eigenlijk maar 2 kleuren oranje en zwart.
Maar is het je al die moeite waard?
Gewoon lekker gaan fietsen!! :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vind het wel een mooie fiets hoor, fel oranje icm wit doet het altijd goed :-q

Je kunt hem gemakkelijk wat rustiger krijgen:
- zwart zadel en grips.
- gele Maxxis letters zwart maken (watervaste stift bv).
- stickers van de vork halen, eventueel vervangen door stealthy donkergrijs.

Daarmee wordt-ie van mooi heel mooi ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geinig, lekker experimenteren met de bandenmaat.
Met 2x 37.5 toont het wel wat gedrongen, compact.
29 voorwiel toont beter (imho).
Vraag me ondertussen af of die Smart Sam ook iets voor mij zou zijn.

Mag 'ie nu blijven, of komt er toch iets nieuws zodra dat leverbaar is?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Minder extra kleur zou wel eens kunnen helpen :) nu is het net de Nederlandse vlag; oranje, rood wit blauw.
Waar ik op doelde zijn de lijnen van het frame, die lopen niet mooi in elkaar over en dan loopt er ook nog zomaar een schuine streep doorheen.
Maarrr, hij past goed en rijdt lekker dus we doen t er mee :roll: :D Ik denk dat er nog wel eens een andere komt, al is t maar omdat ik sommige fiets mooier vind en er een potje gevuld wordt voor als die zomaar 2e-hands beschikbaar komen.
Voorlopig hou ik nog deze met de oversized banden want ik hoop nog steeds op een droge periode met mul zand. En stiekem zit ik al te denken hoe het zou rijden met 27,5-2.4" banden die ik toevallig ook nog heb liggen. Ziet ie er misschien ook minder gedrongen uit.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Zag deze live tijdens de laatst lets ride en het is echt een leuke fiets om te zien, ik houd wel van die aparte frame's zoals dit. Hij lijkt me ook best wel "modern" voor zijn leeftijd zo op het oog en je zal er vast nog wel een tijd plezier mee hebben.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

De geometrie, maat en dat t kleur heeft passen me dus er is geen reden om er van af te moeten :winkie:
Alleen zo op de foto valt me op dat de framelijnen niet naar mijn zin zijn. Maar gelukkig zie ik daar niets van als ik fiets :tong
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Oranje Enduro, altijd goed.
Plaats reactie