Mijn “zelfgebouwde” gravelbike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Hallo allemaal,

Dit is het resultaat van een project waar ik al een tijdje geleden aan was begonnen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het (Large) frame is afkomstig van een Giant Revel 2 uit 2012, een 26’ mtb. Dit frame heb ik door een Poedercoater in Nijverdal onder handen laten nemen; hij heeft hem chemisch gereinigd, gestraald, in een primer, kleurlak (RAL6013 Rietgroen) en transparante toplaag gepoedercoat. Ik heb zelf van tevoren de montagepunten voor velgremmen en kabelhouders enzo eraf geslepen en de gaten in het frame geboord voor deels interne bekabeling.

Nadat ik het frame heb teruggekregen van de coater heb ik zelf de afmontage gedaan: X-fusion Manic150mm dropperpost, GRX STI’s en discbrakes (160mm achter/180mm voor), Nitto Sigma bars (460mm), Shimano 700c wielset (qr), ToSeek rigid carbon voorvork, XT crank, 1x11, 42T voorblad (oval), 11-42 cassette, GRX derailleur Selle Italia Novus Boost Gravel Heritage Superflow zadel en Brooks Honey leather bar-tape.
Hij staat nu op WTB Raddler Fast 700x40 bandjes.

Vandaag voor het eerst een stukkie getrapt om te zien of alles naar behoren functioneert, en ik moet zeggen dat ik er heel blij mee ben!
Laatst gewijzigd door Haje74 op zo 1 augustus 2021, 20:17, 4 keer totaal gewijzigd.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

:-q ziet er gaaf uit. Knap werk!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Plaatjes ff zichtbaar. Mooi gedaan :-q

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Bedankt voor de complimenten, en voor het zichtbaar maken van de plaatjes.
Ik heb dus helemaal geen ervaring als fietsenbouwer, dit was echt een leer-project. Daarom waardeer ik jullie complimenten des te meer.

Ik heb naast nieuwe onderdelen ook gebruik gemaakt van gebruikte onderdelen die ik nog had liggen of tweedehands heb kunnen krijgen om de kosten een beetje te drukken. Ook heb ik nog (gebruikte/nieuwe) onderdelen over die niet bleken te passen!

Ik heb het met veel plezier gedaan, en ik ben echt blij met het resultaat. De foto’s doen de fiets eigenlijk geen recht, als je ernaast staat is het allemaal nog veel mooier :-D
Maar het was echt heel leuk om te doen, en ik heb er veel van geleerd, dat is zeker!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Stijlvol geheel,

Veel plezier op je zelfbouwproject, en laat ook eens weten hoe het rijdt :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

@ Heckler40: Vandaag de eerste meters gemaakt in het Warnsveldse Bos en ik moet zeggen hij fietst geweldig! Hij stuurt strak, remt goed, en ondanks de gaten die ik in het frame heb gemaakt voelt het geheel stijf aan. De zithouding heb ik nu ook redelijk in het snotje, maar het echte fietsen moet natuurlijk nog komen. Hij gaat mee op vakantie naar Frankrijk en het plan is om daar wat langere tochten te maken. Ik heb al anderhalf jaar niet meer op de fiets gezeten dus dat zal wel met het gebruikelijke leed gepaard gaan :lol:
Laatst gewijzigd door Haje74 op vr 30 juli 2021, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Leuke built!

Nu heb ik het idee dat Nitto dat stuur andersom bedacht heeft, maar dit is wel een originele gedachte! Alleen: als ik op de "hoods" rij heb ik toch duidelijk minder remkracht dan wanneer ik in de beugel rij. En die beugel heb je niet. Hoe ervaar je dat?

Afbeelding
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Afbeelding

Ik heb een stijve onderrug (2 hernia’s) waardoor ik niet meer prettig in de drops fiets dus ik koos er met de Nitto voor die achterwege te laten. Wel wilde ik graag met hoods fietsen. Ik dacht in de Nitto iets te zien wat mij daarmee zou kunnen helpen, maar dan moest ik hem wel ondersteboven monteren...

Ik ben nog aan het spelen met de stuurhoek; ik kan hem wat achterover plaatsen (zie foto) zodat de hoods wat omhoog komen en het “bar” gedeelte wat door de stuurpen loopt wat vlakker staat (daar zit flare in).

De “bull-bars” die aan weerszijden naar voren richting de hoods lopen lopen dan iets schuin omhoog. Dit gedeelte is langer dan bij een gewoon race stuur, vandaar dat ik wel een relatief korte stuurpen heb gemonteerd.

