2021 Trek Fuel EX carbon; 15K km's and counting...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

erwin.burgers schreef: vr 9 september 2022, 11:01 De vakantie is alweer lang vergeten.... Alweer 3 weken terug in de werkchaos. Het dagelijkse leven slaat in volle hevigheid toe :-{

De after-holiday-mtb-dip heeft ook toegeslagen. Weer terug in het vlakke west Nederland. Geen bergen, geen lange klimmen, geen gave afdalingen, geen fijn terras voor een vroege espresso

Wel wat ritjes op de UHR gedaan omdat droogte en festivals / F1 GP op de routes in de buurt ervoor zorgde dat niet 'vanaf huis' gestart kon worden. Twee keer een uur in de auto is op zich niet erg, maar past slecht in het weekendschema als ook voetballen en klimmen van de dochters weer begonnen is. De racefiets maar gepakt om toch nog wat km's te maken, maar ook dat blijft behelpen :wink:

Ervaren jullie die dip ook en zo ja, wat zijn jullie oplossingen om er weer uit te komen???
Even gemist maar mooie plaatjes. Staat ook nog hoog op m`n to :-q ride-list

Tja, die dip...herkenbaar. Meestal gooi ik er nog wat trail/enduro-ish en bikeparkdaagjes achteraan, en probeer dat eigenlijk minimaal 1x per maand te doen. Dat houd me scherp en heb je nog wat op te teren en naar uit te kijken maar ik snap goed dat dat niet voor iedereen mogelijk is.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja, ze gaan lang samen op, je kan op ‘n laat moment inkorten. (Dan skip je het stuk V’burg - De Dellen).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

aurelius schreef: za 10 september 2022, 16:32 Ja, ze gaan lang samen op, je kan op ‘n laat moment inkorten. (Dan skip je het stuk V’burg - De Dellen).
Top!
Inmiddels ingeschreven. Doel is gesteld. Nu nog (maar) 3 weken om te trainen :-{
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Jurriaan schreef: vr 9 september 2022, 17:11 Jij hebt skills als je dergelijk terrein rijdt met Barzo's :-q
Oww, waarom dan? Zijn de Barzo's zo onder gekwalificeerd voor dergelijk terrein? En bedoel je dan de steenachtige ondergronden?
Voor de vakantie eigenlijk niet eens echt over de banden nagedacht icm de ondergrond. In NL vind ik ze eigenlijk prima voor het gros van ondergronden. En voor Spanje leek het me een mooie band voor de combi van af en toe lange asfalt klimmen en off-road afdalingen.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Op de NLse knikkerbanen ben ik content met Barzo en Mezcal, daarbuiten steek ik al snel zoiets als DHF of Der Baron.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Meerdere keren is de BBC met succes verreden op de Conti Cross/X-King. En als je dat profiel vergelijkt me dat van de Barzo, dan weet je dat je daarmee prima de BBC kunt rijden.

(Maar, zoals velen al de tips gegeven hebben, wel met anti-lek protectie/verstevigde zijwanden (ja, die heb jij ;) ) en latex in de bandjes.)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

De BBC komt snel dichterbij..... Als ik nu naar buiten kijk moet ik er niet aan denken en geef ik op, voor ik er aan ga beginnen :lol:
Hopelijk wordt het komende week weer beter weer.

Kleine upgrade aan mijn wielen. Nieuwe, rode tubeless ventielen gemonteerd. Kleur lijkt op de foto net niet passend, maar mijn frame oogt bij veel zon veel roder dan nu op de foto. Nog een reden om om droog weer te bidden :lol:

Bij dit setje van Muc-Off zaten verschillende rubbertjes om de aansluiting op de velg zo goed passend mogelijk te hebben. En dat werkt. Waar ik met de Chris King ventielen nog wel eens een kleine lekkage had langs de aansluiting velg/ventiel door een heel conische rubbertje, sluit Muc-Off met het juiste rubbertje perfect af op mijn vlakke velg.
Meteen ook mijn banden bijgevuld met mijn 'home-made' latex...
Afbeelding

