Mijn “zelfgebouwde” gravelbike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

kermit schreef: vr 30 juli 2021, 17:55 Ik denk dat functioneel gezien beide stuurposities kunnen, de hydraulische remmen zijn krachtig genoeg om van bovenaf bediend te worden. Het voordeel van jouw keuze ten opzichte van andersom is dat bij jou de leidingen/kabels gewoon onder het stuurlint kunnen, met het stuur andersom lijkt dat niet meer te lukken.

Maar het is heel simpel: als jij prettig zit en de remmen goed kunt bedienen is het prima toch?
Overigens, een dropbar waar je de drops vanaf zaagt had ook gekund denk ik. Zelf rijd ik ook maar heel af en toe in de drops, ik schat 60% van de tijd op de hoods, 38% handjes bovenop en 2% in de drops :D

Ik zie nog wel een ongebruikt gat in de bovenbuis achter het balhoofd ;-)
Haha goed gezien! Ik was denk ik iets te ijverig; achteraf was dat niet nodig.

Helemaal eens; een dropbar afzagen had ook gekund...
Of gewoon een bull bar/ pursuit stuur ondersteboven monteren was ook een optie. Maar die hebben de flare van de Nitto Sigma niet, ik heb in ieder geval zoiets nergens anders gevonden. En omdat de bar ends direct na de STI’s stoppen kan ik mijn handen daar volledig sluiten, er zit geen dropbar in de weg zeg maar dus heb ik meer grip. Ook tijdens het schakelen.

Kortom; Blij mee!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Mooie fiets zo, en remkracht is met de handen op de hoods in principe gewoon voldoende.
Ik rijd zelf ook cross en heb eigenlijk nooit tekort remkracht gehad met de handen op de hoods. (met hydraulische remmen, met mechanische schijfremmen was het wel te weinig)
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Ik dacht, ik maak even een paar foto’s van de Nitto Sigma:

Bovenaanzicht, zo is de backsweep goed zichtbaar:
Afbeelding

Zo te zien veel ruimte om te “vatten en kracht te zetten”:
Afbeelding

Het stuur iets achterover gezet:
Afbeelding

Handjes “bovenop”:
Afbeelding

Op de bull bars:
Afbeelding

Half op de hoods/half op de bull bars (deze positie gebruik ik het meeste tot nu toe):
Afbeelding

Half op de hoods kan ik ook prima remmen:
Afbeelding

Tot slot, volledig op de hoods:
Afbeelding

Al met al dus veel mogelijkheden om de rijderspositie te trimmen, en merk ik dat ik de drops niet mis :D
Laatst gewijzigd door Haje74 op za 31 juli 2021, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Rayb81 schreef: vr 30 juli 2021, 20:51 Mooie fiets zo, en remkracht is met de handen op de hoods in principe gewoon voldoende.
Ik rijd zelf ook cross en heb eigenlijk nooit tekort remkracht gehad met de handen op de hoods. (met hydraulische remmen, met mechanische schijfremmen was het wel te weinig)
Bedankt, ik merk inderdaad ook dat ik zowel op de hoods als half op de hoods ruim voldoende remkracht heb door de hydraulische discbrakes. Zeker in combinatie met de 180 disc voor, de 700c wielset en de WTB Raddler 40’s!
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Mooi project en leuk om je gedachten over het hoe en wat mee te lezen. :-q
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Frank Z schreef: ma 2 augustus 2021, 12:15 Mooi project en leuk om je gedachten over het hoe en wat mee te lezen. :-q
Dankje Frank, leuk om te horen!

Ik zal mijn ervaringen met de fiets na een paar langere ritten hier neer pennen, ven zelf ook wel benieuwd eigenlijk hoe het allemaal zal bevallen
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Gaaf project! En mooi resultaat. Ook heel tof hoe je het frame hebt aangepakt.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Veel mooier dan zo'n standaard apparaat! Chapeau :-q

Kleuren en uitvoering zijn helemaal mijn ding!
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Fatbiker schreef: wo 4 augustus 2021, 10:48 Gaaf project! En mooi resultaat. Ook heel tof hoe je het frame hebt aangepakt.

Bedankt! :-q
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Patrick_V schreef: wo 4 augustus 2021, 11:10 Veel mooier dan zo'n standaard apparaat! Chapeau :-q

Kleuren en uitvoering zijn helemaal mijn ding!
Heel gaaf! De kleur is RAL6013 Rietgroen, maar die komt niet zo goed tot zijn recht op de foto's; in real life is de kleur nog een stuk warmer. De combinatie van het frame met de kleuren van het zadel, het stuurlint en de skinwall banden vind ik ook goed gelukt, was een beetje een gok maar heeft best goed uitgepakt :-q
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Bij welk bedrijf heb je de poedercoating laten doen? En hoe beviel het? Ik ben ook op zoek naar een bedrijf die dit goed kan voor een eigen project.
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Fatbiker schreef: wo 4 augustus 2021, 13:33 Bij welk bedrijf heb je de poedercoating laten doen? En hoe beviel het? Ik ben ook op zoek naar een bedrijf die dit goed kan voor een eigen project.
Kun je mij een PM sturen, ik denk niet dat het binnen de regelgeving van het forum valt om hier reclame te maken. Mijn contact zit in Nijverdal, en ik ben zeer tevreden over zijn werk!
We hebben vooraf uitvoerig overlegd, en hij heeft het precies zo uitgevoerd als afgesproken. Ik heb het frame zelf naar hem toe gebracht en kon het na 4 dagen weer ophalen.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

wat een gaaf project, zeker met hoe hij eruit ziet. echt top gedaan!
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

jeroentjuh76 schreef: wo 4 augustus 2021, 14:31 wat een gaaf project, zeker met hoe hij eruit ziet. echt top gedaan!
Dankjewel! We zijn net bij vrienden in Semelay aangekomen, en het eerste rondje zit et al op. 9-11 procent en de fiets doet het geweldig! (Ikzelf wat minder :winkie: )
Plaats reactie