Ik heb zelf vrij grote handen dus ik vind die extra lengte op de bull bars eigenlijk wel prettig. Als ik op de hoods fiets zitten mijn handen grotendeels nog voor de hoods op de op de bull bars, hier heb ik veel grip en ik kan ze zelfs op dezelfde manier gebruiken als iemand anders de drops, alleen zit het bij mij allemaal wat hoger waardoor ik niet zo diep zit. Ik kan zo nog makkelijk bij de brake/shift levers al is de geometrie van het stuur natuurlijk anders dan gewoonlijk. Qua kracht kan ik alles geven, het stuur voelt op deze manier zeer solide aan.

Ik wen er aan, en naarmate mijn rug dat ook doet kan ik het stuur vlakker zetten Wellicht kan ik op termijn weer in de drops, maar dat zien we dan wel weer!

Persoonlijk vind ik de Nitto wel mooi staan, zeker op deze manier in combinatie met de hoods en de orange leather bartape 8) want zeg nou zelf dat plaatje van de Nitto zoals origineel bedoeld met die STI’s zo gemonteerd, dat ziet er toch niet uit..!?!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Haje74 schreef: vr 30 juli 2021, 07:58 dat plaatje van de Nitto zoals origineel bedoeld met die STI’s zo gemonteerd, dat ziet er toch niet uit..!?!
Misschien .... maar je kunt daarmee wel remmen

Ach ja, remmen is over rated, en zonde van de energie als je net met veel moeite omhoog gereden bent :lol:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat heb je leuk gedaan! :-q
Nette fiets van gemaakt, kan niet anders zeggen.

Vwb de gaten voor de kabels, heb je die allemaal zelf geboord of waren ze deels al af fabriek aanwezig?
Ik zou met name wat huiverig zijn om vlak achter het balhoofd te boren, maar misschien is dit frame op die plek wel dik/stevig genoeg om dat prima aan te kunnen.

Dit model stuur is natuurlijk wennen voor de meesten, ook voor mij ;-)
Ik kan zowel de opzet van Nitto zelf als jouw keuze om het om te draaien begrijpen. Het lijkt wel alsof je nu erg gestrekt moet zitten om er goed bij te kunnen, maar dat kun jij alleen zelf bepalen. Vermoedelijk kun je met dit soort hydraulische schijfremmen ook al goed remmen van bovenaf. Ik herken wat Baron zegt wel van vroeger met velg-race remmen, dan kon ik op de hoods duidelijk minder goed remmen dan vanuit de beugel. Met mijn huidige mechanische schijfremmen gaat dat al een stuk beter, en deze GRX-en zijn waarschijnlijk nog krachtiger...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Heckler40 schreef: vr 30 juli 2021, 10:34 Misschien .... maar je kunt daarmee wel remmen
Nou, ik twijfel enigszins, want het bereik van de lever lijkt me erg krap, of is dat gezichtsbedrog? Ik heb het idee dat de tip van de lever wel erg rap de bullhorn stuurhuis raakt.
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

kermit schreef: vr 30 juli 2021, 10:35 Dat heb je leuk gedaan! :-q
Nette fiets van gemaakt, kan niet anders zeggen.

Vwb de gaten voor de kabels, heb je die allemaal zelf geboord of waren ze deels al af fabriek aanwezig?
Ik zou met name wat huiverig zijn om vlak achter het balhoofd te boren, maar misschien is dit frame op die plek wel dik/stevig genoeg om dat prima aan te kunnen.

Dit model stuur is natuurlijk wennen voor de meesten, ook voor mij ;-)
Ik kan zowel de opzet van Nitto zelf als jouw keuze om het om te draaien begrijpen. Het lijkt wel alsof je nu erg gestrekt moet zitten om er goed bij te kunnen, maar dat kun jij alleen zelf bepalen. Vermoedelijk kun je met dit soort hydraulische schijfremmen ook al goed remmen van bovenaf. Ik herken wat Baron zegt wel van vroeger met velg-race remmen, dan kon ik op de hoods duidelijk minder goed remmen dan vanuit de beugel. Met mijn huidige mechanische schijfremmen gaat dat al een stuk beter, en deze GRX-en zijn waarschijnlijk nog krachtiger...
Dankje voor je compliment!

De gaten heb ik allemaal zelf geplaatst, alles ging origineel buiten om. Dat is ook gelijk een van de redenen waarom het allemaal lang geduurd heeft; ik wist niet zeker of ik het wel moest doen! Waarom zou ik er aan beginnen? Dat het risicovol was om te doen realiseerde ik me maar al te goed, maar uiteindelijk heb ik het toch gedaan, ik had nou eenmaal een bepaald eindresultaat voor ogen.