En nog een foto met m'n 2e skinwalled fiets...
Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

BBC 2022 is weer achter de rug. Door tijdgebrek de 90km gedaan en dat ging prima.
Genoten van de omgeving, de zon en de gezelligheid van een dergelijk evenement. Tijdens de rit altijd weer ff wennen aan de drukte, zeker als het naar beneden niet hard gaat en er (te) veel geremd wordt. Naderhand op het plein was het top.
Verder de dag na geen centje pijn in de benen, terwijl we voor ons doen aardig stevig hebben doorgereden, zeker de laatste 15 km.

De afgelopen weken ook nog lekker rondjes gereden op HVLV. Heerlijk weer, super mooi bos in herfstkleuren en een parcours wat er PR-waardig bij ligt. En veel PR's zijn dan ook gesneuveld. Zeker op de lange segmenten (hele rondjes) een hoop verbeterd.

Afbeelding

Nu op zoek naar een nieuwe uitdaging om ook bij slecht en donker weer op te blijven stappen.
Het doel van 3500 km dit jaar is op 280 km na behaald. Voor mijn doen best veel.
Volgend jaar er maar weer 500 km boven op.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Nieuwe spulletjes binnen....
Het begon wat rauw te lopen allemaal.

Meteen ff een vraag over achterderailleurs. Maatje is van 12 speed XT overgegaan op SRAM AXS, dus zijn derailleur is over.
Kan ik die werkend krijgen op mijn 11 speed cassette? Naar mijn idee zou het moeten kunnen. Min en vooral max goed afstellen en dan pakt ie toch gewoon de 11 kransjes? Of zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden? Bv. bredere ketting door de kooi, al lijkt me dat niet zo heel nauw komen

Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ondertussen alweer een tijdje onderweg met de nieuwe cassette, ketting en crank.
In trappen niks anders natuurlijk. In looks wel een verbetering. Een zwarte cassette is sowieso mooier en ook het trapstel staat beter dan het 2x trapstel wat ik had.
Erg gewend aan het 1x11 schakelen. Als ik op mijn Giant gravelfiets rij, merk ik hoe handig 1x is. Daar moet ik soms nog voor 1 op en achter een paar afschakelen. Op de mtb wil ik niet meer terug.

Binnenkort maar weer eens alles demonteren, schoonmaken, invetten en monteren. De grote voorjaarsschoonmaak, zeg maar.

Afbeelding
Ready to rumble!!!
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

De laatste tijd had ik veel gedoe met mijn remmen, de remgrepen wel te verstaan.
Vaak ontluchten, maar nooit een lekker korte slag en een 'echt vertrouwen wekkend remgevoel.
SInds een paar dagen kwam van de achterrem ook de hendel niet lekker meer terug, dus de boel maar gedemonteerd en los gehaald van de remleiding. Met behulp van een YouTube filmpje de hendel uit elkaar gekregen. Wat bleek, een zgn 'sticky master piston', al was er eerder sprake van een 'stucky master piston' . Zuigertje dus vast in het huis. Met veel kracht de zuiger er via de remleiding opening uit kunnen duwen. In de hoop dat het vervuiling was, alles nog mooi schoongemaakt, maar bij het terug in elkaar zetten was de zuiger er maar met moeite in te zetten. Het leek alsof de rubber ringen die voor de afsluiting zorgen, opgezwollen waren. Alleen met veel kracht er volledig in te duwen. Het veertje eronder kreeg hem duidelijk niet weer terug geduwd.
Omdat er toch weer gebiked moet worden via 12Go 2 nieuwe remgrepen besteld, die ook nog eens op de I-spec II shifter passen (handig die 4(!) verschillende I-spec uitvoeringen want naast A, B en II nu ook een EV uitvoering). Uiteindelijk waren er een linker en rechter Deore greep. Besteld en een dag later opgehaald.
Monteren was een eitje. Wat is dat lekker ontluchten met remgrepen die goed werken. Binnen een half uurtje alles gemonteerd en ontlucht.
Een heerlijk korte slag met een lekker aan/uit gevoel.

Ondanks dat XT > Deore een downgrade is, voelt het nu wel als een upgrade tov de oude remhendels. Wel wat verschillen met de XT's natuurlijk, waarbij de afstelling van de slag 'on the go' met een stelwieltje wel het grootste gemis zal zijn. Maar als ik het zo bekijk, zijn de hendels uitwisselbaar.

Online kwam ik alleen bij Ali vervangende zuigertjes tegen. Zijn dit geen vervangingsonderdelen die ook bij de bekende online fietsshops te krijgen zijn?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Laatste bericht over mijn FEX is alweer bijna een jaar geleden zie ik. Time flies.....
In de winter heeft ze eigenlijk veel stil gestaan. Zoveel modder wil ik 'haar' niet aan doen. Dus veel km's op de weg gemaakt met mijn gravel/racefiets.

De specs zijn daardoor dus ook niet veranderd t.o.v. de laatste stand.
1x11 bevalt nog steeds super goed. Binnenkort zal ik wel weer de aandrijving moeten gaan vervangen. Met het oog op mooie trips vanuit La Bergerie in juni dit jaar een beetje aan het kijken naar een cassette met een iets groter groot blad, maar dan zal mijn derailleur waarschijnlijk ook vervangen moeten worden. Cassette is nu een 11-46 met een SLX 11 speed derailleur. Denk niet dat ie naar een 52T kan. Ik zou een XT 12 speed derailleur kunnen krijgen van een maatje. Is dat compatible met een 11 speed SLX shifter?

Met het oog op de Franse Alpen en investeren, ook maar eens verdiepen in nieuwe bandjes. Ik denk dat de Barza/Barza of Barza/Mezcal combi wellicht niet helemaal geschikt is. Maar nieuwe set moet ook wel iets zijn wat op de Nederlandse trails (UHR vooral) goed rijdt....

Verder afgelopen week de Fox Re-Aktiv thrushaft demper uitgebreid laten servicen bij Reefos vanwege klak- en slurp geluiden.
Na een rondje op Soest gisteren weer helemaal happy. Alleen weer ff werk maken van het fine tunen.

Volgens Strava inmiddels al zo'n 15K km's gemaakt op de FEX. Nog geen moment het gevoel gehad om weer eens naar wat nieuws rond te kijken. Een goed teken :wink:

Anduze (Fr) augustus 2023
Afbeelding

Sella Ronda juni 2023
Afbeelding

Lage Vuursche september 2023
Afbeelding
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op vr 15 maart 2024, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je kunt er voor gebruik in de bergen ook voor kiezen een kleiner voorblad te monteren. Ik rijd met 34T voor in NL en heb een 30T liggen voor als er meer geklommen moet worden.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

George schreef: vr 15 maart 2024, 13:56 Je kunt er voor gebruik in de bergen ook voor kiezen een kleiner voorblad te monteren. Ik rijd met 34T voor in NL en heb een 30T liggen voor als er meer geklommen moet worden.
Ja dat kan natuurlijk ook. Ik rij nu met 32 voor en die doet het in Nl heel goed en ook in het buitenland kom ik veel steile klimmen wel boven, maar dat zijn vaak wat kortere klimmetjes (behalve dan de klim naar de camping in Berdorf (L) :o ).
De stappen worden danook weer groter bij een 11 speed cassette met een groter grootste blad. Misschien ook niet ideaal.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Het is geen racefiets he :-D Dus die grotere stappen overleef je :kiss:
De Mezcal/ Barzo voldeed in het verleden in de bergen? En vanwaar dat dat niet meer zou voldoen? Bergen hebben zich veranderd? :lol:
Plaats reactie