Natuurlijk kon ik de juiste plugs voor de doorvoeren niet direct vinden, heb nog vele soorten en maten uit Europa en ook Canada besteld om uit te proberen voor ik echt de boor in het frame ging zetten. En natuurlijk ook de rimbrake supports en cable lugs eraf geslepen, dat was ook net zo’n dingetje...best spannend!

Maar toen de stap eenmaal was gezet was het snel gedaan. Alles netjes uitgemeten, geboord en uitgezaagd (2xboren per gat, en de gaten verbinden, en vervolgens alles nauwkeurig strak gevijld ontbraamd en geschuurd (ook binnenin het gat, niet alleen de zichtzijde!) Alles om te voorkomen dat er later door gebruik scheuren in het frame ontstaan.

Tja, de Nitto Sigma... wat zal ik zeggen? Ik had best voor iets anders kunnen kiezen, meer mainstream zeg maar.
Maar dan was de fiets denk ik niet zo bijzonder geworden. Nu zie je de mensen je toch snel nog even nakijken... Maar serieus, het is een fijn stuur, zo met die korte stem: Tot nu toe erg comfortabel, ik mis de drops (nog) niet.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mooie fiets zo :-q :-q

Lijkt mij eigenlijk wel een logische manier om de nitto te gebruiken en volgens mij remt dat hetzelfde als je boven in de hoods remt met een dropbar (?) Zo rem ik in ieder geval 99% van de tijd. Zo'n bullhorn stuur kan ook met bar-end shifters en losse remgrepen, maar ik vind dit wel een leuke oplossing.
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

MonkeyRider schreef: vr 30 juli 2021, 16:33 Mooie fiets zo :-q :-q

Lijkt mij eigenlijk wel een logische manier om de nitto te gebruiken en volgens mij remt dat hetzelfde als je boven in de hoods remt met een dropbar (?) Zo rem ik in ieder geval 99% van de tijd. Zo'n bullhorn stuur kan ook met bar-end shifters en losse remgrepen, maar ik vind dit wel een leuke oplossing.
Bedankt! Nou dat leek mij dus ook, maar is best een gok om zonder zoiets in handen te hebben gehad toch aan te schaffen. Doordat de dwarsbuis van het stuur veel flare heeft zitten de bochten een flink stuk naar achteren. Hier op steunen tijdens het fietsen ontlast de rug had ik bedacht, maar dan zitten je polsen aardig ver naar binnen gedraaid. Tussen de bochten het stuur vatten voelt zeker beter, zeker als het stuur iets achterover staat.

Als het stuur iets achterover staat komen ook de STI’s wat omhoog met de bull bars, en dan zit ik wat rechter op. Omdat de bochten door de flare in de dwarsbuis redelijk ver naar achteren dicht bij de rijder beginnen en de bull bars redelijk lang zijn heb ik ook hier voldoende steun en goede grip.

De hoods zitten door de flare in de dwarsbuis en de korte stuurpen (stem?) ook op een prettige afstand voor nu. Als mijn rug wat meer gewend is kantel ik het stuur iets voorover, tot vlak. Daarmee wordt de rijderspositie steeds sportiever. Ook kan ik nog een langere stuurpen plaatsen, maar ik heb nog geen idee wat dat met het stuurgedrag doet. Voor nu voelt dat sportieve nog niet goed dus daarom eerst wat meer achterover.

De sigma is idd bedoeld voor bar-endshifters, maar dat bleek lastiger te combineren met hydraulische remmen ipv mechanische (hydraulisch was de wens)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat functioneel gezien beide stuurposities kunnen, de hydraulische remmen zijn krachtig genoeg om van bovenaf bediend te worden. Het voordeel van jouw keuze ten opzichte van andersom is dat bij jou de leidingen/kabels gewoon onder het stuurlint kunnen, met het stuur andersom lijkt dat niet meer te lukken.

Maar het is heel simpel: als jij prettig zit en de remmen goed kunt bedienen is het prima toch?
Overigens, een dropbar waar je de drops vanaf zaagt had ook gekund denk ik. Zelf rijd ik ook maar heel af en toe in de drops, ik schat 60% van de tijd op de hoods, 38% handjes bovenop en 2% in de drops :D

Ik zie nog wel een ongebruikt gat in de bovenbuis achter het balhoofd ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie